• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus volgend jaar alweer verdwenen uit F1?

Auteur: robbie, gepost 29 september 2010 om 17:12 – 31 Reacties

Fireman Heikki Kovalainen Singapore


Moeten we na 1 jaar alweer afscheid nemen van de naam Lotus in de Formule 1? Zoals het er uitziet lijkt het daar sterk op. Lotus Group/Proton is namelijk in een heftige strijd terechtgekomen met het F1 team (Lotus Racing/1Malaysia F1 Team). Maar hoe zit dat nou allemaal precies in elkaar?

Laten we bij het begin beginnen, het team dat momenteel meedoet aan het F1 kampioenschap onder de naam “Lotus Racing” heeft feitelijk niks te maken met de Lotus Group (eigendom van Proton). En de Lotus Group is zeg maar het bedrijf waar Lotus Cars (van de Evora, Elise etc) en Lotus Engineering (die doen ontwikkelingen voor de hele autoindustrie) onder vallen.

Het F1 team (Lotus Racing), heet eigenlijk “1Malaysia F1 Team” en is voor een 100% Maleisisch initiatief, maar om het geheel wat meer aandacht te geven werd vorig jaar een deal gesloten tussen de Lotus Group en 1Malaysia waarbij werd afgesproken dat het team de naam “Lotus Racing” voor 1 seizoen onder licentie mocht gebruiken. Een stukje logica daarachter is dat Proton (de eigenaar van Lotus Group) uit Maleisië komt net zoals de mensen achter het 1Malaysia F1 Team.

Maar enkele weken geleden kwamen er scheurtjes in de relatie tussen het F1 team en de Lotus Group. Volgens Lotus omdat er onenigheid was over de verkoop van merchandising (T-shirts enzo), maar volgens het F1 team valt dat allemaal wel mee. In elk geval besloot de Lotus Group om de licentie voor het gebruik van de naam “Lotus Racing” in te trekken. Dat zou dus betekenen dat het team die naam volgend jaar niet meer kan gebruiken.

Maar die sluwe mensen van 1Malaysia (en dan met name teameigenaar Tony Fernandes) zijn natuurlijk niet gek. En dus kochten ze de rechten op de naam “Team Lotus” van David Hunt (broer van ex-wereldkampioen James Hunt). Het oude, originele Lotus F1 team dat tot 1994 actief was droeg de naam “Team Lotus”, maar dat team ging failliet en de restanten zijn destijds opgekocht door David Hunt.

Appeltje, eitje zou je dus zeggen. Die mensen van 1Malaysia zijn Lotus te snel afgeweest, maar ook dat lijkt niet te kloppen. Want sinds het moment (24 september) dat 1Malaysia aankondige volgend jaar gebruik te gaan maken van de naam “Team Lotus” worden bedolven onder persberichten van zowel Group Lotus als 1Malaysia waarbij ze allebei aankondingen dat ze gelijk hebben en dat ze elkaar voor de rechter gaan slepen.

Wie er uiteindelijk aan het langste eind gaat trekken zullen we waarschijnlijk pas over enkele weken/maanden weten, maar wat natuurlijk wel interessant is: waarom doet Lotus dit? Waarom trekken ze die licentie in? Ok, Lotus F1 rijdt niet vooraan mee, maar ze zijn wel ‘best of the rest’ en volgend jaar zal het ongetwijfeld beter gaan. Ik kon er met mijn verstand niet mij. Totdat er gisteren een persbericht van Lotus Cars op in de mailbox viel….

Daarin kondigde Lotus aan dat ze hun Motorsport tak veel helemaal nieuw leven in gaan blazen. Ze willen namelijk actief worden in oa de volgende raceklasses: IndyCars, GP2, GP3, GT2, GT3, GT4 en Le Mans (LMP2).

En daarnaast willen ze hun eigen testcircuit helemaal gaan opknappen en voorzien van een nieuw pitscomplex. Ook moet de baan geschikt gemaakt worden voor het testen van GT auto’s en Formule 1 auto’s! Wat ze allemaal van plan zijn weet ik ook niet precies (morgen horen we meer), maar ik heb zo’n vermoeden dat Lotus in 2012/2013 zelf de F1 wil betreden (zonder 1Malaysia). Een duidelijk aanwijzing daarvoor is bijvoorbeeld het feit dat ze in GP2 en GP3 nauw gaan samenwerken met het ART Grand Prix team. Dat team is gedeeltelijk eigendom van Nicolas Todt (idd de zoon van FIA president Jean Todt) en Nicolas heeft al aangegeven dat hij graag de F1 in wil (samen met Toyota?). Een ander teken aan de wand is dat de baas van Lotus (Dany Bahar) hiervoor bij Ferrari werkte en daarvoor bij Red Bull.

Hij weet dus als geen ander wat de marketingpower van Formule1 en/of racen in het algemeen kan zijn. To be continued…

PS Bekijk hieronder de toekomstplannen van Lotus op het gebied van autosport.

Lotus Motorsport toekomst

Lotus F1 fittie
(afbeelding via lotusforum.be)

Ook interessant!

  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht
  • Lotus Emira GT4
    Lotus Emira GT4 heeft tankinhoud van 96 liter!
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Lotus, proton, Racing

Vorig bericht: « Gefacelifte Nissan GT-R betrapt zonder camouflage
Volgend bericht: Duitser verongelukt op TT Circuit Assen »

Lees Interacties

Reacties

  1. robbie zegt

    29 september 2010 om 17:16

    PS Een kortere versie van dit verhaal staat hier:
    http://sniffpetrol.com/2010/09/29/lotus-and-lotus-fight-over-lotus/
    ;)

    Login om te reageren
  2. Jokkebrok zegt

    29 september 2010 om 17:19

    Duur grapje om na een seizoen te stoppen!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 september 2010 om 17:31

      @Jokkebrok: Voor wie is dat duur dan? En wie stopt er?

      Als je goed leest dan zie je dat de naam Lotus alleen maar verdwijnt omdat de licentie wordt ingetrokken. Het Lotus Racing/1Malaysia F1 team zal volgend jaar (waarschijnlijk) nog gewoon bestaan. Alleen mogen ze de naam Lotus dan (waarschijnlijk) niet meer gebruiken.

      Het team zal dan wel “Air Asia” (bedrijf van Tony Fernandes) of 1Malaysia genoemd worden oid.

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    29 september 2010 om 17:19

    F1 is zoooooo 2003 ..
    Le Mans is zoooooo 2007 ..
    Paris/Dakar is zooooooo 1988 ..
    driften is zooooooo 2008 ..
    Pebble beach is zooooo 2009 ..
    Top Gear is zoooooooo 1935 ..

    wat is er eigenlijk 2010 ??

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      29 september 2010 om 17:19

      @lincoln: 2010 is saai…

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        29 september 2010 om 17:26

        @Jokkebrok:

        Rechts kabinet is zooooooo 2010 :D

        Login om te reageren
    • Peter zegt

      29 september 2010 om 17:30

      @lincoln: Plug-in electrowaggies zijn zoooooo 2010! En ik wil er in 2011 ook dan nix meer over horen.

      ;-)

      Login om te reageren
      • NLBUURMAN zegt

        29 september 2010 om 17:33

        @Peter: lol! op de brommert door moskou racen is zoo 2010 (en gevaarlijk)

        Login om te reageren
  4. Dr.Bob zegt

    29 september 2010 om 17:32

    -edit: check!-

    Hmm, en Lotus (die van de auto’s) hebben dan weer prima connecties met Toyota, die dan weer best wel een briljant F1-blok kunnen bouwen…

    Kon interessant worden volgend jaar!

    @Lincoln:
    Mekaar over een naam voor de rechter slepen wordt heel erg 2011!

    Ow ja, en rijden op electrisch wordt ’t ook helemaal in 2011 of 2012…

    Login om te reageren
  5. sjaak1234 zegt

    29 september 2010 om 17:43

    Echt autoblog stop eens met oud nieuws wat allang opgehelderd is. Er zijn een heel aantal bedrijven die Lotus heten, en ook het orginele Lotus is in het verleden opgedeeld. Het Lotus van Proton heeft bv namelijk specifiek GEEN rechten op het gebruik van het oud race team van Lotus. Dat is zelfs zo in het contract opgesteld toen Proton Lotus (de autofabrikant) kocht. Fernandes heeft nu de rechten die behoren aan het race team van Lotus gekocht en mag daarom gewoon de naam Lotus houden en ook het originele logo van Chapman etc gebruiken.

    Wat nog stommer is is dat Lotus (proton) problemen maakt over niks. Ten eerste hebben ze geen recht op de naam Lotus die Fernandes straks gebruikt maar nog belangrijker, Fernandes wou samenwerken om zo GRATIS Lotus cars te promoten via het F1 team aangezien ze beide de naam Lotus dragen. Maar ipv in te gaan op gratis promotie via een F1 team gaat proton moeilijk doen over een rechten waarvan het allang duidelijk is dat ze niet aan proton toe behoren.

    Login om te reageren
    • MarkieS zegt

      29 september 2010 om 17:55

      Sjaak snapt het, maar belangrijker voor het het F1 team is dat Mike Gascoyne voor vijf jaar heeft bijgetekend.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 september 2010 om 17:58

      @sjaak1234: als alles is opgelost, waarom lopen er dan nog steeds rechtzaken…

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 september 2010 om 18:05

      @sjaak1234: en naast het feit dat de rechtzaken nog lopen is het nog lang niet zeker dat de naam “Team Lotus” volgend jaar gebruik mag worden. Voor een naamsverandering moet namelijk toestemming zijn van de FIA en alle andere F1 teams. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat Sauber een groot deel van dit jaar (officieel) nog door het leven ging als BMW-Sauber.

      Het zou zomaar kunnen dat Jean Todt (president FIA) de naamswijziging tegen gaat houden omdat zijn zoon (Nicolas Todt, ART Grand Prix) over enige tijd samen met Lotus een F1 team wil beginnen.

      Ook hebben zowel Fernandes als Lotus/Proton een claim gelegd op de naam “Team Lotus” en daarbij was Lotus/Proton eerder dan Fernandes. (zie linkjes hieronder)
      http://www.ipo.gov.uk/ohim?ohimnum=E9251497
      http://www.ipo.gov.uk/ohim?ohimnum=E9289737

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        29 september 2010 om 18:23

        @robbie: en om dat laatste nog even toe te lichten:

        It has been widely reported that Fernandes had pretty much completed his deal with Hunt during the British Grand Prix weekend. Intriguingly UK government documents from the Intellectual Property Office show that Group Lotus applied on July 15 to use the name Team Lotus in connection with a raft of activities, some of them way beyond motor sport, but mostly connected with the sort of souvenirs and memorabilia that you might associate with an F1 team.

        On August 2 Hunt’s business, Team Lotus Ventures, also applied to use the name Team Lotus for similar activities.

        http://www.lotus-central.com/en/news/547-is-lotus-gearing-up-to-take-on-lotus-racing.html

        Login om te reageren
  6. vitorio zegt

    29 september 2010 om 17:45

    laat ze maar gewoon de brahbam naam kopen dan :P of tyrell..

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    29 september 2010 om 18:20

    Tja, als 1Malaysia de rechten op de naam Team Lotus gekocht hebben, dan kunnen ze daar toch weinig aan doen? Lotus had het maar zelf moeten kopen/houden.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 september 2010 om 18:27

      @Esprit_de_Flandre: David Hunt claimt dat hij de rechten had op Team Lotus. Lotus Group/Proton betwist het feit of David Hunt ooit daadwerkelijk die rechten heeft bezeten en dus die rechten heeft kunnen verkopen.

      Aangezien het hier gaat om immateriële activa is het dus vrij lastig om aan te tonen wie exact gelijk heeft. Het is niet zo dat er iets tastbaar is dat over wordt gedragen.

      Lotus Group/Proton ziet het iig zo:

      Group Lotus understands that Mr. Fernandes intends to rebrand the current “Lotus Racing” Formula 1 team to “Team Lotus” for the 2011 Formula 1 season. Mr. Fernandes indicates that Tune Group has acquired the rights to the name “Team Lotus” from a business formerly owned by David Hunt called Team Lotus Ventures Limited. Group Lotus believes these rights to have no proper legal foundation, a fact of which Mr. Fernandes was well aware when his company purchased them.
      PROTON will support Group Lotus in taking all necessary steps to protect its rights in the “Lotus” name, including resisting any attempts by Mr. Fernandes or his companies, or any other unauthorised person, to use the “Lotus” name in the 2011 Formula 1 season.

      Dato’ Sri Mohd. Nadzmi Mohd. Salleh, Chairman of PROTON Holdings Berhad and Group Lotus commented, “We believe the Lotus brand to be one of the most valuable brands in Formula 1 today. We are the owners of this brand, and will take all necessary steps to protect it. Tony Fernandes has no rights to use the Lotus brand in the 2011 Formula 1 season, and we will strongly resist any attempts by him to use our brand without our permission and will withdraw our sponsorship of the Lotus Racing team.”
      “To put it simply, Group Lotus is everything Lotus. The fact that 1 Malaysia Racing Team entered into an agreement with Group Lotus to use the brand means that both Mr. Fernandes and 1 Malaysia Racing Team recognises and acknowledges Group Lotus’ rights,” he added.

      Login om te reageren
  8. Jurriuit zegt

    29 september 2010 om 18:49

    @Robbie: -edit: check!-

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    29 september 2010 om 19:00

    Ik snap het wel, maar ook weer niet…

    Ach, eigenlijk kan me het aan mijn r**t roesten hoe alles heet. Dat Lotus zelf terug wil in de racewereld vind ik veel leuker.

    Login om te reageren
  10. Edge zegt

    29 september 2010 om 19:15

    Dit verklaart wel waarom het nieuwe GP2-team van Tony Fernandes geen Lotus in zijn naam heeft, maar gewoon Air Asia heet.

    Overigens denk ik dat 1Malaysia het bij het rechte eind heeft. Aangezien in de huidige (inmiddels ingetrokken) overeenkomst duidelijk vermeld werd dat 1Malaysia de naam “Team Lotus” niet in de mond mocht nemen, denk ik dat Lotus Group inderdaad die rechten niet heeft. Wanneer zij zelf de rechten op “Team Lotus” hadden, zou het 1Malaysia team dit jaar al onder de Team Lotus-vlag hebben geracet.

    Mocht een rechter inderdaad in het voordeel van Lotus Group/Proton beslissen, dan hoop ik niet dat Tony Fernandes voor Air Asia als nieuwe naam gaat. Air Asia Racing klinkt niet echt lekker. Maak er dan iets als Malaysia F1 van. Alhoewel….Met die naam begint de F1 meer op de A1 te lijken.

    Het zou mij overigens niets verbazen als Lotus Group zelf (onder leiding van Nicolas Todt en Dany Bahar) ook aan de F1 wilt meedoen. (Het zou meteen verklaren waarom ze met de T125 Exos op de proppen zijn gekomen) Het zou echter wel voor een flinke naamsverwarring zorgen. Tony Fernandes heeft de nalatenschap van het oude Team Lotus zowat overgenomen (denk aan het vieren van de 600e Grand Prix, het aanwezig zijn van de familie Chapman bij bepaalde evenementen). Zelf rekenen ze zich dus wel als het klassieke Team Lotus, terwijl de FIA dit niet doet. Op de website van de FIA staat 2010 als eerste seizoen aangeschreven. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken als het in het voordeel van Lotus Group beslist zou worden. Zou de familie Chapman dan hun medewerking verlenen aan dat nieuwe Lotus-team? Zou de 600e Grand Prix opnieuw gevierd worden?

    Ik vind het trouwens wel erg nalatig van David Hunt en zijn bedrijf om nu pas weer die naam te registreren als handelsmerk. Als

    (overigens een leuk weetje: Codemasters wist blijkbaar niet dat Lotus Racing (nog) niets met het oude Team Lotus te maken had en heeft in F1 2010 alle in het verleden behaalde prestaties (6 Wereldkampioenschappen etc) aan Lotus Racing toegeschreven)

    Oh, en last but not least: Lees de stukjes van het IPO (linkjes te vinden in Robbie’s post) eens. Je ziet dat de aanvraag van Lotus Racing/1Malaysia een stuk gedetailleerder is. Ik denk/hoop dus dat dat de doorslag zal geven voor de IPO

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 september 2010 om 19:52

      @Edge: zo iets denk ik ook. Heb zo’n heel flauw vermoeden dat Lotus Cars er het afgelopen half jaar achter is gekomen dat ze zelf stiekem best wel een eigen F1 team wilden. Alleen zou dat via de Fernandes weg niet lukken (te Maleisisch) en dus werd maar besloten om de licentie (met een smoes?) in te trekken.

      Alleen werden ze toen ‘overvallen’ door het feit dat 1Malaysia ergens de naam Team Lotus vandaan had getoverd.

      Ik heb nu zo’n vermoeden dat de FIA (onder druk van Lotus en/of Nicolas Todt???) het team van Fernandes dwars gaat zitten. Ze zien denk ik liever (op termijn) een ‘echt’ Lotus team (met steun van Toyota & ART Grand Prix) op de grid verschijnen.

      Het team van 1Malaysia/Air Asia/Fernandes kan prima met een andere sponsor oid blijven bestaan. De FIA heeft denk ik geen zin om zich een boel gezeik op de hals te halen.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        29 september 2010 om 23:29

        Who owns Lotus?

        Actually, this depends on what you mean by “Lotus”. Here is a history of the various Lotus companies.

        In 1952, the Lotus Engineering Company was formed as a partnership between Colin Chapman and Michael Allen.

        Later, in 1952, the partnership broke up and the Lotus Engineering Company became a trade name for Colin Chapman.

        In 1953, the Lotus Engineering Company Limited, a limited company, was formed with Colin Chapman and Hazel Williams (later Chapman) as directors.

        Team Lotus
        Team Lotus split off in 1954 and eventually became Team Lotus International Limited. In late 1990, Team Lotus Limited, run by Peter Collins and Peter Wright, purchased the Team Lotus name and operated the Team until late 1994 when it went into administration and was later purchased by David Hunt under the name Team Lotus Grand Prix Limited. Hunt’s organization entered into a joint operations agreement with Pacific Grand Prix to form Pacific Team Lotus.

        In 1994, the Chapman family formed Classic Team Lotus to support owners of single-seater, open wheel Lotuses through the Type 102.

        Group Lotus
        In 1959, the Lotus Group of Companies was formed and consisted of Lotus Cars Limited (road cars) and Lotus Components Limited (customer competition cars).

        In 1969, Lotus became a publicly held company as the Group Lotus Car Companies Limited, consisting of Lotus Cars Limited, Lotus Cars (Service) Limited, Lotus Cars (Sales) Limited and Lotus Components Limited.

        In 1971, Lotus Components Limited became Lotus Racing Limited and subsequently ceased operation in the same year.

        In 1973, Lotus stopped making the Lotus Seven and sold its right to Caterham Cars Ltd, which start making the Caterham Seven in 1974 and continues doing so.

        In 1980, Lotus Engineering was formed to sell Lotus’ Engineering expertise to other companies.

        In 1986, General Motors acquired all shares of Group Lotus.

        There was a rumor that one of the companies in Group Lotus’ portfolio is called “Team Lotus” and that when GM purchased Lotus, they thought they were getting the Formula One team as well. According to Patrick Peal this is not true, although GM did talk to Hazel Chapman about buying Team Lotus at one point.

        In 1993, the Bugatti Group acquired Group Lotus from GM. GM still owns the Millbrook testing facility, though.

        In late 1996, after a number of rumors and near-purchases by other companies and individuals, a controlling share of Group Lotus was purchased by the Malaysian car company Proton.
        Bron: http://www.gglotus.org/ggrace/ggfaq/general.html

        Login om te reageren
  11. Moncler zegt

    29 september 2010 om 19:45

    @lincoln

    Achteruit rijden?

    Login om te reageren
  12. JPM zegt

    30 september 2010 om 00:09

    Ach robbie robbie robbie, nieuw in de Formule 1 of niet? Je moet nog veel leren.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 september 2010 om 13:20

      @JPM: wil jij het mij dan leren? Ik pretendeer niet dat ik alles weet (gelukkig), wil jij dan aub vertellen doe de vork wel in de steel zit? Als ik je reactie zo lees weet jij blijkbaar precies hoe het allemaal zit. Please enlighten me!

      Login om te reageren
      • JPM zegt

        1 oktober 2010 om 00:07

        @robbie: Natuurlijk, ik ben de kwaadste niet. Om te beginnen moet je niet elke roddel op autoblog presenteren alsof het een feit is.
        ‘Moeten we na 1 jaar alweer afscheid nemen van de naam Lotus in de Formule 1? Zoals het er uitziet lijkt het daar sterk op’

        Neem deze twee zinnen van jou. Een neutrale kijker zou al snel denken dat de kans groot is dat de naam Lotus volgend jaar niet meer aanwezig is. Vervolgens geef je zelf later in het stuk toe dat je geen idee hebt wie wat doet en hoe de vork in de steel zit.

        De F1 leeft van roddels, die moet je vergeten en zeker niet op een site als autoblog zetten terwijl jullie verder geen aandacht besteden aan de F1. Dat verward.

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          1 oktober 2010 om 03:10

          @JPM: ik presenteer het niet als “feiten”. Ik hou genoeg slagen om de arm en in de titel staat ook nog een vraagteken (maakt genoeg duidelijk lijkt mij). En dat de F1 leeft van roddels hoef je mij niet te vertellen.

          Daarnaast rommelt er momenteel genoeg om te twijfelen over het feit of er volgend jaar een auto met de naam Lotus op de grid te zien zal zijn.

          Login om te reageren
  13. robbie zegt

    30 september 2010 om 13:21

    LOTUS RACING UPDATE

    Kuala Lumpur, Malaysia – 30th September 2010

    In a bid to alleviate the public confusion surrounding the ongoing matter between Lotus Racing and Proton / Group Lotus, Lotus Racing shareholder and Deputy Team Principal Dato’ Kamarudin Meranun recently had the opportunity to meet Proton Adviser Tun Dr Mahathir. The meeting was to discuss the matter in person and agree a future course of action for Lotus Racing.

    Lotus Racing believes it is acting within its own rights, and as a result of this meeting, the team will now refrain from making any further comments on the matter. This action is upon advice from Tun Dr Mahathir, and it is out of our respect for him that we will act upon his wishes as he has supported us since our inception, and his backing has been invaluable in our growth.

    We are very grateful for having had the opportunity to put forth our case and have complete trust that a fair review will be made, and a decision on the matter will be announced in due course.

    Login om te reageren
  14. Cantago zegt

    30 september 2010 om 19:51

    Nou, dat beloofd veel goeds! De wagens zien er ook super uit, misschien plannen ze wel een groootse comeback?

    Login om te reageren
  15. robbie zegt

    1 oktober 2010 om 03:14

    @sjaak1234, @Edge & andere fans en mensen die willen weten hoe het zit. Ik zou zeggen lees onderstaand verhaal eens. Maakt volgens mij de boel weer (een stukje) duidelijker:

    Lotus vs. Lotus – Hollow Victory, Whoever Wins

    By John McGregor
    It seems that most people think that Tony Fernandes has a clear cut case to use the “TEAM LOTUS” name in F1 since buying Team Lotus Ventures Ltd from David Hunt. A High Court judge will decide on the matter in the near future, but here is why I think it is anything but an open and shut case.

    Team Lotus Ventures Ltd (TLV) hold the trademark 2297413B “TEAM LOTUS” for “Class 35: Advertising services in Class 35, all relating to Formula One motor racing; but not including any such services relating to pre-recorded tapes”.

    Among the many trademarks held by Group Lotus (GL) is E2708196 “LOTUS” for “Class 35: Advertising services, in particular the service of renting advertising space on the exterior surface of racing vehicles.” Note that, unlike some of the other trademarks held by GL, this does NOT exclude Formula 1.

    Both of these trademarks are legitimate and long established. One of the questions the judge must ask himself is this – “Can TLV exercise their right to use the “TEAM LOTUS” trademark in F1 without simultaneously infringing the rights of GL over the “LOTUS” trademark in F1?” I believe the answer is a clear cut “No” as the word “LOTUS” is part of the phrase “TEAM LOTUS”.

    Effectively, what Tony Fernandes has bought is the right to stop anyone else using “TEAM LOTUS” in F1, rather than the right to use it himself.

    To put this in historical perspective, Colin Chapman’s “Team Lotus” was only able to use that name with the tacit co-operation of the owners of the “Lotus” trademark for F1.

    Peter Collins & Peter Wright’s “Team Lotus” was only able to use that name with the tacit co-operation of the owners of the “Lotus” trademark in F1.

    David Hunt’s licencee “Pacific Team Lotus” was only able to use that name with the tacit co-operation of the owners of the “Lotus” trademark for F1.

    You get the idea. As long as both parties thought they were pursuing a common cause, they got on with it and ignored the built-in paradox in the trademarks. Now that the 2 owners of the respective trademarks are at odds with each other, the paradox must be faced.

    The logical result would be that no-one can use “TEAM LOTUS” in F1 (GL because it would breach TLV’s “TEAM LOTUS” trademark TLV because it would breach GL’s “LOTUS” trademark and anyone else because it would breach both) UNLESS they sit round a table and come to a mutually beneficial agreement. It’s time to kiss and make up, guys, otherwise everyone loses, even the winner.

    John McGregor.

    You can follow John on Twitter @racingpuma

    http://www.thelotusforums.com/latest-news/lotus-cars-news/lotus-v-lotus-hollow-victory-whoever-wins/

    Login om te reageren
  16. robbie zegt

    5 november 2010 om 16:14

    Lotus to be called ‘1Malaysia’ next year?
    http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=393396&FS=F1

    Het lijkt er dus toch op dat de naam Lotus (voorlopig?) weer gaat verdwijnen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North