
Bugatti heeft het nakijken op de concurrentie.
Andere merken jubelen van enthousiasme in persberichten wanneer hun super- of hypercar is uitverkocht. Dat bericht van Bugatti hebben we tot op heden nog niet gehad. Het bekende trio, maar ook auto’s als de AM-RB 001 waren binnen no-time uitverkocht. Met een prijskaartje variërend tussen de 800.000 en de drie miljoen euro zijn dit ook niet de goedkoopste auto’s.
Onlangs raakte GTSpirit in gesprek met Bugatti CEO Wolfgang Durheimer over de huidige gang van zaken. Durheimer vertelde dat Bugatti inmiddels 220 orders heeft staan voor de Chiron. Echter werd in augustus bekend dat er 200 bestellingen genoteerd stonden. Dat betekent dat er slechts 20 nieuwe orders zijn geplaatst in twee maanden tijd. De hypercar van Bugatti is nu zo’n negen maanden in de verkoop.
Of de Chiron hetzelfde lot zal ondergaan van de Veyron is moeilijk te zeggen. Daar is het nu nog te vroeg voor. Volgend jaar gaat de autofabrikant 65 Chirons produceren. Het productieproces is over acht jaar uitgesmeerd. Wie nu een order plaatst moet minimaal drie jaar wachten op de levering. Op dit moment is er slechts één Chiron uitgeleverd aan een klant. Een Saudiër die tevens in het bezit is van de Bugatti Vision Gran Turismo Concept.
Klanten die meerdere Bugs bezitten krijgen hun Chiron eerder. Zo zal de familie Perridon vermoedelijk begin volgend jaar de sleutels van hun Chiron in handen krijgen, terwijl Afrojack en Jeroen van den Berg nog zeker tot de zomer moeten wachten. De leveringen aan de klanten begint officieel in 2017. Bugatti levert maximaal vijf Chirons per maand. Twijfelaars die nog niet overtuigd zijn van de machine moeten wachten tot maart 2017. De autofabrikant gaat vanaf die maand proefritten aanbieden aan geïnteresseerden. Een poging van de autobouwer om de verkopen een boost te geven.
Als ik het geld had kocht ik er meteen eentje.
@dutchdriftking: Ja, ik ook. Machtige wagen…
@dutchdriftking: Zeker mooi! Ik wacht liever op een Koenigsegg voor die prijs. Kan ik wachten tot ik een ons weeg dat weer wel.
@fmgarcia: en dat past dan ook weer bij het licht gewicht karakter van een Koenigsegg
@ralfast: Zal goed Mexicaans moeten eten wil ik de one to one spec halen!
@dutchdriftking: Eh nou ik echt niet.
Er zijn heel veel supercars die mooier zijn en eerder op je oprit staan.
Dit is echt een lomp ding om te zien, ondanks de techniek mooi kan zijn. En de wachttijden zijn niet misselijk.
Waarom zo laat pas proefritten aanbieden? Lijkt wel alsof ze te arrogant waren om mensen te laten proefrijden, totdat de verkopen ineens tegenvielen… maar ik speculeer ook maar wat…
@jobberns: Gebeurt toch vaker? Als een nieuwe Passat nog niet in de showroom staat kun je hem ook bestellen. Zonder ooit een meter te hebben gereden of er in de te hebben gezeten.Alleen leuke persfoto’s.
@phaeton: ja, oké, maar het eerste exemplaar is al geleverd (weliswaar aan een speciale klant) en volgens mij is de productie ook al gestart. Ook zijn er (dacht ik) een aantal demo’s beschikbaar, zoals er toen eentje in de showroom in Monaco stond tijdens Top Marques als ik me niet vergis. Dus bedoel ik, als het fysiek mogelijk is om een proefrit te maken, waarom doen ze dat dan niet (en pas als de verkopen tegenvallen)? Wat jij bedoelt snap ik ook hoor! Veel mensen kopen een nieuwe auto zonder proef te rijden als de wagen nog niet in productie is en je dus simpelweg niet kunt proefrijden!
@jobberns: En als je na bestelling nog minimaal 3 JAAR moet wachten op je auto zou ik er ook niet zo happig op zijn.
Voor investeerders geldt hetzelfde verhaal, de markt kan in 3 jaar behoorlijk veranderen…
@senne: dat komt er inderdaad nog bij. Ik vind het enigszins vreemd dat de klanten die een aantal miljoen willen betalen voor zo’n auto dan ook nog ‘even’ 3 jaar moeten wachten tot hun wagen geleverd wordt… zou verwachten dat ‘ie voor zo’n bedrag op de stoep staat wanneer de klant dat wil…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
3 jaar wachten op een auto. Ik vind 3 maanden al lang genoeg. In drie jaar kan een hoop gebeuren.
10 in een maand vind ik overigens niet slecht voor zo’n type auto. Beetje vreemd.
Ik kan me voorstellen dat drie jaar wachten niet iets is wat veel mensen doen.
Vooral mensen die dit soort bedragen uitgeven aan auto’s.
Tuurlijk zijn er genoeg mensen die jaren geduld hebben voor die ene one-off of die ene speciale uitvoering, maar daar is dit niet de auto voor. Het is een klinische supercar, en als je dan ondanks z’n acceleratietijd toch nog zo lang moet wachten voordat de auto op de oprit staat, kan ik me voorstellen dat een aantal mensen zegt: ‘Laat maar’.
De komende acht jaar krijgen we vaker dit soort berichten over de Chiron. De eerstvolgende twee zullen waarschijnlijk gaan over dat de verkoop niet zo hard gaat zoals nu en alle andere berichten zullen gaan over een ‘special edition’ om de verkoop op te schroeven.
Ik ben nog tevreden over de Veyron lijnen van de mijne. Snel, krachtig. Heb hem pas laten overspuiten, en de velgen matzwart laten maken. Ja, ik ga nog even verder met mijn Adder.
@luxaeterna: fotooo
@autodrop: het gaat over de gta v versie hoor…
3 jaar wachten.. dan moet je wel geduld hebben zeg. Het zou voor mij al één reden zijn om er vanaf te zien.
Tsja, ik zou ook niet een auto willen bestellen die ik pas over 3 jaar krijg.
Bij de Veyron moest ook eindeloos geleurd worden met speciaaltjes en limited editions?? Er werd zelfs een delfs blauwe editie van gemaakt. Laten we hopen dat de Chiron dit soort clowneske acties bespaard blijft…
@buutvrij: wat denk je zelf? Van de chiron wilde ze er zelfs meer maken dan de Veyron .
@buutvrij: persoonlijk vind ik een standaard Chiron al een clowneske auto. In mijn ogen ziet het er gewoon niet uit.
@buutvrij:
L’or Blanc, juist één van de mooiste Veyrons gebouwd….
Ik hoop dat ze met de Chiron nóg extremere kleurstellingen gaan bedenken. Het ontwerp leent zich er namelijk perfect voor!
3 jaar wachten!?!? Zou ik ook afhaken.
Vind niet zo raar, als je een AMRB01 ziet, is echt een bizar ding om te zien, zelfde bij een P! of Laferrari, dit is gewoon saai om te zien, super dure auto, maar zo ziet het er van buiten alleen niet uit vind ik zelf. Moet er ook wel speciaal uitzien voor zulke bedragen vind ik zelf (was ook altijd mijn grote reden waarom ik een veyron niks vond, chiron doet mij meer denken aan een Veyron facelift dan een nieuw model)
@spykerboy: Het bekende VAG-recept :p
Die artikelkop wat een verrassing
Ik voel de Gransport Supersport 118,37 years anniversary Dries Roelvink Limited Edition met een ‘handgeschilderd’ logo-tje van een frisbee al weer aankomen..
Als ik nu langs zou gaan in de Elsas en daar, wat is het, 3 mio moet aftikken voor een Chiron, dan zou ik zeggen: hoeveel kost het om dat ding voor de zomer te hebben.
Is dat te veel, of is het niet mogelijk, zou ik opstaan en weglopen.
En daarmee zal ik waarschijnlijk niet de enige zijn.
@gregorius: ja en denk je dat ze van jou wakker liggen daar. Je bent niet bij de VW dealer.
@thomasthomas: Juist wel een vw dealer, het boeit ze niks, je mag al blij zijn als ze je groeten haha
Geen 14% bijtelling hè…
3 jaar wachten en met twee jaar is er al de eerste special edition?
Lastig, auto’s verkopen die exclusief moeten blijven. En te weinig mensen vinden die er voor willen betalen. Marketing Faal?
@pomoek: dat is het hele VW-Bugatti project toch eigenlijk?
@str8six: VAg is nog altijd de grootste producent ter wereld alsook het bedrijf met stip op 1 wereldwijd wat betreft R&D uitgaven.
Faal zou ik dat dus niet noemen.
Bugatti sloeg de wereld met verstomming. Anno 2016 is een competitief voordeel ten aanzien van de concurrenten veel moeilijker omdat ook zij allemaal in de hypercar business zitten.
Ze hebben lang geprobeerd om de chiron te laten optrekken naar 100 in minder dan 2s, maar al snel werd duidelijk dat dat onmogelijk zou zijn.
Edoch, weinig klanten zijn zo tevreden over hun auto als Bugatti eigenaars. Daar valt ook iets voor te zeggen.
Faal, zou ik dat dus niet noemen (bis).
“Autofabrikant gaat vanaf die maand proefritten aanbieden aan geïnteresseerden. Een poging van de autobouwer om de verkopen een boost te geven.”
Je zou je klanten maar moeten laten proefrijden… Dit is toch niet normaal, bij elke nieuwe auto moet je kunnen proefrijden.
@dare2think: Nee hoor bij Jet Cars en Bugatti vinden ze dat niet nodig
@dare2think: geen enkele klant van p1, laferrari of 918 deed een proefrit alvorens de bon te tekenen… als je ziet wanneer ze besteld werden versus wanneer ze geleverd werden.
Tja de Veyron was ook alles behalve het toonbeeld van snel uitverkopen , ze hebben ook veel witte konijnen uit hun hoge hoed mogen toveren (lees: ‘speciale’ edities ) en 10 jaar geduld om die enkele 100 exemplaren te slijten
Het blijft mij een raadsel waarom dat ze niet hebben besloten er minder te maken. De verkoop van de Veyron verliep namelijk ook niet echt als een zonnetje.
De Chiron/Veyron blijft ook een lastige auto. Is het nou een GT of wat is het. En zijn hoogte punt is de topsnelheid, maar eigenlijk is topsnelheid maar kinderachtig. Aangezien dat hij het niet geweldig doet zullen de investeerders ook wegblijven. Het is een gave auto hoor, maar ik zou mijn geld er ook niet aan uitgeven.
3 jaar wachten op een kever met overgewicht, liever niet. Geef mij maar een koenigsegg
Waarschijnlijk maken ze er een paar honderd van omdat ze dan uit de kosten zijn. 3 mio maal 300 is altijd meer dan 3 mio maal zeg 25 exemplaren.
Het hele onderzoek en ontwikkelen van zon auto kosten miljoenen, zij het niet miljarden.
De techniek van zon auto is dan ook super, alleen voor het design haak ik af. Dan is een eerder genoemde koenigsegg mooier!
220 stuks, dat is toch best keurig?
Ze verkopen immers de meest decadente auto ter wereld.
Niet van een leien dakje? Juist wel! De Veyron heeft er ruim 10 jaar, drie “basismodellen” en weet ik hoeveel speciaaltjes over gedaan om het productieaantal van 450 stuks te halen. Dat Bugatti met de Chiron dan 220 van de beoogde stuks weet te verkopen in 9 maanden is gewoon dik in orde. En dat zonder dat er een speciaaltje, cabrioversie of snellere versie van is.
Eerst maar eens een proefritje maken ;)
sorry bugatti maar ik wil m niet
Verkoop gaat beter tov de Veyron en de Chiron is gewoon zo speciaal dat ik daar best wel drie jaar op kan wachten. Als je zoveel centen hebt, heb je allang een garage vol met ander spul staan.
Hetzelfde als met de veyron dus…hebben ze ook jaren mee geleurd. Kleurloze hypercar, anyone?
Bugatti heeft zijn marketing altijd gefaseerd aangepakt.
Eerst verkopen ze er al meer dan de helft zonder dat iemand er mee reed of zonder dat er specs zijn. Puur op basis van heritage.
Volgend jaar zal er op ehra lessien een ongetwijfeld ridicule snelheid gehaald worden, wat weer voor sales zal zorgen.
Finaal komen dan de special editions…
Geef mij dan maar een brainchild van Christian Von Koenigsegg :)