Man koopt barrel, doet Pikes Peak binnen 10 minuten

Auteur: , 35 Reacties
E30

We hebben een nieuw doel voor onze Junkyard Race Alfa.

Als trouwe lezer van deze site ben je altijd op de hoogte van al het heetste autonieuws, dus ook van het feit dat Volkswagen gisteren een asfalt-smeltende tijd heeft neergezet in de traditionele Pikes Peak heuvelklim. De I.D.R. zette met Romain Dumas achter het stuur een 7:57.148 neer en snoepte daarmee een dikke zestien seconden af van het oude record dat op naam stond van Sébastien Loeb. Een knap resultaat dus. Of valt dat wel mee?

Immers is Volkswagen een miljardenbedrijf dat talloze puike techneuten in dienst heeft die allerlei trucjes kunnen verzinnen om te sjoemelen snel te zijn. Dankzij recente exercities van Audi en Porsche op Le Mans, lopen er binnen VAG verschillende mensen rond die wel weten hoe je zo’n varkentje wast. De man achter het stuur won de Franse klassieker bijvoorbeeld voor beide merken. Tevens zijn voor de ontwikkeling van de I.D.R. vast ook weer de nodige miljoenen uitgetrokken. Kortom, zoals bijna altijd heeft Volkswagen Motorsport weer het advies van Sun Tzu opgevolgd om zich alleen in gevechten te mengen die reeds gewonnen zijn.

Doch de Pikes Peak heuvelklim gaat om veel meer dan ‘de grote jongens’. Deelnemers van divers pluimage komen aan de start met hun eigen doelen. Een van deze helden heette dit jaar local hero Tim Hardy. Zijn vervoer om de heuvel te beklimmen: een BMW E30 3-serie die hij zeven jaar geleden kocht op Craigslist voor de som van 450 Dollar. Tim was destijds 23 en wilde graag aan de heuvelklim der heuvelklimmen meedoen voordat de volledige baan geasfalteerd werd.

Die opzet slaagde niet, omdat de BMW in erbarmelijke staat verkeerde en niet op tijd af was voor de race van dat jaar. Maar niet getreurd, Tim en wat matties hebben sindsdien keihard gewerkt aan de Dreier om ‘m elke keer weer een beetje sneller te maken. Met succes, want de E30 kwalificeerde zich dit jaar bij de eerste twintig. Het toetje kwam echter op racedag. Gisteren blies Tim de iconische jaren ’80 Bimmer sneller dan ooit de heuvel op. De stopwatch bleef steken op 9:59.709. Welkom in de onder tien minuten club! Hardy’s respons was dat van de typische coureur, het kan altijd nog wat harder en beter:

We’ve been doing this for six years and this was our best run by far. I was hoping to get it to right under 10 minutes and it’s pretty awesome to be a part of the limited number of people who make it under the 10-minute mark. But there are definitely some seconds in there. A couple corners I messed up and the tires started to get a little bit warm. But I felt like I was significantly faster at the bottom than I’ve ever been. I just hope we can keep climbing down the ladder.

Er is altijd nog volgend jaar…

Image credit en via The Gazette.



35 reacties

Zeer mooie prestatie. Ik ben wel nieuwsgierig wat het heeft gekost om een barrel van $ 450 om te bouwen tot heuvelklimmer.
@dondeboer:
Bloed, zweet en tranen.
@desjonnies: En geld. En geen vrouw.
@smoked: en geen kinderen of sociaal leven.
@smoked: en geen kinderen of sociaal leven.
@smoked:
Geld kan meevallen.
Als je maar veel mensen kent die meuk hebben liggen.
En een neus voor koopjes en niet te belazerd om in te stappen om in verweggiestan te kopen.
@desjonnies: dan lost het weer benzine. Toegegeven in de VS een stukje goedkoper, maar de afstanden zijn dan net weer wat groter.
Die auto begon misschien als een barrel, maar voor een top 20 klassering zal er wel een behoorlijk serieus onderstel onder zitten, en de aerodynamica zal ook wel niet lukraak erop geschroefd zijn.
staat ook behoorlijk breed, dus er zullen ook wel enorme slicks onder liggen
@transaxleman: https://www.youtube.com/watch?v=tkj11ZdqRiQ
In 8 minuten de aerodynamica uitgelegd
Als titel was misschien beter geweest: man koopt barrel, spendeert gedurende ettelijke jaren tienduizenden dollars, doet Pikes Peak in onder 10 minuten.
Maar goed, sarcasme, cynisme en azijnpisserij daargelaten: knappe prestatie, ik doe het hem niet na.
Deze heuvelklim mag ook in Gran Turismo komen! Zijn toch al sponsor aan de raamsticker te zien!
@ericc: die zat er geloof ik ooit in, maar ben misschien in de war met een andere racegame!
@n0zem: zat in Gran Turismo 6 inderdaad.
@stephane8200: zat al als onverhard in GT2!
@breakingpoint: die was ik vergeten. Dank je. Ben al vanaf GT1 aanwezig.
Gezien de ventilator naast m en het verder dichtgebouwd is. Iets met een middenmotor?
@jpoers: ventilator? Je bedoelt het stuur dat los op het dashboard ligt?
@jpoers: je doelt op het stuur dat op het dashboard ligt?
@jpoers: bedoel je het stuur wat hij op het dashboard heeft gelegd?
@jpoers: of bedoel je misschien dat stuurtje dat daar ligt?
@jpoers: stuurtje, je bedoelt de bediening van zijn aftermarket draaiorgel?
@jpoers: nope “gewoon” voorzien van een M52 Turbo.
balls of steel
Geen technische info?
Zonde, gemiste kans.
@e28forever: https://www.bmwcca.org/news/turbo-bmw-e30-assaults-pikes-peak
Hier staat al iets meer
@xebas:
Dank je!
M52B28 met turbo blijkbaar.
@e28forever: staat op de zijkant: het is een BMW 326.
Les 1, een e30 is nooit een barrel !
@bimmert: De meeste e30’s zijn barrels, het zijn tenslotte geen Mercedessen.
@lekbak: ben je niet in de war met een E300?
Op dit fiets had ik wel willen zien wat een Porsche 919 Evo had gedaan. Ze gaan toch met dat beestje over de hele wereld om hem trucjes te laten doen: dan hadden ze dat hier ook wel kunnen doen.
Vraag me af of ie een kans zou hebben: zitten niet heel veel KWh’s in die 919 Evo.
we need specs and a buildlog please
Wat een held. Beetje Guy Martin type!
Erg gaaf! Ik was al blij dat ik de nordschleife bridge-to-gantry in 9:58 deed in mijn 100pk sterke E36 compact, dat was ook flink trappen 🤔
@dutchiehd: en best netjes

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).