Elke Maserati krijgt een vorm van elektrificatie en dat gaat sneller dan dat jij ‘Maserati Ghibli GranSport Hybrid’ kunt zeggen.
2020 was een bijzonder jaar voor Maserati. We mochten weer een jaar optellen bij de inmiddels vrij oud wordende Quattroporte, GranTurismo en Ghibli. Maar dat staat allemaal op het punt te veranderen. De MC20 werd onthuld als een nieuwe sportwagen van Maserati en deze luidt ook het begin van een nieuw tijdperk in.
Maserati 2.0
Want vanaf nu wordt alles anders. Nieuwe modellen, vernieuwde modellen en alles wordt klaargestoomd voor een elektrische toekomst. De CEO van Maserati, Davide Grasso, zegt dat dit al snel in gang wordt gezet.
Volledige elektrificatie tegen 2025
Een harde claim: in 2025 is er elektrificatie voor elke Maserati. Dat maakte de CEO bekend. Let wel op het woord elektrificatie: het gaat om bijvoorbeeld hybrides. Die heeft Maserati nu al, in de vorm van de Ghibli. Zo’n zelfde behandeling gaat elke auto van Maserati krijgen en tegen 2025 moet dat al klaar zijn. Tegen die tijd zal het gamma aangevuld worden met een nieuwe SUV genaamd Grecale en de opvolger van de GranTurismo en GranCabrio. Die dus ook allemaal een hybrideversie krijgen.
EV’s
Kleine beetjes helpen maar de elektrificatie van alle Maserati’s is misschien niet genoeg. Vandaar dat er ook volledige EV’s komen van het merk, te beginnen met een volledig elektrische Grecale. De nieuwe SUV zelf komt in 2021, de EV iets later. Ook de rest van het gamma zal op den duur een volledig elektrische versie krijgen, zodat Maserati langzaam maar zeker volledig kan overstappen naar een EV-merk, zo zeiden eerdere geruchten. Dit alles geldt trouwens ook voor de MC20.
Elke Maserati als hybride bestellen: het kan in 2025. Zo wordt de volledige elektrificatie bij Maserati met een rotgang ingezet. FCA kent een geschiedenis waarin uitstelgedrag door de beugel kan: we gaan het zien. (via Reuters)
Hoop dat ze slagen. Zou dit merk niet willen zien verdwijnen.
Hebben we eindelijk echt een Teslarati
Soms vraag ik me af waarom Elon niet een merk wil kopen.. Al is het maar voor de badge/uitstraling..
Een Maserati “Quatro porte” schil (exterieur en interieur) ipv een model S Plaid is toch super begeerlijk? Een elektrische Maserati met inferieure aandrijflijn vind ik niet interessant.. En zie ze dit ook niet 123 realiseren..
Dan liever een echt ice blok met karakter..
@goodvibrations: inferieure aandrijflijn; jij hebt een glazen bol zo te zien?
Nee maar wel een vermoeden.. Ben gek op Alfa, Maserati etc.. Maar uitblinken in vernieuwing doen ze de laatste decennia niet echt… Helaas.. Zou prachtig zijn als het wel gebeurt!
Nou, ik kan je zeggen dat zelfs elektrische auto’s die nog uit moeten komen. Zich niet kunnen tippen aan de aandrijflijn van Tesla. Ik snap het ook eigenlijk niet… Tesla gebruikt geen Magie o.i.d.
Maar ze knijpen wel het uiterste uit de op dit moment leidende techniek vanuit de wetenschap.
Probleem met andere autofabrikanten is dat ze voor 2, 3e of zelfs 4e generatie technieken gaan. Zelfs Volkswagen.
Tesla gaat gelijk voor de 1e generatie techniek.
Het is pure luiheid ga ik vanuit van de grotere fabrikanten dat ze niet 1e generatie technieken willen gebruiken.
@goodvibrations: in denk dat Ferrari maserati erbij wil houden als compensatie. Maserati elektrisch Ferrari gewoon auto’s bouwen
@rolov: Staan toch al los van elkaar?
@joostbin: is dat zo? Ze behoren toch tot elkaar nog ?
Ferrari is tegenwoordig een apart beursgenoteerd bedrijf, maar Maserati valt nog onder FCA.
Hadden ze over 4 jaar niet ook zo een verhaal? Het zou allemaal veranderen…
Dan stierf de rolkraag en het was allemaal voorbij voor het begon. 2025 is een lichtjaar in de Italiaanse autosector. Op die tijd kan het management reeds drie keer zijn aangepast.
@herve11f: het was allemaal al voorbij voordat Marchionne stierf. Die heeft er echt een puinhoop van gemaakt.
Toxh blij dat ik nog kan genieten van een v8
En het mooie is dat een de Benzine versies ook blijven zonder de eco zooi.