Komt een nieuw merk anno 2021 nog met een (hete) hatchback? Ja dus.
Het is gezellig geworden in de Volvo-familie, of beter gezegd de Geely-familie. Naast Volvo zijn er in Nederland nu ook Polestar en Lynk & Co. Dit laatste merk komt Volvo ook in Europa beconcurreren met de 01, een broertje van de XC40.
Naast de 01 hebben we ook de – jawel – 02 voorbij zien komen. Dit was wederom een cross-over. Lynk & Co heeft een beetje een rommeltje gemaakt van de naamgeving, waardoor de 02 kleiner is dan de 01. Verwarring alom. Wel staan beide modellen op hetzelfde platform, namelijk dat van de XC40.
Het lijkt er dus op dat een nieuw merk niet eens meer de moeite neemt om met andere modellen te komen dan cross-overs. Zij hebben in ieder geval geen last van een heritage waar ze per se aan vast moeten houden.
Toch komt Lynk & Co nu met een ‘ouderwetse’ carrosserievorm: een hatchback. Dit is simpelweg de 02 die we al kenden, maar dan niet hoog op zijn pootjes. Deze versie noemt Lynk & Co de 02 Hatchback. Hoe kómen ze er op.
De Lynk & Co 02 Hatchback ziet eruit als een hot hatch met de knaloranje kleur en maar liefst vier uitlaatpijpen. Heeft deze auto ook de power om deze sportieve looks te rechtvaardigen? Jawel, de Lynk & Co 02 Hatchback heeft een 2.0 turbo met 254 pk en 350 Nm koppel. Dit blok is ook te vinden in onder meer de V40 en V60. Niks mis mee dus.
De hamvraag is of de Lynk & Co 02 Hatchback ook naar Europa komt. Die vraag kunnen we nog niet definitief beantwoorden, maar reken er maar niet op.
bernoulli zegt
Ziet er best goed uit, deze Corsa Macan.
The Stig NL zegt
Ik vind ‘m gaaf! Zeker met de vijfcilinder…
50mchljn zegt
YES, hij is niet fraai maar een goede 5-cilinderroffel ! Als ik 1 van mijn 3 exemplaren start iedere keer weer een kleine glimlach.
rikus zegt
Geinig karretje. Alleen zal hij in Nederland geen bestaansrecht hebben.
mashell zegt
Voor €500 per maand wordt het vast heel populair.
vincentmiata zegt
Volgens mij is het gewoon een 4 cilinder als ik andere sites mag geloven. Nieuwe T5 zijn ook 4 cilinders. Mijn V50 T5 AWD is wel nog de echte 5 cilinder. Heerlijk geluidje en heel veel koppel nu na wat aanpassingen
vincentmiata zegt
Het is al aangepast zie ik
Jetlag zegt
@vincentmiata: Ik weet ook niet waar ze het vandaan halen dat er een 5-pitter in komt.
De Lynk & Co 02 is naar mijn weten gewoon een broertje van de XC40, zowel qua platform, alsook wat motoren betreft. Van 1.5 – 2.0, in dit geval gezien het vermogen, de T5.
Zal wel een gevalletje wishful thinking zijn…
turbolife zegt
Ja daar zou ik wel interesse in hebben
v10m5 zegt
Wat een leuk ding!
sportabgasanlage zegt
De cijfers zijn niet zo bijzonder meer tegenwoordig. Hetzelfe vermogen en koppel haal je kinderlijk eenvoudig uit een 1.6l driecilinder turbotor (Yaris GR).
Maar ik vind ‘m wel leuk. Zal door CO2 straftax wel oninteressant zijn voor Europa helaas.
polleke71 zegt
Een 2.0 vijfcilinder van Volvo uit de V40 en V60? Naar mijn weten heeft er nooit een 5 cilinder benzine in een V60 gelegen, last staan in een V40 (wel diesel).
bernoulli zegt
V40 T5 had de eerste paar jaar de 2.5T onder de kap. Tot medio 2014 dacht ik. 2.0 vijfcilinder is er inderdaad nooit gewees.
kroon zegt
Het Chinese Volvo wordt uitgemolken door de Chinezen. Jammer.
Er komt een tijd dat we enkel made in Europe willen en daar graag wat meer voor betalen. Ook beter voor de werkgelegenheid in Europa.
Jetlag zegt
@kroon: Wat een kortzichtige en oppervlakkige reactie.
Hoezo uitgemolken?
Ik weet uit ervaring dat Volvo (vooralsnog) maar wat blij is met Geely.
Zonder hen waren ze gedoemd een identiteitsloos merk te worden, zoals onder het bewind van Ford dreigde te gebeuren, of als SAAB te eindigen, ipv het succesvol merk dat het vandaag is.
Dat er aan platform-sharing gedaan wordt, is niets nieuw en de merken Volvo, Polestar en Lynk & Co behouden toch redelijk een eigen identiteit.
En dat er tijd komt dat we enkel made in Europe (zullen/moeten?) willen, is nogal opportunistisch. Begin dan nú!
Ik durf te wedden dat als er vandaag “China-made OUT” in alle Europese huizen geroepen wordt, er hele steden in elkaar storten.
mashell zegt
De Japanners kwamen maar vormen nodig altijd geen bedreiging, datzelfde geldt voor de Koreanen. Waarom dan bang zijn voor de Chinezen? Concurrentie maakt je scherper en dus beter. Dus kom maar op met die Chinese auto’s.
sanderp zegt
Is volgens mij geen vijfcilinder maar de bekende viercilinder uit onder meer de xc60 t5
Thomas20vt zegt
De V40 en V60 zijn wel als 2.0 5 cilinder diesel geleverd. Nooit met een 2.0 5 cilinder benzine.
kennone zegt
Helaas de 4 pitter. Volvo heeft echter nog wel de 5pitter buiten de EU geleverd in de boven genoemde modellen. Maar toch ben ik blij dat ze hier voor gekozen hebben ipv de 1.5 3pitter met elektro ondersteuning zoals in de nieuwe T5’s
mpgc zegt
@kennone: het verbaast mij altijd dat een vijfcilinder altijd wordt opgehemeld en een drie cilinder wordt afgekraakt. Die roffel wordt bij de vijfcilinder veroorzaakt door het oneven aantal cilinders…
clubbtraxx zegt
Inderdaad een 3 cilinder heeft ook een roffel, maar 5x of 3x een arbeidsslag geeft toch een heel ander geluid, zeker flink op toeren.
peidur zegt
Achterkant doet me enorm denken aan de Subaru Impreza hatchbacks van welleer
jippie zegt
Goed staaltje reverse-marketing: Lynx & Co met Volvo-techniek terwijl de realiteit is dat elektrische Volvo’s gewoon Chinese gebakjes zijn met Lynx & Co techniek.
toyotavenray zegt
Een ford puma, Audi en Subaru Impreza in 1.
cossiekiller zegt
Dat is helemaal geen hatchback. Gewoon een verlaagde crossover. Dé nieuwe rage sinds vandaag!
HZW zegt
In het Oranje ziet het er wel leuk uit, of dat ook zo zal zijn met ingetogen kleuren is nog afwachten.
aschja zegt
Het kan nog gekker Autoblog. Deze bak komt naar Europa als Zeekr 01.
Bernadette zegt
Uitlaten zijn niet correct uitgelijnd. Toch jammer, maar verder mooie wagen.