
Geen genade.
Volkswagen heeft na een maandenlange campagne eindelijk haar doel verwezenlijkt. Vandaag, tijdens de iconische heuvelklim van Pikes Peak, probeerden de Duitsers het record voor elektrische auto’s te verbreken. Volkswagen deed dit met de I.D. R, een elektrische racewagen met een enorme taartschep die speciaal bestemd was om het record aan diggelen te smijten. Met Romain Dumas aan het roer werden de bestaande records met de grond gelijk gemaakt.
We bespreken hier wel vaker coureurs die, in hun eigen recht, uitermate geniaal zijn wanneer ze achter het stuur zitten. Romain Dumas hoort zeker thuis in het rijtje coureurs waarvoor we diep respect hebben. Dit ondanks het feit dat de Fransman nooit in de Formule 1 reed. In plaats daarvan stapte Dumas na de Formule 3000 over op langeafstandskampioenschappen en GT-races. Romain kwam in zijn carrière o.a. uit voor de fabrieksteams van Audi en Porsche en won in beide gevallen de 24 uur van Le Mans. Daarnaast doet hij al jaren mee met de Pikes Peak heuvelklim. Dumas won de wedstrijd in 2014, 2016 en 2017.
Niet vreemd dus, dat Volkswagen uitgerekend Romain opbelde toen ze besloten de I.D R te willen gebruiken voor een recordpoging. Een duidelijk doel dat Dumas, met de juiste stuurbewegingen, zou moeten kunnen verwezenlijken. Eerder deze week bewees de Fransman dat zowel hij als de auto uit het juiste hout gesneden waren. Hoewel Volkswagen zich aanvankelijk het doel had gesteld enkel het record voor elektrische auto’s te willen breken, was Dumas deze vrijdag al 10 seconden sneller dan het algemene kwalificatierecord (2013) van Sebastien Loeb. De rallylegende volgde zijn rappe heuvelklim dat jaar op met een officieel baanrecord. In de race kwam Loeb tot een tijd van 8:13.878.
Helemaal verrassend is het dus niet, dat Volkswagen nu het record voor elektrische auto’s pakt, evenals het algemene snelheidsrecord. Dumas kwam in zijn enige poging tot een verbluffende tijd van 7:57.148. Daarmee is hij ruim 16,5 seconden sneller dan het record dat Loeb in 2013 vestigde. Bedenk, we spreken hier over een extreem uitdagende klim van bijna 20 kilometer. Hoewel we nog tot morgen moeten wachten op de officiële tijden, is de kans klein dat het voorlopige record uit de handen van Volkswagen gegrist zal worden.
Het is een waardige terugkeer van Volkswagen. Om de laatste officiële deelname van de Duitsers te vinden, moeten we 31 jaar terug in de geschiedenis van de race duiken. Volkswagen deed in 1987 mee met deze krankzinnige Golf II, maar viel in de slotmeters van de heuvelklim uit nadat een onderdeel van de ophanging het had begeven.
Met dank aan Dirk voor de tip!
Grote kans dat er gesjoemeld is…
@Rick-dos: Piech peak
@mb10: Pikes Piech
@Edge: niet sjoemelen met de naam graag.
@Rick-dos: loopt die EV stiekem op diesel??
Nu nog een respectabele EV op de markt zetten tegen een concurrende prijs.
@monsieurleloure: ondanks alle negativiteit over VAG, als er een bedrijf is die een betaalbare EV in de markt kan zetten zijn zij het wel. Denk ik.
@monsieurleloure: je bedoelt een e-golf?
@nautique206:
Die dus niet, 200km range noem ik niet respectabel.
@monsieurleloure: is tegenwoordig 300km. Als je veel meer wilt, moet je al snel naar een Tesla uitwijken en die zijn 2x zo duur
@nautique206: 300km is nog steeds niks. In ons drukke leven vergeet je makkelijk te tanken. Laat staan je batterij op te laden wat al veel langer duurt. Rijden in een elektrisch voertuig kan alleen als je je lifestyle aanpast.
@werf76: klopt. Dat is het idee van elektrisch rijden. Maar daar ging t hier niet over
@nautique206: precies. Elke ochtend met 300 km range op pad. enige mindset die je moet veranderen is dat je elke avond trouw je auto aan de lader legt. Rij je dagelijks van Maastricht naar Den Helder dan kan het niet zo handig maar als je woon werk 150km bedraagt kan je beter eens gaan denken aan verhuizen. Ohja. Mindset stekkeren is één verandering. Andere verandering: nooit meer naar een tankstation. Ever.
@stamp: hoe kom ik dan aan koffie onderweg…
@peug206: koffie bij een tankstation? Ga je schamen. Of wacht. Jij haalt er zeker ook de bloemen voor moedersdevrouw met moederdag? Koffie zet je zelf of je haalt ’t bij de Tabac. Of je minnares schenkt je er een in: ” one for the road ” La dolce vita.
@stamp: ik red het niet met 1 koffie tot 5 uur ’s middags. Dus ik haal onderweg nog wel eens een bakkie. En dat slootwater van een paar jaar terug is ondertussen bij de meeste tankstations wel vervangen tot een drinkbaar iets…
@peug206: Koffie ‘nodig’ hebben… Verslaafde!
@joostie: too true to deny.
@werf76: yep. s’Avonds stekkeren en stoppen met roken want je komt nooit meer bij het tankstation. Flinke aanpassing inderdaad…
@monsieurleloure: ruim voldoende voor woon-werkverkeer. Wat ik bespaar op inkomstenbelasting wordt benut voor de tweede auto.
Sterk. Heel sterk. En we staan nog maar in de beginfase van elektrisch rijden. Natuurlijk kan je dit afwimpelen: verbrandingsmotoren hebben zuurstoftekort, elektromotoren zijn in het voordeel in haarspeldbochten etc. Ik sta ervan te kijken…
@breakingpoint: Dat verbrandingsmotoren een zuurstoftekort hebben is een 150 jaar oud compromis, en daarmee gewoon een legitiem argument.
@Jochempie: omdat het een legitiem argument is wil het niet zeggen dat het tot vervelens toe moet herhaald worden. Het is wel altijd de 1e opmerking die je ziet als het over een EV op Pikes Peak gaat
@breakingpoint: Zolang de verbrandingsmotor ten onrechte de upper hand heeft, mag het van mij tot vervelens toe herhaald worden. Er zijn genoeg mensen die tot vervelens toe herhalen dat de verbrandingsmotor niet mag verdwijnen, toch?
@Jochempie: Hoe bedoel je, ten onrechte? En dit mag ook niet verdwijnen, puur voor de legacy. Dit neemt gewoon mijn ontzag voor de snelle ontwikkelingen op EV-vlak niet weg
Mooi. Jammer dat ze alleen een omgekatte Golf aanbieden als EV…. Marketingmensen zijn de realiteit een beetje vooruitgesneld helaas.
@trustmeiamanengineer: elektrisch golfkarretje? (Ja sorry de bal lag zó voor open doel…)
Audi’s lmp1 techniek lag kant en klaar
Nette prestatie ik kijk uit naar het on board filmpje
Op een gegeven moment zal je toch echt moeten toegeven dat electro de toekomst heeft.
Ik kan er niet echt rouwig om doen. De toekomst ziet er mooi uit.
Sinds Pikes Peak geheel geasfalteerd is ben ik mijn interesse erin verloren… Dus dat nu elk jaar de records verder aangescherpt worden doe mij niet zo veel…
Volkswagen, dus niet indrukwekkend…
Ben benieuwd wat het antwoord van Tesla gaat worden. Verslagen worden in de eigen achtertuin én op eigen terrein door een wagen van Da Competition zal de Muskinator niet lekker zitten….
@frank2b: Tesla houd zich helemaal niet bezig met racen. Zelfs als ze een supercar introduceren is dat met open dakkie..
Even de media afleiden van alle slechte berichten.
Leuk maar elektrisch rijden doen we op de kermis!
Boeiend! Er is maar 1 pikes peak auto die er toe doet: de Suzuki Escudo pikes peak! Met een beetje tuning ging dat ding 1200 km/h op zijn achterwielen!
@jaso013: ja want die 1200km/h heb je ook nodig op Pikes Peak.
@ikleesookoverautos: in GT wel.
Rimac en deze I.D. bewijzen het weer: de 1% verbetering die per jaar nog te verbeteren valt bij verbrandingsmotoren valt in het niet bij de veel snellere vooruitgang die elektromotoren mogelijk maken. Iedereen zeurt altijd over de accu’s maar een benzine auto uit 1940 haalt ook geen 500 km. Het belangrijkste is nu beter rubber om het enorme koppel op het asfalt te plakken.
Zelfs al helpt het niets voor de wereldwijde CO2 uitstoot, dan nog is elektrificering van de auto een enorme verbetering. Geluid en trillingen zijn afwezig. Het milieu is niets meer dan een start trigger voor de verandering. Grote autofabrikanten hebben de ontwikkeling altijd tegengehouden omdat hun businessmodel (gebaseerd op brandstof) zo lekker liep. Zo’n verbrandingsmotor is namelijk duur/winstgevend om te produceren en er is veel onderhoud voor nodig, wat ook winstgevend is. Iedereen zou toch raar opkijken als je je laptop weg zou moeten brengen voor de jaarlijkse beurt… Maar bij auto’s is het ineens normaal. Tja en nu moet alles ineens om vanwege milieu. Elektrificeren van auto’s gaat noppes nada helpen voor de wereldwijde CO2 uitstoot, daarvoor stoot de rest teveel uit. Maargoed, zolang het de duw is die autofabrikanten dwingt tot verandering vind ik het wel prima zo.
@dare2think: Precies dit!
Formule E is geen concurrentie voor Formule 1 en komt wat snelheid en afstand betreft niet eens in de buurt. Dat zegt genoeg over de werkelijke bruikbaarheid in de praktijk van een EV met accu.