
“Simplify, then add lightness”.
Het credo van Colin Chapman is, ondanks hun SUV-plannen, nog springlevend in Hethel. Het is dit jaar namelijk 20 jaar geleden dat de Elise op de autoshow van Frankfurt aan de wereld werd voorgesteld, dus hebben ze ter ere van dit jubileum een Elise 20th Anniversary Special Edition verzonnen.
Het jubileummodel weegt ‘slechts’ 10 kilogram minder dan de Elise S. Klinkt weinig, maar vergeet niet dat de Britse tweezitter met 924 kilogram al een vedergewichtje was. De bespaarde kilo’s komen op het conto van een lichtere set wielen, een andere middenconsole en lichtgewicht stoelen, gehuld in leer en alcantara.
De aandrijving wordt verzorgd door de bekende 1.8-liter viercilinder met supercharger, goed voor 217 pk, wat gelijk staat aan het vermogen van de Elise S Cup. De fissa-Elise sprint in 4,6 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 237 km/u. Het verbruik van de Brit valt met een gemiddelde 5,9 liter per 100 km alleszins mee.
hij komt beschikbaar in de kleuren geel, blauw, groen en zilvergrijs. Diverse onderdelen als de diffuser, zijspiegels en rolbeugel zijn in het matzwart gestoken. De prijs voor dit alles: £39.900 in het VK, wat neerkomt op een extra £2.700 bovenop de reguliere Elise S. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.
gewichtbesparing op de wielen is altijd een goede zaak, 1kg per wiel is al een enorme vooruitgang.
Vind de pre-facelift veel mooier.
Ik vrees… Dat dit een fijner rijdende auto is dan een Alfa 4C… Ook al is ‘ie niet zo mooi als de Italiaan(se?)
@Jochempie: De 4C is wel krachtiger en lichter. En oneindig veel mooier. Maar wel een stuk duurder, denk ik.
@trustmeiamanengineer: lichter en krachtiger is meetbaar, mooier en fijner zijn subjectief. Concencus daarover zal er wel nooit zijn.
@trustmeiamanengineer: Inderdaad oneindig veel mooier. Die prijs zal wel ongeveer gelijk liggen. 40k £ met de zwakke euro die we hebben plus nog eens de bpm van de nederlandse roverheid, zou ie zomaar nog wat boven de prijs van een 4c kunnen liggen.
@mercedesbenze350cdi: Ppff Roverheid is zo 2009
@mercedesbenze350cdi: 4C is net in prijs verhoogd geloof ik.
@Jochempie: de tests die ik heb gelezen tussen de Elise en de 4C wint de Elise elke keer.
Extra licht..?
Pff, die van mij weegt 683kg, kan je nagaan hoeveel ze zijn aangekomen in die bijna 20 jaar..
@tupperware: is dat kentekengewicht? Ik had 786 in mijn hoofd maar heb de kentekenpapieren van mijn S1 natuurlijk niet meer ;)
@tupperware: ja op kenteken, zet hem eens op de weegschaal zou ik zeggen.is er plots lokaal een stuk meer zwaartekracht. Geen enkele elise is met dat gewicht de deur uitgerold in Hethel.
@fernie: ik heb de mijne laten wegen bij de RDW met een halve tank benzine omdat ik hem (haar?) zelf uit Engeland opgehaald en ingevoerd heb. Dat gewicht stond ook op het kenteken. Dus ik denk dat je beter over dingen kunt praten waar je wel iets van weet. Komt iets beter over. Het is maar een tip.
@stephane8200: zo dat is toevallig staat er hier ook op! Moet voor de grap eens aan andere eigenaren uit hetzelfde jaar vragen wat er op de papieren staat ;). Heb er zoveel op een weegschaal zien staan de afgelopen 10 jaar in de uk en Nederland dat ik denk ik wel weet waar ik het over heb maar kan jij natuurlijk ook niet weten. Enkel de allereerste kwamen in de buurt (mmc remmen, helemaal kaal etc.) de rest is gewoon 700+. Kijk voor de grap eens op seloc, is een thread van paar jaar geleden waar je het allemaal fijn kan nalezen. Komt het nu iets beter over? Bedankt voor de tip ;) nou doei
@fernie: OK. I stand corrected. Ben man genoeg om dat toe te geven ;) Dank je voor de toelichting. Ik kom de laatste tijd niet meer zoveel op Seloc maar ik weet wat je bedoelt.
@fernie: als jij trouwens die Type 25 hebt/had kennen we elkaar vanwege Van Sten.
@stephane8200:
Kentekengewicht, ook die van mij is later geïmporteerd en bij van Sten omgebouwd van rhd naar lhd.
De overstap naar Toyota mechaniek heeft een flinke gewichtstoename met zich meegebracht, tel daar de aanpassingen voor de ustsb bij op en je weet waarom ze nu zo zwaar zijn.
@tupperware: die van mij op kenteken met een gewicht van 730 en 781kg.
Hoe meer van dit soort projecten hoe beter in deze tijd
De Elise is vanaf haar introductie altijd een lievelings geweest van mij.Ooit(na en naast een 911) koop ik er een.Hopelijk kan ik er tegen die tijd op die leeftijd er nog een beetje behoorlijk instappen.En eruit lijkt me ook wel handig.
@sydney:
In dat geval hoop ik dat je tegen die tijd een garage hebt waar je hem open kan stallen..
Zonder dak kom je er makkelijk in en uit, met echter..
@tupperware: bedankt voor de tip. In Geneve probeerde ik destijds (2003) in te stappen in een Opel Speedster Turbo. Dat ging nog wel (kont eerst, daarna de benen), tip van een verkoper die ik kreeg van een verkoper in Lochem.
Toen het uitstappen… (Met de volle 2 meter plus op de handen spartelende naar buiten kruipen, fotograaf van een autoblad ziet het: eeuwige roem vergaard…)
Ik heb 2 Elise gehad. Een standaard S1 met Nitron onderstel en een S2 135R met wat modificaties. Blijven fantastische, pure rijdersauto’s. De S1 woog trouwens 786kg op kenteken, de S2 832kg. Beide dus nog aanzienlijk lichter dan deze ;)
@stephane8200: Held! Wat heb je nu?
@alcantara: momenteel even niets bijzonders meer behalve een zoon van bijna 8 maanden oud. Dat heeft prioriteit. Wellicht over een paar jaar weer wat leuks erbij.
@stephane8200: ik vond het ook al behoorlijk zwaar, mijn Speedster zat ook ruim onder de 900 kilo. Blijft toch een kwestie van perceptie, zeker vergeleken met jou S1
@p964: Dat is dan een Speedstee 2.2 16v geweest. Die wogen volgens mij 850kg. De iets luxer (minder spartaanse) Speedster Turbo zat al op 935kg, volgens mij. Maar met 200pk en 250nm meer dan voldoende om lekker van zijn plek te komen.
Gewichtsreductie in draaiende onderdelen telt zwaarder dan algemene gewichtsreductie. De auto wordt zuiniger en zal sneller accelereren.
@gop1: en de neerwaartse druk door het gewicht van de body zorgt er deels voor dat er voldoende grip is.
@e1000bmw523i: En zorgt er voor dat de auto trager accelereert, remt, en misschien nog wel het belangrijkst: trager bochten neemt. Die neerwaartse druk waar jij over spreekt is 1) niet erg relevant bij wagens met dit vermogen en 2) prima te ondervangen met wat spoilerwerk.
@e1000bmw523i: Met minder neerwaartse druk (gewicht) heb je ook minder grip nodig om even hard te accelereren.
@e1000bmw523i: neerwaarste druk van gewicht.. huh?! en nee hoe lichter hoe beter. De elise genereert trouwens lift zonder exige spoilerwerk.
Alle kleine beetjes helpen, Fantastische wagen blijft het!!
Heerlijk! Toch zou ik voor zo’n 1.6je gaan. Die weegt volgens mij870 kilogram. Een elise moet eigenlijk onder de 900 grens zitten! Plus dat ik de boel dan nog kan bijhouden
Het maakt niet uit dat het slechts 10 kilo’tjes zijn… Minder is voor een Elise altijd beter.
Wat is het toch een toffe wagen met een prachtige (meisjes)naam.
@toyotafortuner:
Yep, de naamgeefster is de kleindochter van de toenmalige eigenaar Romano Artioli..
Zij (3 turven hoog) zat achter het stuur toen op 13 september 1995 het doek er af getrokken werd..
@tupperware: Artioli! Dat klopt, dat was toch die eigenaar van enkele Suzuki dealers in Italië die Bugatti nieuw leven had ingeblazen? En die waren inderdaad een tijdje eigenaar van Lotus, totdat Proton om de hoek kwam kijken (correct me if I’m wrong, mijn Lotus kennis is niet meer wat het geweest is).
Matzwart op splitters/spiegels is net plastic.