• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus komt met straatlegaal racebeest: de Elise S Cup

Auteur: JordyS, gepost 5 september 2014 om 18:00 – 23 Reacties

Lotus Elise S Cup


We noemden de Lotus Elise S Cup R al eens ideaal voor op het circuit, maar binnenkort kun je ‘m ook meenemen voor een ritje over de openbare weg. Dit is de Lotus Elise S Cup.

Lotus beschikte al over een behoorlijke, straatlegale Elise-serie, met naast de Elise en Elise S ook nog de Elise S Club Racer. Deze bolides hadden al behoorlijk sportieve genen, maar het mocht wat Lotus betreft allemaal nog wat agressiever. Dat maakt het merk zeker waar met de Elise S Cup, die nauw verwant is aan zijn racende broertje.

Met je rechtervoet bedien je een 1.8-liter viercilinder, die in deze bolide liefst 217 pk levert. Daarbij komt dat-ie qua gewicht slechts nipt boven de 1000 kilogram uitkomt en dus behoorlijk rap is: in 4,2 seconden naar de 100 en een topsnelheid van 225 km/u.

Het goede nieuws? Lotus presenteert de Elise S Cup tijdens de Autosalon in Parijs en je kunt ‘m voor het einde van het jaar al bij de dealer verwachten.

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor
  • Lotus E-9R
    Lotus E9-R is nog níet de nieuwe Elise

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

elise, Lotus, parijs-2014

Vorig bericht: « Mercedes AMG GT laat zijn kont zien in racegame
Volgend bericht: Haal voor 89.000 euro je eigen Veyron naar Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. jasperjvr zegt

    5 september 2014 om 18:21

    Wat een monster moet dat zijn!..

    Login om te reageren
  2. knipperlichtje zegt

    5 september 2014 om 18:21

    Zekers rapido, maar waar blijven de Elite, Elan, Elise (nieuw), Esprit en Eterne?

    Login om te reageren
    • deladude zegt

      6 september 2014 om 10:23

      @knipperlichtje: Die kun je op je buik schrijven. De toenmalige CEO (Danny Bahar) is inmiddels weg en die jongen leed een beetje asn grootheidswaanzin

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        6 september 2014 om 12:47

        @deladude:
        Gelukkig wel, hoewel het mooie proto’s waren, was er buiten de badge niets Lotus aan.
        Die mafkees maakte dezelfde fout als Lotus zelf in de jaren ’70 maakte.
        Lotus is geen Porsche, nog een Ferrari concurrent en dat moet zo blijven..

        Login om te reageren
  3. Habing zegt

    5 september 2014 om 19:12

    Hebb0n!

    Login om te reageren
  4. jordy14 zegt

    5 september 2014 om 19:24

    Wat ik raar vind is dat er niet meer Lotussen op straat rondrijden. Volgens mij vallen deze namelijk ongeveer in dezelfde (prijs)klasse als een Porsche terwijl je de Porsche wel overal ziet. Is de Porsche dan daadwerkelijk zoveel beter dat hij de exclusiviteit van de Lotus ruimschoots voorbij schiet?

    Login om te reageren
    • tmon zegt

      5 september 2014 om 19:33

      @jordy14: Ga je nu de luxe, comfortabele, makkelijk te rijden porsche vergelijken met de spartaanse, graniet hard afgeveerde, trackbuild lotus?

      Login om te reageren
    • soup zegt

      5 september 2014 om 19:35

      @jordy14: Niet heel raar, want het is gewoon een hele andere auto. Een daily porsche is goed te doen, een daily Elise is minder goed te doen. Snelweg KM’s zijn geen lol aan en bovendien kun je een pak minder zooi kwijt. Over de bouwkwaliteit gaan we het niet hebben, want het is (zoals gezegd) een compleet ander type auto.

      Login om te reageren
      • jordy14 zegt

        5 september 2014 om 20:13

        @soup: @chaudfontaine oké, bedankt:)

        Login om te reageren
    • chaudfontaine zegt

      5 september 2014 om 19:48

      @jordy14:
      In een Lotus heb je nagenoeg geen comfort hoor. Is bijna volwassenen speelgoed.

      Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      5 september 2014 om 21:04

      @jordy14: Zie ze toch best wel vaak hoor! Deze week alleen al twee gezien. ( los van diegene op mijn eigen oprit :-D )

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      6 september 2014 om 11:11

      @jordy14:
      In tegenstelling tot wat @tmon beweerd zijn Lotussen niet graniethard geveerd, de stoelen zijn wel hard maar het veercomfort is goed te doen.
      Een Porsche is een bruikbaardere auto, dat wil ik best toegeven en zoals vermeld is het geluidscomfort niet om over naar huis te faxen. Tijdens lange stukken op de autobahn gebruik ik oordopjes. Ik heb hem jaren als daily gebruikt en ken mensen die dat nog doen, een lichte sadomasochistische inslag is dan wel een vereiste.

      Login om te reageren
  5. TDI-goeroe zegt

    5 september 2014 om 19:30

    Ringtool :D

    Login om te reageren
  6. series2 zegt

    5 september 2014 om 19:46

    Zeer tof! Ik zie het als de opvolger van de viercilinder exige! Maarrre, 1000 kilo? Beetje veel voor een elise! Die donderse klote eu zal er wel weer achter zitten……

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      6 september 2014 om 11:15

      @series2:
      Nope, de Elise is zwaarder geworden door de crash eisen in de VS, niet door de EU.
      Het nu verplichtte ABS scheelt maar 10kg en zonder raak je ze in de VS ook niet kwijt.

      Login om te reageren
  7. hjhj zegt

    5 september 2014 om 20:54

    Porsche of Lotus..
    hmmm, heel even over nadenken..
    Porsche natuurlijk…

    Login om te reageren
    • Lotus zegt

      5 september 2014 om 23:27

      @hjhj: Met welke Porsche wil je deze Elise dan vergelijken? Ik ken er namelijk geen een Porsche die ook maar iets hetzelfde is.

      Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    5 september 2014 om 22:05

    Wauwie wat een apparaat

    Login om te reageren
  9. Corrado16v zegt

    6 september 2014 om 03:27

    Was de extremere variant van de Elise niet de Exige? Hoe komt het dat ze hier een extreme track-tool van maken en dit niet maken als Exige ? Er zou wel een heel simpel antwoord op zijn. Heeft iemand die ? Haha

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      6 september 2014 om 11:20

      @Corrado16v:
      Van de Exige zijn zelfs 2 extremere varianten, de Cup en de Cup R, hieronder afgebeeld.

      De Cup R heeft 366pk uit een 3.5V6 en kost ruim meer dan een ton, er was dus ruimte voor een hardcore Elise. Die kost ongeveer de helft van de Exige Cup R.

      Login om te reageren
      • XiPHiAS zegt

        6 september 2014 om 13:31

        @tupperware: Exige is sinds de V6 niet echt meer de circuit variant van de Elise. Kwa prijs liggen ze VEEL verder uiteen ook kwa motor. 4 tov 6 cil …

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          6 september 2014 om 22:36

          @XiPHiAS:
          Ik kan het mis hebben, maar ik leg @corrado16v uit dat de CUP R de track variant van de Exige is. Zijn vraag was immers waarom er geen trackversie van de Exige is, die is er dus wel.

          Als collega Lotusrijder en LCH lid weet ik natuurlijk ook wel dat de Elise en de Exige uit elkaar gegroeid zijn sinds de komst van de V6 varianten. iets dat ik trouwens betreur.

          Login om te reageren
  10. c350cdi zegt

    6 september 2014 om 12:33

    Als ik mijn 997 in sport stand zet heb ik ook binnen 5 minuten rugklachten, tandpijn en stekende nieren

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North