• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lightyear 0 is officieel de meest aerodynamische auto

Auteur: Loek, gepost 16 september 2022 om 20:04 – 13 Reacties

Als kleine speler indruk maken doe je door records te breken. Het lukt Lightyear door met de 0 de meest aerodynamische auto ooit te maken.

Het is niet niks om even met een automerk op de proppen te komen. Lightyear uit Nederland probeert het al een tijdje en het begint productierijpe vormen aan te nemen. Dat is goed nieuws, maar er is nog wat werk aan de winkel.

Lightyear 0

De Lightyear 0 moet een grote sedan worden, denk Tesla Model S en Lucid Air. Het speerpunt van de Lightyear 0 is dat het een extreem efficiënte EV moet worden. Er wordt gericht op 1.000 km praktijkactieradius. Eén van de manieren om dat te bereiken is dankzij een gestroomlijnde vorm.

Lightyear 0 is de meest aerodynamische

Gestroomlijnd is ‘ie zeker. De Lightyear 0 is nu officieel de meest aerodynamische auto. Ter wereld en aller tijden. Dat blijkt uit windtunneltesten in Stuttgart. Ter context: de meest aerodynamische auto van het moment met een Cw-waarde van 0,200 is de Mercedes EQS. De meest aerodynamische auto aller tijden heeft een Cw-waarde van 0,186. Pubquiz-vraag van de dag is natuurlijk welke auto dat is: de Volkswagen XL1.

De Cw-waarde van de Lightyear 0 is 0,175. Een extreem gestroomlijnde vorm, grote wielkastafdekking wat aan de Citroën DS doet denken en zo min mogelijk zaken die de luchtstroom belemmeren, denk aan spiegels en wielkasten. Opvallend genoeg is de Mercedes EQS dus uitgerust met ‘normale’ spiegels. Hoe veel zou daar nog te halen zijn, vraag je je dan af.

Nederlandse Lightyear one

Dit zijn officiële homologatiecijfers, dus we mogen er vanuit gaan dat de Lightyear 0 dus echt de boeken in gaat als de auto met de laagste Cw-waarde. Totdat het weer verbroken wordt. Zoals gezegd is deze efficiënte vorm één van de redenen dat de 0 meer dan 1.000 km actieradius heeft.

Ook interessant!

  • Lightyear geld
    Nederlandse autobouwer Lightyear haalt flinke sloot geld op
  • Lightyear gaat in zee met Koenigsegg
  • Jouw belastinggeld gaat naar een autofabriek van Lightyear
    Jouw belastinggeld gaat naar een autofabriek van Lightyear
  • Lightyear Tesla
    Het Nederlandse Lightyear gaat Tesla achterna

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

lightyear, windtunnel

Vorig bericht: « Stokoude sedan met V8 blijkt niet aan te slepen
Volgend bericht: Duurste Ford van Marktplaats is één brok geweld »

Lees Interacties

Reacties

  1. stefanos zegt

    16 september 2022 om 20:12

    Leuk, maar doet iemand nog kopen?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      16 september 2022 om 23:25

      Als ze de prijs door 3 of 4 delen wil ik er wel over nadenken. 250.000 is belachelijk.

      Login om te reageren
      • CYBRTRK zegt

        17 september 2022 om 11:07

        €300.000 op Nederlands kenteken zelfs

        Login om te reageren
  2. RuVi zegt

    16 september 2022 om 20:56

    Knap gedaan, maar het ziet er niet uit.
    Voor dat geld zou ik liever iets kopen van de gevestigde orde, met een goed dealernetwerk

    Login om te reageren
  3. maferick74 zegt

    16 september 2022 om 21:27

    Ik vraag me af wat de cw waarde is van de auto die het snelheidsrecord heeft staan. Dat is toch n halve raket?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      16 september 2022 om 23:23

      Net als een F1 auto valt dat tegen. Die halve raket moet wel op de grond blijven.

      Login om te reageren
    • Svenska II zegt

      17 september 2022 om 00:43

      Veeeel meer! Zo’n auto heeft downforce nodig, anders stijgt ie op…

      Login om te reageren
    • Svenska II zegt

      17 september 2022 om 00:43

      Veeeel meer! Zo’n auto heeft downforce nodig, anders stijgt ie op…

      Login om te reageren
  4. Estate_of_mind zegt

    17 september 2022 om 08:13

    Wat een verschil ook tussen de gelikte foto’s en de echte plaatjes (met zo’n prachtige gele plaat), ziet er in het echt een beetje knullig uit. Maar wel een knappe prestatie.

    Login om te reageren
  5. cloverleaf zegt

    17 september 2022 om 08:43

    Typisch Nederlands om dan weer af te zeiken. Ik vind hem mooi. Eigenlijk is alles wat functioneel ontworpen is gewoon prachtig in mijn ogen. Daarom vind ik denk ik ook de BMW X6 en de 5GT zo oerlelijk!

    Login om te reageren
  6. herve11f zegt

    17 september 2022 om 09:57

    Hij is officieel ook de lelijkste

    Login om te reageren
  7. Joost zegt

    17 september 2022 om 10:03

    Een Citroën C6, wat Audi A7 en buurtjeleen bij de McLaren Speedtail.

    Het concept klopt helemaal! Zeker nu!
    Efficiënt met ‘brandstof’ omgaan.

    Ik vind m geslaagd!

    Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    18 september 2022 om 16:21

    Wat een typisch Nederlandse reacties weer. Ik neem m’n petje diep af voor deze jongens. De meesten hier komen niet veel verder dan het beoordelen van het uiterlijk. Dan ga je echt voorbij aan alle innovaties die deze auto rijk is.

    Daar trots op zijn en blij zijn dat deze kennis van Nederlandse bodem komt zou gepaster zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North