• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oh yes: legendarische sportauto krijgt tweede leven (met de juiste V8!)

Auteur: Bas Leesberg, gepost 3 oktober 2025 om 09:05 – 4 Reacties

De icoon is terug.

Hoe moet het geweest zijn om rond te wandelen op de Autosalon van Parijs in 1975? Simca deed nog leuk mee en presenteerde de 1307 en 1308. Ford bracht iets nieuws mee genaamd de Fiesta (niet veel meer van gehoord daarna, toch?). Ook het Lotus van Colin Chapman was van de partij en wel met een nieuwe sportauto: de Esprit S1.

Nu, precies vijftig jaar na de kennismaking met de Esprit, krijgt de iconische filmauto een vervolg. Een Brits bedrijfje genaamd Encor werkt aan een hedendaagse Lotus Esprit. Je hoeft niet bang te zijn voor een gevalletje van ‘de nieuwe Capri’. Encor gebruikt de originele S1 als basis voor de ontwerprichting.

Encor gebruikt de latere Esprit V8 voor de onderhuidse techniek. Zo vormt het Lotus-ruggengraatframe de basis voor de auto. Daarbovenop komt een zelfontwikkelde koets van koolstofvezel. Hierdoor moet de carrosserie lichter, stijver en nauwkeuriger geconstrueerd zijn dan de oude glasvezel body van het origineel. De aerodynamica is nog wat meer op orde terwijl de klapkoplampen blijven, zij het als led-projectoren.

De V8-motor

Encor leent ook de achtcilinder uit de latere Esprit. Het blok leverde in de Esprit V8 een vermogen van 356 pk en een koppel van 400 Nm. Natuurlijk krijgt het blok eerst een opfrisbeurt en wordt zo aangepast dat er meer vermogen uit komt, maar je er ook in het dagelijks leven makkelijker mee om kunt gaan.

Binnenin is geprobeerd om dichtbij de omhullende cockpit van de Esprit te blijven. Je vindt er leer, alcantara en bewerkt aluminium. Moderne spulletjes als Apple CarPlay, 360 graden-camera’s en moderne klimaatregeling zijn ook aanwezig.

Duur!

Op een later moment krijgen we de nieuwe Lotus Esprit van Encor beter te zien en zal het bedrijfje ook de specificaties met ons delen. De prijs weten we wel alvast en die is niet mals. De Encor Series 1, zoals de tot 50 stuks gelimiteerde productieauto gaat heten, kost 430.000 Britse ponden. Omgerekend gaat het om een half miljoen euro.

Let op: dat is nog zonder opties, belastingen en een Lotus Esprit V8-donorauto. Slik. Over een maandje krijgen we de hele auto te zien. Voor die tijd kun je bij het Louwman Museum langs om de allereerste en de allerlaatste Esprit gebroederlijk naast elkaar te zien.

Ook interessant!

  • Deze zescilinder sportauto krijgt mogelijk V8... vanwege milieu
  • De legendarische Lotus Esprit staat terecht in het zonnetje
  • Gespot - Lotus Esprit Sport 300 is een zeldzaam snoepje
  • 'Stellantis brengt legendarische V8 terug tot leven'

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

esprit, Klassiekers, Lotus, restomod, V8

Vorig bericht: « Tesla draait uit het niets haar beste kwartaal ooit: dit is de reden
Volgend bericht: Dit is de eerste Mercedes-AMG Purespeed op Nederlands kenteken! »

Lees Interacties

Reacties

  1. ouwedibbes83 zegt

    3 oktober 2025 om 09:22

    Even gecheckt, voor een Esprit V8 uit de nineties met niet al te lage kilometerstand en redelijke conditie betaal je tussen de € 50.000 – € 70.000 hier in Europa. Deze restomod heeft dus een serieus prijskaartje.

    Login om te reageren
  2. brammetjedeb zegt

    3 oktober 2025 om 09:42

    Zou het niet makkelijker en goedkoper zijn er een Amerikaanse v8 in te lepelen? Of een fijne Japanse of Duitse 6 cilinder met turbo? Van mij part een potente 4 cilinder, houdt het geheel op wat lichter… Qua geluid hoef je je sowieso geen zorgen te maken lijkt me.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    3 oktober 2025 om 12:09

    ‘De icoon’?

    Voor een donor plus rebuild kom je dus al snel uit op een half miljoen. In Britse ponden. *slik*

    Login om te reageren
  4. wopfe zegt

    5 oktober 2025 om 20:42

    Ik ben vandaag effe tussendoor naar die presentatie over de Esprit in het Louman museum geweest, dankzij die tip in dit artikel! Erg tof!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North