![Maserati Ghibli](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/Maserati-Ghibli.jpg)
De prijzen van Maserati’s allerkleinste zijn bekend. En ja, ook de leasende dieselrijder kan voortaan bij Maserati terecht. Al moet je dan wel een dikke job hebben.
De 4,9 meter lange Italiaan gaat namelijk voor 80.376 euro over de virtuele toonbank. Voor dat geld krijg je dan een Ghibli V6 diesel. Dat is dan wel een beetje jammer in je Maserati. Maar in vergelijking met de Duitse concurrentie is de meerprijs voor Italiaans temperament niet eens zo heel gek.
Wie een ‘echte’ Maserati wil, kiest voor een benzineblok. De V6 met 330 of 410 pk is verkrijgbaar voor respectievelijk 87.831 euro of 109.476 euro. Voor de wintersporters onder ons is de 410 pk V6 ook leverbaar met vierwielaandrijving. Daarvoor betaal je een meerprijs van 5.229 euro.
De Ghibli moet het de luxere varianten van onder andere de BMW 5 serie, Mercedes E klasse en Audi A6 lastig maken. Net zoals de Quattroporte dat moet doen voor de 7 serie, S klasse en Audi A8.
Een achttrapsautomaat is op alle versies standaard. Dat geldt ook voor onder andere xenon verlichting, leren bekleding en elektrisch verstelbare voorstoelen. Op de diesel krijgt de gelukkige eigenaar standaard een start-stop systeem.
We zijn benieuwd hoe vaak we deze beauty op de Nederlandse wegen gaan spotten. Het raam laten we dan gewoon lekker dicht, de kans op een dieselgeroffel is in Nederland waarschijnlijk zeer groot.
UPDATE: we hebben de hand weten te leggen op de officiële prijslijst van de Ghibli. De V6 diesel kost inderdaad € 80.376, de 330 pk V6 doet € 87.831, de Ghibli S (410 pk) € 109.476, en de Ghibli S Q4 verlaat voor € 114.705,- de showroom. Klik op onderstaande afbeelding voor een groter formaat:
Ik als BMW-liefhebber zou de 5-serie hier meteen voor laten staan en deze nemen. Sowieso elke Duitser en Brit mag van mij in de showroom blijven zolang ik deze op de oprit zou kunnen zetten.
Is het een betere wagen is dan een 5-serie/E-klasse/A6? Vast niet. Wil ik er èèn? Absoluut!
@TimoBac: +1
Als je dit geld kan uitgeven aan een mooie auto waarom kies je dan in vredesnaam voor een diesel?
@Robbert89: Ooit in een beetje potente 6-cilinder diesel gereden?
Je zult verbaast staan om de souplesse van die nieuwe blokken en er zit veel meer power onderin dus zo gek is het nog niet. Het geluid is de afgelopen tijd ook behoorlijk verbeterd maar overtreft het gejank van een fraaie benzine V6 natuurlijk niet.
Zou er ooit nog een V8 Ghibli komen, extra veel power in een kleiner en lichter model dan de Quattroporte, ik zeg doen!
@Robbert89: Een bmw 535d of 550d is toch ook een heerlijke wagen?
@fiscaal: Ik weet het niet, je ziet er héél véél van rijden en het is diesel. Als een diesel volgas wegrijd klinkt dat gewoon nergens naar, dan heb ik nog liever een hybride die op de achtergrond nog lafjes een benzinemotor gebruikt.
@Robbert89: das een feit, die nieuwe 5 serie zie je gewoon echt wel vaak
@Robbert89: In tegenstelling tot wat top gear je wil laten geloven is er helemaal niet veel mis met diesels hoor. Ruime hoeveelheid koppel rijd lekkerder in alledaags verkeer en is daar nuttiger als een enorme berg pk’s
@darkpluisje: Top Gear heeft de diesel 5-series zelfs aan het eind van de clip over de m5 gepromoot. Waarom een m5 als de “gewone” diesels al zo goed zijn was de conclusie.
@Robbert89: diesel is nu eenmaal een stuk goedkoper aan de pomp, verbruikt minder, stoot minder uit en van die shizzle. Maar ik begrijp jou mening ook wel.
@Robbert89:
dieselaars kunnen dit niet uitgeven aan een auto ..
Dus zelf schakelen is een no-no in je Ghibli?
@thomcarspotter: er zijn vast wel flippertjes aanwezig voor die prijs.
Jullie hoeven het niet te kopen om mee te rijden, binnenkort kan je op Amsterdam CS in één met blauwe platen stappen. Maar tóch vind ik het r-e-t-e gave auto!
Prachtige auto k had niet verwacht dat hij zo gunstig geprijst zal zijn, voor wie het kan betalen natuurlijk.
Mooi Ja, alternatief voor de Duitse 3 Nee, Jaguar XF de verstandigste keuze imo.
@cocksdriveaudi: koop dan ineens een ford mondeo, dan spaar je nog eens een heleboel geld uit.
@cocksdriveaudi: lijkt me niet de verstandigste keuze..? Bmw 5 lijkt me dat. Waarom de jag?
@lambo4all: voor als je wat anders wilt als de duitse 2 of een audi, hier op de oprit een merc, een bimmer en voor de fun een saab 900 cabrio, maar die XF is echt een serieuse topper en mogelijke vervanger van …….., die jag is prachtig en betrouwbaar.
@lambo4all: Sorry! Maar ik vind de XF echt veel mooier dan de bmw.
Hij is wel nog een beetje duurder dan een BMW 5 , Audi A6, of Mercedes E. Maar voor de rest een prima alternatief. Deze is vast en zeker wat exclusiever dan die 3. Voor de rest zeer mooie auto.
@bmw-m: mua, denk dat je aardig in de buurt van die prijs komt wanneer je een v6 diesel in de e, a6 of 5 lepelt
@bmw-m: een nieuw model is meestal idd exclusiever dan modellen die al (tientallen) jaren meegaan. :)
Dit is overigens de nieuwe soundtrack van de v6 benzine.
wel in de quattroporte maar komt waarschijnlijk op het zelfde neer.
http://www.youtube.com/watch?v=HK9E7PZzgms&feature=player_embedded
wat zijn de Belgische prijzen?
@aventador51: pakweg 60% van de NL-prijzen ………………..is je gegund!
Prachtige wagen. Wel het leukste als benzine maar de diesel zal ongetwijfeld goed verkopen. Stuk fraaier dan de QP. Ben benieuwd of deze zich meer leent tot sportief rijden.
Ik hou absoluut niet van een automaat. Maar als deze alleen in automaat leverbaar is dan zou ik er denk ik toch voor gaan en er van genieten! Damn zo sexy in z’n klasse…
Is de diesel ook een Amerikaans blok trouwens?
@berlinetta:
VM-motori .. voor 51% GM ..
@lincoln: In February 11 Fiat Powertrain Technologies confirmed it has bought the 50 percent stake.
@lincoln: nee niet meer van GM, maar van Fiat
Geweldig mooie wagen! Veel meer Maserati dan de Quattroporte.
Supervette auto zo! Diesel is best interessant, zeker als je veel rijdt. Maar voor het mooie zijn alle versies denk ik net 10.000 euro te duur. Zeker met de dure opties bij Maser in het achterhoofd. Toch even zoeken naar de duitse prijzen;)
Als ze er 1 zouden leveren met 14% bijtelling dan zouden we er over struikelen.. nou ja, enigszins dan..
Mijn vriend werkt bij maserati en hij had op de dag dat de ghibli werd onthuld er al 6 van verkocht…
Heel mooie auto! Maar toch wel duur moet ik zeggen, 80 000 euro… En dan heb je nog maar de diesel (275 pk als ik me niet vergis). Daar heb je in Duitsland de Audi S6 al voor denk ik. Natuurlijk is zo’n Maserati wel mooier dan de Duitsers.
@kapiteinaudi: appels en peren, de maserati is öok goedkoper in Duitsland. Wat is je punt?
@W115: Niks appels en peren… Ik zeg dit gewoon om aan te tonen dat de Ghibli zo duur is.
@kapiteinaudi: nee je vergelijkt een nederlandse met een duitse prijs wat vanwege de belasting absoluut niet klopt. Heineken is hier ook goedkoper dan in noorwegen maar daar hebben de noren ookniets aan..
Beetje jammer van die V6’jes. Zou toch liever de V8 iut een granturismo og een quattroporte hebben.
@snorrie11:
o.k. .. en kopen ??
@lincoln: als ik het geld zou hebben, ja. Wat een auto!! Prachtig, zou vierpersoons moeten zijn, genoeg reden voor mij om er een te kopen.
oei .. dat is moeilijk ..
een Chrysler Pentastar of een GM dieselaar ..
@lincoln: lol.
Jij mag het zeggen: Je houdt van Amerikanen en had ooit een Maser V6.
@lincoln: Ik heb mijn twijfels of de 3.0 V6 benzine wel op de Pentastar gebaseerd is. Tot nu toe alleen pentastars gezien met 3.6 of 3.2 liter inhoud. En het is dus geen GM Dieselaar (50% in handen van FPT)
@lincoln: Voordat je nou wat post, moet je jezelf eerst goed informeren.
De V6 wordt door ferrari gebouwd en is ontwikkeld door een voormalig engineer van het race team. De beide diesels zijn in de basis van VM, wat weer grotendeels in handen van Fiat is. En die maken al decennia lang goede diesels, dus dat zal ongetwijfeld goed zitten.
Als het echt een GM blok was geweest had je maar de helft van het vermogen gekregen. Even afgezien van het feit dat een groot deel van de diesels van GM hier in Europe (lees Opel) al door Fiat geleverd worden.
beetje roetstoker lacht elke benzineslurper uit..
Tot nu toe deed ik altijd ff de radio op mute en mn raampje open als er een Masser naast me rijdt. Ergens vrees ik dat een diesel V6 íets minder goed gaat klinken…
Zijn dit NL prijzen?
Ben benieuwd wat ie doet in de lease.
@thomaz:
http://www.maserati.nl/ghiblease/berekenen
Jammer van dezelfde kont als die van quatroporte… Het mocht. Nog klassieker van mij..
Beetje BMW 5-reeks 6 cilinder diesel met wat opties en je zit ook aan die prijs. Als een 535d mijn budget was zou ik de Ghibli zeker overwegen. Al heb ik wel vragen bij de betrouwbaarheid van hun (1 generatie?) roetstoker. Zijn daar al meer details over? In het begin waren er geruchten dat het samen met Ferrari zou ontwikkeld zijn.
@w0ut: De benzine motoren zijn inderdaad in samenwerking met Ferrari gemaakt, zoals bij tegenwoordig elke Maserati. VM Motori doet al enige jaren de diesels binnen het Fiat concern. En die staan niet verkeerd aangeschreven!!!
Rijdend gezien: http://www.autoedizione.nl/video-prachtige-ghibli-brult-door-rotterdamse-straten/