Terwijl wij ons verwonderden over de halfjaarcijfers en geldnood van Spyker, was Victor Muller nog altijd bezig om een motorendeal te sluiten voor de B6. Dit lijkt te zijn gelukt, en wel met Lotus.
Na de onthulling van zowel de B6 Venator als de B6 Venator Spyder bleef het een mysterie op welke auto hij nou was gebaseerd, en wat voor een krachtbron achterin kwam te liggen. Vast stond dat dit een V6 zou worden met 375 pk, gekoppeld aan een zestraps automaat. Daarmee waren er nog steeds motorkandidaten genoeg. Van Toyota tot Nissan, overal zijn (geblazen) V6’jes te vinden.
Uit een brief van Victor Muller aan potentiële klanten, onderschept door het Bulgaarse AM&S, spreekt de CEO nu over een verlenging van de samenwerking met Lotus, én dat de Britten de motorisering voor Spykers nieuwste telg zullen verzorgen.
Lotus, ook niet bepaald ruim in de slappe was, haalt op zijn beurt weer motoren weg bij Toyota. In de Elise en Exige liggen viercilinders, maar in de Evora S proppen ze een tot 351 pk opgepompte 3,5-liter V6. Dat komt wel erg dicht in de buurt van de door VM gewenste 375 pk, en lijkt dus de grootste kanshebber te zijn.
Ofwel, de Spyker B6 Venator krijgt via Lotus een Toyota-blok, dat middels een supercharger richting de 375 pk wordt opgezweept. Beslist geen onsmakelijke ingrediënten! Nu niet meteen licht kwijlend naar Zeewolde rennen met een koffer geld, de productie start pas in november 2014, aldus de brief. Als het dit keer wel lukt, althans.
sjeppie156 zegt
Toch een zwak voor spyker en al helemaal voor de dail’s en nee dat is niet omdat het nederlands is echt heel mooi gestyled.
sjeppie156 zegt
@sjeppie156: trouwens 375pk is aardig wat maar hoe zwaar word het beestje, anders heb je een bak die traag is als dikke stront (relatief)
ghj13 zegt
@sjeppie156: ongeveer 1400 kg, carbonfiber body. Erg mooie wagen inderdaad, zou zonde zijn als dit weer een flop wordt.
sjeppie156 zegt
@ghj13: Enige waar ik bang voor ben is als het dat toyota blok is. Dat het helemaal nergens naar klinkt en das niet typisch spyker.
Pixed zegt
@sjeppie156: maar qua duurzaamheid en betrouwbaarheid kunnen er weinig merken tippen aan Toyota.
sjeppie156 zegt
@Pixed: Maarja word je nou wild van een betrouwbare voiture of een waar jij je broek voor naar beneden trekt. Ik had het persoonlijker spannender gevonden als alfa had gezegd oh we hebben nog wel wat DTM V6jes liggen ;) Natuurlijk is dat niet mogelijk
ronin1130 zegt
@sjeppie156: met een uitlaat kan je veel…
sjeppie156 zegt
@ronin1130: Dat zeker!
baap zegt
@sjeppie156: Als dat blok van Toyota niet zo’n mooi geluid heeft (wel uiterst betrouwbaar) dan heeft Spyker vast een goeie reden om er een heerlijk auspuff-systeem onder te hangen!
tupperware zegt
In de Exige ligt tegenwoordig ook een V6, de 4 cilinder Exige is met stille trom uit de vaderlandse prijslijsten verdwenen.
sjeppie156 zegt
@tupperware: Nou moet ik zeggen was die 4 pitter nou niet echt low on power….
franktank zegt
Lotus klint beter dan Toyota nu wachten voor Hollandse glorie of iets in buurt daar van
themsdosnerd zegt
Dus als nu pas beslist is welke motor erin komt, kunnen ze nu pas beginnen met het ontwikkelen van de aandrijflijn. Voor dat af is zijn we een jaar verder, voordat hij productieklaar is is het 2016!
Voor die tijd heeft Monsieur Chateau d’Air, al lang Infiniti overgekocht en zal deze auto dus nooit in productie gaan.
6cylinder zegt
Niks zelf creëren maar puur dealtjes sluiten, in dat opzicht is het écht Hollandse glorie ja.
tmenges zegt
@6cylinder: Heb je enig idee wat het kost om zelf een motorblok te ontwikkelen? Dat trek spyker (financieel) niet gok ik zo.
jagxjl zegt
@tmenges: dat bedoelt ie ook. niks veel geld uitgeven, slim handelen. Dat is gewoon heel nederlands
6cylinder zegt
@tmenges: Ja dat weet ik, daarom rouw ik ook nog dagelijks om TVR.
kaasboerin zegt
Eerste model amper verkocht en nu alweer aan een 2e beginnen.
Iets klopt hier niet.
Hou nou maar op, Spyker is straks niet meer en VM eindigt weer met wat extra tonnetjes op z’n offshore bankaccount. (Net als bij SAAB dus)
ropbp zegt
Knap hoor, Spyker heeft de afgelopen jaren meer nieuwe (potentiële) modellen geïntroduceerd dan de hele Fiat-groep tezamen (want die vinden dat te duur), terwijl ze nauwelijks meer dan één auto per jaar de fabriek uit krijgen.
utr1984 zegt
Iemand wel eens met de nieuwe Exige V6 gereden? Deze meneer wel en dat ding klinkt ontzettend bruut! Dus maak je maar niet druk over het geluid :)
4poorte zegt
Wowww deze vind ik prachtig! Hoeveel kost zoiets eigenlijk?
Nerekop zegt
375pk’s teveel om aan dit dode paard te trekken…
Klassiekerrally zegt
Doe mij maar gewoon een Exige 3.5 S…
Die handtasjes van Spyker vind ik niks.
burninrubber zegt
Erg mooi zeker in die paarse kleur!
jamannetje zegt
Met het aantal auto’s dat geproduceerd wordt en de verliezen die gedraaid worden vraag ik me toch af: Wat doen ze daar eigenlijk in Zeewolde?
risl zegt
Het is helemaal geen mysterie waarop de B6 gebaseerd is.
De B6 staat op basis van de Artega…er zijn twee Artega chassis gekocht door Spyker uit het faillisement, er is contact op met de opkoper van de rest van de Artega-spullen en ze willen de wielbasis niet noemen….omdat deze waarschijnlijk exact overeenkomt met de Artega.