• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Manipulatieve Volkswagen-software geschreven door Bosch’

Auteur: Dizono, gepost 27 september 2015 om 21:58 – 49 Reacties

Volkswagen Clean Diesel


Alleen zou deze bekende toeleverancier al in 2007 gewaarschuwd hebben dat deze software alleen voor testdoeleinden is en gebruik in productiemodellen illegaal is.

Volgens de Duitse krant Bild am Sonntag zou het hogere management van Volkswagen al lang op de hoogte moeten zijn geweest van het feit dat de software die emissietests kan herkennen, niet legaal is. De krant -welke overigens niet vies is van een beetje opklopperij- zegt zich te baseren op een schrijven van toeleverancier Bosch uit 2007.

Het lijkt er namelijk op dat niet Volkswagen, maar Bosch deze zogenaamde defeat devices heeft ontwikkeld. Niet om de boel mee te bedonderen, maar puur voor intern gebruik. De toeleverancier zou verantwoordelijk zijn voor ontwikkeling en productie van de ECU’s en bijbehorende motormanagementsoftware en daarbij enkele opties hebben ingebouwd die alleen voor interne tests bedoeld zijn. Of dit inderdaad al in 2005 gebeurd is, wordt uit deze berichten niet duidelijk. De fabrikant zou in ieder geval in 2007 duidelijk in een schrijven aan Volkswagen hebben laten weten dat activatie van deze opties illegaal is. Daardoor zou Bosch in niet als (mede)schuldige kunnen worden aangewezen in deze zaak.

Waarom een dergelijke functie überhaubt is opgenomen in het motormanagementsysteem, voor een reden anders dan de manier waarop VW het gebruikte, is ons niet helemaal duidelijk. Laat staan waarom men bij VW dacht dat deze praktijken nooit zouden uitkomen. Overigens heeft Volkswagen van de Duitse overheid een zeer krap ultimatum gekregen om met een oplossing te komen waardoor de auto’s weer aan de geldende normen voldoen, zo bleek eerder vandaag.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

bosch, Diesel, software, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Ferrari 250 GT Drogo verkocht, GTO voor een prikkie [video]
Volgend bericht: Mercedes is boos: te weinig in beeld tijdens GP van Japan »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    27 september 2015 om 22:04

    Bosch produceert volgens mij systemen voor zowat elke Europese autobouwer. Zo’n test systeem zal dus in veel meer motoren terug te vinden zijn…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 september 2015 om 23:10

      @pomoek: bosch levert wat de fabrikanten specificeren. Daar kan dus een wereld van verschil tussen zitten.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        28 september 2015 om 07:45

        @mashell: ik geloof niet dat ze dit op specificatie van VW hebben geschreven. Uit het bericht blijkt voor mij dat dit een soort standaard onderdeel is van de software die ze hebben geleverd.

        Login om te reageren
        • Design_Driven zegt

          28 september 2015 om 13:44

          @pomoek: Onzin en dat zeggen ze helemaal niet.

          Er bestaan geen standaard stukje software in motor management. Alles is custom en speciaal voor die motor en die uitvoering geschreven. Die software wordt samen met de klant, in dit geval VAG, gespecificeerd en geschreven, dan getest dan weer aangepast, etc. Een lang proces. Het kan zo zijn dat het stukje software alleen bedoelt is om te kijken of het uberhaubt kon maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.
          Hoe dan ook Bosch heeft het geschreven met het doel de test te doorstaan maar wist dat het illegaal doen is dus waarschuwen VW. Dit doen ze enkel om zelf niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden maar wisten echt donders goed dat het het in productie ging.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            28 september 2015 om 15:18

            @sketcher: Jij bent er duidelijk van op de hoogte. Toch kan ik mij moeilijk voorstellen dat al deze software custom made is. Ik ben geïnteresseerd, kun je mij voorzien van wat verdere informatie?

            Login om te reageren
  2. stephano zegt

    27 september 2015 om 22:04

    Zijn we nou nog niet klaar met deze hype?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      27 september 2015 om 22:11

      @stephano:

      Jongen houd je maar vast, het hele circus is nog niet eens echt begonnen

      – Amerikaanse consumenten verenigen zich bij een door de wol geverfd advocaten kantoor.

      – Duitser al hun Volkswagens bij de dealers terugbrengen omdat ze bedonderd zijn
      qua uitstoot cijfers

      – In een X-aantal landen is de verkoop van VAG Diesels stilgelegd

      – Iedereen ter wereld is de messen aan het slijpen om VAG te slachten

      – Nederlandse Politie brengt Maandag alle VAG voertuigen terug

      – Zoek een andere hobby, dit gaat misschien nog wel jaren duren

      Dit is geen hype, dit is een crisis een oorlog waarbij het niet ondenkbaar is dat Diesels voor personen wagens door de EU verbannen worden, Duitsland door dit geintje straks een maximum snelheid krijgt en je dadelijk een 0.9 liter 2 cilinder benzine in een BMW 7-serie krijgt.
      Allemaal dank zij Volkswagen – Wie anders ? –

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        27 september 2015 om 22:49

        @desjonnies: ik hoop dat je ongelijk krijgt….

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        27 september 2015 om 22:53

        @desjonnies: Better Call Saul!!!

        Login om te reageren
      • turbobrick zegt

        27 september 2015 om 23:05

        @desjonnies: Houd toch op man !
        Dit valt allemaal wel mee .. VAG is enorm groot en overheden hebben teveel ($$$$$) te verliezen als hun koppie onder gaan.
        Nu mij eens 1 mega bedrijf dat door een schandaal ten onder is gegaan ?

        Shell ? BP ?? Microsoft ??? nou ?

        De soep wordt niet zo heet gegeten als dat deze wordt opgediend.
        Let op mijn woorden.

        Enne, de klanten in NLD hoeven echt niks te verwachten behalve andere software waardoor je VW gegarandeerd minder prettig zal rijden. Denken dat je hem terug kan brengen en je geld terug krijgt of een dikke schade vergoeding kan je vergeten.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          27 september 2015 om 23:25

          @turbobrick:

          Chevrolet Corvair

          Ford Pinto

          Begin daar maar eens over te lezen

          Toyota, Audi,Chevrolet, Ford, Honda ze zijn allemaal aan de beurt geweest, de hele hele grote beurt.

          Dit grapje kan Volkswagen groep de winst voor de komende tien jaar gaan kosten, het is namelijk geen probleem op 1 lokale markt, maar een mondiaal probleem wat het duur, gevaarlijk en als probleem onbetrouwbaar maakt want ieder land zal anders reageren !

          Login om te reageren
          • turbobrick zegt

            27 september 2015 om 23:30

            @desjonnies: Wij leven niet in de USA, dit is NEDERLAND.

            Hier verandert helemaal NIETS.
            Enne vwb de USA, sommige fabrikanten heeft het geld gekost maar ze zijn er nog allemaal hoor.

            Nogmaals, wij (de consument) gaan hier NIETS van merken. De VW’s vliegen niet voor een prikkie de showroom uit omdat ze ze niet meer kwijt raken, de 2e hands markt merkt er ook niets van.

            De enigen die er beter van worden zijn wat Advocaten (wereldwijd) en in de USA mischien de eigenaren. En natuurlijk de overheden die een milieu korting gegeven hebben en dus weer wat geld terug ontvangen.

            Login om te reageren
            • desjonnies zegt

              27 september 2015 om 23:44

              @turbobrick:

              Weet je jij hebt gelijk

              Gek genoeg heb ik het nog nooit meegemaakt dat de verkoop van een merk in een land werd gestaakt c.q. verboden, maar het waait allemaal wel over he ?

              Dit is volgens mij nog nooit eerder voorgekomen !

              Maar nogmaals, je hebt gelijk

              Login om te reageren
            • moveyourmind zegt

              28 september 2015 om 00:13

              @turbobrick: Je gaat aan één ding voorbij…

              De Duitsers zelf! Geloof het of niet, maar die zijn veel milieubewuster dan wij in Nederland. Bovendien zijn veel Duitsers er niet gecharmeerd van dat Volkswagen de reputatie van de industrie van hun land beschimpt heeft. De Duitsers kennende verwacht ik dat Volkswagen uitgerekend in het thuisland behoorlijk afgestraft wordt door het koperspubliek.

              Gelukkig zijn de Duitsers chauvinistisch, waar VAG inlevert zullen de andere Duitse merken profiteren. Zodat de werkgelegenheid in Duitsland ook niet teveel in gevaar komt.

              Volkswagen zal het ongetwijfeld ook wel overleven, al dan niet met overheidssteun. Maar voor ze weer zo groot zijn als voor de crisis zijn we wel weer tien jaar verder.

              Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              28 september 2015 om 00:18

              @turbobrick: ik denk dat je onderschat welke verstrekkende gevolgen dit kan hebben. Het is niet dat de Scirocco een schroefje los heeft zitten bij de achteras. Of een Prius die accelereert terwijl je daar niet op rekent. Of een Ford Explorer die op verkeerde banden staat waardoor die op de kop rolt. Of een Audi met overige startmotor. Er is op grote schaal gesjoemeld met de motorelektronika. Een land als Zwitserland heeft de complete verkoop stilgelegd. Enig idee wat voor gevolgen dat heeft? @desjonnies heeft gewoon gelijk. Dit is een schandaal met enorme gevolgen voor VW, de dochterondernemingen, de leveranciers en de aandeelhouders. Binnen een paar dagen tijd was de Nederlandse politiek al bezig met eventuele sancties.

              Dit waait niet zo maar over. VW zal diep door het slijk moeten en enorme bedragen aan boetes moeten betalen om de lucht enigzins te klaren (pun intended).

              De Corvair en Pinto waren gewoon slechte auto’s. Maar bij deze kwestie heeft VW de boel op hele grote schaal moedwillig bedonderd. Dat gaat echt niet zomaar over. Denk ik.

              Login om te reageren
        • siemi zegt

          28 september 2015 om 07:44

          @turbobrick: enron? PanAm (al konden die niks aan de aanslag doen), imtech, Barings en zo zijn er veel meer.

          Login om te reageren
          • desalen zegt

            28 september 2015 om 10:22

            @siemi: Je was me voor. Anyway, het schandaal zelf bepaald niet direct of een bedrijf wel of niet zal voortbestaan. Zolang de financierders het ‘niet erg genoeg’ vinden, kan het hele circus blijven spelen.

            Zolang er genoeg financiële middelen zijn kunnen ze de klappen opvangen. En dat is juist de vraag imo. Zoals in eerdere reactie aangeven is een afwaardering van kredietwaardigheid een nogal grote klap, en kredietbeoordelaar Fitch lijkt dit te gaan doen. Dit kan zeer zeker meer gaan kosten dan de huidige reservering.

            Login om te reageren
        • BaRa zegt

          28 september 2015 om 08:38

          @turbobrick: http://www.demorgen.be/economie/zo-groot-is-het-risico-op-bankroet-voor-volkswagen-a2469343/

          Bankroet zullen ze niet gaan, maar dat ze een flinke deuk met effect op lange termijn hebben gekregen: daar moet je niet aan twijfelen.

          Login om te reageren
        • desalen zegt

          28 september 2015 om 10:14

          @turbobrick: Enron.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 september 2015 om 23:16

        @desjonnies: ik denk dat het grootste gevolg gaat zijn dat VW (alleen het merk VW) zich terug trekt van de markt in de VS (een markt waar het toch al niet lekker loopt). Verder komt er een lange juridische strijd en zal er een dure (klein miljard €) schikking gemaakt worden. In Europa eindigt het met een “foei, niet weer doen”.

        Login om te reageren
        • turbobrick zegt

          27 september 2015 om 23:38

          @mashell: Precies … Mensen die zich hier lekker maken met een fijne schadevergoeding of het niet hoeven af te betalen van hun VW kunnen weer wakker worden en de realiteit aanschouwen.

          Met andere woorden, VW eigenaren worden er NIETS beter van, en met pech een auto met aangepaste software met als resultaat een minder fijn rijdende auto.

          Login om te reageren
          • nord zegt

            28 september 2015 om 00:48

            @turbobrick: het is niet alleen de eigenaars van een Volkswagen te doen ofwel milieuoverwegingen, het is vooral de concurrentievervalsing die is ontstaan, dat direct iets zegt over de economische imbalans in Europa tussen de verschillende landen en hun automerken. Dit zijn 2 hiaten die gevuld dienen te worden. En ik hoop dat Europa inziet dat Volkswagen nooit zoveel omzet heeft kunnen draaien (want het gaat om heel erg veel geld) als ze niet vals hadden gespeeld. omzet dat dan bij andere fabrikanten terecht had moeten komen, met net zulke fabrieken, vakbonden, halfindustrieen, werknemers en gezinnen.

            Volkswagen to big to cheat?

            Login om te reageren
          • stephane8200 zegt

            28 september 2015 om 08:02

            @turbobrick: schadevergoeding gaat naar de overheid want te weinig BPM afgedragen vanwege onjuiste CO2 waarden.

            Aan de software verandert niets bij normaal gebruik want de testcyclus-modus wordt gedeactiveerd.

            Je denkt in mijn opinie te kleinschalig en kijkt alleen naar de consument. Zoals anderen hierboven al hebben gezegd is de schaal van dit probleem groot en daarmee de gevolgen ook.

            Login om te reageren
      • trident zegt

        27 september 2015 om 23:34

        @desjonnies: …ezel

        Login om te reageren
      • jrsmoke zegt

        28 september 2015 om 00:34

        @desjonnies: De politie heeft die auto’s momenteel toch niet nodig.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        28 september 2015 om 08:55

        @desjonnies: en dan te bedenken dat dit al anderhalf jaar bekend was. Ze hebben anderhalf vervuilende jaren gewacht tot dit politiek en economisch gunstig was om uit te brengen. Bij mij is daardoor elk greintje sympathie voor de zeikers verdwenen. Milieu is wel het laatste waar dit hele circus om gaat, ze gebruiken dat alleen maar om de massa met hun mee te krijgen.

        Login om te reageren
    • jordip zegt

      27 september 2015 om 22:26

      @stephano: tuurlijk niet, het is een diesel. Die komen altijd laat op gang..

      Login om te reageren
  3. knipperlichtje zegt

    27 september 2015 om 22:09

    Bosch wast de handen in onschuld, ik weet wel beter. Dit is net zo krom als stinger die legaal radardetectors verkoopt omdat ze de software die de boel aanstuurt niet meeleveren, de software is vervolgens van de site van stinger te downloaden.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      27 september 2015 om 22:15

      @knipperlichtje:

      Niet eens, VAG wist dat de software te manipuleren was en heeft het willens en wetens gedaan, nix geen “Ich habe es nicht gewüsst ” Dit is puur de kluit belazeren !

      Als ik een revolver heb, weet ik wat de consequenties zijn als ik hem gebruik om op iemand te schieten, moet ik niet FN of Colt de schuld geven dat ze revolvers maken waarmee je mensen kunt doodschieten.

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        27 september 2015 om 22:36

        @desjonnies: maar als je als wapenfabrikant een nieuw goedkoop snelvuurwapen ontwikkelt omdat je weet dat niet kapitaalkrachtige pubers op het moment geen wapens kunnen kopen om de school mee kapot te schieten, treft jou dan nog steeds geen blaam?

        (Bovenstaande situatie is overigens fictief, gelukkig maar)

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          27 september 2015 om 22:57

          @knipperlichtje: ik begrijp je punt, maar de gene die trekker overhaalt is dan in overtreding. En van wat ik ervan begrijp heeft VW de boel bewust gemanipuleerd om betere cijfers te produceren dan dat in het echt mogelijk is.

          Maar er is zo iets als medeplichtig zijn. Als Bosch bewust gesjoemelde software leverde, zijn ze mede aansprakelijk, lijkt mij.

          Dit gaat nog wel een heel lang staartje krijgen, ben ik bang!

          Login om te reageren
          • super zegt

            27 september 2015 om 23:47

            @gtwillem:
            Klinkt meer alsof bosch zich goed heeft ingedekt.

            Login om te reageren
          • gregorius zegt

            28 september 2015 om 09:26

            @gtwillem: Dit is een leuke.
            Er was laatste op de BBC een tv-film over GTA. Met harry potter gast als acteur.
            Ging over hoe hij, als een soort Zuckerberg bij Rockstar alles beter wilde maken etc. San Andreas moest cool worden. Hier kwam die Hot Coffee mod in terug. Die seks-scene in San Andreas. De code stond op de disc, maar kon door normaal spelen niet geactiveerd werden. Via ene makkelijke mod werd ie available.
            Moraal van het verhaal: Rockstar schuldig, maar uiteindelijk geen ‘echte’ straf.

            Als dit allemaal waar is, tref het Bosch dus wel. Waarom moet zo’n miljarden bedrijf de deze software op geleverde onderdelen laten staan en/of beschikbaar maken.

            Even 1 stapje verder. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Bosch software heeft waarbij verschillende parameters in zijn te stellen (behalve timing, ook analyses dus). Daarbij hebben ze een paar setups meegeleverd. Paar slimme jongens bij VW weten dat vast wel in te stellen

            Login om te reageren
            • frans1 zegt

              28 september 2015 om 14:01

              @gregorius: Ik weet niet exact hoe de auto’s voor een test worden gekozen, maar voor botsproeven worden willekeurig auto’s bij dealers gekocht. Als voor de uitstoot dus ook een willekeurige auto wordt gekocht, die dus ook bij een consument terecht had kunnen komen, moet je wel alle auto’s met deze software uitrusten.

              Login om te reageren
              • gregorius zegt

                28 september 2015 om 14:18

                @frans1: Zeker.
                Maar de software zal bij jou als gebruiken nooit iets doen. Het treedt niet in werking.
                Jij als consument zal nooit de hot coffee scene zijn, zelfs niet per ongelijk.

      • generalmotors zegt

        27 september 2015 om 22:51

        @desjonnies: had het niet beter kunnen verwoorden.

        Login om te reageren
    • room850 zegt

      27 september 2015 om 23:43

      @knipperlichtje: ga ik in mee, ook wel raar dat de software voor de uitstoot puur voor testdoeleinden legaal mag worden gebruikt en er dan wel vele miljoenen leveren. Dat valt toch wel op lijkt mij.

      Login om te reageren
  4. almera-ga16det zegt

    27 september 2015 om 22:09

    Prutsers, waarom zou je zoiets überhaupt inbouwen. Als een particulier dat doet met zijn gechipte auto oke…..

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    27 september 2015 om 22:10

    Dit stinkt…

    Login om te reageren
    • dick1980 zegt

      27 september 2015 om 22:48

      @norge: logisch, een beerput vol diesel…

      Login om te reageren
  6. willempjuh zegt

    27 september 2015 om 22:10

    Door al deze berichten van Volkswagen zie ik de bomen niet meer door het bosch….

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    27 september 2015 om 22:19

    Dirty business

    Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    27 september 2015 om 22:23

    Heel normaal dat Bosch de software voor de motor schrijft doen ze voor veel fabrikanten. Dat ze een dergelijke ‘setting’ programmeren kun je ze ook niet kwalijk nemen, kun je gewoon innovatie en inventief noemen. Wat echter kwalijk is is dat VW de mogelijkheid heeft gebruikt om de test te bedotten. En dat kan niet anders dan besloten zijn in een ‘hogere management laag’.

    Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    27 september 2015 om 22:53

    Vreemd dat ze alleen naar Bosch kijken, want voor dit motortype is er ook Siemens software gebruikt, niet zo veel als Bosch, maar toch.

    Het is een beetje als je teller terug draaien: volkomen legaal. Maar je mag hem er niet mee doorverkopen.

    Tweede punt waar ik nog vraagtekens bij heb, hoe hebben de andere merken het aangepakt? Is het alleen bij Volkswagens, of ook de andere merken van de Volkswagen Group (Audi, Seat en Skoda). Daarbij leverde Volkswagen dit motortype voor andere merken (Chrysler, Dodge, Jeep en Mitsubishi). Hoe is het daarmee gesteld? Heeft VW daar ook deze programmering in geleverd? Hebben die merken ook geprofiteerd van de gesjoemelde computers?

    En last but not least: alle andere merken. Ik ben niet bekend met de NoX opgaven van andere Diesels in de States. Ik weet wel dat de 535d enorm geknepen is.

    Maar in Europa is VW niet de enige met op papier extreem zuinige diesels. Dus heeft VW ook in Europa gesjoemeld met de ECU’s en hoe hebben de andere merken dat gedaan?

    Login om te reageren
    • super zegt

      27 september 2015 om 23:45

      @gtwillem:
      Zelfde amerikaanse test clubje dat de vw zaak aan het licht bracht testte ook een x5 diesel waarvan men concludeerde dat ie netjes aan alle eisen voldeed.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        27 september 2015 om 23:53

        @super: zo’n vermoeden had ik al. De BMW diesels in de VS wijken nog al af van wat we in Europa hebben.

        Het is trouwens niet zo maar een clubje: het waren gedicteerde, bekwame en gediplomeerde onderzoekers.

        Login om te reageren
        • super zegt

          28 september 2015 om 12:09

          @gtwillem:
          milieu eisen zijn in de vs ook veel strenger, en bovendien is er itt europa een onafhankelijk orgaan om toezicht op de naleving te houden.

          Login om te reageren
  10. nord zegt

    27 september 2015 om 23:20

    Dit valt uiteraard onder strategische berichtgeving van VAG in de hoop de downfall te kunnen beïnvloeden op de stockmarkets alvast voor morgenochtend. We zullen zien, scherprechters zullen zijn, waarheid, vervolg berichten en uiteraard de beurswaarden..

    Ik vind het in ieder geval niet vertrouwenwekkend zoals VAG met berichtgeving omgaat, ga er maar vanuit dat het 100% strategische waarde heeft en en navenant kleinere percentage waargeidsgetrouwe waarde heeft.

    Login om te reageren
  11. clarkson zegt

    28 september 2015 om 10:32

    En waarom maken ze zo’n manipulatie systeem dan? Ik kan me niet voorstellen dat ze dit alleen voor eigen gebruik hebben ontworpen. Maarja het zal wel..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North