De M440i Competition Line Cabrio is handig, als de je de M Performance Line een beetje over de top vindt.
Vroeger zat er een enorm gat tussen de ’top 3 Serie’ en de M3. Bij de E36 en E46 had de M3 meer dan 300 pk, terwijl de 328i niet boven de 193 pk kwam. Een enorm gat waar tuners maar wat graag insprongen. Denk aan de Alpina B3, AC Schnitzers ACS3 Kompressor en dergelijke.
Maar nu heeft BMW het gat tussen topper en subtopper behoorlijk afgedicht. Tussen de M440i en M4 heb je ook nog de M440i met M Performance onderdelen. Hierbij moet je wel fan zijn van het extravagante uiterlijk.
Dähler
Gelukkig heeft het Zwitserse Dähler daar een oplossing voor. De Dähler M440i Competition Line Cabrio is weliswaar sportiever, sterker en sneller dan het standaardmodel, maar het ligt er niet zo dik bovenop. We beginnen met de motor, die is met een ‘Stage I’-upgrade gekieteld naar 410 pk. Maar ze hebben zich met name bekommert om het maximale koppel en de koppelkromme. Met 610 Nm sleurt de M440i er bijna altijd aan. Overigens kun je ook kiezen voor een ‘Stage II’-upgrade. Dan heb je 455 pk en 640 Nm tot je beschikking.
Het meest bijzondere aan de motortuning van de M440i Competition Line Cabrio is dat ALLES in takt blijft. De upgrades voor de open 4 Serie zijn namelijk voor de Europese markt gehomologeerd! Jazeker, deze tuner voldoet aan de Euro6d-norm! Dat niet alleen, de fabrieksgarantie wordt overgenomen. Kijk, dat is nog eens vertrouwen hebben in eigen kunnen.
Geluid M440i Competition Line Cabrio
Om te zorgen dat de zescilinder beter klinkt, is er een nieuw uitlaat systeem met 90 millimeter grote eindpijpen met keramische eindstukken. Maar Dähler adviseert voor een beter geluid dan ook het Eventuri-inlaatsysteem te monteren (klinkt uitstekend op een M340i). Alleen een luide uitlaat is natuurlijk een beetje ‘knaak’. De wegligging van de M440i Competition Line Cabrio is nu ook beter, dankzij speciale verlaginsveren van Dähler. Ook hierbij: er is rekening gehouden met de hardware van BMW. Dus het werkt feilloos samen met de electronische demper-controle van de M440i. Voor de ultieme rijbeleving bief Dähler ook een volledig instelbare schroefset.
Tenslotte zijn er nog de ‘CDC1’-velgen. Deze zijn aan de voorzijde 9×20 met 245/35 R20 banden en achter 10×20 met 285/30 ZR20-banden. De banden zijn (uiteraard) de Michelins Pilot Sport 4S. Bijzonder: je kunt kiezen uit gegoten of gesmede wielen van hetzelfde design.
De gesmede wielen zijn aanzienlijk lichter (goed voor het onafgeveerd gewicht), maar gegoten wielen zijn minder duur (goed voor de portomonnee). Alle onderdelen voor de M440i Competition Line Cabrio zijn per direct te bestellen.
cvoo zegt
Als je dan al een “exclusief” stickertje plakt, doe het dan in ieder geval recht voor de foto…
991gt3rs zegt
@cvoo: schokkend….
cvoo zegt
@991gt3rs: Zeker niet. Slordig is het wel. Zal mijn ocd wel zijn..
florisje zegt
Gave velgen, doen me denken aan die van de E61 en E92. Ziet er niet verkeerd uit zo!
neymar zegt
Prachtige cabrio!
Pascal zegt
Klinkt allemaal heel goed, maar toch hou ik zo’n auto veel liever gewoon origineel zoals BMW ‘m bedoeld heeft.
e38ossie zegt
ALPINA is geen tuner
neymar zegt
Is die wel