Downsizen was zelden zo leuk.
Ford was een van de eerste merken die een moderne driecilinder aanbood in auto’s van formaat. Zelfs in auto’s als de Focus en de Mondeo toereikend, dus in een Fiesta meer dan voldoende pit. Tot wel 140 pk leverde de driepitter in de vorige generatie van Fords B-segmenten. Die 1.0 komt uiteraard gewoon weer in de nieuwe Fiesta, maar daar komt ook een 1.5 Ecoboost bij. Eveneens een driepitter, maar dan met een smeuïge 200 pk!
Daarmee verliest de nieuwe Fiesta ST één cilinder en 0.1 liter slagvolume, maar stijgt het vermogen van 182 naar die magische 200-grens. Verder belooft de auto bijzonder goed te sturen, tot nu toe zijn we immers zelden teleur gesteld door een sportieve Ford.
Helaas zullen we nog wel even wat geduld moeten opbrengen, want Ford Nederland wist ons te melden dat de auto pas in 2018 in de showrooms zal staan. Een prijs is nog niet bekend, maar gehoopt wordt dat de auto door zijn lagere CO2-uitstoot minder zal kosten dan de circa 28 mille die de uitgaande ST moet kosten.
Klinkt goed. Hopelijk ook het motor geluid.
3 cilinders bahhh…
@thomasthomas: Een driecilinder klinkt leuker dan een viercilinder naar mijn idee. Daarnaast: gewoon aan wennen joh. Het turboloze en veel cilindertellende tijdperk is niet meer.
@granlusso: Precies wat ik dacht en gunstiger voor ons belastingklimaat dus het wordt alleen maar aantrekkelijker.
@atrak: Het belastingklimaat verandert sneller dan het echte klimaat, dus daar zou ik niet helemaal op vertrouwen…
@granlusso: echt een driecilinder klinkt lekkerder? Nou ik haak even af hier.
@thomasthomas: Same here. Ik kan echt niet wennen aan dat koffiemolen geluid, doet me gewoon teveel denken aan de 34pk sterke 0,8 liter driepitter van m’n moeder’s vroegere Suzuki Alto…
@thomasthomas:
Ja!
Mijn Triumph 900 triple motorfiets klinkt fantastisch als je hem tot 9000 toeren doorhaalt.
Doet denken aan een luchtgekoelde 911.
@granlusso: tot turbomotoren gigantisch door de mand vallen bij een realistische verbruikstest.
@granlusso: 3 cillinder bah
@granlusso: Inderdaad. De Bimmer van mijn wederhelft (118i, dus met driepitter) klinkt bijlange niet slecht.
Ik vind het een erg knappe auto geworden. Een mooie evolutie van het uitgaande model, dat wat mij betreft nog steeds meekan qua design.
Daarnaast blijft dit bommetje natuurlijk een heerlijke imagebuilder. Sympathiek merk, dat Ford.
Oeh, dat is een mooi vooruitzicht. Iets lichter in de neus en een driepitter kan best een lekker geluid produceren als ze een beetje hun best doen op de uitlaat.
@trustmeiamanengineer: dat vraag ik me trouwens af, of hij wel zoveel lichter is. Hij verliest dan wel een cilinder maar het volume per cilinder is flink toegenomen. Weegt dat tegen elkaar op? Ik vertrouw op jouw ingenieurskunsten om me het goeie antwoord te geven ;)
Ligt het aan mij of aan de foto’s of is de Fiesta gigantisch gegroeid? Hij lijkt best groot op de foto’s.
@viezefreddyw: +71 mm lengte, +12 mm breedte, +4 mm wielbasis voor de 18-inchers (je wint nog net) op de foto’s.
@viezefreddyw: daar heb je wel een punt .
Hij oogt inderdaad groter
@viezefreddyw: komt denk ik door de bredere grille en de liggende achterlichten. Dan oogt het geheel al snel groter
Ik weet t nog niet. De uitgaande Fiesta (ST) vind ik veel strakker ogen.
@toyotafortuner: Is hij ook – zeker de achterkant van de nieuwe ziet er slecht uit.
3 cilinders klinken gewoon lekker. Ik kijk zelfs uit naar het moment dat ze een 1-cilinder blok in een auto proppen! Het geluid van zo’n pompende, lompe aardappel blijft imo onovertroffen. Met de 48PK uit mijn motorblok gaat het helaas niet werken, die heeft al een beetje moeite met de 180kg wegende fiets er omheen…
Lekker bakkie hoor. Vanaf nu zijn 3 cilinders ook leuk voor mensen die geen i8 kunnen betalen. Hoe zwaar is zo’n fiësta?
@allesmetturbo: Klinkt alsof iemand een i8 zou kopen omdat er een 3-cilinder in zit… Ik denk eerder dat iemand een i8 koopt ondanks dat er een driecilinder in zit….
@Jochempie: bedoelde meer dat er nu een betaalbare 3-cil is met leuk wat pit. Mensen die een i8 kopen snap ik sws niet:p voor dat geld zou ik echt niet met een 3-cil op pad willen zijn
Hahaha 3 cilinders echt, heeft de 4e cilinder nu al geen compressie meer. Ben blij dat ik er gewoon 6 in V heb.
Door het lagere gewicht van de 3 cilinder in zn neus zal hij waarschijnlijk beter hoeken in de bochten, ben benieuwd naar de eerste reviews!
Prima velgen
Iets zegt mij dat die zijdeglans kleur niet wordt doorgevoerd naar de productiemodellen. Zonde, want het staat goed
Vind de achterkant geen vooruitgang, eerder erg anoniem. Nee is er niet mooier op geworden helaas.
Ik heb de huidige ST ook gehad en die had stock op de dyno ook 200pk en na een remap 230pk met een top van 250kph ben benieuwd of die 3 pitter dat ook aankan.
@focusrs1: dat lijkt me sterk, met alleen een remap kom je op 210/220pk.
Dus dan had je ook andere aanpassingen?
@vtechlover: enkel een k&n luchtfilter en een custom remap
Ziet er strak uit. Niet te schrewerig en echt volwassen/groot geworden. Benieuwd hoe dat oogt met 5 deuren!
Jarenlang hebben ze met de vorige ST lopen leuren bij alle beurzen, en heeft het sinds de eerste vertoning bijna 1,5 leaseauto gekost voor ze hem eindelijk gingen leveren. Voor mij dus veel te laat. Hebben ze er eindelijk van geleerd en gaan ze deze wat sneller na de introductie uitbrengen? Ik rij inmiddels een paar segmenten hoger, maar misschien kan ik mijn vriendin overhalen om haar Mini One hierop in te ruilen :)
@gulli: Een armoedige 116d is een paar segementen hoger? Doe mij die Fiesta dan maar..
1.0 liter,3 cilindertjes en dan minder dan jawel 28.000 euro. Hoe lang gaat zo’n blokje mee? Die haalt geen 350.000km. Zo’n blokje moet veel meer toeren maken. Voor rond de 28.000 koop je wel wat beters.
Turbo en uitlaat staan roodgloeiend op de Fordstand.
Lekker, ben erg benieuwd
Ziet er goed uit alleen de achterkant moet me denken aan de bmw 2 serie active tourer en de velgen vind ik niet zo mooi. Denk wel dat het weer een goede hot hatch is.
Waarom wacht Ford altijd zo lang met leveren? 2018…. dan zit de facelift er alweer bijna aan te komen.
Lijkt me sterk dat deze de Fiesta MK7,5 ST gaat overtreffen met 3 cilinders… maar tegen die tijd blijf ik lekker rijden in de huidige ST!