• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen verplettert ALLE Pikes Peak-records

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 24 juni 2018 om 19:47 – 42 Reacties

Volkswagen verplettert ALLE Pikes Peak-records


Geen genade.

Volkswagen heeft na een maandenlange campagne eindelijk haar doel verwezenlijkt. Vandaag, tijdens de iconische heuvelklim van Pikes Peak, probeerden de Duitsers het record voor elektrische auto’s te verbreken. Volkswagen deed dit met de I.D. R, een elektrische racewagen met een enorme taartschep die speciaal bestemd was om het record aan diggelen te smijten. Met Romain Dumas aan het roer werden de bestaande records met de grond gelijk gemaakt.

We bespreken hier wel vaker coureurs die, in hun eigen recht, uitermate geniaal zijn wanneer ze achter het stuur zitten. Romain Dumas hoort zeker thuis in het rijtje coureurs waarvoor we diep respect hebben. Dit ondanks het feit dat de Fransman nooit in de Formule 1 reed. In plaats daarvan stapte Dumas na de Formule 3000 over op langeafstandskampioenschappen en GT-races. Romain kwam in zijn carrière o.a. uit voor de fabrieksteams van Audi en Porsche en won in beide gevallen de 24 uur van Le Mans. Daarnaast doet hij al jaren mee met de Pikes Peak heuvelklim. Dumas won de wedstrijd in 2014, 2016 en 2017.

Volkswagen verplettert ALLE Pikes Peak-records

Niet vreemd dus, dat Volkswagen uitgerekend Romain opbelde toen ze besloten de I.D R te willen gebruiken voor een recordpoging. Een duidelijk doel dat Dumas, met de juiste stuurbewegingen, zou moeten kunnen verwezenlijken. Eerder deze week bewees de Fransman dat zowel hij als de auto uit het juiste hout gesneden waren. Hoewel Volkswagen zich aanvankelijk het doel had gesteld enkel het record voor elektrische auto’s te willen breken, was Dumas deze vrijdag al 10 seconden sneller dan het algemene kwalificatierecord (2013) van Sebastien Loeb. De rallylegende volgde zijn rappe heuvelklim dat jaar op met een officieel baanrecord. In de race kwam Loeb tot een tijd van 8:13.878.

Helemaal verrassend is het dus niet, dat Volkswagen nu het record voor elektrische auto’s pakt, evenals het algemene snelheidsrecord. Dumas kwam in zijn enige poging tot een verbluffende tijd van 7:57.148. Daarmee is hij ruim 16,5 seconden sneller dan het record dat Loeb in 2013 vestigde. Bedenk, we spreken hier over een extreem uitdagende klim van bijna 20 kilometer. Hoewel we nog tot morgen moeten wachten op de officiële tijden, is de kans klein dat het voorlopige record uit de handen van Volkswagen gegrist zal worden.

Volkswagen verplettert ALLE Pikes Peak-records

Het is een waardige terugkeer van Volkswagen. Om de laatste officiële deelname van de Duitsers te vinden, moeten we 31 jaar terug in de geschiedenis van de race duiken. Volkswagen deed in 1987 mee met deze krankzinnige Golf II, maar viel in de slotmeters van de heuvelklim uit nadat een onderdeel van de ophanging het had begeven.

Met dank aan Dirk voor de tip!

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.4 record
    Volkswagen ID.4 record: langste EV roadtrip ooit
  • Video: Tesla Model S bijzonder snel op Pikes Peak
  • Motorfietsen nu definitief uitgesloten op Pikes Peak Hill Climb
  • Extreme Bentley Continental is klaar om Pikes Peak te bestormen

Nieuwste artikelen

  • Deze Lamborghini Temerario gooit zijn accu's in de prullenbak
    Deze Lamborghini Temerario gooit zijn accu’s in de prullenbak
  • Dynamische walrus zet indrukwekkend record neer
    Dynamische walrus zet indrukwekkend record neer
  • Verpest je Revuelto voor enkele tienduizenden euro's
    Verpest je Revuelto voor enkele tienduizenden euro’s
  • Meer dan 16.000 C3's en DS3's staan met stof op de oprit
    Meer dan 16.000 C3’s en DS3’s staan met stof op de oprit
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, id, ID-R, pikes-peak, Racing, record, romain-dumas, Volkswagen

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Grand Prix van Frankrijk 2018
Volgend bericht: Het logo van Hyundai is niet zomaar een simpele ‘H’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick-dos zegt

    24 juni 2018 om 19:56

    Grote kans dat er gesjoemeld is…

    Login om te reageren
    • mb10 zegt

      24 juni 2018 om 20:25

      @Rick-dos: Piech peak

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        24 juni 2018 om 23:16

        @mb10: Pikes Piech

        Login om te reageren
        • mb10 zegt

          24 juni 2018 om 23:24

          @Edge: niet sjoemelen met de naam graag.

          Login om te reageren
    • DaveB zegt

      25 juni 2018 om 03:24

      @Rick-dos: loopt die EV stiekem op diesel??

      Login om te reageren
  2. monsieurleloure zegt

    24 juni 2018 om 20:00

    Nu nog een respectabele EV op de markt zetten tegen een concurrende prijs.

    Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      24 juni 2018 om 20:04

      @monsieurleloure: ondanks alle negativiteit over VAG, als er een bedrijf is die een betaalbare EV in de markt kan zetten zijn zij het wel. Denk ik.

      Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      24 juni 2018 om 20:06

      @monsieurleloure: je bedoelt een e-golf?

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        24 juni 2018 om 20:26

        @nautique206:

        Die dus niet, 200km range noem ik niet respectabel.

        Login om te reageren
        • nautique206 zegt

          24 juni 2018 om 21:10

          @monsieurleloure: is tegenwoordig 300km. Als je veel meer wilt, moet je al snel naar een Tesla uitwijken en die zijn 2x zo duur

          Login om te reageren
          • werf76 zegt

            24 juni 2018 om 22:04

            @nautique206: 300km is nog steeds niks. In ons drukke leven vergeet je makkelijk te tanken. Laat staan je batterij op te laden wat al veel langer duurt. Rijden in een elektrisch voertuig kan alleen als je je lifestyle aanpast.

            Login om te reageren
            • nautique206 zegt

              24 juni 2018 om 22:07

              @werf76: klopt. Dat is het idee van elektrisch rijden. Maar daar ging t hier niet over

              Login om te reageren
              • stamp zegt

                24 juni 2018 om 22:31

                @nautique206: precies. Elke ochtend met 300 km range op pad. enige mindset die je moet veranderen is dat je elke avond trouw je auto aan de lader legt. Rij je dagelijks van Maastricht naar Den Helder dan kan het niet zo handig maar als je woon werk 150km bedraagt kan je beter eens gaan denken aan verhuizen. Ohja. Mindset stekkeren is één verandering. Andere verandering: nooit meer naar een tankstation. Ever.

              • peug206 zegt

                24 juni 2018 om 22:47

                @stamp: hoe kom ik dan aan koffie onderweg…

              • stamp zegt

                24 juni 2018 om 22:52

                @peug206: koffie bij een tankstation? Ga je schamen. Of wacht. Jij haalt er zeker ook de bloemen voor moedersdevrouw met moederdag? Koffie zet je zelf of je haalt ’t bij de Tabac. Of je minnares schenkt je er een in: ” one for the road ” La dolce vita.

              • peug206 zegt

                25 juni 2018 om 07:05

                @stamp: ik red het niet met 1 koffie tot 5 uur ’s middags. Dus ik haal onderweg nog wel eens een bakkie. En dat slootwater van een paar jaar terug is ondertussen bij de meeste tankstations wel vervangen tot een drinkbaar iets…

              • joostie zegt

                25 juni 2018 om 18:57

                @peug206: Koffie ‘nodig’ hebben… Verslaafde!

              • peug206 zegt

                25 juni 2018 om 19:15

                @joostie: too true to deny.

            • mashell zegt

              25 juni 2018 om 18:47

              @werf76: yep. s’Avonds stekkeren en stoppen met roken want je komt nooit meer bij het tankstation. Flinke aanpassing inderdaad…

              Login om te reageren
        • flutterby zegt

          25 juni 2018 om 14:09

          @monsieurleloure: ruim voldoende voor woon-werkverkeer. Wat ik bespaar op inkomstenbelasting wordt benut voor de tweede auto.

          Login om te reageren
  3. breakingpoint zegt

    24 juni 2018 om 20:05

    Sterk. Heel sterk. En we staan nog maar in de beginfase van elektrisch rijden. Natuurlijk kan je dit afwimpelen: verbrandingsmotoren hebben zuurstoftekort, elektromotoren zijn in het voordeel in haarspeldbochten etc. Ik sta ervan te kijken…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      24 juni 2018 om 20:27

      @breakingpoint: Dat verbrandingsmotoren een zuurstoftekort hebben is een 150 jaar oud compromis, en daarmee gewoon een legitiem argument.

      Login om te reageren
      • breakingpoint zegt

        24 juni 2018 om 21:16

        @Jochempie: omdat het een legitiem argument is wil het niet zeggen dat het tot vervelens toe moet herhaald worden. Het is wel altijd de 1e opmerking die je ziet als het over een EV op Pikes Peak gaat

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          25 juni 2018 om 08:26

          @breakingpoint: Zolang de verbrandingsmotor ten onrechte de upper hand heeft, mag het van mij tot vervelens toe herhaald worden. Er zijn genoeg mensen die tot vervelens toe herhalen dat de verbrandingsmotor niet mag verdwijnen, toch?

          Login om te reageren
          • breakingpoint zegt

            25 juni 2018 om 08:55

            @Jochempie: Hoe bedoel je, ten onrechte? En dit mag ook niet verdwijnen, puur voor de legacy. Dit neemt gewoon mijn ontzag voor de snelle ontwikkelingen op EV-vlak niet weg

            Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    24 juni 2018 om 20:10

    Mooi. Jammer dat ze alleen een omgekatte Golf aanbieden als EV…. Marketingmensen zijn de realiteit een beetje vooruitgesneld helaas.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      24 juni 2018 om 21:32

      @trustmeiamanengineer: elektrisch golfkarretje? (Ja sorry de bal lag zó voor open doel…)

      Login om te reageren
  5. lekkaah zegt

    24 juni 2018 om 20:33

    Audi’s lmp1 techniek lag kant en klaar

    Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    24 juni 2018 om 20:36

    Nette prestatie ik kijk uit naar het on board filmpje

    Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    24 juni 2018 om 20:50

    Op een gegeven moment zal je toch echt moeten toegeven dat electro de toekomst heeft.
    Ik kan er niet echt rouwig om doen. De toekomst ziet er mooi uit.

    Login om te reageren
  8. notsobig zegt

    24 juni 2018 om 21:09

    Sinds Pikes Peak geheel geasfalteerd is ben ik mijn interesse erin verloren… Dus dat nu elk jaar de records verder aangescherpt worden doe mij niet zo veel…

    Login om te reageren
  9. 87sandyd zegt

    24 juni 2018 om 21:18

    Volkswagen, dus niet indrukwekkend…

    Login om te reageren
  10. frank2b zegt

    24 juni 2018 om 21:30

    Ben benieuwd wat het antwoord van Tesla gaat worden. Verslagen worden in de eigen achtertuin én op eigen terrein door een wagen van Da Competition zal de Muskinator niet lekker zitten….

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 juni 2018 om 14:07

      @frank2b: Tesla houd zich helemaal niet bezig met racen. Zelfs als ze een supercar introduceren is dat met open dakkie..

      Login om te reageren
  11. dees zegt

    24 juni 2018 om 21:44

    Even de media afleiden van alle slechte berichten.

    Login om te reageren
  12. ghost zegt

    24 juni 2018 om 23:43

    Leuk maar elektrisch rijden doen we op de kermis!

    Login om te reageren
  13. jaso013 zegt

    25 juni 2018 om 03:06

    Boeiend! Er is maar 1 pikes peak auto die er toe doet: de Suzuki Escudo pikes peak! Met een beetje tuning ging dat ding 1200 km/h op zijn achterwielen!

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      25 juni 2018 om 04:21

      @jaso013: ja want die 1200km/h heb je ook nodig op Pikes Peak.

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        25 juni 2018 om 07:41

        @ikleesookoverautos: in GT wel.

        Login om te reageren
  14. dare2think zegt

    25 juni 2018 om 13:02

    Rimac en deze I.D. bewijzen het weer: de 1% verbetering die per jaar nog te verbeteren valt bij verbrandingsmotoren valt in het niet bij de veel snellere vooruitgang die elektromotoren mogelijk maken. Iedereen zeurt altijd over de accu’s maar een benzine auto uit 1940 haalt ook geen 500 km. Het belangrijkste is nu beter rubber om het enorme koppel op het asfalt te plakken.

    Zelfs al helpt het niets voor de wereldwijde CO2 uitstoot, dan nog is elektrificering van de auto een enorme verbetering. Geluid en trillingen zijn afwezig. Het milieu is niets meer dan een start trigger voor de verandering. Grote autofabrikanten hebben de ontwikkeling altijd tegengehouden omdat hun businessmodel (gebaseerd op brandstof) zo lekker liep. Zo’n verbrandingsmotor is namelijk duur/winstgevend om te produceren en er is veel onderhoud voor nodig, wat ook winstgevend is. Iedereen zou toch raar opkijken als je je laptop weg zou moeten brengen voor de jaarlijkse beurt… Maar bij auto’s is het ineens normaal. Tja en nu moet alles ineens om vanwege milieu. Elektrificeren van auto’s gaat noppes nada helpen voor de wereldwijde CO2 uitstoot, daarvoor stoot de rest teveel uit. Maargoed, zolang het de duw is die autofabrikanten dwingt tot verandering vind ik het wel prima zo.

    Login om te reageren
    • joostie zegt

      25 juni 2018 om 19:00

      @dare2think: Precies dit!

      Login om te reageren
  15. kroon zegt

    25 juni 2018 om 15:14

    Formule E is geen concurrentie voor Formule 1 en komt wat snelheid en afstand betreft niet eens in de buurt. Dat zegt genoeg over de werkelijke bruikbaarheid in de praktijk van een EV met accu.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North