Goedkoop en voorbereid de modder in, bij deze kan het.
Als je helemaal niks geeft om de nieuwste techniek, goede rij-eigenschappen en überhaupt het beste van het beste, kun je niet om Dacia heen. De spotgoedkope modellen van het Roemeense merk zijn zo’n beetje de goedkoopste manieren om in een redelijk grote auto te stappen. Voor 18.830 euro stap je al in een heuse SUV. En nee, de Duster is niet een laffe Captur-achtige. Je kan hem daadwerkelijk met vierwielaandrijving krijgen en dan is de auto nog vrij terreinwaardig ook. Toch blijft het een straatauto en zullen de meeste kopers daar geen boodschap aan hebben. Dat snapt Dacia ook wel en dus is de Duster verder ‘gewoon een SUV’.
Voor wie toch de terreinkwaliteiten van de auto wil benadrukken, heeft een Duitse off-roadspecialist good news! Zij leveren pakketten voor bijna elke terreinwagen om iets meer hun mannetje te staan in de modder. Zo ook de Duster. Optisch lijkt de auto wat stoerder door schijnwerpers van PIAA, gemonteerd op een dikke bullbar. Het zijn echter niet alleen zaken om de auto stoerder te doen ogen, hij kan ook meer. Zo wordt de vering 30 mm verhoogd en wordt er onderop de auto een aluminium afdekking gemonteerd. Zo zijn de kwetsbare onderdelen beschermd tegen stenen en andere harde materialen waar je misschien overheen rijdt.
Verder kun je kiezen uit een breed scala velgen, allemaal met BF Goodrich All Terrain-banden. De set kost zo’n 1.790 euro, bestellen kan op de site van Delta4x4. De Duster moet je uiteraard zelf aanleveren. Mocht je hem toch nog te soft vinden, kun je eventueel ook een dakrek erop bestellen. Is het dan nog te laf, dan moet je misschien opteren voor één van de andere producten van Delta4x4.
Great news!
@appeltaartislekker: tis geen Sandero…
Supertof toch. Lekker met je budget-SUV/2×4/Allroad naar de supermarkt ?
@sirprize: En dan vast komen te zitten op een drempel met de onderkant van de bullbar.
Duster is toch (met een beetje geluk) slechts 4×2?
@rulefollower: Klopt, de 4×4 versies worden in Nederland sinds vorig jaar niet meer geleverd. Gelukkig voor Delta is Europa groter dan NL.
Al geef je een aap een gouden ring..
@techniekmeneer: Dan is het een aap met een gouden ring??
Ah, dus daarom kroop die nieuwe land cruiser 200 die hier geparkeerd staat net huilend in een hoekje. Hij is niet meer de beste!
Ik begrijp niet waarom je deze auto niet zo vaak ziet. Als je geen reet geeft om image en snelheid, zuinig wilt rijden en een beperkt budget hebt, dan is dit een ideale auto. Als ik het huidig Nederlands wagenpark op de weg bekijk, dan kan ik vaststellen dat 90% daar onder valt.
Daarnaast is de Duster, een van de weinige, die een af-fabriek LPG instantie aanbiedt. Of voelt men te goed voor deze auto? Persoonlijk vind ik de Duster echt een stuk mooier dan de zaaddodende Captur. Zijn er überhaupt mensen onder de 60 die in een Captur rijden?
@e550: zie ze voornamelijk in Frankrijk veel op de weg. Denk dat ie bij ons, ondanks relatief goedkoop, nog altijd ff te kostbaar is voor wie goedkoop wil rijden. Iemand die nieuw koopt, spaart misschien nog nét ff door omdat ie ‘so not us’ is… Wil. Je goedkoper rijden, dan koop je een occasion.
@e550: Hier in India zie je ze om exact die reden erg veel rijden. Zuinig maar niet bang voor een paar hobbels.
@e550: een belangrijke reden waarom je ze hier nog (relatief) weinig ziet is de CO2-taks. In de ons omringende landen is-tie duizenden euro’s goedkoper. Zo stap je in Duitsland al in vanaf € 11490,- en kost de dikste uitvoering nog steeds minder dan 21 mille…
@e550: mijn 13 jaar oude focus rijdt (veel) beter dan een nieuwe logan. Door de zeer beperkte afschrijving is deze ook nog eens goedkoper en net zo zuinig. En ik heb ook gewoon alle luxe die een nieuwe Dacia heeft. Maar die van mij heeft nog geen 3000 euro gekost…
Ik ken mensen welke hier zeer enthousiast van worden. Ik behoor niet tot de doelgroep…
Ik vind dit wel heel erg vet hoor. Krijg hier een Lada Niva gevoel bij. Weinig geld, maar je krijgt een smile van oor tot oor.
Erg goed gelukt. En ik kan me helemaal vinden in de comment van @e550
@gerkmulder: daar is de “reageren” knop voor uitgevonden
Ik vind hem eigenlijk best wel geslaagd zo, niet heel duur voor dat complete pakket toch?
4 velgen plus banden, nieuwe veren, bullbar en roofrack?
Als je dit door Diesel Brotherzzz had laten doen was je ineens 100k kwijt voor dat ding;)
al geef je een aap een gouden ring…….het blijft een lelijk ding.
@joostlab: Over smaak valt niet te twisten. Ik vind apen mooi. Dus een mooie aap met een gouden ring, nog beter dan alleen een aap.
Nou, ik vind het een vet ding. De Duster heeft een historie als off-roader http://www.daciaduster.org/dacia-duster-photos-from-1980s/ dus doet eigenlijk nu alleen maar zijn voorouders na.
Een Duster 4×4 met terrein banden is behoorlijk capabel in de modder. Lekker licht. Soort van panda 4×4 idee.
Maak van je schoonmoeder een lekker wijf… lukt ook niet.
Ik ben vorige maand met een duster 4×4 door Kirgizië getrokken. Auto deed zijn werk prima