Mais non! PSA test Franse autonome tech avec des noobs

Auteur: , 23 Reacties

Dat kan haast niet goed gaan.

RCZ

Op de dag dat minister Melanie bekend maakt dat ze de Nederlandse autowegen open wil stellen voor autonome auto’s, bericht PSA dat het autonome auto’s gaat testen zónder professionals achter het stuur. Het Franse concern dat we kennen van de merken Citroën, Peugeot en DS mag van de Franse overheid gebruik gaan maken van zo’n 2.000 kilometer Frans asfalt voor de tests.

Tot op heden hebben autonome PSA-auto’s naar verluidt al 120.000 kilometer afgelegd op de openbare Franse wegen. Dat gebeurde echter met professionele bestuurders achter het automatische bewegende stuur. Nu is het kennelijk tijd voor de volgende stap en komt Yann Modale achter het stuur te zitten.

En je weet hoe dat gaat met die Fransen, voordat je het weet staan ze voor de deur bij een coffeeshop in Limburg. De proef gaat in maart al van start. Voorzichtigheid is dus geboden als je deze zomer met de caravan naar de Provence afreist. In 2020 hoopt PSA de eerste autonome auto’s aan iedereen te kunnen verkopen.



23 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ja, want het grootste passagiersvliegtuig ter wereld kunnen ze autonoom laten vliegen, maar een 208 met een fiere Française erin niet… Right. Vooroordelen…
@luxaeterna:
1. Een 208 kan niet vliegen.

2. Vliegtuigen gaan in een rechte lijn. Een 208 neemt bochten.

@banaan7: en een vliegtuig maakt geen bochten op de autopilot?
@banaan7: vliegtuig kan tegenwoordig al automatisch landen en opstijgen! Welkom in 2017!
@rufctr01: sterker, autoland is zo nauwkeurig dat ze variatie hebben moeten inbouwen om te voorkomen dat er deuken in het asfalt zouden ontstaan doordat elk vliegtuig op exact dezelfde plek zou landen
@banaan7: nou, er zijn best wel 208’s die kunnen vliegen hoor. Ze hebben nog een dikke 6 cilinder ook meestal!
@banaan7:
Fijn dat je geen piloot bebt.
@banaan7: dus alle reizen met een vliegtuig gaan in een rechte lijn.
@raym: overgrote deel van de reis wel natuurlijk. Ze gaan toch niet om de 50 kilometer een dikke bochten naar links en naar rechts maken lijkt me?
@luxaeterna: Je hebt ook een stuk minder overstekende kinderen in de lucht…
@luxaeterna: precies. Testen toont immers de aanwezigheid van fouten, niet de afwezigheid van fouten. Oftewel het systeem foutloos implementeren is nooit gegarandeerd, ook niet met auto pilot.
@luxaeterna: En toch zit er vooralsnog altijd een professional achter de stuurknuppel van zo’n vliegende kist…..
@olivier420: En die vliegt een paar minuten echt, en de rest is autopilot.
@luxaeterna: maar hij zit er wel. Of liggend een stewardess naar huis te duwen. Maar da’s weer een andere discussie.
Ik vind 120dkm professionele testkilometers veel te weinig om al de gewone burger ermee aan de slag te laten gaan.
@misterdrogba: ik vind miljarden kilometers te weinig. Ik wil gewoon zelf kunnen sturen.
Omdat ze simpel weg gewoon geen profesionals hebben daar
@martijn11: ze zijn professioneel genoeg om innovatieve dingen te ontwerpen (TGV, Concorde, Exocet, Citroën, balpen en zo kan ik nog wel doorgaan) oh ja, en goed genoeg om inde beste interieurs te bouwen voor je favoriete Duitse merken!
Ze hebben de software van de Peugeot Ampera aangepast?
Frankrijk!
Eindelijk gaat een serieus innovatief merk zich ermee bemoeien. Gelukkig. Vanaf nu heb ik er vertrouwen in dat dat autonome rijden goed gaat komen.
In totaal 120k kilometers. Zal niet gelukt zijn met 1 auto
Lekker objectief artikel AB. Alsof alle Franse chauffeurs coffeeshop klanten zijn. Als BMW het deed was iedereen opeens vol lof want Duitsers kunnen allemaal zo goed rijden en Duitse auto’s zijn van sublieme kwaliteit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).