Maserati Ghibli nu pas 100.000 keer gebouwd

Auteur: , 25 Reacties

Het heeft even mogen duren, maar nu eindelijk is de mijlpaal aangetikt.

Maserati Ghibli nu pas 100.000 keer gebouwd

Maserati heeft deze week een aardige mijlpaal bereikt met de Ghibli. Het 100.000ste exemplaar van het model onder de Quattroporte is uit de Avv. Giovanni Agnelli fabriek komen rollen. Toch hebben de Italianen niet al teveel reden om feest te vieren. Het gaat namelijk niet zo goed met de verkopen.

Voor het ultieme bewijs hiervoor hoeven we alleen maar te kijken waar het jubileumexemplaar naartoe gaat: Italië. In het land van herkomst valt de auto nog wel in de smaak. Italianen kopen immers wat graag hun eigen producten. Daarbuiten loopt het echter minder storm. Maserati heeft al jaren te kampen met teruglopende verkopen, met name in markten waar het goed scoorde. Het mag dan wel een nieuw plan hebben gepresenteerd voor de toekomst, waar overigens ook een nieuwe Ghibli in voorkomt, we moeten het eerst nog maar zien voordat we het geloven. Meer over de plannen lees je in dit artikel.

Enfin, na zes jaar tijd heeft Maserati dan eindelijk 100.000 stuks van de Ghibli geproduceerd. Het exemplaar in kwestie is een Ghibli S Gransport in de kleur Blu Emozione, met een interieur van zwart ‘Pieno Fiore’ leer. De Ghibli is leverbaar in verschillende configuraties, maar deze in het specifiek is voorzien van een 430 pk sterke drieliter twin-turbo V6. De auto heeft tevens vierwielaandrijving.

Maserati Ghibli nu pas 100.000 keer gebouwd



25 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Jammer, ik zou er graag meer van zien dan de zoveelste duitser
@svdv: Het helpt natuurlijk niet echt dat de Maserati kwalitatief niet kan tippen aan de Duitse concurrentie, en in sommige opzichten ook behoorlijk verouderd is. En specifiek voor Nederland met ons BPM-stelsel helpt het ontbreken van een hybridevariant ook niet bepaald. Dan moet je het als Maserati hebben van een enkele liefhebber die eens wat anders wil, en de enkeling wiens voorliefde voor het merk Maserati zo sterk is dat hij/zij een kwalitatief betere en moderner Duits alternatief ervoor laat staan. An sich best jammer, want de Ghibli vind ik qua exterieurdesign toch echt stukken mooier dan menig Duits alternatief.
@svdv: iedereen roept het, maar als je eenmaal zwemt in het geld dan kiezen de meeste toch Duits….
@hondar: Mensen die hun geld zelf bij elkaar gezwoegd hebben rijden vaak Duits.

Mensen die er mee geboren zijn gaan eerder voor een Ferrari.

Voor een dubbeltje geboren…
@karaya: goed verhaal…NOT
Porsche deed er 54 jaar over met de 911 om 1 miljoen te halen. Klinkt zo gek nog niet eigenlijk, na 6 jaar 100k
@flatsixx: ja, en Pagani haalt bij lange na deze cijfers niet. Iets met appels en peren. Kijk eens naar de concurrentie, hoe scoren die in 6 jaar?
@flatsixx: Ik neem aan dat er een lading sarcasme in die opmerking zit, toch? Zo niet: Appels met peren natuurlijk. Maserati zet de Ghibli in de markt als een Italiaans alternatief voor de A6, E-klasse en 5-series. Je zou de cijfers dan ook daarmee moeten vergelijken. Als je dan ziet dat alle drie die Duitse auto’s ruim boven de 200.000 stuks per jaar zitten, is 100.000 stuks in bijna 6 jaar ronduit slecht.
@edge: Dus een Ghibli is een alternatie voor de veel verkochte uitvoeringen zoals de 520i, A6 2.0tdi, enz.?
De dure Duitsers worden ook niet als warme broodjes verkocht. Zeker niet in Nederland..
@pa045: Alternatief
@pa045: Nederland is ook geen markt waar autoproducenten rekening mee houden. Desniettemin is het jammer dat de Italiaanse auto-industrie zo afzakt. Die Ghibli ziet er niet echt uit, die vergelijkbare Alfa ook niet. Waar zijn al die designers gebleven waar Italië altijd zo trots op was (Bertone failliet, Pininfarina bouwt Chinese huizen, Ital Design is ….., Zagato maakt af en toe een wanstaltig prototypje en dat was het wel).
@flatsixx: in 2017 en 2018 zijn er opgeteld al 67.000 991’s verkocht…
Tja, net als Alfa en Fiat, zolang er geen nieuwe modellen naar de wens van de consument bij komen zullen de verkopen laag blijven.
Prima auto’s, alleen verkeerd in de markt gezet. Ze worden iets boven een 5 Serie of E Klasse gepositioneerd, terwijl ze er net onder zitten. Jammer, vind het bijzonder leuke auto’s. Erg fraaie koets, prima motoren en uitstekend onderstel. Prima om een keer als occasion op te sporen.
Bij vorige werkgever zitten te polsen om de Maser te mogen leasen i.p.v. de voor het bedrijf gebruikelijke E-klasse. Wat is die Merc een perfecte wagen, wat had ik graag in die Maser mogen rijden. Was buiten de No go van de baas ook nog eens bijna 500 euro duurder in de lease
@drsjeroen: Je baas is een VAG-boy?
Belangrijke info voor eventuele kopers over de Ghibli staat niet in het stuk. In 2020 komt de eerste Hybride Ghibli … en einde 22 komen er nieuwe modellen van de Ghibli, Quattroporte en Levante … zowel in hybride vorm als volledige EV aandrijving.
Ze doen het beter dan destijds Citroën met de C6.
Die moest ook concurreren met de E-Klasse, A6 en 5-Serie, maar daar hebben ze er net 20.000 van gebouwd voor de stekker eruit ging.

Is wel een ander product, maar het geeft aan dat Duits de norm is.
Een XF zie je ook bijna nooit, helaas.

Persoonlijk: ALDD. Alles Liever Dan Duits
Ze auto is gewoon net niks. Maserati’s waren een luxe product, iets bijzonders. Met de Ghibli (vind dit nieuwe model de naam onwaardig) probeerde men een nieuwe klant naar het merk te krijgen. Maar de auto is niet exclusief en kwalitatief niet zo goed als de Duitsers. Geen wonder dat ze niet verkopen. Maserati (FCA) moet niet proberen Porsche (VAG) na te doen en niet de ambitie hebben om meer te verkopen. Hou het exclusief
De Ghibli is een prachtige auto die door Nederlanders zeer onder gewaardeerd wordt. Jammer, want het is een prachtige auto. Alle auto’s worden vergeleken met de “Duitse 3” . Nou die zijn leuk maar in verhouding over priced en kaal bij levering. Daarnaast missen ze vaak een bepaalde hoeveelheid van passie. Eigenlijk zijn ze te perfect. FCA moet zich beter leren onderscheiden. Het moet geen verkapt Duits merk worden maar een kwaliteits merk met Italiaanse flair. De Duitse merken zijn goed maar zeg je Maserati…. dan weet iedereen dat je een sportieve auto bedoeld.. zeg je BMW dan vraag je eerst : wat voor een model en wat voor motor zit erin? Jammer dat FCA dat niet kan omzetten in goede verkoop..nondeknetter… dat geluid van een Maserati V8… supurb
@viggen93: amen! :)
Ik vind het echt een prachtige wagen en het geluid van de S-versie is geniaal.

Een aankoopadvies voor deze auto zou niet misstaan.

Wellicht kan je volgend jaar de S en Q4 voor tussen de 25 en 30K importeren, maar dan staat er wel vaak rond de 100.000km op de teller. Heeft iemand hier een idee hoeveel deze V6 benzine naar verwachting kan rijden ronder teveel problemen?
In een wagen van die klasse wil je dynamische led (geen xenon meer) en een performant infotainment (geen ervaring met de Maser, Maar dat van de Jag XF viel tegen tov de Duitsers).

En dan niet te vergeten dat ze vandaag ook beconcurreerd worden door de model S…
Het toeval wil dat toen WillemE door de werkplaatschef werd afgezeken om zijn aftandse 159 mijn hoogbejaarde vader deze kocht:

https://www.prinsesclusivo.nl/verkocht/maserati-ghibli-3-0-v6-diesel-21-inch-schuifdak-camera_7926/

Heeft de Duitse concurrentie een moderner infotainment? Boeiuhh… Het gaat om stijl en klasse. En met 600 Nm en 275 pk wil ie wel hoor. En ik heb trouwens ook nog nooit een valide argument gehoord waarom de concurrentie kwalitatief nou zo veel beter is. Het zou wel eens andersom kunnen zijn. Maar papegaaien kunnen ze hier op BMW-blog wel ja.
Aan het geluid, beleving en design kan geen Duitser tippen. En zolang je de navi / infotainment systeem niet gebruikt blijft de droom bestaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).