• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Ford Fiesta ST heeft een halve zes-in-lijn

Auteur: jaapiyo, gepost 24 februari 2017 om 15:33 – 74 Reacties

Afbeelding De nieuwe Ford Fiesta ST heeft een halve zes-in-lijnAfbeelding De nieuwe Ford Fiesta ST heeft een halve zes-in-lijnAfbeelding De nieuwe Ford Fiesta ST heeft een halve zes-in-lijnAfbeelding De nieuwe Ford Fiesta ST heeft een halve zes-in-lijnAfbeelding De nieuwe Ford Fiesta ST heeft een halve zes-in-lijnAfbeelding De nieuwe Ford Fiesta ST heeft een halve zes-in-lijnAfbeelding De nieuwe Ford Fiesta ST heeft een halve zes-in-lijnAfbeelding De nieuwe Ford Fiesta ST heeft een halve zes-in-lijn

Ford-Fiesta-ST
Fiesta fiesta, fiesta fiesta – R Kelly.

Heet nieuws voor liefhebbers van hete hatchbacks: Ford onthult vandaag de nieuwe Fiesta ST. De vorige Fiesta ST (rijtest) werd over het algemeen beschouwd als een van de lekkerste sportieve hatchbacks die je kon krijgen. Het turbotorretje in de Nase zorgt voor lekker veel powah en het onderstel was écht sportief afgesteld. Als je je best deed kon je zelfs de de kont een beetje omgooien en dat met voorwielaandrijving.

De ST op basis van de nieuwe Fiesta heeft dus een paar flinke patta’s te vullen. Daarom is het opvallend dat Ford ervoor gekozen heeft om de kleine hatch te bewapenen met één cilinder minder dan voorheen. De nieuwe ST moet het doen met een driepittertje, die met ongeveer 1.500 cc ook nog eens iets minder inhoud heeft dan het 1.6 blokje van voorheen.

Maar niet getreurd! Zo’n drie-in-lijn kan je namelijk ook zien als een halve zes-in-lijn. Eigenlijk klinken driepitters dan ook vaak leuker dan viercilinders. Bovendien beschikt het blok over 200 pk. Dat is dus meer dan de 182 pk die de vorige ST had, hoewel die beschikte over een overboost functie waarbij tijdelijk eveneens 200 pk op de voorwielen kon worden afgevuurd.

Net als bij de gewone Fiesta met 1.0 ecoboost driepitter beschikt dit nieuwe 1.5-liter grote blok overigens over cilinderdeactivatie. Als je dus niet zoveel vraagt van de motor kook je op slechts twee pitten. Maar goed, het is een Fiesta ST, dus dat komt in de praktijk niet voor.

Ford heeft ook nog wat bewegend beeld van het feestnummer vrijgegeven. Check het geinige teasertje op autojunk.nl.

reclame

Ook interessant!

  • Prijs opgefriste Fiesta moet je niet omrekenen naar guldens
  • Ford Fiesta facelift
    Ford Fiesta facelift officieel, meer kracht ST
  • Pretpakket maakt de Fiesta en Puma ST nóg leuker
  • De Ford Fiesta, maar dan als bedrijfswagen
    De Ford Fiesta, maar dan als bedrijfswagen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

fiesta, fiesta-st, Ford, geneve-2017, hatchback

Vorig bericht: « Minister: “truckers die bij storm gaan rijden zijn aso’s”
Volgend bericht: Deze Audi Q5 beschermt je tegen kettingzagen »

Lees Interacties

Reacties

  1. stfu zegt

    24 februari 2017 om 15:41

    Goh, kunststof randjes bij de mistlampen/voorbumper. Wat origineel. Waarom apen alle designers elkaar zo na? Verder wel dik ding, alleen de anonieme achterkant is beduidend minder leuk dan die van de huidige.

    Login om te reageren
    • bmwm3gtr zegt

      24 februari 2017 om 23:13

      @stfu: 7volvo was er toen ooit in een grijs verleden mee begonnen dacht ik….

      Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    24 februari 2017 om 15:41

    20 pk uit 1,5 liter, ik wordt oud…

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      24 februari 2017 om 15:42

      @pomoek: ik bedoel natuurlijk 200 pk ;-)

      Login om te reageren
      • Svensson zegt

        24 februari 2017 om 15:45

        @pomoek: En je bedoelt ook “word”. ;-)

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          24 februari 2017 om 17:23

          @svensson: haha, taalnazi, maar je hebt gelijk, ik kap ermee voor vandaag. Bier.

          Login om te reageren
          • Svensson zegt

            24 februari 2017 om 17:54

            @pomoek: Laat ’t smaken!

            Login om te reageren
          • kennone zegt

            24 februari 2017 om 19:22

            @pomoek: alaaf

            Login om te reageren
  3. ahs1979 zegt

    24 februari 2017 om 15:44

    Ook nog beschikbaar als 5-deurs?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      24 februari 2017 om 16:29

      @ahs1979: Ja

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        24 februari 2017 om 18:28

        @jochempie: Zonde eigenlijk… Volgende generatie zal wel helemaal niet meer als 3-deurs geleverd worden, slechte tendens helaas…

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          24 februari 2017 om 19:09

          @griffendahl: Je bedoelt de generatie vanaf 2018? Die is zoals je ziet nog als driedeurs leverbaar. Wat er daarna gebeurt weet ik niet, wie weet mag er dan geen Fiesta met verbrandingsmotor meer verkocht worden in Nederland..

          Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    24 februari 2017 om 15:45

    Een nog lichter blokje. En die ST reed al zo fantastisch.
    Hier word ik wel hebberig van.

    Login om te reageren
  5. nopetrolnofun zegt

    24 februari 2017 om 15:46

    Ik vind het al beschamend om te lezen, waar gaat het heen met Ford.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      24 februari 2017 om 15:49

      @nopetrolnofun: Toch maar elektrisch gaan rijden ;)

      Login om te reageren
      • nopetrolnofun zegt

        24 februari 2017 om 15:52

        @stfu: Hmm oke, als er alleen nog maar elektrische auto ’s zijn wil ik er over nadenken. Nee wacht, zelfs dan kies ik de benenwagen wel ?

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          24 februari 2017 om 19:24

          @nopetrolnofun: Volvo 850R aanschaffen!!

          Login om te reageren
      • robert110 zegt

        24 februari 2017 om 20:20

        @stfu: Of naar Noord America verhuizen, daar kan je tenminste nog voor een fatsoenlijke prijs een Ford met een grote motor aanschaffen.

        Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      24 februari 2017 om 16:56

      @nopetrolnofun: ja, ze hadden een foto van de achterkant deze auto ook kunnen gebruiken als foto voor het babyboomer artikel.

      Login om te reageren
  6. pechweg zegt

    24 februari 2017 om 15:49

    Dat interieur is er echt goed op vooruitgegaan ten op zichten van de vorige Fiesta!

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    24 februari 2017 om 15:50

    Dat blokje lijkt me prima. Lichter en klinkt waarschijnlijk ook lekkerder. Ik vind alleen de vorige Fiesta een stuk leuker om te zien.

    Login om te reageren
  8. kilum zegt

    24 februari 2017 om 15:52

    Een 3 pitter met 200 peekaas. Dat is veel zeg!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      24 februari 2017 om 16:57

      @kilum: Volgens mij is BMW de recordhouder met 231 pk.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        24 februari 2017 om 16:57

        @berlinetta: Oh ik zie dat je al bent ingelicht.

        Login om te reageren
        • kilum zegt

          24 februari 2017 om 17:01

          @berlinetta: Haha, klopt. Maar ik lees het nog steeds. Hoe dan ook 200 + PK’s uit een 3 pitter is echt absurd.

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            24 februari 2017 om 17:13

            @kilum: niet minder dan 381pk uit 4 stuks, toch?

            Login om te reageren
  9. fiestacruizer zegt

    24 februari 2017 om 15:56

    This made my day!

    Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    24 februari 2017 om 16:00

    Ziet er goed uit

    Login om te reageren
  11. Jochempie zegt

    24 februari 2017 om 16:02

    Ik ben zeer, zeer benieuwd. Dit moet ‘m denk ik dan maar worden!

    @kilum: ’t is minder dan de driecilinder in de i8 produceert, namelijk 231 pk…

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      24 februari 2017 om 16:15

      @jochempie: Maar is dat niet inclusief de elektro meuk?

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        24 februari 2017 om 16:25

        @kilum: Nee, exclusief. Het systeemvermogen komt uit op 362 pk.

        Login om te reageren
        • kilum zegt

          24 februari 2017 om 17:00

          @jochempie: Dat is een behoorlijk prestatie dan.

          Login om te reageren
  12. gerjan zegt

    24 februari 2017 om 16:07

    Leuk ding. Alleen jammer van grote lelijke beeldscherm in de auto. Gewoon weglaten dat ding of mooi werken. Dit ziet er niet uit

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      24 februari 2017 om 16:14

      @gerjan: wel ergonomisch/verkeersveiligheidstechnisch verantwoord dat je met je blik niet te ver naar beneden moet zoeken naar je scherm…

      Login om te reageren
      • gerjan zegt

        24 februari 2017 om 16:42

        @Onehp: snap ook niet waarom het er allemaal in moet. Komen steeds meer en grotere beeldschermen in auto’s. Van mij hoeft dat allemaal niet. Doe mij maar gewone kilometer met toeren teller ernaast. Simpele verwarming en radio waar ik nog zelf op zoeken kan en die net de helft overslaan en waar een cd in kan.. Airco hoeft ook niet gebruik ik toch niet. Gelukkig zijn er nog gewone oudere auto’s genoeg :) en vaak zijn die nog beter en mooier. Dan Veel auto’s van nu.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 februari 2017 om 16:56

      @gerjan: er huppelen nu mensen mensen met tranen van vreugde in de ogen door het hoofdkantoren van Ford in Keulen en Dunton. Dit is namelijk de eerste keer dat iemand op het internet klaagt dat ze een te groot scherm monteren. Ze hebben miljoenen klachten gehad dat ze een veel te klein scherm wegstopten in het dashboard (zoek maar eens op een foto van het interieur van de vorige Fiesta) en nu hebben ze eindelijk hun doel bereikt. Ze zijn net zo goed als de andere merken als het op schermen in het interieur aan komt.

      Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    24 februari 2017 om 16:10

    Wel een knap karretje, maar een fijne 1.8 250pk ecoboost had toch leuker geweest.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      24 februari 2017 om 19:27

      @dutchdriftking: of een 350pk 2.5 met 5 pitten natuurlijk!!

      Login om te reageren
  14. reistje zegt

    24 februari 2017 om 16:11

    Ja en een 4 in lijn is een eigenlijk een flatplane V8…
    De achterlichten zien er ook niet uit.

    Login om te reageren
  15. ekidey zegt

    24 februari 2017 om 16:17

    Als ik de promo video goed begrijp is de nieuwe Fiesta ST nèt iets sneller dan een over enthousiaste vertegenwoordiger op een BMX fiets.

    Login om te reageren
  16. kilum zegt

    24 februari 2017 om 16:20

    Ik vind hem eigenlijk heel erg lelijk. Zit nu achter de PC in plaats van op m’n telefoon. En zie nu pas goed de foto’s. Maar die achterkant! Wat hebben ze gedaan?! Gadverdamme. Zonde zonde zonde. De Fiesta was altijd 1 van de leukst ogende auto’s in het B segment. Maar dit is echt een verschrikking.

    Login om te reageren
  17. bonzoo zegt

    24 februari 2017 om 16:23

    Wat een lekkere kar!!!
    Heb de vorige 2 generaties ST’s in bezit gehad,maar nu ik deze zie word ik hebberig!
    Kan niet wachten tot de prijzen bekend zijn en hij in de showroom staat!! Dit maakt mijn dag!!!

    Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      24 februari 2017 om 22:22

      @bonzoo: Heerlijk ook dat deze auto er zo lekker vroeg is in de levenscyclus van de MK7-3

      Login om te reageren
      • bonzoo zegt

        25 februari 2017 om 07:13

        @fiestacruizer: idd ja!
        Als je nagaat hoelang de Fiesta ST MK6 + MK6’5 leverbaar zijn geweest tot de opvolging van de huidige ST.
        Had mijn ST uit 2014 nog wel 2’5 jaar mee moeten gaan. Nu word ik als liefhebber en dagelijkse ST rijder op kosten gejaagd om in 2018 de nieuwe generatie te kopen hahahaha

        Login om te reageren
  18. heat59 zegt

    24 februari 2017 om 16:43

    200 pk uit een 1.5 3 cilinder. Vind ik toch knap. Ik tuf nog ouderwets in een 2.3 5 cilinder met 150 pk

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      24 februari 2017 om 19:28

      @heat59: zonder turbo en ik zet mijn geld op jou motor in als het gaat om levensduur.

      Login om te reageren
  19. 87sandyd zegt

    24 februari 2017 om 16:48

    Kekke auto is het geworden. Ik rij de vorige generatie Fiesta ST en ik ben van mening dat deze op alle vlakken erop vooruit is gegaan. Nja, de achterlant is misschien even afwachten tot ik de auto in het echt zie, maar ik vind de auto verder echt verbeterd. En mijn ST is al geweldig.

    Cilindertje minder is misschien wel goed, nog een lichtere neus, nog sneller de bocht in duiken. En ik zie dat het blokje gewoon 6500 toeren kan draaien (misschien niet helemaal nuttig maar goed)

    Login om te reageren
  20. michelschouten zegt

    24 februari 2017 om 16:50

    Ben ik de enige die die wielen echt oerlelijk vindt??

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      24 februari 2017 om 17:21

      @michelschouten:
      Ja.

      OT : geinig autootje.

      Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      24 februari 2017 om 17:49

      @michelschouten: vind ze juist tof!

      Login om te reageren
  21. mrrallycross zegt

    24 februari 2017 om 17:01

    200pk dat betekent dat ze ruimte hebben gemaakt voor een rs

    Login om te reageren
    • focusrs1 zegt

      24 februari 2017 om 19:24

      @mrrallycross: dat dacht iedereen de vorige keer ook… nooit gebeurd…

      Login om te reageren
  22. clarkson zegt

    24 februari 2017 om 18:01

    Jezus wat gaaf zeg!

    Login om te reageren
  23. focusrs1 zegt

    24 februari 2017 om 18:48

    Ben ik blij dat ik na de huidige Fiesta ST met 197pk!! over ben gegaan naar de Focus RS en niet gewacht heb op een betere opvolger van de huidige fiesta – vind deze toch wel minder mooi zeker die achterkant.

    Login om te reageren
    • bonzoo zegt

      25 februari 2017 om 12:48

      @focusrs1: had jij een Rode/Molten Orange ST?

      Login om te reageren
      • focusrs1 zegt

        25 februari 2017 om 14:14

        @bonzoo: nee black-on-black @ 215pk

        Login om te reageren
  24. martijn11 zegt

    24 februari 2017 om 19:23

    Die velgen zijn niet echt mijn smaak

    Login om te reageren
  25. baasbas zegt

    24 februari 2017 om 20:23

    Elke update lelijker. ..
    *zucht*

    Login om te reageren
  26. robert110 zegt

    24 februari 2017 om 20:24

    Dat trekt toch voor geen meter meer?

    Login om te reageren
  27. bofkont zegt

    24 februari 2017 om 20:31

    Mijn hemel een 3 cilinder naai machine motortje en dan 200pk, ben sowieso een groot fan van de Fiesta en de ST. de huidige red edition is ook zo’n toppertje met een 3 cilindertje en 140pk.

    Login om te reageren
  28. dare2think zegt

    24 februari 2017 om 21:11

    Ik zou hem weleens willen rijden, puur om het verschil te voelen tussen een 3-pitter 1.5 met turbo en mijn eigen hoogtoerige japanse 1.8 zonder turbo ;)

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      24 februari 2017 om 22:31

      @dare2think: Integra Type R? Stiekem liever dat.

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        24 februari 2017 om 22:58

        @toyotafortuner: Ik moet je teleurstellen, het ging me niet om het aantal PK’s maar meer om de respons van de motor. Maar inderdaad, de Integra Type R is met zn 200 PK een tegenhanger van dit turboblokje. Helaas worden de type R’s rap duurder, zag ik op Autoscout. Misschien plaats ik nog een keer een rits foto’s op Autojunk binnenkort, maar ik ben ook tevreden met 131 pk bij 7000 rpm op 990 kg ;)

        Login om te reageren
        • toyotafortuner zegt

          24 februari 2017 om 23:04

          @dare2think: dan moet t een MR-2 ZZW30 (3e gen MR-2) zijn :D

          Login om te reageren
          • dare2think zegt

            24 februari 2017 om 23:24

            @toyotafortuner: Je komt verbazingwekkend dichtbij, maar nee, geen middenmotor voor mij. Soms moet er wat bagage mee ;)

            Login om te reageren
  29. enginepower zegt

    24 februari 2017 om 22:38

    Beter interieur en exterieur maar die motor is rond uit belachelijk en dan nog met cilinder uitschakeling ….

    Login om te reageren
  30. Onehp zegt

    24 februari 2017 om 22:42

    Lees elders dat ie 114g CO2/km uitstoot dankzij cylinderuitschakeling. Betekent dit dat ie extra voordelig wordt in NL? Ik ken de regels niet, maar dit zal hem in heel veel landen, waar belasting per gram wordt betaald, erg populair maken.

    Login om te reageren
  31. rbou zegt

    25 februari 2017 om 09:36

    Kwamen er nou plofjes uit de uitlaat bij ca 52 seconden? Beetje a la Focus RS?

    Login om te reageren
    • focusrs1 zegt

      25 februari 2017 om 14:16

      @rbou: ja hoorde ik ook

      Login om te reageren
      • rbou zegt

        26 februari 2017 om 01:18

        @focusrs1: dat is dan toch wel weer leuk; hopelijk ook op de productieversie :-)

        Login om te reageren
  32. tjorque zegt

    25 februari 2017 om 10:06

    Beter een halve zespitter, dan geen zespitter…. ik rij daarom ook met een kwart V8…

    Maar cilinder deactivatie… op een driecilinder? Komaan, waar gaat dat nu over? Lijkt me vooral zonde van de moeite.

    Login om te reageren
  33. thomasthomas zegt

    25 februari 2017 om 11:54

    Vroeger stond er nog wel een 16 klepper achterop je snelle auto maar dat valt nu niet meer mee met 3 cilinders.

    Login om te reageren
  34. thestino zegt

    25 februari 2017 om 15:36

    Tegenwoordig wordt alles gemaakt om snel weer stuk te gaan. Ik wil binnen tien jaar wel eens zien hoeveel van deze blokjes het overleefd hebben…

    Login om te reageren
  35. cossiekiller zegt

    25 februari 2017 om 18:55

    Het koppel zal toch niet toenemen met een cilinder en 100cc minder. Jammer. En moesten ze daar toch meer Nm uitgehaald hebben vrees ik voor de levensduur van het blokje…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North