• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Lotus zorgt voor V6 in de Spyker B6 Venator’

Auteur: ricardo, gepost 14 oktober 2013 om 18:44 – 26 Reacties

Spyker B6 Venator


Terwijl wij ons verwonderden over de halfjaarcijfers en geldnood van Spyker, was Victor Muller nog altijd bezig om een motorendeal te sluiten voor de B6. Dit lijkt te zijn gelukt, en wel met Lotus.

Na de onthulling van zowel de B6 Venator als de B6 Venator Spyder bleef het een mysterie op welke auto hij nou was gebaseerd, en wat voor een krachtbron achterin kwam te liggen. Vast stond dat dit een V6 zou worden met 375 pk, gekoppeld aan een zestraps automaat. Daarmee waren er nog steeds motorkandidaten genoeg. Van Toyota tot Nissan, overal zijn (geblazen) V6’jes te vinden.

Uit een brief van Victor Muller aan potentiële klanten, onderschept door het Bulgaarse AM&S, spreekt de CEO nu over een verlenging van de samenwerking met Lotus, én dat de Britten de motorisering voor Spykers nieuwste telg zullen verzorgen.

Lotus, ook niet bepaald ruim in de slappe was, haalt op zijn beurt weer motoren weg bij Toyota. In de Elise en Exige liggen viercilinders, maar in de Evora S proppen ze een tot 351 pk opgepompte 3,5-liter V6. Dat komt wel erg dicht in de buurt van de door VM gewenste 375 pk, en lijkt dus de grootste kanshebber te zijn.

Ofwel, de Spyker B6 Venator krijgt via Lotus een Toyota-blok, dat middels een supercharger richting de 375 pk wordt opgezweept. Beslist geen onsmakelijke ingrediënten! Nu niet meteen licht kwijlend naar Zeewolde rennen met een koffer geld, de productie start pas in november 2014, aldus de brief. Als het dit keer wel lukt, althans.


Ook interessant!

  • Eindelijk rijdend! Spyker B6 Venator (Video)
  • Spyker
    Spyker: wederopstanding of wanhoopskreet?
  • Lotus Emira V6 (2022): Supercar voor een prikkie?!
    Lotus Emira V6 (2022): Supercar voor een prikkie?!
  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

b6, exige-s, Lotus, Spyker, Toyota, venator

Vorig bericht: « Vorsteiner beplakt de 911 Carrera met carbon
Volgend bericht: Video: supergarage barst van de Amerikaanse pk-beesten »

Lees Interacties

Reacties

  1. sjeppie156 zegt

    14 oktober 2013 om 18:49

    Toch een zwak voor spyker en al helemaal voor de dail’s en nee dat is niet omdat het nederlands is echt heel mooi gestyled.

    Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      14 oktober 2013 om 18:51

      @sjeppie156: trouwens 375pk is aardig wat maar hoe zwaar word het beestje, anders heb je een bak die traag is als dikke stront (relatief)

      Login om te reageren
      • ghj13 zegt

        14 oktober 2013 om 19:05

        @sjeppie156: ongeveer 1400 kg, carbonfiber body. Erg mooie wagen inderdaad, zou zonde zijn als dit weer een flop wordt.

        Login om te reageren
        • sjeppie156 zegt

          14 oktober 2013 om 19:08

          @ghj13: Enige waar ik bang voor ben is als het dat toyota blok is. Dat het helemaal nergens naar klinkt en das niet typisch spyker.

          Login om te reageren
          • Pixed zegt

            14 oktober 2013 om 19:19

            @sjeppie156: maar qua duurzaamheid en betrouwbaarheid kunnen er weinig merken tippen aan Toyota.

            Login om te reageren
            • sjeppie156 zegt

              14 oktober 2013 om 19:31

              @Pixed: Maarja word je nou wild van een betrouwbare voiture of een waar jij je broek voor naar beneden trekt. Ik had het persoonlijker spannender gevonden als alfa had gezegd oh we hebben nog wel wat DTM V6jes liggen ;) Natuurlijk is dat niet mogelijk

              Login om te reageren
          • ronin1130 zegt

            14 oktober 2013 om 19:23

            @sjeppie156: met een uitlaat kan je veel…

            Login om te reageren
            • sjeppie156 zegt

              14 oktober 2013 om 19:32

              @ronin1130: Dat zeker!

              Login om te reageren
          • baap zegt

            14 oktober 2013 om 19:33

            @sjeppie156: Als dat blok van Toyota niet zo’n mooi geluid heeft (wel uiterst betrouwbaar) dan heeft Spyker vast een goeie reden om er een heerlijk auspuff-systeem onder te hangen!

            Login om te reageren
  2. tupperware zegt

    14 oktober 2013 om 18:53

    In de Exige ligt tegenwoordig ook een V6, de 4 cilinder Exige is met stille trom uit de vaderlandse prijslijsten verdwenen.

    Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      14 oktober 2013 om 19:17

      @tupperware: Nou moet ik zeggen was die 4 pitter nou niet echt low on power….

      Login om te reageren
  3. franktank zegt

    14 oktober 2013 om 19:06

    Lotus klint beter dan Toyota nu wachten voor Hollandse glorie of iets in buurt daar van

    Login om te reageren
  4. themsdosnerd zegt

    14 oktober 2013 om 19:10

    Dus als nu pas beslist is welke motor erin komt, kunnen ze nu pas beginnen met het ontwikkelen van de aandrijflijn. Voor dat af is zijn we een jaar verder, voordat hij productieklaar is is het 2016!

    Voor die tijd heeft Monsieur Chateau d’Air, al lang Infiniti overgekocht en zal deze auto dus nooit in productie gaan.

    Login om te reageren
  5. 6cylinder zegt

    14 oktober 2013 om 19:11

    Niks zelf creëren maar puur dealtjes sluiten, in dat opzicht is het écht Hollandse glorie ja.

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      14 oktober 2013 om 19:26

      @6cylinder: Heb je enig idee wat het kost om zelf een motorblok te ontwikkelen? Dat trek spyker (financieel) niet gok ik zo.

      Login om te reageren
      • jagxjl zegt

        14 oktober 2013 om 19:39

        @tmenges: dat bedoelt ie ook. niks veel geld uitgeven, slim handelen. Dat is gewoon heel nederlands

        Login om te reageren
      • 6cylinder zegt

        14 oktober 2013 om 19:46

        @tmenges: Ja dat weet ik, daarom rouw ik ook nog dagelijks om TVR.

        Login om te reageren
  6. kaasboerin zegt

    14 oktober 2013 om 19:17

    Eerste model amper verkocht en nu alweer aan een 2e beginnen.
    Iets klopt hier niet.

    Hou nou maar op, Spyker is straks niet meer en VM eindigt weer met wat extra tonnetjes op z’n offshore bankaccount. (Net als bij SAAB dus)

    Login om te reageren
  7. ropbp zegt

    14 oktober 2013 om 19:34

    Knap hoor, Spyker heeft de afgelopen jaren meer nieuwe (potentiële) modellen geïntroduceerd dan de hele Fiat-groep tezamen (want die vinden dat te duur), terwijl ze nauwelijks meer dan één auto per jaar de fabriek uit krijgen.

    Login om te reageren
  8. utr1984 zegt

    15 oktober 2013 om 00:10

    Iemand wel eens met de nieuwe Exige V6 gereden? Deze meneer wel en dat ding klinkt ontzettend bruut! Dus maak je maar niet druk over het geluid :)

    Login om te reageren
  9. 4poorte zegt

    15 oktober 2013 om 00:37

    Wowww deze vind ik prachtig! Hoeveel kost zoiets eigenlijk?

    Login om te reageren
  10. Nerekop zegt

    15 oktober 2013 om 10:05

    375pk’s teveel om aan dit dode paard te trekken…

    Login om te reageren
  11. Klassiekerrally zegt

    15 oktober 2013 om 11:05

    Doe mij maar gewoon een Exige 3.5 S…
    Die handtasjes van Spyker vind ik niks.

    Login om te reageren
  12. burninrubber zegt

    15 oktober 2013 om 14:57

    Erg mooi zeker in die paarse kleur!

    Login om te reageren
  13. jamannetje zegt

    15 oktober 2013 om 15:39

    Met het aantal auto’s dat geproduceerd wordt en de verliezen die gedraaid worden vraag ik me toch af: Wat doen ze daar eigenlijk in Zeewolde?

    Login om te reageren
  14. risl zegt

    22 oktober 2013 om 10:59

    Het is helemaal geen mysterie waarop de B6 gebaseerd is.
    De B6 staat op basis van de Artega…er zijn twee Artega chassis gekocht door Spyker uit het faillisement, er is contact op met de opkoper van de rest van de Artega-spullen en ze willen de wielbasis niet noemen….omdat deze waarschijnlijk exact overeenkomt met de Artega.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North