• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus Sport Exige Cup 255

Auteur: Wouter, gepost 4 december 2006 om 18:52 – 28 Reacties

Lotus Sport Exige Cup 255


Auto’s met minder dan 500 pk trekken Sacha’s aandacht niet zo snel, maar deze Lotus Sport Exige Cup is toch echt gelanceerd op de Essen Motorshow. En laat ik nu wel erg enthousiast over Lotussen kunnen worden.

Vooral de wat meer hardcore exemplaren zoals deze Lotus Sport Exige Cup 255. De 1.796 cc viercylinder met supercharger en intercooler heeft in de 2007-versie van de Cup Exige een upgrade gekregen en levert nu 255 pk. Die vermogensstijging komt op conto van het nieuwe brandstofinlaatsysteem en de ‘scoop’ op het dak, die extra veel lucht naar de grotere intercooler stuwt.

Gewichtsbesparing is bij Lotus traditioneel gezien van doorslaggevend belang en ook de Exige Cup is met 950 kg absoluut licht te noemen. Ondanks het niet gigantisch hoge vermogen zijn daardoor wel aansprekende prestaties haalbaar.De Lotus Sport Exige Cup 255 haalt een topsnelheid van 260 km/u, sprint vanuit stilstand in 3,9 seconden van 0-100 km/u en accelereert in slechts 9,8 seconden van 0-160 km/u.

Naast de krachtigere motor is de Cup-versie van de Lotus Exige uitgerust met een aantal extra’s die hem bij uitstek ook geschikt maken voor circuitgebruik. Zo beschikt de Lotus Sport Exige Cup 255 standaard over LTS gecodeerde Yokohama A048R banden, nog betere 308 mm geperforeerde en geventileerde remmen vóór (282 mm geperforeerd en geventileerd achter) met 4-zuiger remzadels, een opgewaardeerd remsysteem met Pagid RS14 remblokken, verstelbare schokbrekers en anti-roll bar, de nieuwste FIA 6-punts rolkooi en sportstoelen voor de bestuurder en passagier.

Ga je er alleen mee het circuit op dan zijn er nog wel wat leuke opties uit te zoeken, bijvoorbeeld slicks of een roestvrijstalen ‘Level Two’ sportuitlaat met de-cat pijp. De prijs van al dit leuks is “slechts” EUR 89.995,- inclusief BTW/BPM. Ik ga vast sparen.

Lotus Sport Exige Cup 255

Lotus Sport Exige Cup 255

Ook interessant!

  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Exige S1
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Autoblog Family: Lotus Exige S Komo-Tec

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

essen-2006, exige, Lichtgewicht, Lotus

Vorig bericht: « Rijtest: Porsche 911 Turbo
Volgend bericht: 1054pk voor MISSION 400 PLUS op basis van Porsche 997 Turbo »

Lees Interacties

Reacties

  1. michel zegt

    4 december 2006 om 18:55

    echt mooi auto, ik vind de “gewone” exige niet mooi, maar deze wel.

    Login om te reageren
  2. Franqie zegt

    4 december 2006 om 18:57

    De Exige blijft een van de puurste sportwagens. Echt een mooi dingetje, die scoop opt dak staat ook mooi.

    Login om te reageren
  3. Klassiekerrally zegt

    4 december 2006 om 18:59

    Dit is echt een auto naar m’n hart. Geen onnodige poespas. Geen flauwekul.
    Een echte WYSIWYG auto: wat je ziet is wat je krijgt. Wat je niet ziet heb je niet nodig en zit er dus niet op. Een extreem gave gooi- en smijt auto.
    I want one!

    Login om te reageren
  4. Florijn zegt

    4 december 2006 om 19:04

    +je voor lotus

    Login om te reageren
  5. deora zegt

    4 december 2006 om 19:11

    doe mij die maar, maar dan met zwarte velgen en een fel groene/oranje lak :D deze kleuren vind ik niet echt geweldig op deze auto

    Login om te reageren
  6. Cuore sportivo zegt

    4 december 2006 om 19:22

    het is en blijft een compromisloze sportauto,dichter bij een echte raceauto kom je niet voor zo weinig geld !! echt super !!

    Login om te reageren
  7. Torquestein zegt

    4 december 2006 om 19:26

    @klassiekerrally,

    Helemaal mee eens, dit is een auto om op zondagochtend lekker vroeg op te staan en dan eens flink te boenderen over alle nog niet bekende binnendoorwegen. Hiermee laat lotus zien dat ze helemaal terug zijn waar ze veel te lang weg zijn geweest.

    Een paar jaar geleden was er de duitse tuner Dschüdow die een Lotus Exige ontwikkelde met een Audi RS4 V6 bi-turbo motor. Echt een geweldige auto, alleen een dikke V6 past naar mijn mening niet in een auto als de Exige.
    Al moet ik wel bekennen dat het echt een beest van een auto is die de grenzen van het Exige chassis bloot legt.

    Hierbij een link waar de auto uitgebreid gefotogafeerd is….

    http://news.caradisiac.com/Lotus-Elise-RS4-Esthi

    Maar toch het vermelde waard

    Login om te reageren
  8. sacha zegt

    4 december 2006 om 19:30

    @wouter: Sorry, die skelter heb ik over het hoofd gezien :-/

    Login om te reageren
  9. Peugeot407coupe zegt

    4 december 2006 om 19:36

    behoorlijk veel geld, maar is natuurlijk wel geweldig als je zo’n ding hebt!

    Login om te reageren
  10. Stefan Schuilenburg zegt

    4 december 2006 om 19:37

    Eén van de weinige auto’s waarbij m’n hart sneller gaat kloppen, wat heerlijk.

    Login om te reageren
  11. christoff zegt

    4 december 2006 om 19:39

    die heb ik niet zien staan. ben toch 2 keer voorbij Lotus gewandelt. ik was wss te veel naar de meisjes aan het kijken. :d

    Login om te reageren
  12. T.G zegt

    4 december 2006 om 19:58

    Prachtige wagen, zeker voor trackdays. Jammer alleen dat trackdays niet of nauwlijks worden georganiseerd in Nederland.

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    4 december 2006 om 20:03

    hoe gaaf de Exige ook is…..ik zou toch een Elise nemen. Liefst de “oude” 160 of de 111S met 143pk en een gewicht van maar 710kg. Geen hoge topsnelheid, maar ach…. wel minder gewicht dus echt onklopbaar op een bergpas :-)

    Login om te reageren
  14. Ejay zegt

    4 december 2006 om 20:09

    @ klassiekerrally, dus pedalen krijg je niet…

    *kijkt nog een keer en nog een keer en ziet dan pas de pedalen*

    Leuke wagen waar ik graag ee nkeer in zou willen rijden.

    Login om te reageren
  15. Klassiekerrally zegt

    4 december 2006 om 20:35

    @ Ejay: LOL! :)

    @ Torquestein:
    Die Esthi’s zijn bruut, maar ik ben met je eens dat zo’n motor niet zo ‘past’ in het concept.

    @ w0o0dy:
    De 111s van de eerste serie vind ik ook erg aanlokkelijk. Toch is ’t een auto waarvan ’t chassis zó goed is, dat je al vrij snel motorvermogen gaat missen. Een beetje tuning is dan best een goed idee.

    Login om te reageren
  16. Topless zegt

    4 december 2006 om 20:50

    Sportwagens worden tegenwoordig zo vol luxe gestopt, dat het meer gran turismo’s zijn. Gelukkig hebben we Lotus nog. Een fabrikant die inziet, dat een sportwagen niet zo zwaar als een kathedraal moet zijn. Prachtig merk.

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    4 december 2006 om 20:57

    @klassiekerrally meer koppel en meer pk’s zijn wel welkom, maar bij 710kg heb je niet zoveel nodig. Maar een 1300 Hayabusa turbo in een Elise zou mijn ideaal zijn denk ik. De nieuwe Elise is wel mooier, maar ook iets te zwaar geworden. Een nog lichtere motor/versnellingsbak zou daarbij wel helpen. Ben wel bang dat de gewichtverdeling dan vrij fors veranderd en misschien de balans zou verstoren…. De 1.6 compressor uit de Mini Cooper works of de nieuwe 1.6 twinscroll turbo lijkt me ook wel lekker. Of de nieuwe 1.8 compressor van Toyota in de oude Elise.

    Login om te reageren
  18. Bas zegt

    4 december 2006 om 21:08

    weet iemand waarom Lotus is afgestapt van die 1.8 compressor van Toyota ( een van de weinige echt goede motoren van Toyota overigens). Maakt Lotus ze nu zelf?
    verder leuke auto persoonlijk zal ik nog een paar jaar wachten voor de Porsche GT3RS, dat is voor mij de ultieme track car.. maar dit is ook zeker geen kattepis!

    Login om te reageren
  19. Sgt. Stevil zegt

    4 december 2006 om 21:13

    @Bas: heb mogen genieten van een aantal rondjes Assen als bijrijder van ’n Exige S, en ik kan je vertellen: doet weinig onder voor een GT3RS. op de lange stukken gaat ie je voorbij, maar op de rest van ’t circuit maakt zelfs zo’n GT3RS geen schijn van kans, puur op gewicht (wat rechtdoor wil ipv opzij).

    Login om te reageren
  20. Klassiekerrally zegt

    4 december 2006 om 21:27

    @ w0o0dy:
    Helemaal mee eens dat ’t gebrek aan gewicht erg belangrijk is. Maar ik heb op de Nordschleife (als passagier) in een getunede Elise gemerkt dat je niet snel te veel power hebt. Het feit dat we niet één keer zijn ingehaald geeft wel aan dat de auto heel potent is, maar ‘bultje op’ gaat de snelheid er toch rap uit. En de bewuste Elise had 179 pk. Je vindt ‘m overigens op autoevent.nl, en hij is nu te koop…
    Een Hayabusa motor zou mij trouwens te veel toeren moeten maken, daar hou ik niet zo heel erg van. Ik ben meer liefhebber van ‘veel koppel snel beschikbaar’ motoren. :)

    Wat het uiterlijk betreft: toen ze de S2 uitbrachten dacht ik vol afgrijzen “MIJN GOD! Wat hebben ze met de Elise uitgehaald!”, maar inmiddels kan ik ‘m zeker wel waarderen.

    Login om te reageren
  21. w0o0dy zegt

    4 december 2006 om 21:34

    een zwarte is het niet?

    Login om te reageren
  22. Klassiekerrally zegt

    4 december 2006 om 21:35

    Ehm… pom pom pom… Tja, ’t kan zijn dat ik ‘m al een keer of wat gepost heb, en dat ‘ie op m’n site staat… ;)

    Login om te reageren
  23. w0o0dy zegt

    4 december 2006 om 21:37

    daar had ik niet eens gekeken ;-)

    Login om te reageren
  24. Orno zegt

    4 december 2006 om 22:18

    hah mee vader heeft een elise ( een van de eerste in nl ) met nog keramische schijfremmen! Echt een leuk ding :)

    Login om te reageren
  25. JANUS zegt

    5 december 2006 om 08:48

    ORNO, VRIEND !!!!!

    Login om te reageren
  26. Trevor zegt

    5 december 2006 om 11:20

    Ziet er weer top uit! Het gewicht van 980 kg vind ik persoonlijk voor een lotus behoorlijk aan de hoge kant.. (Die “getunede” met rs4 blok weegt 998kg en heeft dan 420 pk) . Ook bijvoorbeeld dan z’n regelrechte concurent de donkervoort D8 270 RS weegt meer dan 300 kg lichter… Wel mischien leuk voor een vergelijkende test….. En ja ik zou ze beide natuurlijk graag bij mij voor de deur hebben staan….

    Login om te reageren
  27. tim 111R zegt

    12 december 2006 om 21:51

    Ik heb een elise sports racer. En ik kan jullie vertellen dat het geen speelgoed
    is voor mensen die hem niet gewoon zijn.Te zwaar of niet dat voelt voor mij
    toch heel goed in de rug.

    Login om te reageren
  28. bram zegt

    31 december 2006 om 12:07

    heb je de nieuwe esprit al gezien?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North