Hoe doen die gasten dat toch.
De Dawn, de kleine broer van de Phantom Drophead Coupé, oogt in standaard trim eigenlijk al aardig ‘af’. Desalniettemin denken de Zwitsers dat ze het beter kunnen en dus kijk je naar hun visie op de cabrioversie van de Ghost.
Het front van de corpulente Brit is na de Mansorybehandeling een stuk drukker geworden met nog meer spijlen en wel erg aanwezige lichtunits. Jammer, want het doet afbreuk aan de evenwichtig vormgegeven snuit van de Dawn. Aan de andere kant: deze feestneus past dan wel weer perfect bij de dikke 22 inch ‘V6’-jetsers.
Naast de esthetiek is de V12 onder de kap met vooralsnog geheime methoden (Mansory rept er met geen woord over) getweakt tot 740 pk (was 570) en 1.000 Nm (was 780). Bovendien is de topsnelheid opgerekt van een Duitse 250 km/u naar een fijne 285 km/u. Want 285 km/u rijden, daarvoor koop je een Rolls-Royce Dawn à 425.000 euro + ongetwijfeld prijzige tuninggoodies. 0-100 km/u duurt trouwens 4,5 seconden.
Over het interieur kunnen we kort zijn: aluminium, carbon, hout, pianolak, vloermatten en andere details. Maar geen duidelijke foto’s, dus gemiste kans.
Niet slecht, op die onderste grill na dan
@dampu020: Niet slecht? Het zijn de slechts fotosoeps in tijden als ik zo naar die velgen kijk … en die voorkant is er ook zeker niet mooier op geworden :(
Wauw, Mansory die een auto niet compleet verziekt. Vind het zowaar mooi.
Nog redelijk subtiel. Goed zo. Wel raar dat als je bij rr je auto helemaal zelf kan configureren je alsnog naar een tuner gaat om te personaliseren.
@mrrallycross: ik denk niet niet dat RR zulke grote velgen levert op de Dawn.
@e550: RR levert 21 inch en dit is 22, niet echt super veel verschil
Liever een jong gebruikte Drophead. Of een Azure ofzo.
De kleur vind ik wel erg fraai. Verder voegt het helemaal niks toe, ook de extra power niet.
Sportief chique zou ik bijna zeggen
Idee op gedaan van dit? https://youtu.be/NkkU0UO3sek
Wel mooie kleur blauw, maar daar houd het op.
Verfijnder ja?
Is het niet de cabrioversie van de wraith?
@jordip: en de wraith is op zijn beurt weer een coupe-versie van de ghost
@jordip: Klopt, maar daarmee is het ook het kleinere broertje van de Drophead.
@jordip: Wraith is weer een Ghost coupé, dus beide ?
Er is een heel heras hekwerk in de voorkant verdwenen, ze hebben duidelijk naar de nieuwe Mulsanne gekeken.
Lelijk is het niet maar ben ik de enige die het storend vind dat de verlichting verschillende kleuren heeft?
Mansory geeft het vermogen altijd een flinke boost, maar hoe ze dat doen is schijnbaar top secret.
Is dit nu een concurrent voor de Azure of de Continental GTC?
?
@willeme: Hangt er een beetje tussen in denk ik. De GTC heeft vanwege zijn V8 een veel lagere instapprijs, maar de Azure is weer te hoog gegrepen voor deze Dawn.
@willeme: Don’t go there ;)
Lijkt me een heerlijke cabrio om te hebben als geld echt geen rol meer speelt.
Geld speelt bij mij nog wel een rol. Dus laat maar.
Geef mij maar een suzuki celerio
Dit of een S600 Cabrio? De RR vind ik specialer, de S zal technisch meer te bieden hebben. Persoonlijk neig ik toch naar de RR.
@berlinetta: of gewoon de moeite en pecunia besparen en gaan voor een Lexus SC430 met weinig kilometers. Zoeft ook over de weg, is ook zompig, heeft ook mooi leer en voor 20k heb je een hele mooie! (Alhoewel @lincoln zou adviseren om de Cadillac Allanté op te sporen, ben je voor 5k klaar ;-)).
@willeme: Maar als je twijfelt tussen de S of de RR, zal die Lexus waarschijnlijk niet bij je opkomen ;) Als je verstandig bent overigens wel.
Heerlijk zo! Een enorme verbetering!
Voor Mansory begrippen bijzonder smaakvol.
Het is geen gedrocht geworden inderdaad. Maar of het nu echt wat toevoegt aan het origineel waag ik ook te betwijfelen. En als ik de uitvoering dan toch neutraal beoordeel t.o.v. het origineel, kan ik net zo goed daarvoor gaan.
Het origineel is mooier maar het past de auto wel.