• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Man koopt barrel, doet Pikes Peak binnen 10 minuten

Auteur: jaapiyo, gepost 25 juni 2018 om 13:04 – 35 Reacties

E30


We hebben een nieuw doel voor onze Junkyard Race Alfa.

Als trouwe lezer van deze site ben je altijd op de hoogte van al het heetste autonieuws, dus ook van het feit dat Volkswagen gisteren een asfalt-smeltende tijd heeft neergezet in de traditionele Pikes Peak heuvelklim. De I.D.R. zette met Romain Dumas achter het stuur een 7:57.148 neer en snoepte daarmee een dikke zestien seconden af van het oude record dat op naam stond van Sébastien Loeb. Een knap resultaat dus. Of valt dat wel mee?

Immers is Volkswagen een miljardenbedrijf dat talloze puike techneuten in dienst heeft die allerlei trucjes kunnen verzinnen om te sjoemelen snel te zijn. Dankzij recente exercities van Audi en Porsche op Le Mans, lopen er binnen VAG verschillende mensen rond die wel weten hoe je zo’n varkentje wast. De man achter het stuur won de Franse klassieker bijvoorbeeld voor beide merken. Tevens zijn voor de ontwikkeling van de I.D.R. vast ook weer de nodige miljoenen uitgetrokken. Kortom, zoals bijna altijd heeft Volkswagen Motorsport weer het advies van Sun Tzu opgevolgd om zich alleen in gevechten te mengen die reeds gewonnen zijn.

Doch de Pikes Peak heuvelklim gaat om veel meer dan ‘de grote jongens’. Deelnemers van divers pluimage komen aan de start met hun eigen doelen. Een van deze helden heette dit jaar local hero Tim Hardy. Zijn vervoer om de heuvel te beklimmen: een BMW E30 3-serie die hij zeven jaar geleden kocht op Craigslist voor de som van 450 Dollar. Tim was destijds 23 en wilde graag aan de heuvelklim der heuvelklimmen meedoen voordat de volledige baan geasfalteerd werd.

Die opzet slaagde niet, omdat de BMW in erbarmelijke staat verkeerde en niet op tijd af was voor de race van dat jaar. Maar niet getreurd, Tim en wat matties hebben sindsdien keihard gewerkt aan de Dreier om ‘m elke keer weer een beetje sneller te maken. Met succes, want de E30 kwalificeerde zich dit jaar bij de eerste twintig. Het toetje kwam echter op racedag. Gisteren blies Tim de iconische jaren ’80 Bimmer sneller dan ooit de heuvel op. De stopwatch bleef steken op 9:59.709. Welkom in de onder tien minuten club! Hardy’s respons was dat van de typische coureur, het kan altijd nog wat harder en beter:

We’ve been doing this for six years and this was our best run by far. I was hoping to get it to right under 10 minutes and it’s pretty awesome to be a part of the limited number of people who make it under the 10-minute mark. But there are definitely some seconds in there. A couple corners I messed up and the tires started to get a little bit warm. But I felt like I was significantly faster at the bottom than I’ve ever been. I just hope we can keep climbing down the ladder.

Er is altijd nog volgend jaar…

Image credit en via The Gazette.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: Tesla Model S bijzonder snel op Pikes Peak
  • Motorfietsen nu definitief uitgesloten op Pikes Peak Hill Climb

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e30, Klassiekers, pikes-peak, Racing

Vorig bericht: « Vettel over Verstappen: “Ik ben te oud voor deze ongein”
Volgend bericht: Zo vermoordt Donald Trump dikke Duitse cabrio’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. dondeboer zegt

    25 juni 2018 om 13:08

    Zeer mooie prestatie. Ik ben wel nieuwsgierig wat het heeft gekost om een barrel van $ 450 om te bouwen tot heuvelklimmer.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      25 juni 2018 om 14:19

      @dondeboer:
      Bloed, zweet en tranen.

      Login om te reageren
      • smoked zegt

        25 juni 2018 om 14:27

        @desjonnies: En geld. En geen vrouw.

        Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          25 juni 2018 om 15:32

          @smoked: en geen kinderen of sociaal leven.

          Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          25 juni 2018 om 15:33

          @smoked: en geen kinderen of sociaal leven.

          Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          25 juni 2018 om 15:41

          @smoked:
          Geld kan meevallen.
          Als je maar veel mensen kent die meuk hebben liggen.
          En een neus voor koopjes en niet te belazerd om in te stappen om in verweggiestan te kopen.

          Login om te reageren
          • kle500 zegt

            25 juni 2018 om 19:55

            @desjonnies: dan lost het weer benzine. Toegegeven in de VS een stukje goedkoper, maar de afstanden zijn dan net weer wat groter.

            Login om te reageren
  2. transaxleman zegt

    25 juni 2018 om 13:10

    Die auto begon misschien als een barrel, maar voor een top 20 klassering zal er wel een behoorlijk serieus onderstel onder zitten, en de aerodynamica zal ook wel niet lukraak erop geschroefd zijn.
    staat ook behoorlijk breed, dus er zullen ook wel enorme slicks onder liggen

    Login om te reageren
    • xebas zegt

      25 juni 2018 om 14:10

      @transaxleman: https://www.youtube.com/watch?v=tkj11ZdqRiQ
      In 8 minuten de aerodynamica uitgelegd

      Login om te reageren
  3. ghengiskhan zegt

    25 juni 2018 om 13:21

    Als titel was misschien beter geweest: man koopt barrel, spendeert gedurende ettelijke jaren tienduizenden dollars, doet Pikes Peak in onder 10 minuten.
    Maar goed, sarcasme, cynisme en azijnpisserij daargelaten: knappe prestatie, ik doe het hem niet na.

    Login om te reageren
  4. ericc zegt

    25 juni 2018 om 13:25

    Deze heuvelklim mag ook in Gran Turismo komen! Zijn toch al sponsor aan de raamsticker te zien!

    Login om te reageren
    • n0zem zegt

      25 juni 2018 om 13:31

      @ericc: die zat er geloof ik ooit in, maar ben misschien in de war met een andere racegame!

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        25 juni 2018 om 13:36

        @n0zem: zat in Gran Turismo 6 inderdaad.

        Login om te reageren
        • breakingpoint zegt

          25 juni 2018 om 14:07

          @stephane8200: zat al als onverhard in GT2!

          Login om te reageren
          • stephane8200 zegt

            25 juni 2018 om 14:27

            @breakingpoint: die was ik vergeten. Dank je. Ben al vanaf GT1 aanwezig.

            Login om te reageren
  5. jpoers zegt

    25 juni 2018 om 13:25

    Gezien de ventilator naast m en het verder dichtgebouwd is. Iets met een middenmotor?

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      25 juni 2018 om 13:48

      @jpoers: ventilator? Je bedoelt het stuur dat los op het dashboard ligt?

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      25 juni 2018 om 13:50

      @jpoers: je doelt op het stuur dat op het dashboard ligt?

      Login om te reageren
    • harmannus zegt

      25 juni 2018 om 13:51

      @jpoers: bedoel je het stuur wat hij op het dashboard heeft gelegd?

      Login om te reageren
    • rrvliet zegt

      25 juni 2018 om 14:10

      @jpoers: of bedoel je misschien dat stuurtje dat daar ligt?

      Login om te reageren
    • snorrie zegt

      25 juni 2018 om 15:42

      @jpoers: stuurtje, je bedoelt de bediening van zijn aftermarket draaiorgel?

      Login om te reageren
    • shogun zegt

      25 juni 2018 om 16:10

      @jpoers: nope “gewoon” voorzien van een M52 Turbo.

      Login om te reageren
  6. gove zegt

    25 juni 2018 om 13:28

    balls of steel

    Login om te reageren
  7. e28forever zegt

    25 juni 2018 om 13:39

    Geen technische info?
    Zonde, gemiste kans.

    Login om te reageren
    • xebas zegt

      25 juni 2018 om 14:09

      @e28forever: https://www.bmwcca.org/news/turbo-bmw-e30-assaults-pikes-peak
      Hier staat al iets meer

      Login om te reageren
      • e28forever zegt

        25 juni 2018 om 15:31

        @xebas:
        Dank je!
        M52B28 met turbo blijkbaar.

        Login om te reageren
    • marinepower zegt

      25 juni 2018 om 17:51

      @e28forever: staat op de zijkant: het is een BMW 326.

      Login om te reageren
  8. bimmert zegt

    25 juni 2018 om 13:39

    Les 1, een e30 is nooit een barrel !

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 juni 2018 om 16:43

      @bimmert: De meeste e30’s zijn barrels, het zijn tenslotte geen Mercedessen.

      Login om te reageren
      • marinepower zegt

        25 juni 2018 om 17:48

        @lekbak: ben je niet in de war met een E300?

        Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    25 juni 2018 om 14:06

    Op dit fiets had ik wel willen zien wat een Porsche 919 Evo had gedaan. Ze gaan toch met dat beestje over de hele wereld om hem trucjes te laten doen: dan hadden ze dat hier ook wel kunnen doen.
    Vraag me af of ie een kans zou hebben: zitten niet heel veel KWh’s in die 919 Evo.

    Login om te reageren
  10. allesmetturbo zegt

    25 juni 2018 om 16:45

    we need specs and a buildlog please

    Login om te reageren
  11. ikleesookoverautos zegt

    25 juni 2018 om 17:47

    Wat een held. Beetje Guy Martin type!

    Login om te reageren
  12. dutchiehd zegt

    25 juni 2018 om 18:01

    Erg gaaf! Ik was al blij dat ik de nordschleife bridge-to-gantry in 9:58 deed in mijn 100pk sterke E36 compact, dat was ook flink trappen ?

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      25 juni 2018 om 19:56

      @dutchiehd: en best netjes

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North