• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maandag wordt eindelijk faillissement voor GM aangevraagd

Auteur: Dennis, gepost 28 mei 2009 om 21:52 – 94 Reacties

GM died

De hele familie houdt al weken lang in ploegendiensten de wacht rond het ziekbed van moeder GM. De conditie van de doodzieke patiënt holde de laatste tijd in hard tempo achteruit. Ieder moment kon het afgelopen zijn en ieder sprankeltje hoop was inmiddels vergaan. Om alle familieleden kans te geven afscheid te nemen wordt GM nog even kunstmatig in leven gehouden, maar maandag 1 juni zal de beademing worden gestaakt en zal moeder General Motors overlijden.

Maandag zal faillissement voor GM worden aangevraagd en een doorstart worden gemaakt: Chapter 11 zoals de Amerikanen dat noemen. Eerder vandaag bleek dat een groot deel van de schuldeisers akkoord ging met een aangepaste constructie waarbij men een pakket aandelen krijgt van het nieuwe GM bedrijf dat bij de doorstart zal ontstaan.

Het faillissement van de autoreus is het op twee na grootste faillissement in de geschiedenis van de Verenigde Staten. Lehman Brothers Holdings Inc. en WorldCom Inc. staan in de geschiedenisboeken respectievelijk op nummer 1 en 2. De ingewikkelde financiële details over de constructie zal ik je op dit moment besparen (lees: snap ik zelf maar half), maar dit zal vast niet het laatste bericht zijn over de perikelen rond General Motors en haar dochterbedrijven.

Met dank aan Ejay voor de tip

Ook interessant!

  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • Ford BlueCruise
    Ford haalt woede van GM op de hals
  • Tesla gaat slapende bestuurders eindelijk aanpakken
  • Chinees: eindelijk beter dan Japanse motoren?

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, faillissement, GM

Vorig bericht: « Wat als de Subaru Impreza WRX STI wel mooi zou zijn?
Volgend bericht: Photoshop Honda S2000 concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edman zegt

    28 mei 2009 om 21:55

    Zoals Ghandi ooit zei: “Speak only if it improves upon the silence.”

    Dit nieuws doet me pijn. *snik* Wrijf ’t er maar even in…

    Login om te reageren
  2. Mean Green zegt

    28 mei 2009 om 21:55

    R.I.P.

    Login om te reageren
  3. WieAndersDasAuto zegt

    28 mei 2009 om 21:55

    Dat is jammer voor GM en alle medewerkers van GM. Hopelijk komt GM terug met vernieuwende en frisse modellen.

    Login om te reageren
  4. Rob USA zegt

    28 mei 2009 om 22:01

    Mooi alle schulden eruit en gauw mijn Camaro SS convertible gaan bouwen!
    Nee, zonder gekheid ik denk dat het veel beter is dan kunnen ze weer echt aan een nieuwe toekomst bouwen waar wij USA carlover weer trots op kunnen zijn … Corvette ZR1/CTS-V/Camaro/Silverado/vans/Tahoe/Escalade.
    En graag weer een berg nieuwe V8 motoren graag ala LS9! :)
    Ok, ook een paar Volts mogen er ook wel bij.

    Login om te reageren
  5. Lan_Evo zegt

    28 mei 2009 om 22:01

    Tja dit is het logische resultaat van al die jaren wanbeleid in combinatie met de crisis. Het is echter nooit goed natuurlijk, hoe meer concurrentie en fabrikanten, hoe beter voor ons!

    Login om te reageren
  6. Ferdinand1 zegt

    28 mei 2009 om 22:02

    @ Rob USA
    Trots op de Tahoe en Escalade…. Triest.

    Login om te reageren
  7. Lan_Evo zegt

    28 mei 2009 om 22:03

    @Rob USA
    Mooie dromen. Ik zal ze maar niet verpesten, dat laat ik wel aan de Amerikaanse overheid over. ;)

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    28 mei 2009 om 22:04

    dit is niet zomaar een wisseling van de wacht ..

    er valt nu echt een gat in de hierarchie ..
    een rare en bijna ondenkbare zaak ..

    en veel .. echt heel veel mensen broodeloos ..

    aan de andere kant heeft het ze ook veel welvaart gebracht ..
    aan alles komt een eind ..

    Login om te reageren
  9. Esprit_de_Flandre zegt

    28 mei 2009 om 22:06

    Dat werd tijd! Dat ze alles proberen om de boel te redden, akkoord, maar het was toch al onvermijdelijk geworden. Ze hadden al maanden geleden Chapter 11 kunnen aanvragen en tegen nu kon New GM al wat steviger op de benen staan.

    Login om te reageren
  10. 760li zegt

    28 mei 2009 om 22:07

    De doorstart gaat ook gewoon onder de naam GM en met dezelfde mensen, fabrieken etc. Dus het is alleen op papier failliet. Zoiets is toch die chapter 11 ?

    Login om te reageren
  11. opelsintrafreak zegt

    28 mei 2009 om 22:08

    echt zonde dit :(

    Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    28 mei 2009 om 22:09

    GM weet het wel natuurlijk het mooist te zeggen:

    GM Accelerates its Reinvention as a Leaner, More Viable Company

    Login om te reageren
  13. Polygoon zegt

    28 mei 2009 om 22:10

    Tjah, hopelijk vinden de dochterbedrijven tijdig overnemer

    Login om te reageren
  14. Jochempie zegt

    28 mei 2009 om 22:11

    Eindelijk! Rest in pieces.

    Login om te reageren
  15. Eric zegt

    28 mei 2009 om 22:11

    Ze hebben veel te lang gewacht met het verkopen van Opel. Deze centen konden ze gebruiken. Wel enkele miljarden vergooit van de belastingbetaler.

    Wat een wanbeleid. Zeker als je weet dat deze managers miljoenen dollars gekregen hebben de laatste jaren. Nu blijkt dat ze er niet veel van terecht hebben gebracht.

    Login om te reageren
  16. Rob USA zegt

    28 mei 2009 om 22:13

    @Ferdinand: Brengt in iedergeval meer kleur op de weg dan de zoveelste X5/ML/Q7 en met een een veel mooier geluid maar dat is mijn mening en die blijft ook zo.
    @Lan Evo: Dromen is idd niks mis mee en al met al wel de redding van GM (als ze nog zo blijven heten). En laat de Amerikaanse consumenten maar beslissen waar ze liever in rijden …Prius vs Camaro SS .. ik denk het wel te weten. :)

    Login om te reageren
  17. six-trey zegt

    28 mei 2009 om 22:15

    ik vind het wel spijtig voor de geschiedenis van het berdrijf… maar zo lang ze alle Caddilacs en Chevrolets blijven bouwen ben ik happy :)

    @Ferdinand
    ze zijn wel benziene slurpers maar ze rijden oh zo comforabel :)

    Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    28 mei 2009 om 22:19

    Haha, de kleine lettertjes (letterlijk) onder de laatste press release:

    Forward-Looking Statements – In this press release and in related comments by our management, our use of the words “plan,” “expect,” “anticipate,” “ensure,” “promote,” “believe,” “improve,” “intend,” “enable,” “continue,” “will,” “may,” “would,” “could,” “should,” “project,” “positioned” or similar expressions is intended to identify forward-looking statements that represent our current judgment about possible future events. We believe these judgments are reasonable, but these statements are not guarantees of any events or financial results, and our actual results may differ materially due to a variety of important factors.
    Among other items, such factors might include: our ability to comply with the requirements of our credit agreement with the U.S. Treasury; our ability to execute the restructuring plans that we have disclosed, our ability to maintain adequate liquidity and financing sources and an appropriate level of debt; the ability of our foreign subsidiaries to restructure and receive financial support from their local governments or other sources; our ability to restore consumers’ confidence in our viability and to continue to attract customers, particularly for our new products; our ability to sell, spin-off or phase out some of our brands, to manage the distribution channels for our products, and to complete other planned asset sales; and the overall strength and stability of general economic conditions and of the automotive industry, both in the U.S. and globally.

    Grote plannen, maar ze geloven er dus zelf niet echt in.

    Login om te reageren
  19. tripple zegt

    28 mei 2009 om 22:20

    de mensen die dus nu aandelen hebben van GM die zijn de klos, die krijgen niks van het nieuwe GM..

    Login om te reageren
  20. EnzoR zegt

    28 mei 2009 om 22:30

    Dit gaat hierna nog wel meer geld kosten

    Login om te reageren
  21. robbie zegt

    28 mei 2009 om 22:31

    Er zal een ‘nieuw’ GM worden opgericht waar alle levensvatbare onderdelen aan verkocht zullen worden (denk aan Cadillac, Chevrolet etc) incl. patenten, techniek en de fabrieken die ze willen houden. De rest blijft in het ‘oude’ GM zitten en zal in een langdurig proces geliquideerd worden om de schuldeisers nog iets terug te geven.

    De aandeelhouders van het nieuwe GM zullen naar alle waarschijnlijkheid zijn:
    Amerikaanse overheid: 72,5%
    Vakbonden: 17,5%
    Het ‘oude’ GM: 10% (de opbrengst hiervan wordt gebruikt voor schuldeisers)

    Vanaf maandag is General Motors dus Government Motors.

    Login om te reageren
  22. niels zegt

    28 mei 2009 om 22:39

    pfff spijtig khoop dat het rap terug zoals het oude is
    corvette en camaro en cts -v mag blijve kome en hier en daar paar zuinige er tusse
    ben benieuwd naaar de nieuwe planne

    Login om te reageren
  23. JO zegt

    28 mei 2009 om 23:01

    Vlak voor de officiële deadline op 1 juni is er goed nieuws voor General Motors. De Amerikaanse overheid is bereid om maar liefst 30 miljard dollar aan krediet te verstrekken.Dat meldden enkele hooggeplaatste regeringsfunctionarissen aan de Amerikaanse media. De 30 miljard dollar aan staatssteun komt bovenop de 19,4 miljard dollar die GM al van de regering-Obama heeft ontvangen. De Canadese overheid komt mogelijk met nog eens 9 miljard dollar extra steun op de proppen.bron autoweek.

    Login om te reageren
  24. MATSS zegt

    28 mei 2009 om 23:04

    zolang ze er beter uitkomen is het voor mij goe

    Login om te reageren
  25. AMGJunk zegt

    28 mei 2009 om 23:27

    En Opel dan???

    Login om te reageren
  26. joejojo zegt

    28 mei 2009 om 23:38

    @ Autoblog:

    Huh? Hoe zit het met Enron dan? Op welke plek staat ie? Leek me ook geen misselijke zaak.

    Anyway: opnieuw beginnen zonder grootheidswaanzin en grote benzine slurpers lijkt me de juiste route.

    Login om te reageren
  27. joejojo zegt

    28 mei 2009 om 23:38

    BTW:

    Prachtig beschreven :)

    Login om te reageren
  28. MCW zegt

    28 mei 2009 om 23:39

    Tja bij faillisement denk ik aan een bedrijf dat op houdt met te bestaat. Maar de meeste merken zullen gewoon blijven bestaan en ze komen met nieuwe plannen.. de doorstart dus.. geen gevalletje MG/Rover dat er écht mee stopte (tot de Chinesen het overnamen)

    Login om te reageren
  29. blokker5 zegt

    28 mei 2009 om 23:39

    Mijn medeleven gaat uit naar familie, vrienden en alle anderen die dichtbij hem stonden. Het is een verlies van een grote naam. Een troost voor allen is ons geloof in reïncarnarie in autowereld. We hopen dat de ziel weer in grootste vorm zal terug keren.
    Amen

    Login om te reageren
  30. erce zegt

    28 mei 2009 om 23:59

    chapter 11 is niet gelijk aan het bekende “uitstel van betaling” zoals we dat hier kennen. United Airlines is jaren geleden ook een chapter 11 club geweest. Het geeft een bedrijf beter de kans om schoon schip te maken dan zoals hier bij uitstel van betaling het geval is. Blijft overigens altijd lullig voor de schuldeisers.

    Login om te reageren
  31. Citrofiel zegt

    29 mei 2009 om 00:28

    GM is aardig. Ondanks het faillisement toch nog de leveranciers wat gunnen, wat na zo’n faillisement niet hoeft, toch?

    @ Rob USA; Waren die benzineslurpers nu niet juist de start van het probleem?

    @ JO; Autoblog kan dit artikel dus eigenlijk wel deleten? En al onze reacties zijn niet meer relevant? :P

    Login om te reageren
  32. INSIDEMAN zegt

    29 mei 2009 om 00:37

    Dit heb ik dus afgelopen week al gezegd op autoblog.nl

    Ik werk zelf bij een Opel/Chevrolet dealer en verkopen ook Cadillac en Corvette maar dat zal dan ook even wennen zijn.

    Login om te reageren
  33. JPM zegt

    29 mei 2009 om 00:46

    @ AMGjunk

    Opel en Saab zijn in een aparte entiteit ondergebracht zodat hun het faillisement bespaart blijft en ze makkelijk kunnen worden overgenomen door de laatste twee kandidaten: Fiat of Magna. De duitse overheid staat garant voor 1,5 miljard euro. Niet onaardig om even te melden bij dit bericht.

    GM staat/stond voor alles wat er mis is met het huidige Amerika. Het is een walgelijk bedrijf met vreselijke manier van financieren. Het is een schande voor Amerika en de manier van zaken doen aldaar. Dat zo een gigantisch bedrijf zo kan verotten door wanbeleid en pure vriendjespolitiek. Iedereen die anders denkt heeft of geen verstand van zaken of is een liefhebber van het goede oude Amerika maar te blind om te zien wat het werkelijk is geworden.

    Login om te reageren
  34. 9000cse zegt

    29 mei 2009 om 02:48

    @ JPM

    1) de tweede alinea van je reactie van 29-05 om 0:46: Ik ben blij, dat ik ook een keer in alle oprechtheid tegen je mag zeggen: Ik ben het volledig, maar dan ook voor 100% met je eens. Hier hoef ik niets aan toe te voegen!

    2) Van Saab weet ik het niet. Maar hiervoor staat de Duitse overheid in ieder geval niet garant. Opel wordt ondergebracht in een zogenaamde “Treuhand”, wat bij ons overeenkomt met een trustmaatschappij. Die maatregel biedt inderdaad bescherming tegen een faillissement. Het bedrijf, dat Opel uiteindelijk zal overnemen, moet die garantie echter óók overnemen.
    Berlijn heeft echter door de Minister van Economische Zaken zu Guttenberg laten weten, dat er vandaag, vrijdag 29-05 een besluit zal moeten worden genomen met een van de gegadigden. Gebeurt dit niet, dat is een faillissement van Opel de enig overblijvende optie. Washington zou volgens hem momenteel een “Kasino-politiek” bedrijven.

    Login om te reageren
  35. cardesigner@USA zegt

    29 mei 2009 om 07:18

    Ze schijnen nog 30.000.000.000 dollar te krijgen hoor. Plus 9.000.000.000 van Canada!

    Login om te reageren
  36. RazorHead zegt

    29 mei 2009 om 08:09

    Tja, what can I say?
    Als je wereldwreemd ga je ten onder, crisis of niet, groot bedrijf of niet..

    Login om te reageren
  37. JPM zegt

    29 mei 2009 om 10:26

    @9000cse

    Je hebt gelijk, de Duitse overheid staat uiteraard niet garant voor Saab maar dat bedoelde ik zo ook niet.
    GM scheen gisteren ook opeens 300 miljoen nodig te hebben van de Duitse overheid, misschien een laatste bonusronde daar? :P

    Login om te reageren
  38. C6_R zegt

    29 mei 2009 om 10:45

    @ Citrofiel: Laat mij voor Rob USA antwoorden:

    Nee, die benzineslurpers waren niet de start van het probleem!

    Die verkochten en verkopen nog steeds goed. (Ok, de gehele verkoop van auto’s is down, maar die van SUV’s is minder hard geraakt in het geval van GM)

    Wat wel de start van het probleem was: te weinig winst doordat vakbonden in de loop der jaren steeds meer macht hebben gekregen. GM draait op voor de pensioens- en gezondheidskosten van honderdduizenden, ik dacht zelfs miljoenen mensen. Daarnaast betalen ze fors hogere lonen dan de buitenlandse concurrenten die vakbonden niet of nauwelijks toestaan in hun Amerikaanse fabrieken…
    Plus de crisis natuurlijk waardoor ALLE fabrikanten veel minder verkopen en dan komen je problemen snel boven tafel natuurlijk!

    General Motors spends $5.2 billion on health care for 1.1 million people.

    Dat komt neer op $1525 per verkochte auto…

    Add another $675 per car for pension costs.

    Login om te reageren
  39. Lan_Evo zegt

    29 mei 2009 om 11:21

    @C6_R
    Denk je nou echt dat GM in de problemen is geraakt alleen door die stijgende kosten? Dan heb je echt gewoon oogkleppen op, de hoofdoorzaak is nog steeds gewoon dat ze (voor een vrij lange) tijd te weinig auto’s hebben verkocht. Dat komt gewoon, omdat ze sinds een aardige tijd al aan alle kanten zijn ingehaald door de concurrentie en veel mensen in de VS zien dat ook gewoon en stappen dan over naar die concurrentie. Het bedrijf is gewoon niet met zijn tijd meegegaan en dit is het resultaat, hoe jammer dat ook is voor de werknemers.

    Login om te reageren
  40. 406_v6 zegt

    29 mei 2009 om 11:51

    @Lan_Evo & C6_R,

    Het werkelijke probleem is niet of of, maar en en… een combinatie van slechte verkoop, te machtige vakbonden, te hoge lonen, te hoge kosten voor pensioenen en ziektekosten enz. enz. GM was al jaren een reus met lemen voeten, wachten was op het moment dat die het zouden begeven.

    Login om te reageren
  41. Lan_Evo zegt

    29 mei 2009 om 12:02

    @406_v6
    Dat dus inderdaad. Een combinatie van nadelige situatie’s voor het bedrijf waar nu de crisis nog eens is bijgekomen en dat was de druppel.

    Login om te reageren
  42. C6_R zegt

    29 mei 2009 om 12:02

    @ Lan Evo: ik zeg niet dat die stijgende kosten het enige probleem zijn! Wel het belangrijkste, als je meer dan 1500 dollar per auto meer aan kosten hebt dan de concurrentie dan zit je gewoon niet goed. Tuurlijk is verlies aan marktaandeel ook niet goed geweest, maar ook al ben je niet meer de allergrootste, ze verkochten nog wel zat auto’s om (mits de marges per auto beter waren) winst te maken.

    @ 406 v6: en en inderdaad! Te weinig rendement per verkochte auto, nou is dat een tijd lang nog wel vol te houden geweest omdat de verkopen goed genoeg waren, maar als de markt instort dan wordt het extra moeilijk en vallen de lijken uit de kast!

    Login om te reageren
  43. JPM zegt

    29 mei 2009 om 13:20

    @ C6_R

    Who are you kidding?

    Hummer verkoopt volgens mij gewoon geen auto’s meer. In Europa verkopen de amerikanen ook nauwelijks nog auto’s. Het design liep achter, de kwaliteit was dramatisch, handeling is dreadful en ze waren benzineslurpers. Hou toch op over dat vakbonden etc. het probleem zijn.

    Het echte probleem is dat het bedrijf hun groei met schulden betaalde en vervolgens slechte auto’s afleverde.

    Login om te reageren
  44. C6_R zegt

    29 mei 2009 om 14:11

    @ JPM: De vraag is: who are YOU kidding?
    Hummer verkoopt inderdaad voor geen kont meer, maar GM is meer dan Hummer! (Hummer verkocht vorige maand 61,6% minder dan een jaar geleden, de Prius verkopen daalden met 61,5%…)
    In Europa verkopen de amerikanen inderdaad nauwelijks auto’s, maar dat is niet nieuw, Amerika is en blijft veruit hun belangrijkste markt, dus daar zal het niet aan liggen!
    Stel dat jouw uitingen over kwaliteit design en handling allemaal waar waren, so what! Dat is niet DE reden voor de financiële problemen van GM. Ja ze zijn afgelopen jaren veel marktaandeel kwijtgeraakt aan bijvoorbeeld Toyota, maar dat zijn niet de vreselijk grote en snelle schokken geweest waardoor GM is gaan wankelen!

    Laat ik het zo even stellen:
    GM en Toyota verkopen allebei bizar veel auto’s.
    GM en Toyota verkopen allebei wagens in dezelfde categorieën.
    GM heeft vakbonden en produceert al meer dan 100 jaar in de VS.
    Waarom maakt GM dan zo gigantisch veel meer verlies?

    Login om te reageren
  45. Humanspectrum zegt

    29 mei 2009 om 14:37

    Kan iemand mij misschien uitleggen wat de reden is voor het faillisement, uitgerekend op de dag dat ze nieuwe steun van de Amerikaanse overheid kunnen krijgen? Ik zou eerst wachten op de beslissing of er nieuwe cash komt.

    Login om te reageren
  46. Benz.. zegt

    29 mei 2009 om 16:20

    @C6_R

    Tja, is het niet gewoon zo dat de Amerikaanse Grote Drie (Nou ja, groot dat valt nu wel mee) jarenlang slecht op de wensen en koopbehoeften van de consument heeft ingespeeld? En het is natuurlijk zo dat de leiding daar bij GM een slecht beleid voerde, maar dat is een ander verhaal.

    Login om te reageren
  47. BananaFlip zegt

    29 mei 2009 om 16:32

    Briljante afbeelding.
    En jammer.
    Gewoon jammer.
    Omdat de Camaro zo lekker is.

    Login om te reageren
  48. de sjonnies zegt

    29 mei 2009 om 16:40

    De klad is er voor GM ingekomen doordat hun dochter, de financierings Mij
    G-MAC ipv auto’s financieren de hypotheken inging met desastreuse gevolgen.
    G-MAC is een van de grootste veroorzakers van de Amerikaanse kredietcrisis
    Daarom zijn de regeringen Bush en nu Obama nooit zo gul geweest met het verstrekken van leningen, voor de rest zie het stuk van
    406-V6.
    G-MAC was de kapitaalverstrekker en spaarpot van GM en die is nu leeg.

    Login om te reageren
  49. Arnoud zegt

    29 mei 2009 om 16:43

    @ C6_R:
    Natuurlijk ligt het er ook aan dat de Amerikanen de markt buiten de VS niet serieus nemen.
    Toyota heeft toch ook modellen speciaal voor de markt in de VS? De VS is ook een belangrijke markt voor Toyota, maar ze kunnen ook prima zonder die markt. Waarom heeft GM er niet voor gezord dat dat voor hen ook kan gelden? Of Chrysler? Of Ford? Risico’s spreiden is in een onstabiele markt als de automarkt broodnodig.
    Dat de Prius verkopen net zo hard daalden als de Hummer verkopen heeft alles te maken met de hoeveelheid auto voor geld. Er zijn voor de Prius prima alternatieven te bedenken die zowel groter, als zuiniger en goedkoper zijn.
    Echt onbegrijpelijk dat ze zoveel marktaandeel kwijt zijn geraakt aan onder andere Toyota. Je zou toch zeggen dat Amerikaanse merken het beste weten wat de Amerikaanse klant wil.. Blijkelijk niet dus, want dan had Toyota niet één auto verkocht. Resumerend: ze hebben dus weldegelijk een mismanagement gevoerd en geweigerd in te spelen op de wensen van de klant.

    Login om te reageren
  50. C6_R zegt

    29 mei 2009 om 17:47

    @ Benz..: Nee (zie hieronder)

    @ Original Arnoud: Toyota kan tegenwoordig ook niet meer zonder de VS hoor, maar ze zijn inderdaad veel meer wereldwijd bezig. Een van de redenen dat GM en Chrysler de wereld buiten de VS niet heel serieus hebben genomen is dat dat jarenlang gewoon niet nodig was. Maar al hadden ze het gewild dan hadden ze het niet makkelijk gekregen omdat de UAW (autovakbond) en de politiek nooit erg fan zijn van “shipping jobs overseas”.
    Dat je het verliest tegen Toyota vind ik niet zo heel onbegrijpelijk. Die zijn niet voor niets de grootste ter wereld geworden. Dat is niet alleen de zwakte van GM, maar ook de kracht van Toyota.
    Mismanagement ben ik absoluut eens, ze hadden veel eerder (voor de crisis) moeten ingrijpen. Maar ja, pas als je huis in de fik staat ga je blussen. Maar dat er niet is ingespeeld is op de wensen van de klant is echt onzin, zie bijvoorbeeld de verkoopcijfers van vorige maand waarin GM en Ford meer verkochten in de states dan Toyota. En dat deden ze echt niet met een gun tegen het hoofd van de klant. Toyota, die het wel goed doen, verkopen ook voor 40% trucks en SUV’s trouwens!

    Like it or not, Amerikanen houden van hun grote onzuinige wagens. Een bedrijf dat die dingen niet meer bouwt bouwt wel een leuk imago op, maar verkoopt in de VS geen auto’s…

    Login om te reageren
  51. C6_R zegt

    29 mei 2009 om 17:50

    En nog een kleine quote uit de Wall Street Journal van 2006 alweer, toen speelde het probleem natuurlijk ook, maar toen gingen auto’s nog gewoon soepel over de toonbank.

    In Arlington, GM pays union-scale wages of $26.50 to $30.50 an hour to its 2,800 hourly workers there. On average, GM pays $81.18 an hour in wages and benefits to U.S. hourly workers, including pension and retiree medical costs. At that rate, labor costs per vehicle at Arlington are about $1,800, based on the Harbour Consulting estimate of labor hours per vehicle.

    In San Antonio, Toyota will use non-union labor and will start its 1,600 hourly workers at $15.50 to $20.33 per hour, which will grow after three years to $21 to $25. Harbour Consulting President Ron Harbour estimates Toyota’s total hourly U.S. labor costs, with benefits, at about $35 an hour — less than half of GM’s rates. The brand-new plant won’t have any direct retiree costs for many years. So if the San Antonio factory does no better than match the Arlington plant in productivity, it could still enjoy a labor cost advantage of about $1,000 per vehicle, a substantial sum in industry terms. That’s money Toyota could translate into extra standard features — such as stability control — that could make its trucks more appealing.

    Login om te reageren
  52. Benz.. zegt

    29 mei 2009 om 20:02

    @C6_R

    Okay, maar geeft toe… het komt er wel op neer!

    Login om te reageren
  53. Oly zegt

    29 mei 2009 om 21:42

    @JONGENS

    allemaal heel leuk maar het komt der gewoon op neer dat die amerikanen niet weten wat ze maken en nog steeds de zelfde motoren zowat produceren als in dat eerste autootje van ze de T-FORD genaamd. ze hebben gewoon totaal niet nagedacht over het vernieuwen van motoren en auto’s en verbeteren van de kwaliteit. EN HET WEG LATEN VAN PLASTIC.

    Login om te reageren
  54. C6_R zegt

    29 mei 2009 om 21:52

    Ehm, nee! Wat hadden ze dan moeten bouwen? Smart formaat wagentjes? Dan waren ze al een paar jaar terug ECHT failliet!

    Login om te reageren
  55. lincoln zegt

    29 mei 2009 om 22:01

    @Oly ..
    voor sommige mensen is het verstandiger hun ultra-slimheid niet wereldkundig te maken ..

    omdat andere (ik) daar te dom voor zijn ..

    Login om te reageren
  56. six-trey zegt

    29 mei 2009 om 23:04

    @Oly
    in een duitse wagen zit even veel plastic als in de gemiddelde amerikaan, de gemiddelde amerikaan gaat lange mee dan de gemiddelde duitser. Maar als je jaloers bent dat de amerikanen de duitsers inmaken ga gaan bleiten op bekrompen duitse wagen fanboy.nl ofzo

    Login om te reageren
  57. Benz.. zegt

    30 mei 2009 om 13:25

    @C6-R

    Ehm, ja! Wat hadden ze dan moeten bouwen? Ze hadden het gewoon aan moeten zien komen dat men niet eeuwig V8-monsters kon produceren. Bovendien lopen de meeste Amerikaanse auto’s qua design ver achter op bijvoorbeeld de europese auto’s…

    Het kan en mag niet zo zijn dat het zo slecht met ze gaan, OMDAT het beleid minder was ofzo.. dat is nonsens! ;)

    Login om te reageren
  58. Benz.. zegt

    30 mei 2009 om 13:35

    @Six trey

    Ik citeer even jou eerste zin uit jouw post tegen Oly:

    ”in een duitse wagen zit even veel plastic als in de gemiddelde amerikaan, de gemiddelde amerikaan gaat lange mee dan de gemiddelde duitser.”

    Ja, moet men dit nou serieus nemen ofwat..

    Als ik jouw was zou Vergelijk voor de grap eens het interieur van een SL55 AMG ten opzichte van een Cadillac XLR-V als je wilt… Het interieur van de XLR is zodanig plastic-fantastic dat hij alleen op dat punt al heel erg schril afsteekt tegen de AMG.

    Of:
    De Porsche 911 GT2 (997) against de Corvette Z06..
    Hetzelde verhaal: De Porsche wint!

    Zal ik nog doorgaan? ;)

    Login om te reageren
  59. Benz.. zegt

    30 mei 2009 om 16:04

    @Six trey

    ”de gemiddelde amerikaan gaat lange mee dan de gemiddelde duitser.”

    Weet je dan of denk je dat?
    Noem mij eens een Amerikaanse auto die een ruim een miljoen km’s kan lopen.. Een S-klasse (W124) is dat namelijk gelukt!

    Login om te reageren
  60. lincoln zegt

    30 mei 2009 om 16:16

    @Benz .. heb ooit eens gelezen dat BZN hun toer-auto dik over de miljoen hadden gejaagd .. een jaren 90 Caprice naar ik meen ..

    kilometrage is wel omlaag gegaan toen Amerikanen zich bezig gingen houden met verfijning ..

    jaren 70 blokken zijn onverslijtbaar ..
    huidige V8 blokken van Ford ook (taxi/politie) ..
    net zo sterk als de jaren 80 6 in lijn blokken van MB ..

    Login om te reageren
  61. lincoln zegt

    30 mei 2009 om 16:20

    @Benz .. elk interieur is van plastic ..
    en dat lijkt me gewoon logisch .. want is perfect vormbaar materiaal ..
    ook als je er later een stukje hout of leer op plakt ..

    dus laten daar alsjeblieft niet moeilijk over doen ..

    Login om te reageren
  62. C6_R zegt

    30 mei 2009 om 19:54

    @ Benz..

    “Ze hadden het gewoon aan moeten zien komen dat men niet eeuwig V8-monsters kon produceren. Bovendien lopen de meeste Amerikaanse auto’s qua design ver achter op bijvoorbeeld de europese auto’s…”

    Pfffff hoe vaak moet ik het nog uitleggen? Dat kan nog steeds, die V8 monsters verkopen nog steeds prima! En al zou het zo zijn dat ze ver achter liggen op Europese auto’s? So what? Voor de financieen van een bedrijf maakt het niets uit wat ze verkopen, ALS ze maar verkopen! Ze verkochten nog zat (aantallen) wagens. Ok, niet meer zoveel als ooit, maar die relatief geringe daling is niet de reden van de huidige problemen! Hoe kan het dat een bedrijf (Toyota) wat ongeveer even veel wagens verkoopt wel winst maakte en nu een veel bescheidener verlies draait? Juist! -> Meer rendement per verkochte wagen! En hoe komt dat? Gebruik Toyota goedkopere materialen? Neen! Ze zijn nieuwer in de VS en dus efficienter en hebben geen dure contracten met vakbonden!

    Login om te reageren
  63. C6_R zegt

    30 mei 2009 om 19:57

    @ Benz.. : Geen miljoen kilometers, maar telt een miljoen miles ook?

    http://www.autoblog.com/2006/04/03/chrysler-ceo-calls-owner-of-million-mile-dodge-ram/

    Login om te reageren
  64. C6_R zegt

    30 mei 2009 om 20:09

    Porsche interieur:

    Mooi hoor zo’n DDR sfeertje! :lol:

    Zou er PRIMA mee kunnen leven!

    Login om te reageren
  65. 9000cse zegt

    31 mei 2009 om 01:52

    @ C6_R

    Volgens mij is op jou alleen maar het in TopGear veelvuldig gebruikte begrip “pathetic” van toepassing voor wat betreft je frustratie met vakbonden.

    Jongen, wordt nou toch eindelijk eens wakker! Je wekt de indruk, dat de vakbonden er de schuld van zouden zijn, dat GM naar de verdommenis is gegaan.

    Onderhandelingen met vakbonden zijn onderdeel van het beleid van het management en bij GM bestond er sinds decennia slechts één management: MISMANAGEMENT! Verstokte boekhouders zonder ook maar één greintje kennis van de markt, arrogantie, die slechts gebaseerd was op grootheidswaan, omdat ze toch al “de grootste” waren. En tevens door de dufheid, die ook uit jouw woorden blijkt: Die grote, onnodige, waanzinnige gasguzzlers, “die toch wel verkocht werden”.

    Ja, omdat ze ik elk opzicht “goedkoop” waren, meende GM er tot in het einde der dagen mee door te kunnen gaan.

    Een onderdeel, dat qua rendement heel goed werkte, OPEL!, werd door de plaatsing van bloedzuiger José Ignacio López de Arriortúa, bijna de nek omgedraaid. Omdat toen de tijd aanbrak, waardoor Opel kwalitatief de reputatie kreeg, waarop menigeen op dit blog zich nog steeds denkt te kunnen beroepen. De schuld van de vakbonden?

    En zo zijn er nog véél meer zaken, waarvan jij in ieder geval geen notie blijkt te hebben.

    PS. Uit je commentaar bij de foto’s hierboven blijkt in ieder geval weinig gevoel van eigenwaarde: Het interieur van een Porsche kwalificeren met een DDR-sfeertje, maar wel van mening zijn, PRIMA te kunnen leven met nog minder kwaliteit?

    Login om te reageren
  66. Rob USA zegt

    31 mei 2009 om 11:43

    @9000cse: Het is niet alleen de kwaliteit wat telt ! Een duits dashboard is gewoon zo uitermate saai en ziet er altijd hetzelfde uit.Zonder durf en bang om klanten te verliezen omdat het wel eens anders zou kunnen zijn dan wat iedereen verwacht.

    En voor iedereen die de schuld alleen bij de auto’s van GM legt: Als de Amerikaanse consumenten geen V8 motoren meer wilden dan hadden er nooit zoveel rondgereden en was Toyota al 10 jaar eerder wereldleider geweest.

    En breek me de bek niet open over “mooie designs” uit eur/azie, wat is dat een niet uit elkaar te houden grijze massa of vinden jullie de 3 serie (alle generaties) echt een hoogtepunt van design? Laat me niet lachen!
    En dat moet ook nog eens premium voorstellen, dus ik zal niet over een hyundai matrix bv beginnen en 1.000 andere minkukels.
    Daarom alleen al is een vakantie in de States al een verademing, omdat ze daar de meesten niet eens leveren.

    Login om te reageren
  67. Benz.. zegt

    31 mei 2009 om 12:05

    @Lincoln

    De Caprice is idd ook zo’n auto die heel veel aankan.. Ik vind het mooie ingetogen auto’s!
    De kwaliteit is wel achteruit gegaan.. Dat elke interieur plastic is ben ik niet met je eens. Als je naar het segment van de M5, RS6 of AMG kijkt kun je wel degelijk een complete auto krijgen dat rijkelijk is voorzien van alle luxe dus ook lederen bekleding + dashboard! Maargoed, dat is niet relevant want het materiaal is gewoon goed dus daar doe ik ook absoluut niet moeilijk over!

    @C6_R

    Het interieur van een Porsche vergelijken met de DDR is ten eerste heel dom, ten tweede raakt het kant nog wal en ten derde: We weten zo onderhand wel dat je het plastic-fantastic design van de Yanks aanhangt… :lol:
    Het interieur van de Porsche is dan misschien wel grijs, er is zoals je ziet allemaal leer en andere luxe zaken gebruikt om een kwalitatief goed interieur te kunnen realiseren!

    EAT THAT!

    Het klinkt trouwens wel heel erg goedkoop om te zeggen dat de de vakbonden de oorzaak ervan zijn dat onder andere GM en de anderen naar de verdoemenis hebben geholpen. Net zoals 9000cse als zei: Wordt nou toch eindelijk eens wakker!! Onder andere door de ronduit slechte leiding daar bij GM, de arrogantie omdat men dacht dat ze het allemaal wel zouden redden..
    En als de daling van de verkopen in Amerika niet de (mede) oorzaak zijn van het ”rampsenario” genaamd GM wat dan wel volgens jou?
    Doordat de vakbonden het voor hen verprutsten?

    Kom a.u.b. met iets beters want dit voegt niks toe! ;)

    Login om te reageren
  68. lincoln zegt

    31 mei 2009 om 12:06

    @voor en tegens ..

    we kunnen geen van al ontkennen dat GM een dinosaurus is/was ..
    en dat is allemaal prima ..
    maar niet als je in een moeras terecht komt ..

    en dat is gebeurt ..
    easy peasy ..

    Login om te reageren
  69. lincoln zegt

    31 mei 2009 om 12:11

    @Benz ..
    dan ga ik jou ook maar een beetje gelijk geven ..
    de tussen ruimtes in de interieur delen varieeren van 6 tot 16 mm ..

    en ik kan daar prima mee leven ..
    (vind de auto ansich dan ook nog steeds een wonder op wielen) ..

    Login om te reageren
  70. Benz.. zegt

    31 mei 2009 om 12:22

    @Rob USA

    Dat jij een Duits dashboard saai vind moet jij weten maar als je het interieur van een Porsche Cayenne of Mercedes CL vergelijkt met zijn Amerikaanse concurrenten kan ik alleen maar concluderen dat de Yanks jaren en jaren achterlopen op zowel het design, vormgeving en de materialen..

    En een BMW 3-serie mag dan misschien tot de grijze massa behoren.. Daar worden er tenminste veel van verkocht, het zijn degelijke auto’s. En trouwens niet alleen bij BMW hoor, natuurlijk is het zo dat men nu veel minder verkoop, dat is bij alle merken het geval. Mercedes bijvoorbeeld doet het qua verkoopcijfers in zowel Amerika als Europa gewoon redelijk tot goed, waar het bij de Amerikaanse merken in Amerika qua verkopen matig verloopt, verkopen ze in Europa al helemaal bar weinig..

    En een vakantie in the States mag dan verademend zijn, (ben er zelf ook geweest namelijk) qua mooie Amerikaanse auto’s (de oldskool musclecars daargelaten) vind ik het diep tegenvallen…

    Login om te reageren
  71. Benz.. zegt

    31 mei 2009 om 12:24

    @Lincoln

    ”we kunnen geen van al ontkennen dat GM een dinosaurus is/was ..”

    Die mening delen we dan in ieder geval.

    Login om te reageren
  72. lincoln zegt

    31 mei 2009 om 12:35

    @Benz ..
    da,s mooi .. kunnen we dan ook even deze mening delen ??

    dat de grossiers van de huidige V8 blokken (die echt niet zuiniger zijn dan de USA blokken) voornamelijk uit Duitsland en Japan komen ..

    Login om te reageren
  73. C6_R zegt

    31 mei 2009 om 12:48

    @ 9000cse: Bedankt voor je reactie! De term pathetic had je wel weg kunnen laten, is wel een heel makkelijke manier om iemand met een andere mening weg te zetten niet?

    Als ik de indruk bij jou heb gewekt dat het enkel en alleen de schuld van de vakbonden is dat heb je mijn bijdragen blijkbaar niet goed gelezen. Dat geeft niets, kan iedereen gebeuren! Maar om dat ik de slechtste niet ben zal ik nog even wat zinnen voor je aanhalen: ik zeg niet dat die stijgende kosten het enige probleem zijn! En: Mismanagement ben ik absoluut eens, ze hadden veel eerder (voor de crisis) moeten ingrijpen.

    Er is absoluut sprake geweest van falend beleid, jarenlang. Maar dan toch vooral ten aanzien van een kwestie als de hoge kosten en niet op het vlak van het aanbod aan producten! De opmerking van Citrofiel over het aanbieden van benzineslurpers waar deze hele discussie mee begon en wat jij ook nu weer aanhaalt valt daar niet onder. Natuurlijk, ik vind die tuinschuren ook belachelijk en van mij hoeft het niet, ze zijn niet modern en hebben een heel slecht imago. Allemaal waar, maar voor een firma wiens doel toch zou moeten zijn om winst te maken zijn dat allemaal bijzaken. Die logge lelijke ouderwetse benzineslurpers verkochten en verkopen als een tierelier! Of je dat nou leuk vindt of niet, ze zorgen voor omzet! Als ze al die jaren in plaats van trucks en SUV’s alleen maar kleine zuinige wagentjes hadden gemaakt dan hadden ze nu waarschijnlijk een veel beter imago, maar guess what? Dan hadden ze de afgelopen jaren nog veel minder auto’s verkocht!

    Er zijn absoluut nog veel meer zaken waar jij en ik geen notie van hebben, ongetwijfeld! Maar wat als een paal boven water staat is dat de hoge kosten per gebouwde auto een veel grotere rol hebben gespeeld in de dramatische slechte financiële positie van GM dan welke soort auto’s ze hebben gebouwd!

    En natuurlijk is dat niet puur de schuld van de vakbonden, natuurlijk proberen die voor hun leden het meeste binnen te slepen, maar GM heeft daar veel te veel aan toe gegeven. De UAW heeft gewoon bizar veel macht gekregen in de loop der jaren. Ze kunnen GM dwingen welke mensen er tegen welke lonen worden aangenomen

    Misschien zie je dit als een algemene kritiek tegen vakbonden en reageer je daarom zo opgewonden, maar ik heb niets tegen het idee van vakbonden, in tegenstelling! Maar een Amerikaanse vakbond werkt wel even wat anders dan een vakbond in ons polderlandje.

    Ten slotte nog wat linkjes naar artikelen die ik gisteren las:
    http://www.leftlanenews.com/uaw-ratifies-new-gm-contract.html (even flink onderhandelen en opeens blijkt dat alle werknemers in totaal wel even met 1,2 miljard minder kunnen leven) Quote: GM will also be able to hire low-wage entry-level workers. (Hoera GM MAG van de vakbond ook lager betaalde mensen inhuren voor de meest simpele banen…)

    http://www.leftlanenews.com/gm-confirms-reopening-of-idled-plant-to-build-small-car.html

    http://www.leftlanenews.com/gm-caw-reach-tentative-deal.html (The deal would substantially reduce GM’s labor costs in Canada – a stipulation for receiving additional aid from Canada and the province of Ontario.)

    http://www.leftlanenews.com/gm-to-import-china-made-vehicles-by-2011.html (GM is van plan om wagentjes als de Spark in het lage lonen land China te laten maken, UAW is daar niet zo heel erg enthousiast over)

    Surpise, surprise enige weken later:
    http://www.leftlanenews.com/gm-confirms-reopening-of-idled-plant-to-build-small-car.html (Toch maar in de VS, goed voor de UAW, slecht voor de marges van GM)

    http://www.leftlanenews.com/report-uaw-agrees-to-175-share-in-gm.html (UAW krijgt na 17,5% van het nieuwe GM in handen onder andere om het pensioenplan te financieren. The Wall Street Journal says that the UAW’s Voluntary Employee Beneficiary Association, which is owed about $20 billion by GM to cover future health care costs of union retirees and their families.)

    Login om te reageren
  74. C6_R zegt

    31 mei 2009 om 12:57

    @ Benz.. Oehoe, leer! Doe maar duur hoor! :lol: Guess what? Dat zit in de Corvette ook. Alleen dan wat mooier en geinspireerder toegepast dan in een Porsche… Ik zal niet ontkennen dat de Corvette het niet van zn hyerluxe interieur moet hebben, maar het wordt ook wel vaak flink overdreven. Ik hoop dat je dat ook wel ziet als je de foto’s zo vergelijkt…

    Kom met iets beters vraag je, ik vraag je: lees eens wat over de achtergronden van de problemen hier en daar en kom dan terug en beweer nog eens dat de legacy en labor costs er niets mee te maken hebben!

    Login om te reageren
  75. Benz.. zegt

    31 mei 2009 om 13:00

    @Lincoln

    Ja… misschien wel,
    BMW en Porsche bijvoorbeeld produceren V8-blokken. Bijvoorbeeld BMW is nu oa met down-sizing bezig. Ze hebben ook heel veel aan ontwikkeling gedaan om de V8’s nog zuiniger en schoner te maken en ik verwacht dat de Duitse V8’s stukken zuiniger zijn dan de Amerikanen met hun eeuwige voorliefde voor ”cubic inches”…

    Ze noemen de VS toch het land van de V8-monsters?!

    Nu jij weer ;)

    Login om te reageren
  76. lincoln zegt

    31 mei 2009 om 13:17

    @Benz ..
    Toyota/Nissan/MB/BMW/Audi maken allemaal V8 blokken die standaard meer peekaa leveren dan de Amerikaanse ..

    dat insinueert wel wat meer zuinigheid .. maar eind van de dag moeten die blokken gewoon draaien om overbodig zware carcassen mee te slepen ..
    (koetswerk + bestuurder en nauwelijks passagiers) ..

    en we weten beide dat peekaas kroegenpraat is ..
    je doet er nooit iets mee .. je spreekt ze nauwelijks aan ..
    kroegenpraat verkoopt gewoon beter ..

    al met al zijn de pick-ups van Ford het zuinigst (fractioneel) ..
    en voor een V8 blok is 1 op 9 / 1 op 10 de standaard ..
    of ie nu uit de Lexus of Caddy fabriek komt ..

    iets waar de laatste 25 jaar nix geen verandering in zit ..

    Login om te reageren
  77. lincoln zegt

    31 mei 2009 om 13:21

    @Benz ..
    een zwaarwegende factor is het interieur en de (schijn) veiligheid ..
    die 30 jaar geleden niet zwaaarder wogen dan een kilo of 60 ..

    Login om te reageren
  78. Benz.. zegt

    31 mei 2009 om 13:21

    @C6_R

    Ye, I guess.. leer, dat zit idd ook een beetje in de Corvette. Alleen wat minder mooi en inspiratieloos toegepast dan in de Porsche. :lol:
    En als men negatief praat over een Amerikaans interieur hebben ze ook wel degelijk een punt. Dus om te zeggen dat men altijd overdrijft is ook lariekoek!

    En dan nog even wat:
    Ik zeg ook niet dat de oa de vakbonden er niks mee te maken hebben, je kunt ze niet ALLEEN de schuld van geven omtrent de situatie nu bij GM.
    Er hebben ook weldegelijk meerder factoren meegespeeld.
    Ja, ik weet wel het een en ander over de problemen hier en daar en ik kan niets anders dan concluderen dat het momenteel zeer slecht gaat met GM doordat General Motors al jaren lang een grote overcapaciteit heeft, ze lijden onder de hoge kosten, zowel van de lonen als de ziektekosten.
    Men maakt(e) misschien wel veel omzet, doordat men zoveel kosten maakte en het beleid ronduit slecht was kelderde de winst en men leed en lijdt nu nog steeds grote verliezen die zeker weten voorkomen hadden kunnen worden!
    Daarnaast heeft General Motors ook nog eens enorme schulden die niet kunnen worden voldoen!

    Login om te reageren
  79. lincoln zegt

    31 mei 2009 om 13:26

    @C6_R ..
    zie het dan als een dinosaurus ..
    in een moeras ..
    met onderhuidse parasieten ..
    tijdens de ijstijd ..

    en ja .. interieur wordt zwaar overrated ..
    vooral door die mode-popjes die Duits rijden ..

    Login om te reageren
  80. Benz.. zegt

    31 mei 2009 om 13:29

    @lincoln

    Ik probeer ook duidelijk te maken dat er niet zo veel verschil tussen zit.
    Daarom wil oa Mercedes van hun V12 biturbo af (toch?) en in de plaats daarvan zal er een nieuwe V8 biturbo voor in de plaats komen. Je brengt het verbruik drastisch naar beneden, de motor is lichter en nog zo veel meer..
    Sorry ik dwaal af.

    ”en we weten beide dat peekaas kroegenpraat is ..
    je doet er nooit iets mee .. je spreekt ze nauwelijks aan ..
    kroegenpraat verkoopt gewoon beter ..”

    Kroegenpraat verkoopt idd beter maar Pk’s kun je wel degelijk aanspreken. Een half dagje Autobahn of iets soortgelijks kan heel verfrissend werken.. :D

    Login om te reageren
  81. Benz.. zegt

    31 mei 2009 om 13:31

    @lincoln

    ”en ja .. interieur wordt zwaar overrated ..
    vooral door die mode-popjes die Duits rijden ..”

    Wordt het niet eens tijd om van die grapmodus af te komen?

    Login om te reageren
  82. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 13:40

    @C6_R

    Ik hoop wel dat je het verschil ziet tussen die twee interieurs op de foto’s van jou?

    Bij de Porsche kun je gewoon TL buizen als belichting gebruiken en dan ziet het er nog goed uit. Bij die Corvette moeten ze schaduwen, gedimd licht en dat soort trucjes gebruiken om het nog enigzins er fatsoenlijk uit te laten zien. Wellicht ook om te voorkomen dat je niet verblind wordt door de reflectie van het plastic.

    Maar goed, de Amerikanen zijn nog steeds niet wijzer geworden… kraaltjes en spiegeltjes…kraaltjes en spiegeltjes…

    Login om te reageren
  83. lincoln zegt

    31 mei 2009 om 13:42

    @Benz .. objection .. objection .. de grapmodus blijft .. basta ..

    oei oei oei ..
    slechte tijd om zoiets te verkopen .. om uberhaupt een auto te verkopen ..
    maarja .. je hebt je droom ooit een keer waar kunnen maken ..
    en dat telt ECHT ..

    er zijn meer auto,s die je OOIT een keer gehad moet hebben dan dat je er daadwerkelijk wilt hebben ..

    succes iig .. hoop dat je nog effe wacht .. zodat de nieuwe (bloedmooie) S in je budget past ..

    Login om te reageren
  84. six-trey zegt

    31 mei 2009 om 13:44

    en maar bleiten en bleiten over het feit dat amerikaanse interieuren goedkoper zijn…
    http://www.synpsg.com/images/cayenne_interior.jpg
    http://assets.speedtv.com/images/easy_gallery/924121/escalade_interior_m.jpg
    ik kies toch het onderste, het interieur is mooi, het design van het uitlerlijk ook, er is veel ruimte binnen in en je hebt een betere motor voor minder geld.
    Dat het slecht gaat met GM is voledig de schuld van de vakbonden en managers, want Chevrolet, Cadillac en Buick verkopen goed in de VS en Buick vooral in China. en hate it or love it maar 2-3 jaar geleden verkoopte Hummer ook als zoetebroodjes

    Login om te reageren
  85. lincoln zegt

    31 mei 2009 om 13:49

    @six trey .. en ZELFS jij verandert in een verwende interieur-nicht ..
    WHAAAAAA .. stop the madness ..

    en dat alleen omdat de 1 andere materialen voor hun “kraaltjes en spiegeltjes” gebruikt dan de ander ??

    Login om te reageren
  86. six-trey zegt

    31 mei 2009 om 13:52

    @lincoln
    ja hoor al altijd een interieur nicht geweest btw… heb je al het nieuwe interieur gezien van mijn chevy? http://img35.imageshack.us/img35/6872/1061079.jpg

    Login om te reageren
  87. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 14:00

    O gut, nu begint men ook nog met fabeltjes te komen….

    De schuld ligt niet alleen maar bij de vakbonden. Toegegeven het is een onderdeel er van. De grote schuld van dit alles is de arrogantie, traagheid en gewoon stupiditeit van de Amerikaanse autofabrikanten. Ze hebben nooit geacteerd op de wijzigende omstandigheden in de automarkt noch in de Amerikaanse noch in de wereldmarkt.

    De drie zitten al sinds de jaren ’80 goed in de problemen. Had vrij weinig met de vakbonden te maken en meer met het aanbieden van slechte produkten. Het was zelfs zo slecht dat Aziatische en Europese autofabrikanten een goede voet tussen de deur kreeg om vervolgens die hele deur wagenwijd open te gooien. Sinds de jaren ’90 namen de drie al deel aan een voor hun verloren wedstrijd. Dit alles bereikte z’n hoogtepunt vorig jaar toen Toyota zelfs de grootste autfabrikant van Amerika werd. Terwijl je dit al in de jaren ’90 zag aankomen deed GM en Ford helemaal niets. Behalve dan auto’s verkopen waar de meeste mensen niet meer op zaten te wachten.

    De enige die van de drie de afgelopen jaren wakker is geworden is Ford.

    Maar om nou de vakbonden van deze hele fiasco de schuld te geven is nogal dom en kortzichtig. Een beetje hetzelfde als schreeuwen: “buy american!”

    Only a redneck would yell that.

    Login om te reageren
  88. lincoln zegt

    31 mei 2009 om 14:02

    @six trey .. knutselaars en veranderaars hebben altijd een pluspuntje ..

    maar eeeehhhh .. tis idd wel makkelijk om je reserve speakers altijd bij de hand te hebben ..
    en er zeker van te zijn dat je air-bag niet in je gezicht ontploft ..

    Login om te reageren
  89. six-trey zegt

    31 mei 2009 om 14:15

    @Rick-dos
    er zijn in de jaren 80-90 maar een 5 tal goede amerikanen gebouwd daar heef ik je gelijk in. Maar na 2005 zijn ze toch weer goed bezig hoor
    de laatste 2 mustang generaties, de F series, de 300C, De charger, De challenger, de 300C, de Corvette, De Camaro, De suburban, de Impala, de CTS, de Escalade,….

    Login om te reageren
  90. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 14:22

    @six-trey

    Ze zijn het wat beter gaan doen. Aan de andere kant kon het ook niet slechter gaan.

    Maar goed, alles komt a little too late. Daarom hebben het hier ook over het faillissement van GM en Chrysler.

    En met alle respect de auto’s die je opnoemt zijn niet de auto’s die kwalitatief goed zijn. En de successen van Ford zijn ook niet de Mustangs. Dat zijn eerder auto’s als de Fusion bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  91. Benz.. zegt

    31 mei 2009 om 16:26

    @lincoln

    De grapmodus blijf? Oké, dan heb ik er vrede mee.
    En ja zeker, de nieuwe S is een fantastisch mooie auto met alle denkbare luxe die je je maar wensen kan.
    Aan de ene kant zou ik er graag 1 willen kopen.
    Aan de andere kant: Als je ongeveer een ton wilt besteden bij de aankoop van een nieuwe S heb je eigenlijk alleen maar de S320 die in dat straatje past, en ik als ”petrolhead” wil eigenlijk wel iets snellers. Dan zou ik zoals je al zei beter een tijdje kunnen wachten. Maargoed, gelukkig heb ik veel schik van mijn huidige Mercedes (S500 W220). Beschikt over een 5 liter V8 met ongeveer 300 paardjes, heeft lederen bekleding, allerlei opties, veel luxe, veel ruimte..
    Ik heb er onlangs nog een mooie set AMG-wielen onder laten zetten!

    Login om te reageren
  92. Benz.. zegt

    31 mei 2009 om 16:48

    Six trey

    ”Dat het slecht gaat met GM is voledig de schuld van de vakbonden en managers, want Chevrolet, Cadillac en Buick verkopen goed in de VS en Buick vooral in China.”

    Geloof je het zelf?!
    Wat ik tegen C6.R al zei: Wordt nou toch eindelijk eens wakker!

    Er hebben ook wel degelijk meerder factoren meegespeeld.
    Het gaat momenteel zeer slecht gaat met GM doordat General Motors al jaren lang een grote overcapaciteit heeft, ze lijden onder de hoge kosten, zowel van de lonen als de ziektekosten. Ook heeft men heel slecht ingespeeld op de wensen en behoeften van de consument, er was grote zelfingenomenheid bij de GM, Chrysler dat het allemaal vanzelf wel weer goed zou komen.
    Men maakt(e) misschien wel veel omzet, doordat men zoveel kosten maakte en het beleid ronduit slecht was, kelderde de winst en men leed en lijdt nu nog steeds grote verliezen die zeker weten voorkomen hadden kunnen worden!
    Daarnaast heeft General Motors ook nog eens enorme schulden die niet kunnen worden voldoen!

    De auto’s uit Amerika die jij opnoemde:
    Alleen de Challenger, Ford F-series en de Escalade misschien maar voor de rest vind ik het (kwalitatief) 10 keer niks!

    En de meeste Amerikaanse interieuren zijn wel degelijk goedkoop, plasticfantastic en qua design en vormgeving is het een stuk minder.
    En niet alleen op interieur gebied dan hoor.

    Vergelijk maar eens een Cadillac XLR-V against de Mercedes SL55 AMG.. Of de Mercedes S-klasse, CL, CLS tegen……… uh….

    Oh natuurlijk, daarvoor hebben de yanks geen alternatief ;)

    Login om te reageren
  93. six-trey zegt

    31 mei 2009 om 19:27

    @Benz..
    inspelen op de wensen van de consument? kijk naar de top 3 best verkopende auto’s in de VS 2daar van hebben een V8, wat kunnen ze nog meer doen? als ze daar allemaal een prius willen zou de Camaro, F series,… allemaal slecht verkopen toch? zelfs in europa verkopen ze goed, we zijn nog maar eind de eerste helft van het jaar maar toch heb ik al 11 amerikanen verkocht en het waren allemaal V8 monsters (buiten 1 CTS V6), ik heb klanten van Belgie, Nederland en Frankrijk? zou dat zijn om dat niemand ze wil? Hoe je het draait of keert de gemiddelde amerikaan houd van zijn V8 en daarom verkoopt Ford/GM zo goed of denk je dat de amerikaanse Toyotas ook zuinige 4 cilinders zijn? nee in de Toyota pickups zit een even grote V8

    je kan de europeese (zuinige en groene) markt niet vergelijken met de amerikaanse markt… hier is de bestverkopende auto de Golf, in amerika de F150… Hier droomt men van een M3 en men leased een 3 serie en zet er een M3 bodykit op wat ik belachelijk vind, ik droom ook van een zeldzame/duure/overpowerd Mustang maar koop ik een Mach 1 en zet ik er een BOSS bodykit op? Nee! Ik ga in amerika van Junkyard naar junkyard opzoek naar een 429 motor en een chassis voor een 429 ik bouw er wel een carroserie op… de europeese mentaliteit is dromen en het bij dromen laten de amerikaanse is niet dromen maar doen.

    en geef mij toch maar een mooie, ruige, grote, imposante wagen ik vind die uitgerokken bolvormige designs van europa echt lelijk sorry vooral Audi, BMW en Porsche vind ik ongelofelijk lelijk en ze lijken allemaal op elkaar Mercedes vind ik dan nog de mooiste duitser. En ik vind persoonlijk de E AMG 10 keer niets vergeleken met de CTS-V..

    en ja voor de S klasse en CL klasse hebben de yanks geen alternatief maar de duitsers hebben ook geen alternatief voor de Escalade EXT, De DTS, de Ram/Silverado/Fserie…

    Login om te reageren
  94. Benz.. zegt

    31 mei 2009 om 21:06

    @Six trey
    Ja ja, misschien hebben ze wel ingespeelt op de wensen en behoeften van de consument maar ze hebben verder totaal niet vooruit gekeken, mede daarom staan ze nu op de rand van de afgrond.
    Jij zegt dat GM goed verkoopt?
    Een spelfout mag ik hopen? Het zal anders niet best zijn!

    Ik heb ook niet gezegt dat ze helemaal NIET verkopen, ze verkopen BIJNA niets.. Dat je het even weet..
    Je mag van een Duitser (BMW, Porsche en Audi) lelijk vinden, Ik vind de gemiddelde Amerikaan van tegenwoordig weer 10 keer niks (de challenger, 300C daargelaten) Het 15 jaar oude design die de yanks nog aanhangen.

    Een alternatief voor de Escalade: De Mercedes GL500!

    En dat je het verzint om te zeggen dat de Europese mentaliteit dromen is en dat het blijft bij dromen? Je reinste onzin als je het mij vraagt.. Er zijn bijvoorbeeld genoeg mensen die als hobby een oude klassieke Mercedes hebben en er alles aan doen om de onderdelen bij elkaar te krijgen..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North