• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus zegt fuck you tegen Toyota

Auteur: robbie, gepost 24 januari 2011 om 10:01 – 54 Reacties

Piss on ToyotaAl geruime tijd betrekt Lotus de motoren die achterin hun modellen liggen van het Japanse Toyota. En ook de motoren die achterin de enorme stortvloed aan conceptcars lag waren allemaal afkomstig van Toyota (of Lexus), maar nu duiken er berichten op uit Engeland dat Lotus toch liever zelf motoren gaat ontwikkelen. Een beetje sportwagenmerk bouwt immers gewoon zijn eigen motoren en koopt die niet in bij een andere partij. Rond het inkopen van je motoren hangt toch altijd een beetje een kitcar luchtje.

Zoals het er nu uitziet zal Lotus in de toekomst alleen de 2.0 viercilinder (Exige/Elise) van Toyota blijven kopen. En daarnaast zullen ze zelf een nieuwe V6 en V8 gaan ontwerpen. Om de kosten te drukken zullen beide motoren qua basis redelijk wat overeenkomsten hebben zoals de blokhoek van 90 graden. De inhoud van de V6 zal liggen tussen de 3.0 en 3.5 liter en de V8 tussen de 4.0 en 4.8 liter.

Er zou gedacht/gewerkt worden aan versies met twee turbo’s en zonder turbo’s. De toerenbegrenzer zou pas ingrijpen bij 9.250 toeren, dus dat klinkt alvast goed. Voor de V6 zouden we kunnen rekenen op een maximaal vermogen van zo’n 350 pk zonder of 500 pk met turbo’s. En de V8 schopt het tot zo’n 550-600 pk.

Zal het ooit zover komen? Laten we eerst maar eens hopen dat het Lotus/Proton lukt om de komende maanden de benodigde 566 miljoen euro op te halen voor hun wilde toekomstplannen. (via: automobilemag.com)

Ook interessant!

  • Lotus Emira V6 (2022): Supercar voor een prikkie?!
    Lotus Emira V6 (2022): Supercar voor een prikkie?!
  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Lotus, Techniek, Toyota, v6, V8

Vorig bericht: « Betrapt! Dit is de gefacelifte Saab 9-3!
Volgend bericht: Dit is de nieuwe Fiat Freemont (aka Dodge Journey) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Megakix zegt

    24 januari 2011 om 10:12

    Dat zal ze leren ! :lol: …. Maar ik hoop toch echt, dat Lotus het helemaal goed gaat doen in de toekomst. Mooie modellen, sterke motoren en een bedrijf dat losstaat van de ‘massa’. Gogogogogo !

    Login om te reageren
  2. MrHyde zegt

    24 januari 2011 om 10:14

    Ze zullen toch wel erg hun best moeten doen willen ze de V8 van Lexus (LFA) overtreffen. Mits Toyota die überhaupt af had willen staan uiteraard. Maar toch, Lotus met LFA V8. Moeilijk te overtreffen. Maar: “It wouldn’t be fun it was easy, but does it have to be this much fun?”

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      24 januari 2011 om 10:18

      @MrHyde: LFA=V10, ISF=V8 ;)

      Login om te reageren
      • MrHyde zegt

        24 januari 2011 om 12:46

        @Alwood: Excuses. Ik heb IS-F en LFA door elkaar gehaald. De LFA motor is (bijna)niet te verbeteren idd, maar de IS-F motor moet wel mogelijk zijn om die te verbeteren.
        Lotus, succes ermee. (ohja, mocht je Toyota zo ver krijgen die v10 toch te willen leveren, neem die dan ipv een eigen ontwikkelde V8)

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 januari 2011 om 10:43

      @MrHyde: met het gewicht het (volgens de geruchten) iig wel goed zitten:

      The low-calorie Lotus V-8 reportedly weighs some 130-pounds less than the 5.0-liter V-8 found in the IS-F.

      Login om te reageren
      • kingkay zegt

        24 januari 2011 om 20:11

        @robbie: eerst zien, dan geloven. Dat lijkt me namelijk wel heel erg sterk moesten ze dat kunnen waarmaken. Toyota is niet de minste als het op auto’s en motoren bouwen aankomt.

        Maar los van dat gun ik ze wel het voordeel van de twijfel. Het zou natuurlijk heel mooi zijn, een volledige ‘echte’ Lotus met eigen blokjes. We shall see.

        Login om te reageren
  3. GT4Ever zegt

    24 januari 2011 om 10:17

    Hoop dat ze in al die voorgestelde concepts eerst nog even Toyota motoren gaan gebruiken. Anders gaat het nog langer duren voordat die dingen in productie gaan. En ik wil z’n Elan op m’n oprit, het liefst vandaag nog!!

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    24 januari 2011 om 10:18

    maw: Toyota wil geld zien voor hun veelcilinders, lotus zegt “dan doen we het zelf wel eikols”

    Als Toyota dan een beetje zakt willen ze er wel mee door, anders heeft Lotus een probleem en moeten ze alsnog veel tijd en energie in ontwikkeling van motoren steken.

    Login om te reageren
  5. xslaak zegt

    24 januari 2011 om 10:21

    @MrHyde: Ze moeten nog meer hun best doen, het is namelijk een hoogtoerige 10 cilinder die in de LFA zit.:P

    Login om te reageren
    • MrHyde zegt

      24 januari 2011 om 12:47

      @xslaak: Excuses zoals hierboven omschreven.

      Login om te reageren
  6. Lan_Evo zegt

    24 januari 2011 om 10:21

    Motor uit de Elise/Exige is een 1.8 volgens mij, 2ZZ-GE blok als ik me niet vergis.

    Login om te reageren
    • V-Power zegt

      24 januari 2011 om 10:41

      @Lan_Evo: Klopt. De huidige Elise/Exige heeft het zelfde 1.8 blok als een Celica T-Sport/Corrola T-Sport…

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        24 januari 2011 om 10:43

        @V-Power & @Lan_Evo, maar de volgende generatie zou een 2.0 Turbo van Toyota krijgen (zie conceptcar).

        Login om te reageren
        • V-Power zegt

          24 januari 2011 om 11:06

          @robbie: Als ze dan gelijk even de 2.0T Boxer pakken van de nieuwe FT-86…. (of bedoelde je die;))

          Login om te reageren
        • Lan_Evo zegt

          24 januari 2011 om 12:13

          @robbie:
          Oh, my bad, dat wist ik niet. ;)

          Login om te reageren
  7. mco zegt

    24 januari 2011 om 10:21

    Lijkt me voor een kleine fabrikant lastig om minimaal 2 goede motoren te bouwen. Toyota bouwt natuurlijk wel goede kwaliteit motoren, hopelijk kan lotus dat ook. Maar ik vrees het ergste..

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    24 januari 2011 om 10:22

    Ik zie een toekomst weggelegd voor Robbie bij Prive, Story of Weekend of wellicht de Telegraaf…. man man man wat een suggestieve vullis dit artikeltje..

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 januari 2011 om 10:41

      @w0o0dy: don’t shoot the messenger ;)

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        24 januari 2011 om 11:11

        @robbie: als iemand bij Lotus “fuck you” zegt tegen Toyota dan is Lotus binnen een kwartaal out of business… dus slaat de titel nergens op.

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          24 januari 2011 om 11:38

          @w0o0dy: want wij hebben natuurlijk altijd heel genuanceerde titels enzo ;)

          Login om te reageren
        • G-Ammo zegt

          24 januari 2011 om 11:59

          @w0o0dy: Mee eens (werpt een blik op mijn avatar :D).
          Succes Lotus :) ahum.

          Login om te reageren
  9. xslaak zegt

    24 januari 2011 om 10:22

    @Alwood: je was met net voor

    Login om te reageren
  10. CSL zegt

    24 januari 2011 om 10:23

    Prachtige auto’s. Ze hadden gewoon de BMW blokken moeten nemen! Aan de 35i blokken hebben ze meer dan genoeg. Ik zou zeggen laat die lekker 9250 toeren makken en je weet niet wat je overkomt.
    Met de V8 turbo willen ze denk ik een beetje meekomen met de Noble M600 en de mclaren mc12

    Login om te reageren
    • technopatat zegt

      24 januari 2011 om 15:15

      @CSL: Mclaren mc12? Heb ik iets gemist? Want de mc12 is van maserati hoor ;)! En de mp4-12c is van McLaren ;)! Die mp4-12c is trouwens een beetje teleurstellend in het echt!

      Login om te reageren
      • kingkay zegt

        24 januari 2011 om 22:26

        @technopatat: teleurstellend? In welke zin? Ik heb hem zelf nog niet IRL gezien (jij wel dan?), maar van wat ik gezien heb in filmpjes etc.. tot nu toe vind ik er behalve het uiterlijk niet veel teleurstellends aan.

        Login om te reageren
        • technopatat zegt

          26 januari 2011 om 17:07

          @kingkay: ja, hij stond op het autosalon van Brussel bij dreamcars for wishes! hij is wel mooi, en ziet er best wel snel uit, maar niet 600pk en ik weet begod niet hoeveel geld uit… meer een 911 concurrent dan 485 concurrent zo op het zicht te zeggen…

          Login om te reageren
  11. midasracer zegt

    24 januari 2011 om 10:27

    Ja net als TVR. Volkomen onbetrouwbare zooi. Als ze eigen motoren gaan bouwen, dan wel graag een paar miljoen kilometer testen en dat niet door de klanten laten doen. Anders wordt het weer Lots Of Trouble Usually Serious.

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      24 januari 2011 om 17:46

      @midasracer:

      LOL! Het eerste waar ik aan dacht… :D

      Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    24 januari 2011 om 10:27

    Als dat maar goed gaat. Zo makkelijk is dat nog niet…. en daarnaast ook zoveel geld nodig hebben voor zo een kleine markt.

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    24 januari 2011 om 10:55

    Als BMW al 1.6jes inkoopt bij Peugeot, Alfa Romeo geen eigen motoren meer heeft en af en toe zelfs een Opel blok gebruikt dan zou bij Lotus toch het kwartje moeten vallen dat zelf motoren ontwikkelen geen goed idee is. De kans op mislukking is veel groter dan de kans op succes en de klanten kan het niet echt schelen. Het is ook de grootste bedreiging voor de McLaren MP4/12 dat ze een eigen motor gebruiken en niet 1 van Mercedes of BMW.

    Login om te reageren
  14. jpoers zegt

    24 januari 2011 om 11:24

    -edit: check!-

    Verder weer keurig stukje autojournalistiek

    Login om te reageren
  15. skeijmel zegt

    24 januari 2011 om 11:50

    2.0 4 cylinder lol het is 1.8

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 januari 2011 om 12:09

      @skeijmel: lees anders even beter. Die 2.0 heeft betrekking op de toekomst. Oftewel de (al aangekondige) 2.0 T voor de Elise.

      Login om te reageren
  16. huge zegt

    24 januari 2011 om 11:53

    nou 566 miljoen is niet echt veel om een nieuwe motor te ontwikkelen; meestal kost dat meer richting de 1 miljard eurotjes…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 januari 2011 om 12:10

      @huge: dat is het bedrag dat nog opgehaald moet worden. In totaal wil Proton 900 miljoen in Lotus pompen:
      http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/04/proton-steekt-900-miljoen-euro-in-revival-lotus

      Dus die 1 miljard klopt aardig ;)

      Login om te reageren
  17. Freewarefreak zegt

    24 januari 2011 om 12:34

    Leuk! Vind dat toch meer klasse hebben, een Lotus motor in een Lotus auto. Niks ten nadele van Toyota, we weten dat het kwalitatief een goede motorbouwer is, maar het gaat om het gevoel, imago, dat doet veel.

    In het bijgevoegd persbericht: “In order to reach the break-even point by 2014, Lotus estimates it has to sell around 8000 units of the five all-new models every year..”

    8000 stuks om geen verlies te lijden.. gaat dat lukken? Ben benieuwd.. is dat veel 8000 stuks? Heb geen idee hoeveel Lamborghini er bijvoorbeeld per jaar doet..

    Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    24 januari 2011 om 13:01

    “Rond het inkopen van je motoren hangt toch altijd een beetje een kitcar luchtje.”

    Pagani bouwt dus kitcars. Lamborghini eigenlijk ook…

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      24 januari 2011 om 13:10

      @Esprit_de_Flandre:
      De motor achterin de Aventador is zelf ontwikkeld door Lamborghini. 100% zeker.
      & De V10 van de Gallardo word zowel door Audi(R8) als Lamborghini(Gallardo) gebruikt, maar ik denk dat deze ook ontworpen is door Lamborghini.

      Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        24 januari 2011 om 14:14

        @vale46: Klopt, de V10 die in de RS6 ligt is ook een “geknepen” Lamborghini motor, aangepast aan de normen (lees: persoonlijke smaak) van Audi.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        24 januari 2011 om 17:55

        @vale46: Ja, maar de Duitsers zullen wel gezegd hebben hoe die eruit moest zien, zodat ze die makkelijk elders zouden kunnen gebruiken. Als ie al niet gewoon helemaal door de Duitsers is ontworpen, waarna ze er een Lambo-logo op plakken. Een Lambo-motor in een Audi klink namelijk veel beter dan een Audi-motor in een Lambo.

        Login om te reageren
  19. MichaelvdBroek zegt

    24 januari 2011 om 13:08

    damn, dat klinkt goed! laat maar komen, en laat van lotus maar is een echt sportmerk gemaakt worden :D!

    Login om te reageren
  20. vale46 zegt

    24 januari 2011 om 13:16

    Lotus engineering is een zeer groot en goed bedrijf, ze maken veel onderdelen voor verschillende constructeurs maar ze zijn bij het publiek relatief onbekend.

    Die nieuwe CEO bij Lotus heeft echt grootse plannen met het bedrijf, en ik kan het alleen maar toejuichen!
    Geholpen door een immens palmares zal Lotus het nog ver schoppen!

    Dat ze hun grotere motoren zelf ontwikkelen is misschien financieel niet zo efficiënt, maar nu kunnen ze wel de motor en de wagen volledig op elkaar afstemmen.

    Als ik de specs mag geloven, dan zal die V6 in combinatie met een lichtgewicht Lotus echt een juweeltje worden.

    Een V6 met 350 pk in een lichtgewicht sportwagen van nog geen ton, wat wil je nog meer hebben in het leven!? 8)

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      24 januari 2011 om 13:43

      @vale46: Volgens die specs een blokhoek van 90 graden volgens mij moet je dan nogal wat gaan balanceren, dit ligt bij een V6 toch bij 60?

      Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        24 januari 2011 om 14:15

        @bobb: Dan zullen ze wel gaan werken met tegengesteld draaiende balansassen in het blok of zo. De nieuwe 2.0 TDI Common Rail van VAG heeft ook tegenwoordig balansassen. Dat merk je wel hoor, die motor loopt heel rustig t.o.v. de oude pompverstuivers. Ik neem aan dat Lotus ook wel weet hoe dat moet.

        Login om te reageren
      • vale46 zegt

        27 januari 2011 om 14:51

        @bobb: Blokhoeken durven nogal eens variëren bij mijn weten.
        Maar iet of wat ingenieur (hopelijk ikzelf binnen een 4 jaar) zal toch wel weten wat het beste is voor een motor.

        Login om te reageren
  21. Lustigson zegt

    24 januari 2011 om 13:37

    Group Lotus en moeder Proton zijn van plan de komende jaren flink met geld te smijten, dus ik heb twee woorden voor ze: koop Cosworth.

    Login om te reageren
  22. As_long_as_it_is_fast zegt

    24 januari 2011 om 14:30

    @robbie: 5e regel, lagen ’t gaat over motoren

    Login om te reageren
  23. As_long_as_it_is_fast zegt

    24 januari 2011 om 14:34

    Een V8 met 550 tot 600pk, kan alleen maar voor pret zorgen. Ben benieuwd of ze hierin gaan slagen. Praten is één ding, het doen een compleet ander. Ik heb het nooit gehad voor Lotus, ziet er niet echt als een auto vind ik, meer als een matchbox. De laatste modellen zijn ze er wel op vooruit gegaan.
    Als ze verder gaan, grotere modellen graag.

    Login om te reageren
  24. SimonMc zegt

    24 januari 2011 om 18:24

    @Robbie: ik ga er van uit dat de 1.8 die in de gefacelifte Elise ligt, ook gewoon van Toyota komt?

    Login om te reageren
  25. w0o0dy zegt

    24 januari 2011 om 21:59

    Proton (moeder van Lotus) is zelf bezig met redelijk moderne 4 cilinders met variabele kleptiming en meer moderne snufjes… het zou niet gek zijn om aan te nemen dat Lotus die 4 pitter gaat modificeren voor de kleinere modellen (al dan niet met turbo/supercharger). Een eigen motor kan best (vooral als de productie grotendeels uitbesteed wordt zoals bijna alle fabrikanten tegenwoordig doen). De electronica, de software, dat is mega duur om te ontwikkelen, maar daarbij is Lotus engineering natuurlijk wel een grootmacht… Dus ALS er eigen motoren komen dan gaat een andere partij de blokken gieten, weer een ander de cilinders en zuigers enzovoort.. de eigen motor is dan feitenlijk een bouwpakket zoals bij bijna iedere fabrikant. Ook een eigen opbouw op het Toyota blok is een goede optie. Andere cilinders, zuigers, andere kop, eigen in-/uitlaattraject en het is zo goed als een eigen motor, alleen veel goedkoper.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 januari 2011 om 00:18

      @w0o0dy: 2011 is nog jong maar elk jaar zijn er geruchten dat VW Proton wil inlijven. Dus het kunnen ook zomaar 1.4 TSI tjes worden.

      Login om te reageren
  26. desjonnies zegt

    25 januari 2011 om 09:51

    De geschiedenis heeft ons geleerd dat het op een catastrofe uitdraait als Lotus motoren bouwt.

    Login om te reageren
  27. Cantago zegt

    26 januari 2011 om 21:54

    Nou, dat klinkt behoorlijk goed! Hoog toerental en meer dan 4 cilinders? Ik ben bang dat Lotus mijn nieuwe merk moet gaan worden… Die doen het alleen maar steeds beter in plaats van slechter!

    Login om te reageren
  28. Justawheelchairguy zegt

    29 januari 2011 om 14:40

    Ik hou van Lotus!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North