• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Magna: wat is het en wat doen ze?

Auteur: autoblogger, gepost 31 mei 2009 om 10:20 – 38 Reacties

Magna

Nu blijkt dat Magna de nieuwe eigenaar is van Opel, is het tijd om eens te kijken met wie we te maken hebben. Wat voor bedrijf is het? Wat doen ze en wat zijn de eventuele toekomstplannen?

Magna is in 1957 opgericht in Toronto door Frank Stronach, een Oostenrijkse immigrant. Het bedrijf heeft 70.000 werknemers in 25 landen en levert onderdelen en systemen aan voor de automarkt. Magna behoort tot de grootste bedrijven in Canada en heeft vele Russische partners. Rusland is de snelst groeiende automarkt van Europa en op die manier wil men Opel daar een rol laten spelen.

Onderdeel van miljardenconcern Magna is het Oostenrijkse “Magna Steyr”, een divisie die zich richt op “complete vehicle engineering and assembly”. Op de website lezen we de volgende omschrijving: “With over 100 years of experience, MAGNA STEYR’s range of services makes us the leading global, brand-independent engineering and manufacturing partner to OEMs and positions us at the cutting edge of the automotive supply industry.”

Magna Steyr verzorgt de productie voor diverse merken en heeft contracten met oa Ford, Mazda, Saab, BMW, Mercedes en Chrysler. Een jaar geleden liet ook Porsche AG in Stuttgart weten dat men Magna Steyr Fahrzeugtechnik heeft gekozen als toekomstige partner voor de productie van auto’s (oa Cayman en Boxster). Magna Steyr is ook sterk in vierwielaandrijving, ze ontwikkelden oa het “4MATIC“-systeem voor Mercedes-Benz en hielpen mee met de ontwikkeling van de BMW X3 (ze produceerden ook alle X3’s).

Tevens maakt het bedrijf conceptcars om autoproducenten te verleiden tot nieuwe technologieen. Zo zagen we een paar maanden geleden de MILA EV Concept, een elektrische auto die in 2 uur haar lithium-ion accupakket kan opladen. Heeft men hiermee de Duitse overheid weten te overtuigen dat men milieuvriendelijke auto’s kan produceren? Zal Magna in de toekomst Opel gebruiken om dit soort technologie te showcasen? Het zou mij niet verbazen, Magna heeft al eens aangegeven dat men in 2010 een plug-in hybride op de markt wil brengen, de tijd tikt…

Ook interessant!

  • BMW X3 facelift is gelekt
  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • Manhart MHX3 600: een gelimiteerde BMW X3
    Manhart MHX3 600: een gelimiteerde BMW X3
  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

magna, Opel, Techniek

Vorig bericht: « Only in, eh, New Zealand: gratis geit bij je Mitsu pickup
Volgend bericht: Duracar in problemen vanwege Econcern »

Lees Interacties

Reacties

  1. Autofans.be zegt

    31 mei 2009 om 10:23

    Er is net bekend gemaakt dat de Russen 180.000 opels zullen gaan produceren. Die zijn er dus alvast zeer blij mee.

    Login om te reageren
  2. jbw89 zegt

    31 mei 2009 om 10:24

    Klinkt niet slecht, kan waarschijnlijk alleen maar beter worden!
    ’t Is in ieder geval beter dan Fiat als je het aan mij vraagt!

    Login om te reageren
  3. Polygoon zegt

    31 mei 2009 om 10:36

    We zullen zien, ik heb er zo mijn twijfels over.

    Login om te reageren
  4. Jesper zegt

    31 mei 2009 om 10:39

    Aha, dus ze gaan in ‘Mother Russia’ nu over van omgekatte Kadett E’s naar omgekatte Corsa’s? Fijn voor ze, als ze hun eigen meuk maar daar houden.
    Then again, bepaalde Opels zíjn straks van Russische makelij :o
    There goes the neighbourhood…

    Login om te reageren
  5. Klaas zegt

    31 mei 2009 om 10:50

    Steyr heeft wel een kleurrijk verleden in de autoproductie. Van de Fiat 500 (in licentie – verkocht als Steyr Puch 500) tot aan de Mercedes G (ook verkrijgbaar geweest als Puch) – ze hebben het gebouwd. Later is Puch verkocht aan Piaggio.

    Auto’s bouwen kunnen ze wel. Ik vraag me vooral af of ze ook auto’s kunnen verkopen. Dat heeft Magna nooit echt hoeven doen.

    Login om te reageren
  6. Thibaut zegt

    31 mei 2009 om 10:57

    Ik vraag mij momenteel af wat er in Europa zal overblijven van Opel. Hoeveel mensen staan straks op straat?

    Login om te reageren
  7. vixo zegt

    31 mei 2009 om 11:02

    Opels uit Rusland!!!! Weer een reden meer om nooit één te kopen.

    Login om te reageren
  8. Relief zegt

    31 mei 2009 om 11:20

    @vixo

    Ehm ik weet niet of je het door hebt, maar veel auto’s worden geproduceerd in balkanlande. Ook die van bekende merken.

    Niet alles komt uit Duitls

    Login om te reageren
  9. Relief zegt

    31 mei 2009 om 11:21

    @vixo

    Ehm ik weet niet of je het door hebt, maar veel auto’s worden geproduceerd in balkanlanden. Ook die van bekende merken.

    Niet alles komt uit Duitsland voor het geval je dat niet wist ;)

    Login om te reageren
  10. hubert zegt

    31 mei 2009 om 11:25

    Op deze manier wordt Magna waarschijnlijk de hoofdleverancier van alle opel onderdelen.
    Zullen de overige leveranciers blij mee zijn…
    Dan moeten die ook maar autofabrikanten over gaan nemen.

    Login om te reageren
  11. BananaFlip zegt

    31 mei 2009 om 11:32

    Dat klinkt als een gezond bedrijfje met meer dan genoeg ervaring.
    Hoe kan het ook anders.
    Opel is ook niet dom.

    Login om te reageren
  12. NLBUURMAN zegt

    31 mei 2009 om 11:33

    –edit: dank u, is inmiddels gefixt–

    OT: bedankt voor de Info, magna Steyr kende ik wel :) maar alles er om heen niet

    Login om te reageren
  13. Relief zegt

    31 mei 2009 om 11:34

    En ik verder dat Opel net zo zelfstandig blijft als het onder GM was en dat betekent gewoon dat er waarschijnlijk een aantal logistieke zaken veranderen, maar dat de organisatie wel veranderd.

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    31 mei 2009 om 11:36

    en natuurlijk weer dat domme volk dat denkt dat alle duitse auto,s ook daadwerkelijk uit duitsland komen ..

    kan niet uitblijven op 1 of andere manier ..

    Login om te reageren
  15. vixo zegt

    31 mei 2009 om 11:43

    @Relief

    Weet ik ook wel, daarom heb ik een in Belgie gebouwde Focus…

    Login om te reageren
  16. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 11:43

    Jezus, zo’n heel verhaal terwijl het antwoord zo simpel is.

    Magna, wat is het? Een bedrijf.
    Wat doen ze? Geld verdienen.

    Echt. Vier woorden. Klaar.

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    31 mei 2009 om 11:43

    Dus Opels worden binnenkort standaard voorzien van goudkleurige lak en enorme wielen om in de Russische smaak te vallen?

    Terwijl Opel met de Isignia net zo goed bezig was moet het weer terug naar het Manta tijdperk?

    Login om te reageren
  18. BananaFlip zegt

    31 mei 2009 om 11:48

    @ Rick-dos

    Ik had toch wel iets meer inhoud van je verwacht ;) .

    Login om te reageren
  19. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    31 mei 2009 om 11:51

    Wat een kortzichtige kleuters toch weer hier zeg…
    Magna is Canadees/ Oostenrijks, volgens mij 2 landen waar de gemiddelde Nederlander geen hekel aan heeft.
    Is het weer niet goed!

    Verder is Magna een zeer groot ‘global’ bedrijf, heeft vestigingen in de hele wereld, niet alleen in Rusland. En wat dan nog? Dan loopt Opel voor op veel andere merken in een groeimarkt als Rusland. Dus alleen maar positief!

    Login om te reageren
  20. Polygoon zegt

    31 mei 2009 om 11:52

    Mmmh had misschien toch liever fiat gezien als overnemer

    Login om te reageren
  21. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 12:08

    @Bananaflip

    Bedrijf, geld verdienen. Ik bedoel, hoeveel inhoud wil je nog meer hebben? ;)

    Login om te reageren
  22. W115 zegt

    31 mei 2009 om 13:01

    De Insignia was wel okay. En haal in hemelsnaam die lelijke vouw weg! :P

    Login om te reageren
  23. Emerald_Green_Jag zegt

    31 mei 2009 om 13:39

    … en als het fout gaat met Opel, kunnen ze allemaal zingen (zoals in South Park) “Blame Canada!” ;-)

    Login om te reageren
  24. daan zegt

    31 mei 2009 om 13:52

    oke, nog meer werkgelegenheid naar het oosten!!! even kijken wat er over 25 jaar nog te vinden is in het westen.
    “Je zou maar in het westen wonen en in de auto branche zitten!!!!!!!!!””AUW
    dat wordt dus verhuizen naar PRETNOV, en voor 2 slotty’s per uur “an die arbeit”.

    Login om te reageren
  25. Thibaut zegt

    31 mei 2009 om 14:03

    @daan:
    vandaar dat innovativiteit en R&D zo belangrijk zijn.
    Ken iemand die in de autobranche werkt hier (=in België). Die ontwerpen o.a. koppelingen voor Ferrari (ik weet de naam nu niet direct van het bedrijf. In de California zit alvast hun koppeling). Daar hebben ze niet meteen problemen. Werk genoeg momenteel.

    Login om te reageren
  26. Tommy zegt

    31 mei 2009 om 14:06

    Kende ook alleen Magna Steyr, als maker van de X3, X1, Rapide, G-klasse etc. Beetje hetzelfde als Karmann, een merkloze autoproducent.

    Login om te reageren
  27. joejojo zegt

    31 mei 2009 om 14:09

    Russen hebben er nog wel eens een handje van om, als het niet mocht werken, weg te lopen. Voor de middellange termijn moet Magna dus een andere partner zien te vinden. Wellicht dus alsnog Fiat?

    Ben benieuwd hoe Opel zich staande kan blijven houden onder leiding van Magna. In ieder geval komen binnekort de Astra en de Meriva op de markt, dus jonge bestsellers zullen ze gegarandeerd in huis hebben.

    Login om te reageren
  28. Clocker zegt

    31 mei 2009 om 14:30

    Jaguar is toch perfect terecht gekomen bij het Indische Tata. Waarom zou dit dan wel niet kunnen lukken? Ze ontwikkelen goede technologieën en hebben massa’s ervaring, nu hebben ze zelfs een gezond merk waar ze dit in kunnen verwerken. Kan perfect een win-win situatie worden.

    Login om te reageren
  29. JH zegt

    31 mei 2009 om 15:21

    Voor zover ik weet gaat MagnaSteyr de complete ontwikkeling van de nieuwe Boxster doen dus niet alleen de productie…
    Magna is groot en hopelijk lukt het ze want auto’s produceren is op het moment een heikele business en Jaguar/Tata is al genoemd maar Tata heeft op het moment ook grote financiele problemen door deze overname

    Login om te reageren
  30. Clocker zegt

    31 mei 2009 om 15:28

    Maar Tata is ook relatief gezien maar een klein bedrijf als je het langs Magna plaatst.

    Login om te reageren
  31. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 15:34

    @Clocker

    Come again?

    Login om te reageren
  32. robbie zegt

    31 mei 2009 om 15:36

    @Clocker, Tata is een klein bedrijf? Dus een bedrijf met 350.000 werknemers en een omzet van 72,5 miljard noem jij klein? Wat is voor jou dan een groot bedrijf? En verder zijn Jaguar en Land Rover helemaal niet zo lekker bij Tata terechtgekomen als je denkt. Er moeten nog steeds miljarden(!) ingepompt worden om de boel een beetje draaiende te houden. En daarnaast moet Tata nu al een dolle zuinige motoren etc gaan ontwikkelen om de gemiddelde CO2-uitstoot te verminderen. Dat kost bakken met geld.

    Login om te reageren
  33. Clocker zegt

    31 mei 2009 om 15:48

    Ok blijkbaar ben ik iets te snel geweest…excuses.

    In ieder geval denk ik dat Opel wel niet slecht terecht gekomen is.

    Login om te reageren
  34. KoFFiE zegt

    31 mei 2009 om 15:52

    Magna Steyr -> Steyr-Daimler-Puch -> Steyr Mannlicher? Dacht dat die wapens maakten? Straks zien we Opel Astra’s met een kanon op gemonteerd in het russische leger! :D

    Login om te reageren
  35. Esprit_de_Flandre zegt

    31 mei 2009 om 16:41

    @koffie: Steyr is idd ook producent van wapens, tractoren, motoren, militaire voertuigen enz… Maar ik weet niet zeker of dat dat allemaal nog bij elkaar hoort.

    De tractoren zijn nu bvb onderdeel van CNH. Van de wapens weet ik het niet.

    Login om te reageren
  36. Citrofiel zegt

    31 mei 2009 om 23:52

    Valt dit nu onder intergratie binnen de bedrijfskolom? Ik bedoel, ze bouwden al auto’s, nu gaan ze ze ontwikkelen en verkopen (aan importeurs/dealers). Dus ze zorgen ervoor dat meer stappen van de bewerking van een product binnen hun bedrijf vallen. Slim bedacht.

    Login om te reageren
  37. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 23:55

    Je kunt je trouwens afvragen of andere autofabrikanten nog wel zo happig zijn om opdrachten aan Magna te geven.

    Ze zijn immers concurrent geworden en dus geen onafhankelijke partij meer…

    Login om te reageren
  38. NG zegt

    1 juni 2009 om 20:17

    Klinkt goed voor Opel. In ieder geval beter dan GM

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North