
Niet alleen Pagani kan een auto volledig uit het o-zo-gewilde koolstofvezel opbouwen. Ene Jimmy Wong vond zijn Lotus Elise uit 2002 een beetje te zwaar, en heeft hem door Lotus-specialist TW Auto Limited in Hong Kong laten voorzien van een carbon carrosserie en interieur.
Het project duurde zo’n zes maanden en lijkt qua gewichtsbesparing niet echt de moeite waard: het scheelt zo’n 30-40 kg. Maar het ziet er wèl lekker uit! Naast al het nieuwe plastic heeft Jimmy ook vering van KW, velgen van JP Racing, een Lotus ‘stage 2’ raceuitlaat en een grotere inlaat + luchtfilter laten monteren. (via carbonfibergear)
Klik door naar Flickr voor meer en grotere foto’s.
Wooow!
Dit ziet er even lekker uit als de gemiddelde blondine op stap :D
Ziet er mooi uit maar ik zou dat eerder doen met de elise mk 1, die is al een stuk lichter dan de modellen daarna en daarbij ook nog mooier!
Mooi maar wel wat saai zo, ik zou er nog wat felgekleurde accenten aanbrengen of van die wielen zoals die Ferrari van het vorige item.
Vind je? ik vind die langwerpige koplampen op de nieuwere modellen veel mooier dan de ronde op de mk1 (en 2?)
Koolstofdagje vandaag :)
” lijkt qua gewichtsbesparing niet echt de moeite waard: het scheelt zo’n 30-40 kg”
Je moet dat relatief bekijken hé. Op een auto van 2 ton is dat inderdaad niks, maar op een Lotus van 800 kg…
mm ff uitgerekend: 40 kg van 800 kg : 5%
Ok, je hebt gelijk. Teleurstellend :p
toch jammer dat dit dure geintje maar 40 kg gewichtsverlies opleverd.
40 kg merk je wel hoor in een lotus! Ik vind vooral de achterkant van de mk1 een stuk mooier, de lichten voor zijn inderdaad mooier op het nieuwere model…
Dit ziet er gewoon fantastisch uit! Duur geintje, maar knap gedaan.
Besparing lijkt weinig, maar is natuurlijk relatief veel doordat het gewicht van de Lotus standaard al laag is. Tel daar de vermogenstoename bij op + de, naar mijn mening, hele mooi carbonlook en je hebt een heel mooi resultaat!
Besparing is nog aardig wat toch?
Wagentje weegt maar 800 kilo, dus elke kilo minder komt je ten goede :)
Veel besparing of niet, dat neemt niet weg dat dit er ongelofelijk gelikt uitziet!!
Hij besteed een godsvermogen aan een carbon carrosserie voor die 40kg, maar laat dan wel gewoon de radio/cd-speler er in zitten, snap jij het? :roll:
Hij had dan trouwens ook wel het stuur mogen vervangen door een lichtgewicht exemplaar, en die stoelen (met zo te zien lederen bekleding) kunnen ook een stuk lichter. Bespaar je in een dagje tijd ook 10-15kg ;)
En verder, als je zoveel om het gewicht geeft, wat doen die vloermatten daar?!
doe mij die maar! ik vind trouwens de Mk2 er zooo veel beter uitzien dan de mk1… en 30-40 kg voor een auto onder de 1000 kg is best wat, maar Jesper heeft gelijk, wat doen leren stoelen en een cd-speler daar dan? waarschijnlijk is hij wel ietsjes sneller dan een normale elise, want hij heeft ook nog wat powerupgrades gedaan :)
30-40 kg besparen op een totaalgewicht van 800 kg… het is toch zo’n 4%! En euh… De ironie druipt eraf: een Elise die te zwaar is… Komaan: dat is net zoiets als zeggen dat een Maybach een veertje is…
Jesper Amen!
Stoelen, stuur, audio, matjes, versnellingspook, handremgreep, dash bekleding… Valt er nog meer af te schaven…?
Overigens vind ik hem wel al prachtig geworden. De Elise kan het echt hebben. Maar ik zou zelf dan ook inderdaad een lichtere set stoelen, stuur en poken erin hebben gezet en de matjes eruit gegooid.
Doe mij deze Exige maar ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/31/nog-lichtere-lotus-exige-met-300-pk
Bewijst nog maar eens dat de Elise zo licht, snel en spits is als maar kan! Doe er dan een stickertje over. ;)
@ Robbie, wel jammer dat “die van jou” glimt…
Dat matte staat heel netjes…
Een deze moet ook 300pk+ hebben, anders hoef ik m niet…
Doe dan toch maar de pagani Zonda F ! :P
Maaruh ik denk eerder dat dit voor de show is dan dat die man echt 40 kilo er af wilde hebben.
behoorlijk wat gewicht bespaard, als je bedenkt dat porsche bv maar 20 kilo van de gt3 af wist te halen voor de rs
Als ie gewicht had willen besparen had ie beter een Elise S1 kunnen kopen met een Honda conversie. Een stuk goedkoper, lijkt me. Mijn Elise S1 komt tot 692 kg op het kentekenbewijs :-)
Vrij nutteloze actie als je het mij vraagt. Wat heeft dat gekost dan?
Prijs in functie van de extra kracht zal niet zo denderend zijn :p
Mss nog een supercharger van Rotrex?
@Alwin- Hopeloos te veel. Maar je krijgt net zoals hier wel overal aandacht. En als je zoveel geld hebt, dan wil je meestal ook in de kijkert lopen. Dus dat lukt aardig met deze auto.
Amai, waait dat ding tijdens ruw weer nog niet weg dan? Binnenkort gooien ze de motor eruit en zetten ze er pedalen in, nog lichter :-)
weet er hier iemand van zo een r500 superlight met carbon chassis en carroserie zou wegen ? veel meer als 350 zal het denkik toch niet zyn
40 kg LIJKT niet veel, maar de orginele carrosserie bestaat dan ook niet bepaald uit plaatstaal…
@monk: volgens mij was het nog niet eens 20 kg.Ik dacht dat het gewichtsverlies van een GT3 tegenover een gewone carrera maar een goeie 30 kg MAX was.
Maar de GT3 RS heeft er dan ook rolkooi bijgekregen tegenover de GT3.
Er was gewicht af, maar misschien maar 5 kg ofzo.
lol! gewichtstoename bedoel je?
Deze Elise is gewrapped in carbonLOOK folie.
Een Elise S2 carosserie vervangen door cf is echt onzin, die rommel weegt standaard al helemaal nix!
hier krijg ik een bobbel in mijn broek van
Gooi er dan ook minimaal een v6 in! Dit is echt weggegooit geld.
DIT IS DOELOOS,
heb zelf veel met cabron gewerkt en dit is echt een duur geintje +daatboven op de helft van de mensen die zeggen dat 30 tot 40kg goed is asl minder gewicht moeten maar eens denken over een dieet. En verder snelheid in de bochten is ook meer kwestie van laat remmen dan dat die 40kg de gemiddelde huistuin keuken rijder er sneller van kan rijden.
voor het cirquit:
Denk na denk je dat het carrorserie niet al zo licht genoeg is gemaakt??
dit verbuddbelt de aanschaf prijs van de auto lol