
Is in deze wereld dan helemaal niets meer heilig?!
Nee, natuurlijk niet. Zolang de accountant blijft zeuren over tekorten op de balans zal er hoe dan ook ergens geld vandaan moeten worden getrokken. En waar doe je dat anno 2015? Op de Crossover/SUV-markt. Want fuck je eigen merkwaarden en heritage.
Sinds de strapatsen van Dany Bahar, die wel effe de vloer aan zou vegen met zo’n beetje heel supercarland, nemen we dergelijke aankondigingen van Lotus echter met een korreltje zout. Toch deed Jean-Marc Gales een half jaar geleden al uitspraken over een mogelijke SUV, die hij tijdens de afgelopen beurs in Genève nog maar eens herhaalde.
Er moet immers geld worden verdiend, want Lotus Cars staat er niet heel rooskleurig voor. Daarentegen zal een SUV natuurlijk niet helemaal stroken met de rest van het Lotus-gamma, al hebben we meerdere voorbeelden voorbij zien komen van quasi-terreinauto’s die prima uit de voeten konden op asfalt. Het merk mikt dan ook op een wendbare en lekker sturende SUV, die de klasse eens goed bij kop en kont pakt.
Dat zijn uiteraard niet de uitspraken waar liefhebbers van auto’s als de Evora 400 of de Exige S blij van worden, om nog maar te zwijgen over Colin Chapman himself. Tenminste, dat gokken we afgaande op z’n beroemde quotes.
Vergeet bij het hele SUV-verhaal echter niet wat bijvoorbeeld de Cayenne voor Porsche heeft gedaan. Zonder de succesvolle en winstgevende SUV hadden we misschien wel geen Cayman GT4 of 991 GT3 RS gehad. Bovendien hoor je, ruim 10 jaar na z’n introductie, vrijwel niemand meer mauwen over merkidentiteit en erfgoedbladiebla.
Afijn, we zullen het zien. Lotus heeft de wereld al eerder met een kluitje het riet in gestuurd, dus we bekijken de ontwikkelingen met gepast pessimisme.
Foto: Lotus Exige S via autojunk.
Als je denkt dat je alles gehad hebt…
Bij Bentley en Maserati kan ik het enigszins begrijpen, maar bij Lotus…
@pindakoning: Als ze hem maar onder de 1000 kg houden…
De SUV is gewoon een nieuwe geldkraan. Bij Porsche werkt het ook als een tierelier.
@axel968:
Gelukkig hebben ze bij Lotus niet eens het geld om zo’n schijthok te ontwikkelen..
@tupperware: ik denk dat je daar hét punt hebt. Op basis waarvan? Een Exige ophogen? Of een Lexus RX voorzien van een Lotus badge? Beide gaat niet echt een succesvolle toekomst tegemoet lijkt mij.
Daaebij had Porsche met de Cayenne het voordeel dat het voor een groot gedeelte gelijk was aan de Volkswagen Touareg.
Misschien een ideetje: weer auto’s als de Lotus Carlton/Cortina maken. In basis gewone auto’s, door de heren van Lotus voorzien van een volle portie zuivere Bat-out-of-Hethel saus. En boven de Evora is er nog wel plaats voor een Esprit, wat in mijn ogen nogal altijd een icoon is onder de sportwagens die eigenlijk nooit uit productie mogen gaan. En misschien een Elan als MX-5 tegenhanger. Maar ja, wishfull thinking.
@gtwillem:
Hoe gaaf het idee van een Esprit ook is, ook dat gaat niet werken.
Hoe goed die ook wordt, Lotus heeft niet de naam van Ferrari dus dat wordt een financiële ramp.
Ook toen Lotus in de F1 de vloer aan veegde met Ferrari was de toenmalige Esprit geen verkoop hit. Zelfs de publiciteit van de James Bond films kon daar niets aan veranderen.
Ook de reputatie van Lots Off Trouble Usualy Serious zal ook niet geholpen hebben..
Meer zie ik in een Elan, de MX5 was immers een ordinaire rip off van de originele Elan. Dat zou Lotus de aantallen kunnen geven die ze nodig hebben om winstgevend te worden.
Ook een auto in de geest van de Cortina zou leuk zijn, maar waar haal je een rwd C-segment platform vandaan.
Je snapt waar ik heen wil, allemaal dilemma’s die niet eenvoudig op te lossen zijn.
@tupperware: klopt. De Esprit moet geen 488GTB tegenhanger worden (met bijna 700pk…), maar meer een goed uitgebalanceerde sportwagen rond de 500pk. Boven de Evora, maar onder het echt zware spul. Qua prijs gelijk.
Er is op dit moment een achterwielaangedreven auto waarvan de motor goed is, maar het onderstel, de remmen en het gewicht ondermaats is: de Lexus RC-F! Daar kan Lotus een mooie versie van maken. Alles wat Lexus mis heeft, kan Lotus erg goed.
Maar het hoeft geen RWD platform te zijn, FWD of AWD kan ook. Ideetje: Kia wilt binnen enkele jaren met meer ‘emotionele’ auto’s komen. Wellicht zelfs met een label. En daar zou Lotus bij kunnen helpen! En er is een link met Kia: die bouwden nog een tijdje de Lotus Elan SE een tijdje door (met eigen 1.8 motor, niet met de Isuzu Turbo).
@tupperware: too much credits voor de elan, De MX-5 is een ordinaire rip-off van een Alfa Spider… Alleen de deurgrepen al..
Wil je dat nooooooit meer doen Maurits, ik schrok me de pleuris van de kop.
Het stuk gelezen hebbende staat er voor mij niks nieuws in.
Lotus cars heeft nog nooit een dubbeltje verdiend, het geld werd altijd gemaakt bij de engineering tak.
Gaat al 60 jaar goed, No worries..
Wat?! Belachelijk!
Een Ariel Nomad zal het wel niet worden… Slecht plan
Hou toch is op met die SUV’s
Geeft niks, zolang het maar geen zwaargewicht wordt.
Doen. Als je daarmee kan blijven bestaan gewoon doen.
LOL! “Wendbare” SUV… Lul dat schuldgevoel maar weg.
Of pleite of uitbreiden. Maar dat mag je dan weer niet zeggen tegen de fanboys.
Quote : Het merk mikt dan ook op een wendbare en lekker sturende SUV, die de klasse eens goed bij kop en kont pakt.
Want een Cayenne rijdt zo beroerd!
Zoiets dan toch denk ik: http://edmontonatvpros.com/products/dune-buggies/gio-1000cc-dune-buggy/
Gewoon SUV by Lotus als naam erop zetten en geld verdienen.
@w0o0dy: daarmee bedoel ik dus ook dat er geen Lotus logo’s op mogen…
Zolang het een suv wordt met de laagste pk gewichtsverhouding op de markt vind ik het allemaal nog ok. Anders is het een no go voor mij…
Add weight, add slowness ofzoiets?
@gforce:”To add money, add suv’s”.
Na 10 jaar Mauw ik nog steeds over de merkidentiteit van Porsche maar goed… dat hele SUV gebeuren moet gewoon een fase zijn. Net als vinnen op Amerikaanse auto’s vroeger. Hopelijk zijn de niet offroad SUV’s over 20’30 jaar verdwenen!
@series2: Ik vrees dat daarop hopen geen zin heeft. Het gewone klootjesvolk (en dan zeker in vergrijzend Nederland) vindt die terreinwagens gewoon hartstikke leuk, veilig of handig. En dan te bedenken dat de enige oneffenheid die ze ooit zullen tegenkomen een verkeersdrempel is.
Zou tijd gaan worden…
Moehahaha, ik zie nog eerder ijsberen in de hel wonen dan dat ze bij Lotus aan de suf gaan….
Lotus is geweldig in het maken van lekkere circuitspeeltjes. Als ze dat weten te vertalen naar een lichtgewicht SUV die zijn mannetje wel staat in het terrein, vind ik het prima. Als ze op de Cayenne-bandwagon willen klimmen zeg ik “doe maar niet”.
“Is in deze wereld dan helemaal niets meer heilig?” Waarom zijn autoliefhebbers zo conservatief?
@KwamTochMaarTochNiet:
Ik ben heus niet zo conservatief, echter, Lotus is zo’n beetje het laatste merk waar je ongefilterd rijplezier kan kopen.
Dat is een niche waar geen gevestigde fabrikant zich aan durft te branden. Dus laten we dat dan voor die kleine schare liefhebbers behouden.
Echt, er zij inmiddels genoeg ooit mooie merken vervaggeld..
@tupperware: Tupper, ook ik ben Lotus liefhebber, en heb een behoordelijke geschiedenis met Lotus.Ik snap dat er moneymakers bij Lotus moeten zijn.Maar SUV’s zijn geen van dat.Iedereen met een automotive (en marketing)hart weet wel iets veel beters te bedenken.Een goedkope,kleine lichte,snelle en goedkoop te produceren sedan(ik noem geen namen)/ of hatchback.
@sydney:
Ik verwijs je graag naar m’n dialoog met Willem, ik geloof dat we aardig op een lijn zitten.
Misschien moesten we gedrieën die toko maar eens opkopen..
@tupperware: als je de contracten van personeel en leveranciers overneemt, kan dat voor een heel schappelijk bedrag.
Ik zie zeker wel toekomst in. Lotus heeft fantastische merkwaarden die ze A. nog niet hebben verloochend en B. die in de toekomst met het oog op efficieny en individualisering nog breed toepasbaar zijn.
Het modellen portfolio moet bestaan uit een Elise (lichtgewicht sportwagentje, lichte tot mild heftige aandrijflijn), Exige (iets ruiger, technisch hetzelfde), Evora (Cayman én Boxster rivaal, waar blijft de Evora Spider eigenlijk?), een Elan op basis van een kleine RWD sportwagen/coupe (GT86?) in de geest van de Elan. En dan als money maker de Kia by Lotus Series. Serieus leuke auto’s op basis van telkense populairdere Kia’s (bijna alle merken hebben al een ‘inhouse’ tuner). En dan zou dat best op basis van een SUV kunnen zijn, als daar vraag naar is. En misschien zijn de marges bij Kia te klein (afhankelijk hoe hoog ze nog het merk willen positioneren), dan is een nieuwkomer als Tesla een fantastische manier om samen te werken. Zijn vele petrolheads eerder ‘om’.
Verder kun je Lotus Motorsport (die doen het beter dan Lotus Cars, volgens mij, maar dat gaat om een kleiner budget) meer betrekken bij de activiteiten. En misschien een leuke fusie met Caterham om de 7 weer terug in huis te halen.
En als dat allemaal soepel verloopt, kun je dat bekronen met een Esprit. Op basis van de Evora 400, 2-zits, coupe én cabrio (is wel belangrijk in dit soort marktsegmenten) en iets meer oomph dan in een Evora.
@tupperware: Het centrum van Amsterdam wat betreft bv Opel,KIA,Alfa Romeo,Abarht,FIAT Tesla,Jaguar,PON met VW,Audi,Seat,Skoda en Porsche,Citroën,BMW/
MINI ligt in Amsterdam ZO
Goed idee, maar waar moeten we buiten de centjes,de juiste locatie vinden? En ik ben overigens voor..
Yess over een paar jaar SUV’s van Ferrari, Konigsegg, Ariel en Ducati
Ik gok op een kleine 1400KG, minimaal uitgerust en klaar om de nürburgring aan te vallen!!!!. Nee sorry past niet in het imago van lotus!.
Als dat nodig is om Lotus ook in de toekomst hun heerlijke auto’s te kunnen laten verkopen vind ik dat inmiddels prima.Je kan heel veel principiële bezwaren op automotive gebied wel hebben, het is vechten tegen de bierkaai.Dat Rolls Royce, Bentley,Maserati en wie weet Bugatti SUV van verkopen snap ik(of heb ik tegen beter weter in moeten begrijpen) maar de businesscase van deze Lotus snap ik echt niet.Prospects met heel veel centjes gaan ‘m niet kopen; te goedkoop en als ze het merk al kennen is dat ze ooit op een alpenpas in hun te dure veel cilinder 26 keer om de rondte gereden zijn.De ware Lotus liefhebber (en dat zijn de kopers)zit hier helemaal niet op te wachten.Die is buiten het feit dat er nog nooit iemand op een niet bestaande achterbank heeft plaats genomen, niet gewend om zonder halve hernia in een auto te stappen.Laat staan met een helm op..
Lang verhaal, vergeef me de eventuele spelfouten want doe dit lopend met trams die zo nodig voorrang hebben.En nogal hard zijn.
Lollige titel :) en idd fuck…
Dit is toch wel het laatste merk dat een SUV zou moeten hebben.