• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Man voert Porsche op, Porsche zegt BOEM

Auteur: Author, gepost 24 augustus 2015 om 21:08 – 56 Reacties

Afbeelding Man voert Porsche op, Porsche zegt BOEMAfbeelding Man voert Porsche op, Porsche zegt BOEMAfbeelding Man voert Porsche op, Porsche zegt BOEMAfbeelding Man voert Porsche op, Porsche zegt BOEMAfbeelding Man voert Porsche op, Porsche zegt BOEMAfbeelding Man voert Porsche op, Porsche zegt BOEMAfbeelding Man voert Porsche op, Porsche zegt BOEM

Man voert Porsche op, Porsche zegt BOEM
De drijfstang hierboven op de foto doet bij Autoblog exclusief zijn verhaal.

Tuning. De één spendeert er gerust hele jaarsalarissen aan en steekt elke avond een paar kaarsjes aan bij een foto van Paul Walker, de ander haalt z’n neus ervoor op en vindt een paar dierenstickers op de achterste zijruiten al gek genoeg. Dat mag, smaken verschillen.

Forumgebruiker SWC is er één uit eerstgenoemde categorie. Zijn 997 Turbo heeft de volgende modificaties achter de kiezen:

Cobb custom tune by Undercover, Kline catless, 997.2 ICs, Forge BRVs, BMC filter, IPD plenum, EVOMS Lightweight Pulley, MAcarbon steering wheel/interior trims, GT2RS fender flares, Aero kit front lip, GT2 add on spoiler, 20″ Strasse Forged SM8s(Street), 19″ BBS CH-Rs(Track), H&R springs, full LEDs in/out, Alpine INE-W928HD with backup camera, Focal, JL Audio, Blinder jammer.

De eigenaar kocht z’n auto in standaardspecificatie en met ongeveer 100.000 km op de teller. Na een Softronic tune was de Porker goed voor een fijne 500 pk, aan de wielen gemeten. Onlangs gaf SWC de turbo’s van z’n Elfer een flinke upgrade vanwege een probleempje met olieverbruik en rook uit de uitlaat. Die paar extra pony’s waren mooi meegenomen, maar dat was niet per se het doel van de modificatie.

Kort geleden werd de auto uitgelaten op een 1/2 mijl dragrace-evenement en aanvankelijk liep ‘ie als een zonnetje. Dat was echter van korte duur, want bij een rollende start werd het gaspedaal gevloerd en ging het blok de lucht in. Het resultaat van deze boem checkt u op de foto’s. Wat de oorzaak was? Het kan aan heel veel dingen liggen, dus één duidelijke reden voor de schade is er niet.

Overigens hoeven we niet al te veel medelijden te hebben met SWC, er is alweer een nieuw blok onderweg. Want een high roller verslijt zescilinder boxers alsof het tandenstokers zijn.

Ook interessant!

  • Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
    Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
  • Dit is de Porsche Taycan met de meeste downforce
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

911, Porsche, schade, tuning

Vorig bericht: « Weer een kalenderbabe? Nope, maar ze racet wel in Audi’s
Volgend bericht: Dit is de duurste Volkswagen occasion van Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. rolov zegt

    24 augustus 2015 om 21:12

    Zo die is stuk. Moet wel vreselijk hard gegaan zijn. Helaas geen beelden van?

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    24 augustus 2015 om 21:13

    Die is stuk. Mooie reden om er een nog dikker blok in te hangen.

    Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    24 augustus 2015 om 21:21

    Die boxer is knocked out…

    Login om te reageren
  4. raym zegt

    24 augustus 2015 om 21:25

    Zie alleen de link niet met paul walker. Maar kan aan mij liggen

    Login om te reageren
    • norge zegt

      24 augustus 2015 om 21:32

      @raym: slecht presteren?

      Login om te reageren
      • raym zegt

        24 augustus 2015 om 22:03

        @norge: zou dat het zijn

        Login om te reageren
      • ds3thp zegt

        24 augustus 2015 om 22:35

        @norge: of de combinatie van Paul en Porsches?! Schijnt ook niet goed te gaan!!

        Login om te reageren
    • rolov zegt

      24 augustus 2015 om 21:34

      @raym: de tuningsgod voor velen. Lijkt mij toch vrij duidelijk.

      Login om te reageren
      • johanhummer9 zegt

        24 augustus 2015 om 22:04

        @rolov: en toch blijf ik het idee hebben dat ie nog geen bougie kan vervangen

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          24 augustus 2015 om 22:18

          @johanhummer9: nee dat kon hij wel. Alleen het Was een acteur met voorliefde voor snelle auto’s. En acteurs worden tegenwoordig tot God verheven.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            25 augustus 2015 om 00:15

            @rolov: Hij kon alleen geen banden vervangen.

            Login om te reageren
            • rolov zegt

              25 augustus 2015 om 11:08

              @SimonMc: makkelijk.

              Login om te reageren
        • xiran zegt

          24 augustus 2015 om 22:20

          @johanhummer9: ik denk dat hij zelf een heel eind komt. Niet alles natuurlijk maar veel kon hij wel.

          Login om te reageren
      • raym zegt

        24 augustus 2015 om 22:05

        @rolov: tuningsgod laat me niet lachen.

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          24 augustus 2015 om 22:17

          @raym: tja zo zien de meeste chappies met felgekleurde autos hem. Ik verzin het ook niet.

          Login om te reageren
        • xiran zegt

          25 augustus 2015 om 07:34

          @raym: dat zal je nog tegen vallen.

          Login om te reageren
          • raym zegt

            25 augustus 2015 om 07:38

            @xiran: denk het niet.

            Login om te reageren
    • parker zegt

      25 augustus 2015 om 07:16

      @raym: wie is Paul Walker?

      Login om te reageren
  5. philipf zegt

    24 augustus 2015 om 21:28

    Behoorlijk naar de klote!

    Login om te reageren
  6. carmasterr zegt

    24 augustus 2015 om 21:40

    Paul Walker. Fast and Furious. Tuning. Dood. Kaarsjes.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      24 augustus 2015 om 21:41

      @carmasterr:

      @raym.

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      24 augustus 2015 om 22:35

      @carmasterr: Paul Walker als acteur was natuurlijk geen De Niro, Pacino of Brando. Maar hij speelde in films die appelleerde aan het autominnende publiek.

      Paul Walker als autoliefhebber heb ik wel hoog zitten. Hij had een collectie mooie auto’s waar ik wel blij van werd. Supra’s, Skyline’s, M3 Lightwheight, Saleen Mustangs, een geïmporteerde RS6 Avant (alleen de limousine werd geleverd in de VS), RS Porsches en nog een heleboel leuke auto’s.

      Login om te reageren
  7. gash zegt

    24 augustus 2015 om 21:47

    Toch zonde van zo’n motor. Hij had naast de XL-turbo’s ook direct het blok moeten aanpassen. Scheelt uiteindelijk een hoop gedoe en $$$.

    Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    24 augustus 2015 om 21:50

    Best opmerkelijk. 911 Turbo’s zijn normaal gesproken behoorlijk sterk en het is ook niet een 1200pk conversie. Gewoon wat aanpassingen ter optimalisatie. De turbo’s zijn nog gewoon origineel.

    Dit is trouwens wel de reden dat engine swaps een goede optie zijn. Je hebt het extra vermogen dat je wilt, maar het is wel betrouwbaarder. Alhoewel een GT2 RS blok behoorlijk duur zal zijn.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      24 augustus 2015 om 22:05

      @gtwillem: eens maar iemand als de persoon in kwestie koopt een Porsche met 100K erop, niemand weet of die eerste eigenaar of misschien wel eigenaren, er ook mee hebben lopen raggen. Misschien stonden bepaalde waarden van het blok niet goed, de squish te strak, wie zal het zeggen.

      Maar goed ook standaard gelaten zaken kunnen kapot dus het zegt allemaal nog niks.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        24 augustus 2015 om 22:21

        @ghost: wat je zegt is volkomen waar. Je weet nooit hoe de vorige eigenaar met de auto is omgesprongen. Ik ben er zelf een enorme nerd in. Ik rijd de Soeb eerst altijd rustig warm (halfuurtje) en laat hem ook afkoelen: laatste halfuurtje ook rustig rijden om de turbo af te laten koelen. Onderhoud alleen bij de dealer en als er iets aan zit te komen, vervang het direct.

        Maar een 911 Turbo met een paar tweaks moet het makkelijk aan kunnen. Bij de Porsche Club (ik heb nauwelijks normale vrienden ;-)) zijn er een paar 997 Turbo bezitters die met gemak 600pk halen. Betrouwbaar. Alleen het verbruik is desastreus en ze moeten het olieverbruik in de gaten houden. That’s it.

        Dit lijkt een beetje een gevalletje slecht ingereden maandagmorgen auto.

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          24 augustus 2015 om 23:26

          @gtwillem: mee eens. Helaas komen dat soort dingen voor, de ene auto is de andere niet, daar heb ik zelf ook zat voorbeelden van.

          Zelf doe ik dat ook, gezien ik een turboblok rijdt altijd even paar minuten na laten draaien en altijd pas enigszins harder rijden als de olie op 85-90C is.

          Login om te reageren
          • xiran zegt

            25 augustus 2015 om 19:40

            @ghost: dat gedeelte van de olie doet bijna niemand. De meest gehoorde reactie is: als het water warm is dan kan ik toch los gaan.

            Login om te reageren
            • ghost zegt

              25 augustus 2015 om 19:56

              @xiran: hahaha ja grappig, zeker ook omdat er zo’n thermostaat in veel auto’s zit die ervoor zorgt dat je water pas gaat stromen bij 35-40 graden, daarna gaat dat tellertje altijd direct naar 90C dus er valt niks mee te zeggen. Ik ben oprecht blij met die olietemperatuurmeter, onder de 85c trap ik er niet mee. De auto in kwestie was mij iets te duur om mee te gaan raggen. Maar als die eenmaal warm en het kan even, dan zijn de tussensprintjes vooral helemaal top.

              Login om te reageren
              • xiran zegt

                26 augustus 2015 om 12:52

                @ghost: ik heb ook een olietemperatuur meter in me dashboard zitten. Ik was nogal verbaasd dat het 25 km duurde totdat de olie een beetje temperatuur begon te krijgen. (ik had altijd de regel 20 km en warm).

        • turbobrick zegt

          25 augustus 2015 om 13:04

          @gtwillem: Je hebt tuning en je hebt tuning.
          Voor de meesten is een chip aanpassen en een luchfiltertje al vette tuning en voor de ander is het een compleet ander blok opbouwen.

          Laat 1 ding duidelijk zijn, er bestaat niet zoiets als bullitproof !! Je kan de duurste onderdelen hebben maar als je detonatie hebt dan ontstaan er grote krachten en kunnen zelfs de sterkste onderdelen stuk.
          Hier zien we duidelijk een drijfstang die zijn beste tijd gehad heeft en zoiets kan makkelijk door detonatie komen, alle ‘klop sensoren’ ten spijt want soms gaat het te snel.
          Zeker als je de ECU software aanpast kan je gevaarlijke situaties krijgen als de mapping niet helemaal top is.

          Overigens het bewust uitrijden van een turbo auto is in Nederland een beetje achterhaald. Door alle stoplichten, drempels en andere obstakels is het meestal zo dat je al minutenlang in deellast rond rijd voordat je voor de deur thuis staat. De turbo is allang niet meer op toeren en de temperaturen vallen dan al weer mee en vallen ruim binnen de grenzen.
          Natuurlijk is het nooit fout maar tenzij je aan de snelweg woont of na het blazen een pomp aan de snelweg bezoekt is het uitdraaien anno 2015 een beetje achterhaald.
          Vergis je ook niet in de turbotechniek tegenwoordig, niet te vergelijken met die uit de jaren 80 toen je de voorpagina van de Telegraaf haalde als je met je 5GT Turbo bijvoorbeeld de 100.000 km haalde.

          Nu rijd eigenlijk iedere diesel sowieso met een turbo en die kleine turbo maakt meer toeren dan men ooit gedacht zou hebben in 1980. Nieuwe technieken en materialen maken een hoop goed en geloof me, er is nagenoeg niemand die de lease diesel laat uitdraaien.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            25 augustus 2015 om 13:16

            @turbobrick: Klopt, je kan een blok nog zpnsterk maken, als de tuning niet goed uitgevoerd word, kun je nog steeds schade ondervinden.

            Met de Soeb rijd ik meestal de ‘plezierkilometers’. Dus als ik flink heb doorgereden (Nordschleife, Duitsland) dan rijd ik de laatste 30 minuten rustig. In tegenstelling tot wat velen denken zijn de Impreza blokken (2.5 liter, niet de 2.0’s: die zijn veel sterker) en turbo helemaal niet zo hufterproof.

            Login om te reageren
      • hplh zegt

        24 augustus 2015 om 23:01

        @ghost: misschien een domme vraag.
        Maar wat is de squish?

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          24 augustus 2015 om 23:23

          @hplh: afstand tussen je cilinder op de hoogste stand en de cilinderkop.

          Login om te reageren
  9. jochempie zegt

    24 augustus 2015 om 21:51

    Ik denk al twee keer na voordat ik een matige 200 pk loslaat op gegoten drijfstangen van m’n MX5..

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      24 augustus 2015 om 22:23

      @jochempie: 200 pk dat is netjes. Zonder turbo?

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      24 augustus 2015 om 22:27

      @jochempie: Welk bouwjaar? Destijds op de IVA liet onze Japgekke elektroleraar een video zijn van de ontwikkeling van de NA MX-5. Daar werd vermeld dat de meeste onderdelen van een MX-5 werden afgestemd op 250-300pk. Eigenaren gaan vaak toch nog een beetje tunen en een auto met de 3 ton met gemak halen. De achteras, bak en diff werden gewoon blootgesteld aan de krachten van een gekieteld RX-7 (FD3S) blok. Om te kijken of het het allemaal hield.

      Dus met een MX-5 kun je makkelijk meer vermogen opende aandrijflijn los laten. En normaliter gold dat ook voor Porsches, die hanteren bizarre marges waardoor de boel heel blijft (996/986 uitgezonderd…).

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        25 augustus 2015 om 03:16

        @gtwillem: de transmissie en het diff van de 1.6 (van de NA) gaan de power van een FD3S motor niet leuk vinden. Het standaard 1.6 diff is eigenlijk al onderbemeten als je naar een 1.8 motor gaat swappen. 160 pk is de absolute grens voor het 1.6 diff, soms minder. De transmissie gaat vaak vanaf 250 pk (en een Nm of 300-350) moeilijk doen.

        Login om te reageren
    • ej20g zegt

      25 augustus 2015 om 03:12

      @jochempie: welke generatie heb je? De drijfstangen van de 1.6 moeten makkelijk 200 pk kunnen hebben. Ook 240-250 zou lang heel moeten blijven. De 1.8 kan 20-30 pk meer hebben. Om 200 pk zou ik me dus geen zorgen maken.

      Login om te reageren
  10. e1000bmw zegt

    24 augustus 2015 om 22:03

    Hahaha!

    Login om te reageren
  11. rb26dett zegt

    24 augustus 2015 om 22:28

    Had ie maar voor een GT-R moeten kiezen, die kunnen het tenminste wel aan.

    Login om te reageren
    • sebasjuhh zegt

      24 augustus 2015 om 22:44

      @rb26dett: haha. hahahaha. trusten

      Login om te reageren
      • rb26dett zegt

        24 augustus 2015 om 23:13

        @sebasjuhh: Je weet dat er 1400pk R35’s rondrijden zonder enkele problemen

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          24 augustus 2015 om 23:43

          @rb26dett: ‘zonder enkele problemen’

          Ja… Als je 1400 paarden haalt uit een 3.8 V6 kom je automatische tegen een HELEBOEL problemen aan. Een GT-R kun je tot zo’n 750pk kietelen. Alles daarboven behoeft toch wel extra zorg en kunde. Zomaar 1400pk is wel een struikelblok hoor. Alles moet versterkt worden. Matt Farrah van ‘Tuned’ sprak uit ervaring: al die getunede auto’s geven nogal snel de geest of problemen. Allemaal.

          Login om te reageren
          • sebasjuhh zegt

            25 augustus 2015 om 00:13

            @gtwillem: wat ik hem probeer bij te brengen is dat je een hedendaagse GTR nog geen 10x kan launchen achter elkaar zonder dat je een melding krijg: stop, dit vind ik niet leuk. Oftewel, koppeling moet afkoelen dit dat. Een hedendaagse 911T kan je 50x achter elkaar af vuren zonder gezeik.

            Login om te reageren
            • rb26dett zegt

              25 augustus 2015 om 07:55

              @sebasjuhh: Natuurlijk, ik heb zelf met een R35 gereden, en ja dat geeft ie snel aan, maar moet je altijd je launch control gebruiken dan?

              Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              25 augustus 2015 om 08:25

              @sebasjuhh: voorgesteld dat je niet te druk bent met het opvangen van de onderdelen die door de lucht vliegen…
              Het “probleem” van de GT-R is de ruim 100kg extra en het gewicht meer in de neus dan achter. Daardoor gaat er meer drive naar voren om de absurde acceleratie te halen. Dat kan de auto wel aan maar de koppeling niet herhaaldelijk. En dat Is geen probleem want alleen een totale knuppel of iemand die de boel stuk wil maken probeert het vaker achter elkaar zonder de auto even te laten koelen. Overigens kan een 911 turbo het zeker ook geen 50 keer back tot back zonder even wat koele lucht.

              Login om te reageren
              • sebasjuhh zegt

                25 augustus 2015 om 10:34

                @w0o0dy: https://www.youtube.com/watch?v=A5DRCTW-Q7o

          • rb26dett zegt

            25 augustus 2015 om 08:00

            @gtwillem: Natuurlijk zijn er dan meerdere dingen aangepast, daar zeg ik ook niks over. Er is iemand in Nederland die al 25,000km met zijn 1400pk (test) blok heeft rondgereden en hij heeft tot nu toe nog niks hoeven te vervangen.

            Login om te reageren
        • dragspert zegt

          24 augustus 2015 om 23:53

          @rb26dett: Het oog wil ook wat?

          Login om te reageren
    • turbobrick zegt

      25 augustus 2015 om 13:07

      @rb26dett: HEEEEEL wat versnellingsbak problemen geweest met de eerste series enne de schade van zo´n 25 mille werd lang niet altijd vergoed door de garantie.

      Login om te reageren
      • rb26dett zegt

        25 augustus 2015 om 13:52

        @turbobrick: Ja klopt “de eerste series” ze hebben dit snel verholpen

        Login om te reageren
  12. ej20g zegt

    25 augustus 2015 om 03:20

    Ach, dat is het risico van het tunen van motoren. Sommige blokken kunnen jaren lang extreme vermogens leveren zonder problemen, andere begeven het na een paar keer flink doortrekken. Het geheim zit ‘m in je instelling. Het beste kun je gewoon even vloeken, een traantje laten en gewoon weer opnieuw beginnen ondanks dat dat soms even kan duren.

    Login om te reageren
    • turbobrick zegt

      25 augustus 2015 om 13:05

      @ej20g: Soms ook domme pech, een defecte sensor kan soms voor vreselijk veel problemen zorgen.
      Zonder geluk vaart niemand wel.

      Login om te reageren
  13. gezondverstand zegt

    25 augustus 2015 om 10:23

    Bij Pon om garantie vragen heeft vast geen zin :)

    Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    25 augustus 2015 om 21:10

    Duur grapje, leer je van bij, volgende keer gaat er wel iets anders mis.

    Typisch dat er zoiets gebeurt als je de nest gaat mishandelen, je vergeet telkens wel een onderdeel om mee aan te passen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North