Het is maar net hoe je het bekijkt.
Vandaag heeft Bugatti bekendgemaakt dat ze inmiddels 250 orders genoteerd hebben staan voor de Chiron. Afgelopen december waren dit er 220 en afgelopen augustus 200. Dit betekent dat er in grofweg zeven maanden 50 extra orders zijn bijgeschreven. 50 geïnteresseerden die ruim twee miljoen hebben stukgeslagen, indrukwekkende cijfers. Om nu te spreken van een regelrecht succes? Ze zijn op de helft en dus staan nog 250 Chirons klaar voor een configuratie.
Vorige week werden de eerste 3 exemplaren geleverd en aankomende week nemen ze een exemplaar van een vierde klant mee naar Genève. Hoe deze Chiron eruit ziet? Je kijkt ernaar in dit artikel. Het is een “Bleu Royal” Chiron geworden. Oftewel: naakt carbon voor het blote oog met een blauw sausje erover.
Het is te hopen voor Bugatti dat ze de resterende Chirons spoedig slijten. Wie zit er immers te wachten op tientallen ‘speciaaltjes’, zoals ze dat bij de Veyron destijds deden? De Autoshow van Genève is van 9 tot en met 19 maart te bezoeken voor het publiek. De carbon-blauwe Chiron zal te zien zijn op de Bugatti-stand.
Ik vind het nog best redelijk! Maar aan de andere kant nog 250 te gaan… dat is best wat.
@lodewijkyolo: probeer maar eens 250 man te vinden die 2 mio euro de neus stukslaan. Moeilijke businesscase lijkt me…
@ohoogeveen: denk dat juist door al die speciaaltjes van de veyron nu mensen wachten op die zelfde soort speciaaltjes
@ohoogeveen: Dat het in het begin hard ging en nu de teller wat minder snel oploopt, zal ook te maken hebben met de enorme wachtlijst. Ben je in staat om nu 2 mio voor een auto uit te geven, wil je natuurlijk niet 2 – 3 jaar moeten wachten.
Ik kan me voorstellen dat het grootste gedeelte van de potentiele kopers van zo’n Chiron meer dan eens extra geld hebben uitgegeven voor iets om niet te hoeven wachten. Dan gaat dit er natuurlijk tegen in.
@ohoogeveen: de RB-001 die in een oplage van 150 stuks gebouwd wordt is al voor dat er überhaupt 1 meter mee gereden is uitverkocht.. dan doet Bugatti toch iets fout lijkt mij….
Dat blauwe carbon ziet er inderdaad wel fraai uit. Ik begin ook steeds meer te ‘wennen’ aan het uiterlijk van de Chiron zelf.
Het ontwerp klopt niet… de rechtlijnige voorkant icm de ronding aan de zijkant slaat als een tang op een varken
@wildbeest: ik zou hen even bellen om dit te melden. Goed gezien!
Ik heb de Chiron nog nooit in het echt mogen aanschouwen. Stiekem ben ik er toch best benieuwd naar ondanks dat ik hem nooit zal kunnen en willen betalen. Ik ga wel even een kijkje nemen volgende week denk ik.
@viezefreddyw: Dat is dan ook niet zo gek met op het moment 3 exemplaren die rondrijden (waarvan 2 misschien in een opslag staan). Zal vast een indrukwekkende auto zijn irl.
@audi18: het is ongelooflijk, maar ik zag er gisteren 1 rijden in de buurt van het duitse plaatsje goslar. Dit was een grijze. Ik wist niet wat ik meemaakte. Nu vind ik het op foto’s al een machtige wagen, maar ook irl vind ik het een bizar vette auto.
@sjonniestoeptegel: Goslar ligt in de Harz. Dat is een geliefd gebied voor testritten door VW. Dat je nu al een Chiron daar tegenkomt is dus niet zo gek als dat het lijkt.
Toch vind ik het wel weer een prestatie dat ding. Ik zou hem wel als die Gele Veyron willen zien, met dat knal gele interieur.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ultieme Jay leno spec
Lijkt me toch een krap businessmodelletje als je alle ontwikkelingskosten in acht neemt…
@renegade: 500 stuks, à 1+ miljoen euro. Da’s goed een half miljard. Voor een beetje grote autofabrikant geen werelds budget om een geheel nieuw model mee te ontwerpen, testen en bouwen, laat staat een hyper car als deze. Nee, dit is enkel om het imago (ego?) te boosten van de VAG group, meer niet.
@RRRobert: 2 miljoen :)
@rrrobert: En dan zijn enkele delen van de Chiron ook rechtstreeks overgenomen van de Veyron. De raampartij en de monocoque bijvoorbeeld. Scheelt ook weer iets in ontwikkelkosten.
@RRRobert: ze maken dik verlies op dit model….Net zoals het vorige model…. Het is puur een show case, net als de F1 zeg maar, marketing en nieuwe technologie testen en perfectioneren
@slickrick: Daar geloof ik dus geen drol van hè, dat zo zo super veel verlies zouden draaien op Bugatti!
Cijfermatig misschien wel juist, maar er vloeit ook ontzettend veel kennis door naar de andere VAG merken.
Daarnaast zorgt het ook gewoon voor meer verkoop van de andere VAG merken. Met name het premium topproduct gevoel van Bentley als top merk onder VAG is door Bugatti geloofwaardiger geworden.
@reactief: klopt, maar hoe kwantificeer je dat?
@benja01: indirect rendement?
jongens, help mij eens! waarom krijg ik bij de veryon/chiron een net niet gevoel? is het design, de hype, de badge?
in vergelijking met de concurrenten hebben die helemaal geen moeite met de verkoop, dus aan de prijs ligt het niet. de 918 heeft geen extreem design zoals de LaF, P1 of huayra. maar die verkoopt ook extreem goed!
gaat bugatti dan te onder aan zijn eigen succes? de beste wint niet altijd?
@derek306: Vertel mij eens waar ik een nieuwe 918 kan kopen?
@metalmike: Niet, zijn uitverkocht.
@derek306: laf, p1, en 918 zijn nog niet de helft van de prijs, en werden veel gelimiteerder verkocht. deze werden sowieso bij mclaren en ferrari, misschien ook bij porche, alleen verkocht aan je als je er een uitnodiging voor kreeg.
@derek306: lol met je opmerking over de 918 zet je jezelf goed buitenspel. Deze duurde namelijk echt veel te lang om uit te verkopen. Ze kwamen er met pijn en moeite vanaf. Dat ie nu zo veel meer waard ia geworden maakt dat des te bijzonderder.
@stefje: ok stef, dat wist ik niet! ik dacht dat de 918 ook zo was uitverkocht. weer wat geleerd
Blijft mooi hoor, blauw/zwart interieur. Had ik ‘vroeger’ in mn Passat, zwart leer met blauw alcantara. Leuk dat Bugatti dat nu ook doet (soort van dan) :-)
Sinds de Chiron ben ik de Veron meer gaan waarderen. De Veyron heeft het segment van de Hypercar uitgevonden. De Chiron breit slechts door op eenzelfde idee.
@schreute01: de F1 was de eerste hypercar. De Veyron pakte het groter aan kwa media enz. 1001 pk oehhh .
Ik heb het de vorige artikelen over de verkoopcijfers van de Chiron al gezegd en ik zal het nog maar eens herhalen: De Chiron verkoopt gewoon goed. Kijk eens naar de verkoopcijfers van de Veyron. Daarvan wilde men 450 stuks van verkopen. Dat kostte 10 jaar, 4 basismodellen (Veyron, Supersport, Grand Sport, Grand Sport Vitesse) en een ongekend aantal speciale uitvoeringen en one-offs. Daarentegen worden de eerste Chirons nu pas uitgeleverd en zit men al op de helft van het beoogde productieaantal, zonder dat daar speciaaltjes, snellere versies of targa’s aan te pas zijn gekomen.
@edge: Jij snapt het. Plus bedenk dat die eerste 200 niet in een paar maanden verkocht zijn, maar dat de eerste orders al in 2013 binnen kwamen. En besef je dat de levertijd nu ergens rond 2021 ligt voor nieuwe bestellingen. Zo lang willen de meesten gewoon niet wachten. Die kopen er wel eentje over voor een paar ton extra straks. Deze gaan makkelijk op, want vergis je niet; dit is echt een sexy auto vergeleken met de Veyron.
@edge: Nou ja, over echt goed verkopen kun je niet spreken hoor!
Beter dan de Veyron, dat is duidelijk.
Maar als je het vergelijkt met elke andere extreem dure auto in een gelimiteerde oplage gaat de verkoop helemaal niet goed.
Toch verrassend dat Porsche zo vlot hun 918’s hebben kunnen slijten.
Dat ding koste immers ook een fortuin!
@rohrl-fan: die kostte helemaal niet zoveel in vergelijking met de Chiron 8ton was het vgm voor een 918?
Deze auto gaat volgens de makers van 0 naar 400 en terug naar 0 in 1 minuut. Toch opmerkelijk.
Er is nu een wachtlijst van 3 jaar. In dit tempo hoeven ze niet eens te leuren, want tegen de tijd dat die wachttijd is weggewerkt, is de koek ook op.
De reden is dat het geen investeringsauto is. Bijna alle geveilde Bugatti’s hebben minder opgeleverd dan hun aankoopwaarde. Mensen die 2 meloenen stukslaan op een product verwachten daar vaak rendement uit te halen, uitzonderingen daargelaten. Het apparaat is simpelweg geen goede investering gebleken, of misschien pas over 25 – 50 jaar een beter investeringsobject. Hier hebben Porsche/Ferrari altijd minder problemen gehad.
Mooi in het blauw, Typisch Frans.
Geen mening, ben de enige hier die hem niet kan betalen.
@thomasthomas: ook als je iets niet kan betalen, mag je er een mening over hebben hoor. En o ja, ik kan hem ook net niet betalen, we zijn met 2 ;-)
@futse: als je hem niet kan betalen moet je hem geweldig vinden anders ben je jaloers.
Hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van dat ding? Onderhoudskosten zijn natuurlijk sowieso van een andere planeet. Maar zou je met deze auto een paar duizend kilometer kunnen rijden zonder hulp van de wegenwacht?
@ekidey: natuurlijk. Deze wagen is gewoon betrouwbaar. Hiermee afgesleept worden is dodelijk voor het imago van Bugatti dus dat wordt voorkomen. De moeilijkheid bij een wagen is als deze is niet de 400+km/h maar het stadsverkeer… En als het misgaat is er natuurlijk nog de pechhulp van de fabrikant zelf die dan een dicht vrachtwagentje stuurt…
Blijkbaar is het toch niet een auto waar men op zit te wachten zoals men dat wel deed bij de P1, LaFerrari of 918.
Kijk bijvoorbeeld naar de LaFerrrari Aperta. Ding was uitverkocht voordat het überhaupt geïntroduceerd was. Die auto kost ook meer dan 2 miljoen.
Ik vind het erg onlogisch klinken. Die verkoop van de Veyron was toch een redelijk kopzorg voor VAG. Je zou dan zeggen dat je het aantal van 500 stuks bijschaaft naar 250-300 bijvoorbeeld of maximaal 400 om ook weer niet mensen uit te sluiten. Maar goed, kennelijk zijn het wederom 500 en krijgen we nog minstens 100 final editions die allemaal net weer een ander olifantenpenisleertje in het interieur hebben wat de ander niet heeft.
Wat is hij gaaf he!
Kom maar door met de CR7 extra special edition
Het zou wel hebben geholpen als ze em ook mooi hadden gemaakt.
het probleem zit hem erin dat als je nu besteld je eind 2019 de chiron kan verwachten
De blauwe Chiron is rete mooi. Al is die nu al besteld, en ik wil altijd iets eigens. Dus ik ga voor een British green Chiron met bruin leer en 14 karaats goud accenten her en der.
Ze maken er 50 per jaar dus wie nu bestelt moet sowieso vier jaar wachten. Dat is behoorlijk…
Ik verwacht dat Bugatti weldra met topsnelheid zal komen die behoorlijk hoog zal liggen… wat weer veel pochers over de streep trekt om er alsnog eentje te bestellen.