Hoezo, de Chrysler 300C herintroduceren slaat nergens op? Het ding is nu al uitverkocht!
Chrysler kan er wat van. Met relatief veel bombarie werd aangekondigd dat de Chrysler 300C herboren wordt. De Chrysler 300 is al sinds 2004 in productie, kan eventueel wel een gloednieuwe versie van de ‘hete’ 300C gebruiken. Die gloednieuwe versie kregen we afgelopen week te zien.
Chrysler 300C
En eh… dit is hem dan, die herboren Chrysler 300C. Even voor de goede orde: dit is een afbeelding van de ‘uitgaande’ Chrysler 300 (LX2) die we voor het eerst te zien kregen in 2012.
Oké, we geven toe, het is best een sterk ontwerp dat niet perse volledig ‘uit de mode’ is. Waar het pas echt aardig bizar wordt is dat de Chrysler 300 LX2 uit 2012 qua platform identiek is aan de Chrysler 300 LX uit 2004. Kortom: de ‘herboren’ Chrysler 300C in 2022 is technisch al achttien(!) jaar oud.
6.4 HEMI
Het unieke aspect van de ‘nieuwe’ Chrysler 300C is de motor: de 6.4 liter HEMI V8. Deze atmosferische versie van de welbekende HEMI heeft 485 pk en geen hulp van turbo’s of een compressor. Dit omdat ook deze aandrijflijn stiekem al stokoud is. We proberen trouwens niet expres denigrerend te zijn: een 6.4 liter grote natuurlijk ademende V8 met bijna 500 pk in een sedan anno 2022 is een heerlijk recept. Maar dit lijkt bijna alsof Dodge en/of Chrysler nog wat 6.4’s en 300-koetsen probeert weg te werken op een slinkse manier. Voor alle details over de oude nieuwe Chrysler 300C moet je trouwens even het eerdere artikel door collega @willeme lezen.
Chrysler 300C uitverkocht
We vragen ons daarom af wie er nog zit te wachten op een gloednieuwe Chrysler 300C. Het antwoord: (te) veel mensen. De nieuwe Chrysler 300C is al volledig uitverkocht! De hele te bouwen oplage is gisteren binnen 12 uur sinds de lancering al verkocht. Wil je nu de auto kopen, dan wordt van je gevraagd om je naam in te vullen en dan kom je op een wachtlijst. Er is niet bekend of de oplage vergroot wordt. Als we dat even mogen invullen: dat zal vast afhangen van hoe veel animo er is buiten de te bouwen oplage.
Overigens moet daar wel de kanttekening bijgeplaatst worden dat de oplage van de Chrysler 300C niet zo groot is. Er worden 2.000 exemplaren gebouwd voor de VS en nog eens 200 voor Canada. Maar goed, dan nog vlogen deze 2.200 exemplaren als warme broodjes over de toonbank.
Reservering
Het reserveringsproces van de Chrysler 300C kon dan ook niet simpeler: het enige wat je moest doen is je gegevens achterlaten en een kleur en dealer kiezen. Het gaat in dit proces eigenlijk maar nauwelijks over de Chrysler 300C, want dit was ook een leermomentje. Chrysler dan wel de Amerikaanse afdeling van Stellantis wil het online kopen of bestellen van een auto makkelijker maken. Op deze manier werd ook gekeken hoe makkelijk dat is.
slowland zegt
Mijn zoon heeft een 300C uit 2006, maar dan wel de V6 met AWD. Geweldig apparaat!
Hij wilde hem hebben omdat Heisenberg er eentje had…..
En ik wilde hem in een AWD hebben, met de winters hier. Dit werd het compromis:
Olijfgroene 300C met een wit leren interieur, meer gangster gaat het niet worden
Richmond zegt
Jawel in het zwart van buiten en binnen en een V8. Nu is het een halve poging. Maar verder kuddos voor het uitkiezen van de auto.
cloverleaf zegt
En jij rijdt een?
rikus zegt
Waarom is dat relevant?
slowland zegt
Zo’n V8 is inderdaad wel leuk.
En ik wilde perse een AWD, en die is er alleen met V6. Maar voor een jochie van 17 lijkt me dit wel genoeg…. 300PK.
En het olijf is bijna wit. Dat in combi met het wit leren interieur is het wel heel fout hoor….
rob5nismo zegt
Ik vind het prachtige auto’s om te zien
Tonnie zegt
Oude techniek uit een tijd dat er nog solide auto’s gebouwd werden. Onderhoud ed zal wel relatief meevallen vergeleken met hedendaagse auto’s van dat kaliber met een duizendvoud aan elektronica.
remmenisangst zegt
In de basis een Mercedes E klasse van bj 2000 toch?
Henkie zegt
Ja de Mercedes W211, die geïntroduceerd werd in 2002.
Richmond zegt
Wordt door Willeme uitgelegd in de comments onder het vorige artikel. Er werden onderdelen uit het magazijn gepakt, maar het platform was wel gewoon van Chrysler. Na de update werden geen Mercedes onderdelen meer gebruikt
wimof zegt
Dat is wat we nodig hebben, ik heb 4 kinderen opgeofferd om respectvol met zo een ding te mogen rijden.
(grapje? misschien, de kinderen heb ik bewust niet op deze wereld geplaats, helaas heb ik ook zo een Chrysler niet)
wimof zegt
Hopelijk zitten er geen nokkenasverstellers op, onnodig, enkel goed om processen en hoge garagerekeningen mee te vergaren.
#een mens is NOOIT tevreden
Robert zegt
Ik heb de Touring uitvoering altijd een gave bak gevonden. In het zwart, met privacy glass en gepolijste velgen is het gewoon de ultieme penose bak. Ze zijn tegenwoordig al behoorlijk betaalbaar (helaas dan vaak wel met 2,7l of 3,6l V6), maar de running costs van zo’n 300C, helemaal met Hemi V8, zijn echt niet meer leuk, of weg te moffelen onder het kopje ‘hobby’.
ouwedibbes83 zegt
Slurpt de Hemi zoveel in de Touring? Heet die niet de Magnum, of is dat een uitrustingsniveau?
Loek zegt
@ouwedibbes83: de Touring heet hier gewoon 300C Touring, in de VS heette die inderdaad Dodge Magnum. Er werd daar geen 300C Touring verkocht maar ook geen Magnum sedan, omdat dat technisch gezien de Charger was. Is altijd een beetje een zooitje geweest ;)
seicilindri zegt
Spreek voor jezelf. Waar hebben we het nu helemaal over. Het benzineverbruik is idd meer dan een burgermans Golf.
Of dat pijn doet is afhankelijk van je kilometrage.
Laten we eens zeggen : 12.000 km p.j.
Dan scheelt het je in meerprijs van de benzinekosten pakweg 1500 euro per jaar. Big deal. Ik ken heel wat duurdere hobbies.
Ga je niet naar de wintersport. Hoef je niet in de rij te staan op Schiphol. Win – Win
(ooo--V--ooo) zegt
Met een beetje badge-engineering staat hier de Lancia Thema 8.32 :)
basman147 zegt
Slechts 2 kleppen per cilinder, dus eerder een 8.16😉.
(ooo--V--ooo) zegt
True, was even vergeten dat die blokken écht archaïsch zijn. Desalniettemin, ook daarvoor geldt; met een beetje badge-engeneering. Er bestaan tenslotte ook EV’s met een “turbo”.
mc96 zegt
Die blokken zijn niet archaisch. Het principe van een hemisferische cijlinderkamer combineert niet zo goed met 4 of meer kleppen per cilinder.
ericc zegt
Waarom staat in het artikel dat TE veel mensen er één willen? Is de redactie van AB zo groen geworden dat alleen EV’s nog aanvaardbaar zijn?
Loek zegt
@ericc: omdat het ding in 12 uur uitverkocht is en er nog steeds interesse getoond wordt via de wachtlijst. Dan is de vraag dus hoger dan het aanbod en willen te veel mensen de auto.
wimof zegt
En die bleven draaien, wat de kilometer kostprijs drukt, vraag maar na bij welke kilometerstand die van een (echte) AMG vervangen MOETEN worden (of het is boem)