
Als kleine speler indruk maken doe je door records te breken. Het lukt Lightyear door met de 0 de meest aerodynamische auto ooit te maken.
Het is niet niks om even met een automerk op de proppen te komen. Lightyear uit Nederland probeert het al een tijdje en het begint productierijpe vormen aan te nemen. Dat is goed nieuws, maar er is nog wat werk aan de winkel.
Lightyear 0
De Lightyear 0 moet een grote sedan worden, denk Tesla Model S en Lucid Air. Het speerpunt van de Lightyear 0 is dat het een extreem efficiënte EV moet worden. Er wordt gericht op 1.000 km praktijkactieradius. Eén van de manieren om dat te bereiken is dankzij een gestroomlijnde vorm.

Lightyear 0 is de meest aerodynamische
Gestroomlijnd is ‘ie zeker. De Lightyear 0 is nu officieel de meest aerodynamische auto. Ter wereld en aller tijden. Dat blijkt uit windtunneltesten in Stuttgart. Ter context: de meest aerodynamische auto van het moment met een Cw-waarde van 0,200 is de Mercedes EQS. De meest aerodynamische auto aller tijden heeft een Cw-waarde van 0,186. Pubquiz-vraag van de dag is natuurlijk welke auto dat is: de Volkswagen XL1.

De Cw-waarde van de Lightyear 0 is 0,175. Een extreem gestroomlijnde vorm, grote wielkastafdekking wat aan de Citroën DS doet denken en zo min mogelijk zaken die de luchtstroom belemmeren, denk aan spiegels en wielkasten. Opvallend genoeg is de Mercedes EQS dus uitgerust met ‘normale’ spiegels. Hoe veel zou daar nog te halen zijn, vraag je je dan af.

Dit zijn officiële homologatiecijfers, dus we mogen er vanuit gaan dat de Lightyear 0 dus echt de boeken in gaat als de auto met de laagste Cw-waarde. Totdat het weer verbroken wordt. Zoals gezegd is deze efficiënte vorm één van de redenen dat de 0 meer dan 1.000 km actieradius heeft.
Leuk, maar doet iemand nog kopen?
Als ze de prijs door 3 of 4 delen wil ik er wel over nadenken. 250.000 is belachelijk.
€300.000 op Nederlands kenteken zelfs
Knap gedaan, maar het ziet er niet uit.
Voor dat geld zou ik liever iets kopen van de gevestigde orde, met een goed dealernetwerk
Ik vraag me af wat de cw waarde is van de auto die het snelheidsrecord heeft staan. Dat is toch n halve raket?
Net als een F1 auto valt dat tegen. Die halve raket moet wel op de grond blijven.
Veeeel meer! Zo’n auto heeft downforce nodig, anders stijgt ie op…
Veeeel meer! Zo’n auto heeft downforce nodig, anders stijgt ie op…
Wat een verschil ook tussen de gelikte foto’s en de echte plaatjes (met zo’n prachtige gele plaat), ziet er in het echt een beetje knullig uit. Maar wel een knappe prestatie.
Typisch Nederlands om dan weer af te zeiken. Ik vind hem mooi. Eigenlijk is alles wat functioneel ontworpen is gewoon prachtig in mijn ogen. Daarom vind ik denk ik ook de BMW X6 en de 5GT zo oerlelijk!
Hij is officieel ook de lelijkste
Een Citroën C6, wat Audi A7 en buurtjeleen bij de McLaren Speedtail.
Het concept klopt helemaal! Zeker nu!
Efficiënt met ‘brandstof’ omgaan.
Ik vind m geslaagd!
Wat een typisch Nederlandse reacties weer. Ik neem m’n petje diep af voor deze jongens. De meesten hier komen niet veel verder dan het beoordelen van het uiterlijk. Dan ga je echt voorbij aan alle innovaties die deze auto rijk is.
Daar trots op zijn en blij zijn dat deze kennis van Nederlandse bodem komt zou gepaster zijn.