• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Logisch: bedroevende halfjaarcijfers voor Saab

Auteur: ricardo, gepost 31 augustus 2011 om 20:35 – 67 Reacties

Hang in there!

Inmiddels is de Nederlandse beurs gesloten en hebben Saab en Victor Muller de halfjaarcijfertjes van SWAN bekende gemaakt, zoals beloofd. Een kijkje in de keuken van een bedrijf aan de afgrond.

Eerst even een terugblik op 2010. In dat jaar wist Saab een verlies te boeken van 218,2 miljoen euro. De bedoeling was natuurlijk dat het Zweedse merk dit jaar het tij zou keren, maar door financiële problemen, leveranciers die geen onderdelen leveren, lonen die vaak niet op tijd worden uitbetaald en een productielijn die al even stilstaat (rekenen we de 9-4X niet mee, die wordt in in Mexico gebouwd) zijn ze er beroerd aan toe. Het verlies was in Q1 van dit jaar €72 miljoen, tellen we daar de €152,2 miljoen verlies van Q2 bij op dan zitten we al op 224,2 miljoen euro verlies over de periode 1 januari t/m 30 juni. De omzet bedroeg in die periode 359 miljoen euro.

Ook is er nieuws over de verkoop van Spyker aan CPP/Antonov. Het halfjaarverslag meldt: “Given the current uncertain outlook for the company, completion of the sale of the Spyker sports car business to CPP Global Holdings Limited has been suspended.” Kortom, het gaat nog even duren voordat Spyker definitief een nieuwe eigenaar heeft.

Saab

Hoe nu verder?
Een reorganisatie ligt nog steeds op de loer en Victor Muller schijnt dat ook niet uit te sluiten. Hoewel het ontzettend moeilijk zal zijn om -net als in 2009- de boel in Trollhattan te reorganiseren is het voor potentiële investeerders natuurlijk handig om daar op te wachten. Immers, zo komt Saab voor een groot gedeelte van zijn schulden af.

Er zijn echter berichten dat er op korte termijn wéér een geldschieter bijkomt. Saab zou namelijk een bedrag van 110 miljoen te leen krijgen van een Europese bank. Hiermee kunnen de schulden aan toeleveranciers (circa €100 miljoen) en de lonen voor de maand augustus (€9 miljoen) worden afgetikt zodat de vakbonden -voorlopig- geen faillissement aanvragen.

De plannen voor de lange termijn zijn nog steeds dat Pangda en Youngman zo’n 245 miljoen euro zullen investeren in ruil voor een aandeel in Swedish Automobile. Maar dan moeten de EIB, Chinese overheid en voormalige Saab-eigenaar GM het wel eerst allemaal goedkeuren. Kan nog even duren, vooral de Chinezen staan er om bekend erg traag te zijn bij dit soort joint ventures. De grote vraag is: kan Saab deze periode overbruggen zonder reorganisatie of, nog erger, een faillissement? To be vervolgd…

De verkoopcijfers van het eerste half jaar:
Saab sales

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Victor Muller vindt geld voor Spyker, maar nog niet genoeg

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Saab, Spyker, swedish-automobile, victor-muller

Vorig bericht: « Wiesmann MF3 Final Edition is kleurrijk
Volgend bericht: Deze Murcielago van DMC heet vanaf nu ‘Molto Veloce’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    31 augustus 2011 om 20:40

    Verdienen ze eigenlijk aan die 9-4 X ?

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      31 augustus 2011 om 20:46

      @norge: GM misschien?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        31 augustus 2011 om 20:49

        @bobb: Ze gebruiken de Saab naam toch?

        Login om te reageren
        • zakar36 zegt

          31 augustus 2011 om 20:58

          @norge:

          Ik hoop het wel voor ze. Denk het eerlijk gezegd ook anders zouden ze nog meer verlies hebben.

          Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          31 augustus 2011 om 22:31

          @norge: Ja, maar GM maakt ze. GM zal er waarschijnlijk het meeste aan verdienen als OEM. Als ze hun zaakjes daar in Mexico in orde hebben tenminste…

          Login om te reageren
    • robbie zegt

      31 augustus 2011 om 20:57

      @norge: niet veel. De bruto marge per auto is extreem laag. Daarnaast zijn er minder dan 50 9-4X’en verkocht terwijl er al 500+ zijn gebouwd.

      Momenteel ligt de bouw van de 9-4X ook stil.

      Login om te reageren
      • rechercheur zegt

        31 augustus 2011 om 21:06

        @robbie:

        De bruto marge per nieuw verkochte auto is niet perse relevant.

        Doe het zoals de meeste Aziaten;
        geef de auto’s tegen kostprijs + minimale marge weg, en pak je winst vervolgens dubbel en dwars terug in de werkplaats …

        Login om te reageren
        • joosthoeve zegt

          31 augustus 2011 om 21:15

          @rechercheur: Saab zelf verdient niet zoveel van de werkplaats van de dealer he, alleen de onderdelen als ze geluk hebben;) Maar als we kijken naar dealers doet elke dealer het zo, ongeacht of deze aziatisch is of niet

          Login om te reageren
        • robbie zegt

          31 augustus 2011 om 21:18

          @rechercheur: dan moet Saab wel onderdelen kunnen leveren. Dat kunnen ze namelijk ook niet.

          Login om te reageren
        • integraturbo zegt

          31 augustus 2011 om 21:19

          @rechercheur: Is dat een compliment of begin je nu weer?..

          Login om te reageren
          • rechercheur zegt

            31 augustus 2011 om 22:10

            @integraturbo:

            Wat denk je zelf …

            Login om te reageren
            • integraturbo zegt

              31 augustus 2011 om 22:32

              @rechercheur: Nee nee, niet mij er bij betrekken. We gaan terug naar jou; wat denk jij? En met name: wat denk je ermee te bereiken?

              Login om te reageren
              • rechercheur zegt

                1 september 2011 om 08:04

                @integraturbo:

                Je betrekt jezelf erbij. Dus nu niet gaan lopen piepen, anders gewoon je snavel houden …

              • integraturbo zegt

                1 september 2011 om 13:08

                @rechercheur: als jij je snavel eens zou houden, zou je een boel mensen een plezier mee kunnen doen.

        • robbie zegt

          31 augustus 2011 om 21:34

          @rechercheur: momenteel is de bruto marge zelfs negatief:

          The negative gross margin for the second quarter, as well as for the first six months of 2011, is mainly driven by the production stoppage during most of the second quarter, whereby the margin is burdened with the full cost of the idle production capacity at Saab as well as cost for some idle supplier capacity.

          Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          31 augustus 2011 om 22:39

          @rechercheur: gelul, wederom… kom nou eens met ECHT bewijs van dat verhaal!

          Login om te reageren
          • rechercheur zegt

            1 september 2011 om 07:53

            @w0o0dy:

            :-) Druktemakertje ….

            Kom jij nu eens met recente cijfertjes, in plaats van een overjarig onderzoek onder een bejaarde doelgroep. Ook gehoord van ‘representatief’ …?

            Login om te reageren
          • integraturbo zegt

            1 september 2011 om 13:24

            @w0o0dy: Niet reageren is de kortste klap bij zulke personen. Jongetje heeft vroeger flinke tekort aan aandacht/liefde gekregen van zijn ouders en daardoor als een 12 jarige op een blog als [/jankmode] gaat reageren. Doordat je gaat reageren gaat het knulletje zich nog belangrijk voelen ook.

            Login om te reageren
            • rechercheur zegt

              1 september 2011 om 16:42

              @integraturbo:

              Dank je, door jou voel ik me nu weer wat belangrijker …. :-)

              Login om te reageren
  2. dennisr zegt

    31 augustus 2011 om 20:47

    moet allemaal wel voor vrijdag gebeuren dan, want dan moet het geld betaald worden, anders word faillissement aangevraagd.. als je het mij vraagt, gaat dat ook gebeuren vrijdag..
    En dan nog.. als het ze wel weer lukt.. wat een absurd hoge bedragen.. VERLIES..

    Login om te reageren
  3. raphael zegt

    31 augustus 2011 om 20:56

    Uberhaupt een wonder dat Saab met cijfers komt. Als het Muller niet meezit, verbergt hij die meestal.
    Grappig om te zien is ook dat retail verkopen zijn gestegen, flink zelfs.
    Ik las overigens vandaag dat in 2010 Ecclestone samen met Genii Capital een bod hebben gedaan op Saab. Is dat al lang bekend?

    Maar goed er zijn al veel te veel woorden vuil gemaakt aan die bedrieger van een Muller. Prachtige auto de 9-5, echt waar, altijd als ik hem zie draait mn hoofd mee. Prachtig bedrijf dat Saab, jammer dat ze met iemand als Muller in zee zijn gegaan. Blablablabla

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      31 augustus 2011 om 21:20

      @raphael: dat verhaal van Ecclestone & Genii was al bekend in 2010 ;) Hebben we volgens mij destijds ook over geschreven.

      Muller moest overigens vandaag wel met de cijfers op de proppen komen, anders zou hij op het strafbankje van de beurs geplaatst worden.

      Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    31 augustus 2011 om 21:03

    lullig voor die Zweden ..

    want die wilden Saab 12 jaar geleden al morsdood hebben ..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      31 augustus 2011 om 21:23

      @lincoln:Saab ging stiekum ook dood toen :(

      Login om te reageren
  5. amg77 zegt

    31 augustus 2011 om 21:41

    Dit allemaal en op het eind gaat saab toch failliet. Allemaal voor niks alleen om geld te krijgen van anderen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      31 augustus 2011 om 21:45

      @amg77:

      cryptologisch gezien zeker waar ..

      Login om te reageren
  6. robbie zegt

    31 augustus 2011 om 21:47

    Resultaten per bedrijfsonderdeel:
    Saab Automobile: 229,5 miljoen euro verlies
    Saab Parts: 93 miljoen euro winst
    Spyker Automobielen: 13,1 miljoen euro verlies

    Login om te reageren
  7. Klassiekerrally zegt

    31 augustus 2011 om 21:52

    Deze serie heeft inmiddels meer afleveringen dan McGyver. Maar die kon tenminste alles oplossen met ducktape en kauwgom… Die middelen zie ik Victor nog steeds niet gebruiken. Toptip!?

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      31 augustus 2011 om 22:52

      @Klassiekerrally: De oplossingen waarover nu gepraat wordt zijn toch het bedrijfskundige equivalent van ductape en kauwgom?? ;)

      Dit is allemaal rekken en rekken en rekken totdat de overeenkomsten met de Chinese partijen goedgekeurd worden.

      Als die goedkeuringen komen, zou het zomaar goed kunnen aflopen!

      Morgen weten we meer…

      Login om te reageren
  8. joosthoeve zegt

    31 augustus 2011 om 21:57

    Dat er nog mensen zijn die een Saab kopen zeg…

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      31 augustus 2011 om 22:48

      @joosthoeve:
      Daar is toch niets mis mee?
      De 9-5 is fantastisch mooi en er zijn mensen (echt waar!) die kopen een auto omdat ze hem mooi vinden en niet omdat ze er na 5 jaar nog een hoge inruilprijs voor krijgen.

      Login om te reageren
  9. robbie zegt

    31 augustus 2011 om 21:58

    @norge @bobb @zakar36 met betrekking tot de 9-4X kan ik jullie nog het volgende melden:

    Saab Automobile will pay GM for the 9-4X development costs and fixed assets for a total amount of $ 48.6 million and the complete amount has been paid or accrued as per 30 June 2011 and is included in the amounts above. In addition Saab Automobile will pay GM an agreed price per car produced for the coverage of the costs relating to additional special tooling equipment. For future model year changes Saab Automobile committed itself to pay GM a total amount of $ 9.3 million. As security for costs related to the production of the 9-4X, the Group has deposited $ 10 million in reserved cash.

    Saab moet dus gewoon (dik) betalen aan GM om die dingen te laten bouwen. Inmiddels zijn er een redelijk aantal gebouwd (500+), maar is minder dan 10% door dealers verkocht.

    Voor Saab maakt dat niet zoveel uit, want die ontvangen hun geld zodra dealers die auto’s kopen. Maar als dealers ze niet kunnen slijten zullen ze geen auto’s meer kopen bij Saab.

    Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      31 augustus 2011 om 22:03

      @robbie: 450 niet verkochte 9-4X’en lijkt mij wel een redelijk probleem voor Saab;). Daarnaast absurd lage aantallen natuurlijk. Wel leuk om te weten hoe het precies zit met de 9-4X en de kosten ervan!

      Login om te reageren
    • norge zegt

      1 september 2011 om 00:22

      @robbie: Thanks goede info .

      Login om te reageren
  10. fastshifter zegt

    31 augustus 2011 om 22:13

    Het wordt weer een tijd om een Formule 1 team te kopen :? =

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      31 augustus 2011 om 22:49

      @fastshifter: toen maakten ze minder verlies in ieder geval ;)

      Login om te reageren
  11. robbie zegt

    31 augustus 2011 om 22:51

    PS De vakbonden hebben de (letterlijke) deadline gezet op vrijdagmiddag om 16:45.

    Als er dan geen geld is vragen ze het faillissement aan van Saab. De klok tikt af.

    Login om te reageren
  12. Search zegt

    31 augustus 2011 om 23:06

    We krijgen voorlopig dus nog genoeg nieuwe tenenkrommende Saab-soap afleveringen. :D

    Login om te reageren
  13. Romen zegt

    31 augustus 2011 om 23:25

    zonde allemaal..

    Login om te reageren
  14. Larrs zegt

    1 september 2011 om 00:04

    Saab moet gewoon failliet gaan. Een zinkend schip moet je niet willen redden. Ik vraag me ook af wat Victor in Saab ziet.

    Login om te reageren
  15. betonstaal zegt

    1 september 2011 om 01:05

    Net op het nieuws dat Saab voor vrijdag de salarissen moet betalen ander vragen de vakbonden faillisement aan.

    Login om te reageren
  16. The360box zegt

    1 september 2011 om 08:35

    Saab begrijpt het volgens mij niet, de drempel is te hoog, instapper van €30K, ze moeten met wat leukere vernieuwende modellen komen, zoals een C1 achtig ding, lage bijteliing enz. Als ze zo doorgaan is het logisch dat ze failliet gaan.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      1 september 2011 om 09:17

      @The360box: zo, gelukkig hebben we jou nog! Jij bent echt veel slimmer dan die tientallen topmanagers die er 474939032 jaar voor gestudeerd hebben!! Stakker…

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        1 september 2011 om 09:32

        @Svenska_Aeroplan_AB: Durf je de waarheid niet onder ogen te zien? saab is zowat dood door domme handelingen.

        Login om te reageren
  17. vincenzo zegt

    1 september 2011 om 10:35

    Wanneer valt het doek nou eens…de popcorn is bijna op. Maar dat krijg je als fietsenmakers zich met auto’s gaan bemoeien. Een hoop blabla en geen product.
    Echter geen nood….fokker gaat ook weer verder whaha.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      1 september 2011 om 16:50

      @vincenzo:

      zo .. jij bent echt de saaiste knakker op autoblog.nl ..

      Login om te reageren
  18. diffus zegt

    1 september 2011 om 19:09

    Negen Miljoen euro!!..
    Hoeveel mensen werken daar eigenlijk dan wel niet?

    Ik kom dan toch uit op +/- 2500 man personeel?
    Met pensioen afdrachten e.d. meegeteld

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      1 september 2011 om 19:20

      @diffus:

      dat zou dan zeggen dat elke werknemer 3700 euro per maand zou kosten ??

      funny thing is dat eer 3700 man personeel werkt .. dus ..

      Login om te reageren
      • diffus zegt

        9 september 2011 om 19:20

        @lincoln:

        Het bruto salaris is exclusief werkgevers-afdrachten.
        Ik ga wel uit van een “gemiddeld” salaris van €2500 bruto per werknemer.. Dan nog zo’n €1100 werkgeverskosten.

        Weet niemand hoeveel mensen er nog werken??

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          9 september 2011 om 19:26

          @diffus:

          werknemers kregen “vrije” dagen om te solliciteren ..
          en er is juist in dat gebied nogal wat werkeloosheid ..

          dus VM zit gewoon nog met 3700 steuntrekkers op zijn rug ..

          Login om te reageren
  19. tarquesh zegt

    2 september 2011 om 20:41

    Saab is ok, maar wat achter dat stuur zit is gewoon echt net de tokkies. Irritant.

    Ik irriteer me gewoon aan dat ik al een Saab zie.
    Gelukkig maar, maar wel pech voor Saab want ze verkopen geen drol.

    Saab is zo: Klote bestuurders.
    Eens reed zo’n sukkel mijn Volkswagen bijna de puin in omdat zijn ego zo kut is dat hij onopvallend van rechtst zo langs mij scheerde gaande langs de linkers rijstrook.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      2 september 2011 om 20:48

      @tarquesh:

      zo zo .. “bijna in puin” ..

      is dat hetzelfde als “er was totaal nix aan de hand maar toch moest ik heel erg schrikken” ..

      Login om te reageren
  20. tarquesh zegt

    2 september 2011 om 20:47

    Die ene keer zal ik nooid vergeten. die claxon van zo’n grijze aard. die zie je niet aankomen dat elendige blik uit een land waar gekken een manifest schrijven en pvda jeugd moorddadig ombrengen.

    By the way, met Volvo heb ik niet zo’n antipatie. Zou dat niet komen dat Volvo rijders geen ego’s zijn, en normaal rijden? Ja, die kunnen tenminste normaal autorijden.

    Saab tandartsen die met hun tennis abbonement hun wansmaak tentoonspijden op de openbare weg.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      2 september 2011 om 20:50

      @tarquesh:

      klopt helemaal ..

      Noren/Zweden/Denen .. al die Chinezen zijn hetzelfde ..

      Login om te reageren
  21. tarquesh zegt

    2 september 2011 om 20:50

    SAAB

    Stomme Ambtenaren Adoreren Buraucratie.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      3 september 2011 om 09:50

      @tarquesh: TARQUESH: Trui Arie Rupert Quanza Ukkel Enge Stomme Harry…

      Login om te reageren
  22. tarquesh zegt

    2 september 2011 om 20:55

    @lincoln

    het is als een rodelap op een stier voor mij. Ik ben niet eens sterrenbeeld stier.

    Ik koppel Saab gelijk aan een persoon, en dat heb ik alleen met Saab en geen enkel ander automerk en de persoon die erin rijdt.

    Niet dat ik gelijk Saab falliet wil zien, maar als er weinig Saabs rondrijden en ik zie ze niet maar Saab gaat niet falliet, vindt ik het prima.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      2 september 2011 om 21:00

      @tarquesh:

      kan .. ik heb dat met mitsubishi ..
      en de spacestar in het bijzonder ..

      Login om te reageren
  23. tarquesh zegt

    2 september 2011 om 20:58

    Ik schrik altijd van hun. Het design, maar ook het rijgedrag van de bestuurders en hoe ze heel onverwachts mij hinderen.

    Gelukkig hebben zij meer verstand van een tumor verwijderen en een gebleekt gebit.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      2 september 2011 om 21:02

      @tarquesh:

      tja .. dat zegt meer over jouw emoties dan over Saab-rijders ..

      Login om te reageren
  24. tarquesh zegt

    2 september 2011 om 21:06

    Leuk @lincoln dat u ook zoiets heeft met een merk en type. Ik heb wel meer mensen ontmoet die gelijke dingen herkennen zoals Roy die altijd in de clinch ligd met mini cooper bestuurders/eigenaren.

    Dan waar ik goed mee door een deur kan op de weg. Passats, Mercedessen, Hyundays, Cirtroen bestuurders, BMW’s, Toyota’s, vrachtwagens, en Fords.

    Minder goed met touringcars.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      3 september 2011 om 09:51

      @tarquesh: Ik heb dat zelden, een deur op de weg…

      Login om te reageren
  25. tarquesh zegt

    2 september 2011 om 21:08

    ik ben vrij rustig achter het stuur, maar een Saab op mijn route? roet in het eten :) @lincoln

    Login om te reageren
  26. tarquesh zegt

    2 september 2011 om 21:10

    @lincoln het liefste zie ik gewoon mooie lange Citroens langs mij heen zoeven.

    Een C6, een DS, Xantia, een 2cv, een DS3.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      3 september 2011 om 09:51

      @tarquesh: een 2CV is inderdaad best lang…

      Login om te reageren
  27. tarquesh zegt

    2 september 2011 om 21:12

    @lincoln ik ga wat andere onderwerpen kijken, en stop hier even. groetjes.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      3 september 2011 om 09:52

      @tarquesh: Toedelllls

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North