Na de nieuwe Cayenne en de Conti GT is het eindelijk tijd voor écht smeuïg nieuws.
Vooruit, flauwe intro. Je zult de Duster immers vaker tegenkomen dan eerdergenoemde modellen bij elkaar opgeteld en dus is de stoere Dacia een heel relevante auto. Renault meldt trots dat er inmiddels meer dan een miljoen Dusters zijn verkocht en dat deze geheel vernieuwde versie een nieuw tijdperk inluidt voor het model.
De nieuweling staat nóg beter z’n mannetje in het terrein en daar hoort een nog robuuster uiterlijk bij, evenals een nieuwe lakkleur die luistert naar de naam Atacama Orange. Door de positionering van de koplampen lijkt de Duster bovendien een stukje breder.
Verder is de voorruit 100 mm naar voren en een stukje steiler gepositioneerd waardoor het interieur een stuk ruimtelijker lijkt. De Duster rolt op 17 inchers met uitgesproken wielkasten om het stoere offroad karakter nog eens te onderstrepen. Informatie over het motorenaanbod en andere specs zal spoedig volgen, de nieuwe Duster staat op de IAA.
Gewoon een gaaf ding, klaar uit.
@volvo-s60-adept: Gaaf als je echt niks om auto’s geeft en absoluut geen autoliefhebber bent, en een auto alleen ziet als een middel om van A naar B te komen.
Wat een kansloze wagen is een duster zeg, heb er helaas al een paar keer in gereden en van alle auto’s die ik ooit heb gereden was dit de meest paupere. Als je op het dashboard kijkt zie je gewoon zwart isolatie materiaal uitsteken tussen de voorruit en het dashboard!!! Ook de rijd het voor geen meter, in elke bocht heb ik het idee dat ik omval.
@s2khonda: Opgelucht?
@s2khonda: het moge duidelijk zijn dat jij alles weet, inclusief rijeigenschappen, van een auto die minder dan 24 uur jong is. Heel knap.
@s2khonda: *Neemt een slok koffie op z’n vrije dag in z’n duster en witte sportsokken”
@s2khonda: mee eens, drie keer niks zo’n ding.
@s2khonda: ok ok… Ik wacht op jouw suggestie voor een passend alternatief? En met passend bedoel ik dus geen 5-serie uit het jaar kruk met 367800km, die ongeveer hetzelfde moet kosten??
@s2khonda: Snob.
@s2khonda: Hoe kan je als autoliefhebber nou geen respect hebben voor Dacia? Het zijn niet alleen ongelooflijk goedkope auto’s, ze zijn ook nog eens nagenoeg onverwoestbaar, goedkoop om rijdend te houden, praktisch en het rijdt tien keer beter dan een middensegmenter van 15 jaar oud. Wat vag doet met bugatti is knap, maar wat renault nissan doet met Dacia is nog veel knapper. Dat is een veel grotere prestatie.
En nee, ik zal zelf ook niet snel een Dacia kopen. Maar ik maak een hele diepe buiging voor dat merk en al hun producten. En krijg het niet in mijn hoofd om ze af te kraken want dat is niet verdient.
@lekbak: Onverwoestbaar? Mijn collega heeft zo een ding nieuw gekocht, en zijn blok plofte tijdens het rijden rond de 80k km. Ook is zijn uitlaat eens tijdens het rijden eraf gevallen. Dat kan toch niet bij een nieuwe auto?
Ook is het niet de veiligste auto, zie : http://www.zita.be/nieuws/auto/1226735_renault-op-de-vingers-getikt-voor-onveilige-dacia-duster.html
@s2khonda: grappig. Ik denk dat het aantal gare S2000 blokken het aantal gare Dacia-blokken goed overtreft…
@s2khonda: Ze zijn zo onverwoestbaar dat ze de Peugeots en oude mercedessen in afrika kunnen vervangen. De reden dat die oude auto’s daar nog zoveel rijden is dus omdat tot dacia kwam er geen auto was die dat aan kon.
@s2khonda: oh nee he, weer zo iemand die denkt dat zijn 1 negatieve ervaring betekent dat het hele merk slecht is.
@s2khonda: wat de link betreft, 10 jaar geleden was 3 sterren nagenoeg de standaard!
Overigens kun je maximaal 5 sterren scoren en is een 3 60% van de maximale 5 sterren (100%).
De 3 sterren is dus een voldoende waarmee je in het onderwijs je diploma kunt halen en uiteindelijk chirurg kunt worden. Je mag dan hopen dat deze chirurg jou nooit opereert.
@s2khonda: In Nederland wel ja. Als je in Zwitserland, Oostenrijk en dat soort landen woont en je hebt een gemiddelde portemonnee dan is dit een goede optie lijkt me. Veilig de winter door met 4×4, en toch een nieuwe auto met garantie.
@s2khonda:
Jup, een ‘echte echte echte autoliefhebber’ zijn betekent vooral dat je hééél erg veel auto’s haat.
Persoonlijk noem ik de echte echte echte autoliefhebber liever autohaters, maar goed, wie ben ik?
Wat een leuk ding. Zeker met die 40inch velgen. Vind hem spannender dan een Giullia.
@freezzr: Ik vond de eerste Duster ook al dikker dan de 159.
Des te meer realistisch de auto word, des te kleiner de velgen worden, des te minder mooi de auto wordt.
@dutchfiat: Lijken net vrouwen he? Hoe realistischer vrouwen zijn, hoe kleiner de tetten.
@berlinetta: op concepts zijn het nog postzakken met tepels als sigarenpeuken.
Duster 1 was al een niet onaardig ding maar deze ziet er weer gewoon heel goed uit’. Doen ze gewoon absoluut top! Niet alleen veel auto voor je geld maar je rijdt er ook niet mee voor gek.
Die Duster 1 is overigens helemaal niet slecht off road, ik ken er een die mijn Discovery in het terrein heel aardig bijhoud en 95% van de tijd mij zonder problemen kan volgen.
De knakker waar ik wel eens mee off road ga is een beetje een rare maar hij doet het gewoon.
https://www.youtube.com/channel/UCru8-opqx-0SgqMZw-qpGIw
Heb echt helemaal niets met dit merk – dit ding ziet er ook weer belachelijk goedkoop uit.
@focusrs1: klopt, en dat is hij ook
@focusrs1: dat is hij ook! Vergelijk het eens met een Audi of een VW in hetzelfde segment. Wedden dat jij niet genoeg parkeerplaatsen bij je huis hebt om alle Dusters kwijt te kunnen waar je bij Audi of VW er maar 1 voor hebt.
Het is gewoon minder afgewerkt maar dat kan ook niet voor dat geld. Je qua geld in de richting van een Polo maar je hebt er een auto uit de klasse van een Q5 of zo.
@rufctr01: klasse van een q5? Hahaha de haat zit diep bij jou.
Leuke auto!
Fatsoenlijke diesel erin (2.0 ofzo) trekgewicht zien te verhogen naar pakweg 2.000-2.200kg en je hebt de perfecte werkauto. Dan mag je ‘m zo op de oprit zetten.
@jack_abarth: Voor mij de voornaamste reden om Dacia over te slaan. Ze komen niet met sterke motoren en kunnen dan ook bijna niet trekken. Ik zou wel een lodgy willen met 2.0 benzine en dergelijk trekgewicht. Daar heb je tenminste wat aan als je geregeld de handen uit de mouwen steekt…
@lekbak:
Hier precies hetzelfde.
Is die voorruit nu steiler geworden? Op de foto’s lijkt het eerder het tegengestelde?
@marinepower: ja ik denk dat ie juist platter is misschien bedoelen ze dat die voorruit meer swagger steilo heeft
@marinepower: Lijkt idd. vlakker dan bij het huidige model.
Herkenbaar, maar niet zo truttig meer. Benieuwd naar het dash.
@menaz: Dashboard zal hoogstwaarschijnlijk van hard plastic zijn..
@oemplus: dit ding kost ook maat een knaak
Ik vind deze mooier dan de Land Rover Discovert Sport die ik nu rijd. Gewoon een mooi ding!
@stephane8200: ik zou zeggen: ruil hem in!
@wildewesten: Stéphane8200 rijd iedere week een andere auto…
@cpp1: haha ;) Inderdaad. Dat weet niet iedereen. Volgende week een XC60 of een Evoque.
Met het grijze op de bumper ziet het er bepaald niet goedkoop uit. Ook de achterkant niet, met de originele achterlichten. Typisch Duster maar bepaald niet armoedig. Als het interieur ook zo goed is dan hebben Tiguan, Actea en Quashqai er een groot probleem bij.
@mashell:
Inderdaad, nu nog even het C-stijltje zwart wrappen en hij is af.
Dacia wordt alleen maar gekocht vanwege de prijs. Mensen die niets om auto’s geven en/of liever nieuw dan gebruikt kopen voor hetzelfde geld. Een beetje autoliefhebber laat hem staan vanwege het ontbreken van looks, imago, rij-eigenschappen, veiligheid e.d..
Ik ben benieuwd of Dacia dezelfde weg gaat als bijvoorbeeld Skoda of Hyundai/Kia. Van sneu lachertje en goedkoop naar algemeen geaccepteerde keuze en niet meer goedkoop.
@gezondverstand: een Dacia wordt niet alleen gekocht voor de prijs maar ook door mensen met een klein budget die liever gaan voor nieuw met 4 jaar garantie (wat kan je gebeuren) dan een ‘afgetrapt’ barrel (lees leasert) van een ander voor hetzelfde geld met vele kilometers en zonder garantie.
En ja, ik rij een Dacia Logan MCV Bi-Fuel met alle opties voor € 16.000,- nieuw met 4 jaar garantie.
@erik2907: voor de prijs dus :)
@poeperman: niet voor de prijs maar wegens het budget van mij! De enige auto die nieuw (!) aan mijn behoefte voldoet.
@gezondverstand: Niet met je eens:
Imago is iets voor mietjes
Looks is persoonlijk (ik vind het een stoer dingen)
Rij-eigenschappen zijn prima, ook offroad doet ie het heel goed (ervan uitgaand dat de nieuwe minimaal net zo goed is als de oude)
Veiligheid is op goed niveau, scoort bij ncap lager door ontbreken van allerlei lampjes en piepjes, niet op structurele veiligheid, althans wat betreft de oude, hoe de nieuwe het doet, weet ik nog niet.
@henkp1: Rij eigenschappen prima? Tijdens een test van de ANWB werd dit ding als onveilig gezien omdat hij omvalt in de bochten. Zie hier :
http://www.zita.be/nieuws/auto/1226735_renault-op-de-vingers-getikt-voor-onveilige-dacia-duster.html
@s2khonda: Is verholpen: https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/autotest/DACIA/DUSTER/2120
En ik kan nou niet zeggen dat ik elke dag een Duster op z’n kant zie liggen….
@gezondverstand: Inderdaad, maar zelfs met de lage prijs zou ik er met een grote boog omheen lopen. Een collega van mij heeft zo een ding nieuw gekocht, en de motor plofte onder de 100k km! Ook viel de uitlaat tijdens het rijden eraf. Dat kan toch niet met een nieuwe auto?
@s2khonda: Ach dat kan zelfs bij een Audi R8 (zie klokje rond bij AW), dus wat dat betreft bevindt die auto zich blijkbaar op premium niveau!
@s2khonda: Het wordt blijkbaar al beter, want net zei je nog 80k km.
@jasbelle: 80k is toch ook onder de 100k?
@s2khonda: dan ontploft de motor tenminste niet bij 79.999,99 km maar pas bij 99.999,99 km. Kost wel weer een extra onderhoudsbeurt bij 80.000 km., dat dan weer wel.
@s2khonda:
Achja, ik kan je horrorverhalen vertellen over een BMW 535i F10. Auto met een nieuwaarde van een ton ofzo. Ongekend pleurishok was dat, waar alles aan stuk ging.
Maar over het algemeen wordt een BMW 535i F10 niet gezien als een ongekend pleurishok waar alles aan stuk gaat. Dus misschien moeten we ons niet te veel fixeren op dat ene geval?
Het verschil tussen foto 9 en 10 in de gallery spreekt toch wel boekdelen.
Verder weer veel waar voor je geld, zal het hier dus gewoon goed gaan doen. En dat is niet erg, ziet er guitig uit imo.
Dat het een duppie op de eerste rij concept is met acceptabele looks, dat is nog tot daar aan toe. De gemiddelde bestuurder zal het verlengen van zijn imago waarschijnlijk net zo spannend vinden als een bak Brinta. Maar die naam, kom op zeg. Een Dacia Plumeau. Enough said.
@pjjmv: plumeau … lachen… of kamerjas?
What’s in a name…
Als je ziet waar Dacia van gekomen is, doen ze het echt niet verkeerd. 20 jaar terug kwam de eerste Skoda Octavia op de markt met al hetzelfde gebrul er omheen. Maar al te duidelijk dat nog veel mensen alleen maar iets anders kopen uit vrees wat de buren ervan zouden kunnen denken (keeping up appearances!) . Bij nader inzien deugde dat Skoda product toch best wel en nu zie je ze zelfs als leasetopper rondrijden.
Met Dacia is Renault in mijn beleving op de goede weg.
@geelbarrel: Dat hoor je mij ook niet ontkennen. Hetzelfde mag worden gezegd van bijvoorbeeld Kia. Dat er een lage prijsmarkt wordt bediend door Renault met prima marges onder een ander label is slim en het werkt, lekker no nonsense. Rij- en afwerkingskwaliteit is niet voor iedereen erg belangrijk (Brinta). Maar het gaat ook de kant op qua uitgesprokenheid van design dat budget niet saai hoeft te zijn. Wat dat betreft vind ik de naam onder doen aan de positieve trend van het merk.
@pjjmv: let niet teveel op de naam. Er zijn veel slechtere namen: Driehonderdzestien i. Vijfhonderdtwintig d. Of C63AMG. Of Quashqai. Of Polo. Of Golf. Of Up! Of Touareg.
Ik vind het een stoer ding, ben erg benieuwd hoe het interieur is.
Interieur een fractie breder. . De 1.6 dci.. en ik zou’m doen
De grote vraag: blijft het en low budget merk?
Past goed bij een pittig kort kapsel!
Een kennis heeft een Duster en die geeft echt niks om auto’s. Prima auto van a naar b, maar als je afwerking en comfort belangrijk vind, dan is de (vorige) Duster niks voor jou. Boven de 140 lijkt het alsof je elk moment gaat opstijgen (mega rumoerig), interieur zit vol plastic dat kraakt, problemen met uitlaat, krakende pedalen, schakelt echt verschrikkelijk, niet vooruit te branden + gaat niet harden dan 155.
Maar er mag ook gezegd worden dat de motor best sterk is (vrijwel geen problemen) en dat de auto erg zuinig is op LPG (niet boven de 130!).
En vergeet niet dat ze in NL relatief duur zijn door de co2. In andere landen zijn ze pas echt goedkoop. Dan wordt het echt value for money. Bv in Hongarije begint de duster dik onder de 10000 euro
Achterlichten genept van Jeep Renegade
Ik vind niks aan Dacia door bepaalde Dacia reclames. Die van another one bite the Duster vind ik geweldig, en van het stel dat een Duster niet vind passen bij hun sociale status van winnaren.
Het zijn die belachelijke reclames met die voetbalkinderen en die vrouwen en heren die een sleurhut willen kopen omdat hun goedkope Dacia financiële ruimte toelaat voor een nieuwe sleurhut.
Liever geen sleurhut, maar een snelle auto van een merk met heritage, klasse, en vooral Formule 1 kampioenschappen.