Fiesta fiesta, fiesta fiesta – R Kelly.
Heet nieuws voor liefhebbers van hete hatchbacks: Ford onthult vandaag de nieuwe Fiesta ST. De vorige Fiesta ST (rijtest) werd over het algemeen beschouwd als een van de lekkerste sportieve hatchbacks die je kon krijgen. Het turbotorretje in de Nase zorgt voor lekker veel powah en het onderstel was écht sportief afgesteld. Als je je best deed kon je zelfs de de kont een beetje omgooien en dat met voorwielaandrijving.
De ST op basis van de nieuwe Fiesta heeft dus een paar flinke patta’s te vullen. Daarom is het opvallend dat Ford ervoor gekozen heeft om de kleine hatch te bewapenen met één cilinder minder dan voorheen. De nieuwe ST moet het doen met een driepittertje, die met ongeveer 1.500 cc ook nog eens iets minder inhoud heeft dan het 1.6 blokje van voorheen.
Maar niet getreurd! Zo’n drie-in-lijn kan je namelijk ook zien als een halve zes-in-lijn. Eigenlijk klinken driepitters dan ook vaak leuker dan viercilinders. Bovendien beschikt het blok over 200 pk. Dat is dus meer dan de 182 pk die de vorige ST had, hoewel die beschikte over een overboost functie waarbij tijdelijk eveneens 200 pk op de voorwielen kon worden afgevuurd.
Net als bij de gewone Fiesta met 1.0 ecoboost driepitter beschikt dit nieuwe 1.5-liter grote blok overigens over cilinderdeactivatie. Als je dus niet zoveel vraagt van de motor kook je op slechts twee pitten. Maar goed, het is een Fiesta ST, dus dat komt in de praktijk niet voor.
Ford heeft ook nog wat bewegend beeld van het feestnummer vrijgegeven. Check het geinige teasertje op autojunk.nl.
Goh, kunststof randjes bij de mistlampen/voorbumper. Wat origineel. Waarom apen alle designers elkaar zo na? Verder wel dik ding, alleen de anonieme achterkant is beduidend minder leuk dan die van de huidige.
@stfu: 7volvo was er toen ooit in een grijs verleden mee begonnen dacht ik….
20 pk uit 1,5 liter, ik wordt oud…
@pomoek: ik bedoel natuurlijk 200 pk ;-)
@pomoek: En je bedoelt ook “word”. ;-)
@svensson: haha, taalnazi, maar je hebt gelijk, ik kap ermee voor vandaag. Bier.
@pomoek: Laat ’t smaken!
@pomoek: alaaf
Ook nog beschikbaar als 5-deurs?
@ahs1979: Ja
@jochempie: Zonde eigenlijk… Volgende generatie zal wel helemaal niet meer als 3-deurs geleverd worden, slechte tendens helaas…
@griffendahl: Je bedoelt de generatie vanaf 2018? Die is zoals je ziet nog als driedeurs leverbaar. Wat er daarna gebeurt weet ik niet, wie weet mag er dan geen Fiesta met verbrandingsmotor meer verkocht worden in Nederland..
Een nog lichter blokje. En die ST reed al zo fantastisch.
Hier word ik wel hebberig van.
Ik vind het al beschamend om te lezen, waar gaat het heen met Ford.
@nopetrolnofun: Toch maar elektrisch gaan rijden ;)
@stfu: Hmm oke, als er alleen nog maar elektrische auto ’s zijn wil ik er over nadenken. Nee wacht, zelfs dan kies ik de benenwagen wel ?
@nopetrolnofun: Volvo 850R aanschaffen!!
@stfu: Of naar Noord America verhuizen, daar kan je tenminste nog voor een fatsoenlijke prijs een Ford met een grote motor aanschaffen.
@nopetrolnofun: ja, ze hadden een foto van de achterkant deze auto ook kunnen gebruiken als foto voor het babyboomer artikel.
Dat interieur is er echt goed op vooruitgegaan ten op zichten van de vorige Fiesta!
Dat blokje lijkt me prima. Lichter en klinkt waarschijnlijk ook lekkerder. Ik vind alleen de vorige Fiesta een stuk leuker om te zien.
Een 3 pitter met 200 peekaas. Dat is veel zeg!
@kilum: Volgens mij is BMW de recordhouder met 231 pk.
@berlinetta: Oh ik zie dat je al bent ingelicht.
@berlinetta: Haha, klopt. Maar ik lees het nog steeds. Hoe dan ook 200 + PK’s uit een 3 pitter is echt absurd.
@kilum: niet minder dan 381pk uit 4 stuks, toch?
This made my day!
Ziet er goed uit
Ik ben zeer, zeer benieuwd. Dit moet ‘m denk ik dan maar worden!
@kilum: ’t is minder dan de driecilinder in de i8 produceert, namelijk 231 pk…
@jochempie: Maar is dat niet inclusief de elektro meuk?
@kilum: Nee, exclusief. Het systeemvermogen komt uit op 362 pk.
@jochempie: Dat is een behoorlijk prestatie dan.
Leuk ding. Alleen jammer van grote lelijke beeldscherm in de auto. Gewoon weglaten dat ding of mooi werken. Dit ziet er niet uit
@gerjan: wel ergonomisch/verkeersveiligheidstechnisch verantwoord dat je met je blik niet te ver naar beneden moet zoeken naar je scherm…
@Onehp: snap ook niet waarom het er allemaal in moet. Komen steeds meer en grotere beeldschermen in auto’s. Van mij hoeft dat allemaal niet. Doe mij maar gewone kilometer met toeren teller ernaast. Simpele verwarming en radio waar ik nog zelf op zoeken kan en die net de helft overslaan en waar een cd in kan.. Airco hoeft ook niet gebruik ik toch niet. Gelukkig zijn er nog gewone oudere auto’s genoeg :) en vaak zijn die nog beter en mooier. Dan Veel auto’s van nu.
@gerjan: er huppelen nu mensen mensen met tranen van vreugde in de ogen door het hoofdkantoren van Ford in Keulen en Dunton. Dit is namelijk de eerste keer dat iemand op het internet klaagt dat ze een te groot scherm monteren. Ze hebben miljoenen klachten gehad dat ze een veel te klein scherm wegstopten in het dashboard (zoek maar eens op een foto van het interieur van de vorige Fiesta) en nu hebben ze eindelijk hun doel bereikt. Ze zijn net zo goed als de andere merken als het op schermen in het interieur aan komt.
Wel een knap karretje, maar een fijne 1.8 250pk ecoboost had toch leuker geweest.
@dutchdriftking: of een 350pk 2.5 met 5 pitten natuurlijk!!
Ja en een 4 in lijn is een eigenlijk een flatplane V8…
De achterlichten zien er ook niet uit.
Als ik de promo video goed begrijp is de nieuwe Fiesta ST nèt iets sneller dan een over enthousiaste vertegenwoordiger op een BMX fiets.
Ik vind hem eigenlijk heel erg lelijk. Zit nu achter de PC in plaats van op m’n telefoon. En zie nu pas goed de foto’s. Maar die achterkant! Wat hebben ze gedaan?! Gadverdamme. Zonde zonde zonde. De Fiesta was altijd 1 van de leukst ogende auto’s in het B segment. Maar dit is echt een verschrikking.
Wat een lekkere kar!!!
Heb de vorige 2 generaties ST’s in bezit gehad,maar nu ik deze zie word ik hebberig!
Kan niet wachten tot de prijzen bekend zijn en hij in de showroom staat!! Dit maakt mijn dag!!!
@bonzoo: Heerlijk ook dat deze auto er zo lekker vroeg is in de levenscyclus van de MK7-3
@fiestacruizer: idd ja!
Als je nagaat hoelang de Fiesta ST MK6 + MK6’5 leverbaar zijn geweest tot de opvolging van de huidige ST.
Had mijn ST uit 2014 nog wel 2’5 jaar mee moeten gaan. Nu word ik als liefhebber en dagelijkse ST rijder op kosten gejaagd om in 2018 de nieuwe generatie te kopen hahahaha
200 pk uit een 1.5 3 cilinder. Vind ik toch knap. Ik tuf nog ouderwets in een 2.3 5 cilinder met 150 pk
@heat59: zonder turbo en ik zet mijn geld op jou motor in als het gaat om levensduur.
Kekke auto is het geworden. Ik rij de vorige generatie Fiesta ST en ik ben van mening dat deze op alle vlakken erop vooruit is gegaan. Nja, de achterlant is misschien even afwachten tot ik de auto in het echt zie, maar ik vind de auto verder echt verbeterd. En mijn ST is al geweldig.
Cilindertje minder is misschien wel goed, nog een lichtere neus, nog sneller de bocht in duiken. En ik zie dat het blokje gewoon 6500 toeren kan draaien (misschien niet helemaal nuttig maar goed)
Ben ik de enige die die wielen echt oerlelijk vindt??
@michelschouten:
Ja.
OT : geinig autootje.
@michelschouten: vind ze juist tof!
200pk dat betekent dat ze ruimte hebben gemaakt voor een rs
@mrrallycross: dat dacht iedereen de vorige keer ook… nooit gebeurd…
Jezus wat gaaf zeg!
Ben ik blij dat ik na de huidige Fiesta ST met 197pk!! over ben gegaan naar de Focus RS en niet gewacht heb op een betere opvolger van de huidige fiesta – vind deze toch wel minder mooi zeker die achterkant.
@focusrs1: had jij een Rode/Molten Orange ST?
@bonzoo: nee black-on-black @ 215pk
Die velgen zijn niet echt mijn smaak
Elke update lelijker. ..
*zucht*
Dat trekt toch voor geen meter meer?
Mijn hemel een 3 cilinder naai machine motortje en dan 200pk, ben sowieso een groot fan van de Fiesta en de ST. de huidige red edition is ook zo’n toppertje met een 3 cilindertje en 140pk.
Ik zou hem weleens willen rijden, puur om het verschil te voelen tussen een 3-pitter 1.5 met turbo en mijn eigen hoogtoerige japanse 1.8 zonder turbo ;)
@dare2think: Integra Type R? Stiekem liever dat.
@toyotafortuner: Ik moet je teleurstellen, het ging me niet om het aantal PK’s maar meer om de respons van de motor. Maar inderdaad, de Integra Type R is met zn 200 PK een tegenhanger van dit turboblokje. Helaas worden de type R’s rap duurder, zag ik op Autoscout. Misschien plaats ik nog een keer een rits foto’s op Autojunk binnenkort, maar ik ben ook tevreden met 131 pk bij 7000 rpm op 990 kg ;)
@dare2think: dan moet t een MR-2 ZZW30 (3e gen MR-2) zijn :D
@toyotafortuner: Je komt verbazingwekkend dichtbij, maar nee, geen middenmotor voor mij. Soms moet er wat bagage mee ;)
Beter interieur en exterieur maar die motor is rond uit belachelijk en dan nog met cilinder uitschakeling ….
Lees elders dat ie 114g CO2/km uitstoot dankzij cylinderuitschakeling. Betekent dit dat ie extra voordelig wordt in NL? Ik ken de regels niet, maar dit zal hem in heel veel landen, waar belasting per gram wordt betaald, erg populair maken.
Kwamen er nou plofjes uit de uitlaat bij ca 52 seconden? Beetje a la Focus RS?
@rbou: ja hoorde ik ook
@focusrs1: dat is dan toch wel weer leuk; hopelijk ook op de productieversie :-)
Beter een halve zespitter, dan geen zespitter…. ik rij daarom ook met een kwart V8…
Maar cilinder deactivatie… op een driecilinder? Komaan, waar gaat dat nu over? Lijkt me vooral zonde van de moeite.
Vroeger stond er nog wel een 16 klepper achterop je snelle auto maar dat valt nu niet meer mee met 3 cilinders.
Tegenwoordig wordt alles gemaakt om snel weer stuk te gaan. Ik wil binnen tien jaar wel eens zien hoeveel van deze blokjes het overleefd hebben…
Het koppel zal toch niet toenemen met een cilinder en 100cc minder. Jammer. En moesten ze daar toch meer Nm uitgehaald hebben vrees ik voor de levensduur van het blokje…