Maserati: SUV’s, Alfieri, nieuwe Quattroporte & Ghibli

Auteur: , 24 Reacties

Niet alleen bij Alfa Romeo zijn er mooie plannen gepresenteerd.

Maserati

We hebben Alfa gehad, tijd om de prachtige PowerPoint van Maserati er eens bij te pakken. Want sheets maken, dat kunnen ze wel daar in Italië. Ook voor Maserati staan er mooie dingen op het programma. We moeten uiteindelijk maar zien of en hoe het gaat gebeuren, maar laten we optimistisch blijven.

Alfieri
Het belangrijkste nieuws voor autoliefhebbers is dat de naam Alfieri weer eens wordt genoemd. Gaat het nu dan eindelijk gebeuren? FCA heeft nog geen concreet jaar genoemd voor de onthulling van dit nieuwe model, maar verwacht ergens 2022. Tevens is bekend geworden dat de Alfieri er als coupé en cabrio moet gaan komen. Het model gaat deel uitmaken van Maserati Blue. Daarover later meer.

Ciao diesel
Verder kunnen we de komende vijf jaar een gloednieuwe mid-size SUV verwachten en nieuwe generaties van de Levante, Ghibli en Quattroporte. De huidige modellen zullen de laatste Maserati’s zijn met een diesel. De nieuwe modellen komen er als plug-in hybride, wat we nog niet eerder hebben gezien bij de Italiaanse autofabrikant. Diesel zal bij Maserati in de komende vier jaar uitgefaseerd worden.

Maserati

Volledig elektrisch
Maserati Blue is het nieuwe label voor volledig elektrische auto’s. Met Maserati Blue wil het merk modellen met een verbrandingsmotor én als elektrische variant aanbieden. Zo kunnen klanten zelf bepalen of ze een conventionele of een elektrische aandrijflijn wensen. Vandaag heeft FCA bekendgemaakt dat in elk geval de Alfieri, de nieuwe generatie Quattroporte en Levante er als volledige elektrische auto gaan komen.

Maserati

Samenvatting
De komende vijf jaar mogen we acht nieuwe plug-in hybrides en vier volledige elektrische modellen van Maserati verwachten. De huidige Granturismo die nog niet zo gek lang geleden werd opgefrist blijft nog onderdeel van het gamma, maar zal uiteindelijk worden vervangen door de gloednieuwe Alfieri.

Maserati



24 reacties

Niet de GranTurismo weg…
@dawid1: GT was een leuke auto back in 2007, maar is nu wel echt achterhaald inderdaad.
@Rudy: desalniettemin blijft het een prachtige auto met een verschrikkelijke goede sound!
@Rudy: wst een gelul. De granturismo is prachtig
@dawid1: Het houd niet op … niet vanzelf.
Ik ben heel nieuwsgierig. De enige interessante auto uit hun gamma momenteel vind ik de Ghibli. Niet de beste, wel heel fraai. De GranTurismo is natuurlijk ook erg gaaf, maar is veel te oud geworden. Ik zou zoiets niet meer nieuw aanschaffen. De rest vind ik niet zo interessant. De QP mist alles wat zijn voorganger wel had en de Levante is letterlijk en figuurlijk veel te laat uitgebracht.
@berlinetta: ghibli is bagger, zit zo’n lomp grote binnenspiegel in dat het lijkt of het halve zicht uit de voorruit verdwijnt, gaat vervelen na een tijdje
@gove: Dan zet je er toch een kleinere in?
@gove: en daardoor is de hele auto bagger? Of wil je flink doen omdat je er wel eens in een gezeten hebt?
Sheets maken? Wat een amateurs! Ze kunnen geeneens de column-width aanpassen.
Bij alfa was het specialt enter y en bij Maserati is het special enter ty.
Kom op, 3 pixels meer en het past er gewoon op! Als ik dit doe en aan mijn CEO presenteer, lacht ie me in mijn gezicht uit en zegt ie “probeer t nog eens met die spreadsheet”.
@gregorius: en ook zijn ze even vergeten om de placeholder [Category Name] in te vullen…
of zelf ook maar een plaatje te zetten bij het model dat volgens hun 25% van hun verkopen gaat worden…
@gregorius: dat is niet alles. Er was ook nog een sheet met een vraagteken bij BEV. Om verwarring te voorkomen het plaatje niet geplaatst, maar daar waren ze dus ook iets vergeten in te vullen. https://static.autoblog.nl/images/wp2018/bev.jpg
@gregorius: als jij een CEO hebt die zich druk kan maken over dat soort dingen wordt het tijd dat hij zichzelf wegbezuinigd.
@gregorius: Wat is dit nou voor typisch Nederlands gezeur om niets. Ik heb me bij deze overzichten werkelijk aan niets gestoord en het verhaal is duidelijk. What else is wrong?!
@hugoe: niet NL-s gezeur, want ik ben de enige NLer in mijn bedrijf.
Echter, als je je plannen verkoopt aan je aandeelhouders en je maakt dit soort fouten in je presentatie; terwijl je probeert te verkopen dat je meer richting design en kwaliteit gaat…. sorry, dan gaat er toch wat fout!
@gregorius: dat is emotie..
@gregorius: viel me ook al op, oogt slordig. Belangrijk 5 jaren plan, wereldwijd gepresenteerd. Dat laat je toch mooier opmaken? Dit is niet zo gelikt, doet afbreuk aan de inhoud
Met al die foutjes erin, laten we dit vooral ‘leuke plannetjes’ noemen en het niet te serieus nemen. Net als bij Alfa Romeo. Wat FCA presenteert is vooral ‘Dit lijkt ons wel leuk om te doen’ en niet echt een indicatie van of dat ook realistisch is of op welke timeline.

Geen verrassing dat ze met een D-segment SUV komen. Dat kan gewoon mooi op het platform van de Stelvio, al kun je vraagtekens zetten bij hoe onderscheidend dat dan is tov een Stelvio.
Wel bijzonder dat er verder zo weinig SUVs in staan. Hoewel je zou kunnen zeggen dat Maserati ‘het aan z’n stand verplicht is’ om me een Gran Turismo opvolger te komen, zou ik op die plek eerder een luxueuze SUV verwachten. De markt van de Urus, Range Rover, Bentayga en Rolls Royce lijkt groot (en profitable) genoeg om ook een Maserati te verwelkomen met een bi-turbo V8.
Waarom zou je zonder geluid in vredesnaam aan Maserati kopen.. Tot 2016 leek het wel eerste generatie renault Laguna qua interieur.
Die Alfieri concept is werkelijk waar schitterend
Als de elektrificatie gebeurt op het allerhoogste niveau dan lijkt Maserati daar het uitgelezen merk voor uit de FCA stal. Nu Jaguar ermee gestart is en Porsche, Mercedes en Audi heel spoedig volgen, kan FCA echt niet meer wachten.
@alfapeter:

nix “hoog niveau” ..
gewoon subsidies harken ..
Staat daar nou echt ‘Wagon’? Komt er een Quattroporte Wagon? Het leven wordt elke dag een beetje beter… :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).