• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Litchfield maakt de leukste auto nóg leuker

Auteur: Loek, gepost 13 januari 2021 om 21:07 – 8 Reacties

Waarschijnlijk de meest besproken hot hatch van het moment, de Toyota GR Yaris, krijgt een krachtkuurtje en meer van Britse tuner Litchfield.

Toyota weet recent de liefhebber prima te bedienen. De Supra is terug en is een mooi paradepaardje voor het GR-label. Er komt een rasechte hypercar. Bovendien heeft Toyota al eens gezegd dat er een GR-versie komt van zo’n beetje alles wat Toyota bouwt.

Hete hatchback

Bovendien weet Toyota de tongen goed los te maken met de GR Yaris. Om de op één na kleinste Toyota in Europa af te helpen van zijn bejaardenimago is de GR Yaris een lekker dikke topversie. Geïnspireerd op de WRC-versie van de Yaris is het een belichaming van alles wat goed is aan homologatie-specials. Om het even op een rijtje te krijgen: de GR Yaris levert 261 pk uit een 1.6 liter grote turbomotor. En hij heeft vierwielaandrijving!

Tuningsvrijheid

Toch heeft de GR Yaris last van iets waar elke auto tegenwoordig last van heeft. Namelijk de regeltjes waar de auto zich aan moet houden, opgedragen door overheden. Knap dus dat Toyota er iets moois van heeft gemaakt, maar er kan altijd meer uitgehaald worden. De eerste die het aandurft om hun project te delen is Litchfield.

Definiëren

ABT baseert zich op Audi en VW, Manhart doet veelal BMW-producten, Brabus bouwt vooral Mercedessen om en Litchfield tunet…. ja, wat eigenlijk? Als we kijken naar hun recente producten, pakt Litchfield vooral veelbesproken auto’s bij de kladden. De GR Yaris is momenteel veelbesproken, dus Litchfield is bezig om hem subtiel aan te pakken.

Op de kleintjes letten

Litchfield houdt het relatief subtiel met hun aanpassingen voor de Toyota GR Yaris, zoals altijd. De lijst van modificaties bevat motortuning, een uitlaat, een vergrote intercooler, aangepaste veren. Daarnaast zijn ze aan het experimenteren met verlaging en aangepaste sportstoelen.

Power

De Toyota GR Yaris van Litchfield heeft dus een getunede motor, het gebruikelijke gegoochel met de ECU. De dyno van Litchfield geeft een getal van maximaal 306 pk en 385 Nm. Zo veel zit er dus al in de 1.6.

De power is eveneens te danken aan een nieuw uitlaatsysteem: een catback-systeem zonder OPF-filter. De Toyota GR Yaris van Litchfield zal dus heerlijk klinken. Ten slotte is ook de intercooler aangepast om de auto nog die extra aantallen pk te geven.

Vering

Litchfield heeft veringboer Nitron ingeschakeld om de Toyota GR Yaris op dat gebied wat aan te passen. Nitron zou volgens Litchfield de enige zijn die de auto nog dynamischer kan maken, zonder het rijcomfort volledig te vernachelen. Met behulp van op maat afstelbare dempers kan de GR Yaris nog lekkerder hoeken.

De volledige set van Litchfield voor de Toyota GR Yaris en diens kosten worden binnenkort gedeeld. Dit lijkt een mooie subtiele manier te worden om de GR Yaris helemaal af te maken. Er volgt meer!

Ook interessant!

  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven
  • Toyota Yaris Dynamic GR Edition, 1 van 25!
  • GR Yaris Nürburgring
    Zó snel is de Toyota GR Yaris op de Nurburgring
  • Heftige GR Yaris
    Heftige GR Yaris met meer vermogen op komst

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

GR-Yaris, litchfield, Toyota, tuning, yaris

Vorig bericht: « Keiharde pk aantallen Audi RS3 zijn genoemd
Volgend bericht: Video – zo hoort olie er niet uit te zien »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    13 januari 2021 om 21:27

    Komt zo’n ding met een Litchfield conversie nog door de APK ? 👀

    Login om te reageren
  2. iphonistvongates zegt

    13 januari 2021 om 21:51

    Aan welke criteria moet een auto voldoen om deze de titel van ‘leukste auto’ te geven.
    Heeft het oordeel van ene Jerry Seinfeld bijv. meer in de melk/brandstoftank te brokkelen?

    Persoonlijk vind ik de nieuwe BMW 4-serie de leukste auto met die Willem Bever tanden.
    Oerlelijk maar wel leuk voor de oogjes.

    Login om te reageren
  3. Michel-GR zegt

    13 januari 2021 om 23:15

    Toyota komt zelf binnenkort ook met een tune voor dit speeltje – zal me benieuwen wat ze eruit halen.
    Getuned worden moet zoiezo al is het alleen maar voor die turbo-lag bij lage toeren en de begrenzer te verwijderen.

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      14 januari 2021 om 13:19

      @Michel-GR: Ik heb eigenlijk liever dat ze een mogelijkheid creëren om de bestuurderstoel wat lager te kunnen zetten. Ik zit continu tegen de binnenspiegel aan te koekeloeren…

      Login om te reageren
      • Michel-GR zegt

        14 januari 2021 om 23:28

        Binnenspiegel hadden ze zoiezo weg kunnen laten want je ziet bijna niets door dat kleine achterraam.
        Gelukkig hebben ze de ruitenwisser wel weggelaten achter.

        Login om te reageren
  4. rotarypowah zegt

    14 januari 2021 om 01:01

    “aangepaste veren. Daarnaast zijn ze aan het experimenteren met verlaging”

    Is dat niet ’t zelfde in dit geval?

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    14 januari 2021 om 08:25

    Lekker hoor.

    Login om te reageren
  6. Dakhaas zegt

    14 januari 2021 om 19:26

    Ik vind het echt een onooglijk ding. Kan ie nog zo leuk sturen. Het oog wil ook wat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North