• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maserati Kubang Concept – SUV met Amerikaanse genen

Auteur: robbie, gepost 13 september 2011 om 14:19 – 63 Reacties

Maserati Kubang Concept @ IAA 2011


Dit is em dan! De allereerste SUV van het Italiaanse merk met de drietand. Zelf zaten ze er wellicht niet zo op te wachten, maar aangezien (grote) SUV’s tegenwoordig nog steeds hip & hot zijn in het Verre Oosten en Rusland moest Maserati er wel aan geloven. En aangezien papa Fiat tegenwoordig de baas is bij Jeep konden ze daar mooi het magazijn plunderen.

De auto die jullie hier zien is namelijk gebaseerd op de recent onthulde Jeep Grand Cherokee (die zijn platform ook weer deelt met de Mercedes M-Klasse) en onder de motorkap ligt dan ook … . Overigens liet Maserati in 2003 ook al eens een Maserati SUV concept zien. En ook die auto droeg de naam Kubang.

Gelukkig blijkt de afbeelding die we eerst zagen dus inderdaad een photoshop te zijn en hier “the real deal”. Of deze auto in de VS gebouwd gaat worden of in Italie is nog niet helemaal duidelijk. Ook schijnt Maserati nog te twijfelen tussen Amerikaanse HEMI V8 motoren en Italiaanse Maserati/Ferari motoren.

De auto die we hier zien is nog een conceptcar, maar volgend jaar wordt de productie versie onthuld.

UPDATE 14:30 We hebben een persbericht te pakken gekregen en daarin weet Maserati trots te melden dat er specifiek door Maserati ontwikkelde motoren in zullen komen te liggen. Deze zullen ontwikkeld worden door Paolo Martinelli (hoofd motorenontwikkeling Maserati) en ze zullen gebouwd worden door Ferrari. Deze motor(en) zullen gekoppeld zijn aan 8-trapsautomaat.

Ook verwijst Maserati in het persbericht dat de basis van Jeep afkomstig is, maar ze zeggen ook:

The essence and all major system components of the Maserati sport luxury SUV will unmistakably be Maserati: style, engine, suspensions, brakes, handling and performance will all be 100% Maserati in picture-perfect continuity with the brand’s core values of sportiness, style, elegance, luxury, performance and craftsmanship.

En over de aandrijving zeggen ze:

New-generation high-tech Maserati proprietary engines will be designed in Modena by Paolo Martinelli – Head of the Maserati Powertrain Department and for nearly 30 years at Ferrari, where he also served as engine chief of the Formula One racing team – and will be produced in Maranello by Ferrari.

Ook interessant!

  • Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
    Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
  • nieuwe Maserati crossover
    Nieuwe Maserati crossover niet te stoppen (behalve door...)
  • Cupra
    Dit is de CUPRA Tavascan Extreme E Concept
  • Zo krijgt de lompe Mercedes EQG toch een goede actieradius
    De G-Klasse ontkomt er ook niet aan: Concept EQG

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, concept, iaa, iaa-2011, kubang, Maserati, SUV

Vorig bericht: « Een kittig katje: Jaguar C-X16 Concept [Cayman killer]
Volgend bericht: Brabus Rocket 800 schijt op conventies »

Lees Interacties

Reacties

  1. BeQuietAndDrive zegt

    13 september 2011 om 14:21

    Of zoals SniffPetrol het zo mooi twitterde (aanrader trouwens):
    Do you want an Infiniti but wish it cost a lot more? Good news! The Maserati Kubang!

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      13 september 2011 om 14:30

      @BeQuietAndDrive: 90% van de auto’s zijn hetzelfde, verschil zit hem in de marketing. De ‘lifestyle’ dat een merk nastreeft. Een Seat Exeo is toch ook gewoon een Audi A4. Probeer dat maar eens aan de gemiddelde leaseslet uit te leggen, gaat er bij hun niet in. Hun lifestyle is immers veel hipper *kuch. Marketing, thats all.

      Login om te reageren
  2. baasbas zegt

    13 september 2011 om 14:22

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      13 september 2011 om 14:48

      @baasbas: snap je mening, maar het is óf dit soort acties (SUV-markt betreden) of over een niet al te lange tijd geen bestaansrecht meer hebben..!

      Mijn ding is ’t ook niet, hoop dan ook dat ze hierna snel doorwerken aan de Quattroporte vervanger!!

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        13 september 2011 om 15:02

        @ukbob: Kijk, ik snap dat je een volumemodel moet hebben. Een kurk waar het merk op drijft. De Cayenne heeft in dat opzicht veel betekend voor Porsche.

        Mijn ‘aanklacht’ tegen Maserati ligt in het feit dat het ding hondslelijk is en op het moment dat ik dit plaatje postte was nog niet bekend dat er Maseratimotoren in zouden komen. Die motoren maken al aardig wat goed. Want wat heb je anders: een Jeep met een andere koets en een Maserati badge + prijskaart. Ik kan me niet voorstellen dat een koper DAT zou accepteren. Vooral omdat Maserati toch wel een luxere/duurdere/chiquere (is dat een woord) uitstraling heeft. Ohja en hij is hondslelijk.

        Login om te reageren
  3. lambo4all zegt

    13 september 2011 om 14:23

    zijn er niet meer fotos? van de achterkant en het interieur enzo, want vooral het interieur zou een knipoog kunnen zijn naar de nieuwe QP.

    Login om te reageren
  4. KaCh1ng zegt

    13 september 2011 om 14:23

    ik vind een X6 eig veel mooier

    Login om te reageren
    • mout zegt

      14 september 2011 om 00:17

      @KaCh1ng: ’tuurlijk, want Duits en premium.
      In plaats van de X6 heb ik nog liever het origineel. De eerste SUV-coupe. Het exemplaar dat BMW gexeroxed heeft.
      Al op 12-9-2006 schreef Autoblog daarover (uit het persbericht): een baanbrekend model met de lijnen van een elegante coupé en het stoere voorkomen van een SUV. De Actyon.

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    13 september 2011 om 14:26

    Ik had het ook geloofd als dit de nieuwe Hyundai iX50 was.

    Login om te reageren
  6. raphael zegt

    13 september 2011 om 14:27

    Ach hou toch op met ‘de ziel aan de duivel verkopen’ en heiligschennis roepen. Er moet geld verdient worden, en als er deze SUV voor nodig is om auto’s als de GranTurismo te laten bestaan then so be it. Als aandeelhouder van Fiat kan ik dit natuurlijk ook wel waarderen.
    Daarnaast vind ik het een oprecht mooie auto van de voor/zijkant.

    Login om te reageren
  7. Haakie zegt

    13 september 2011 om 14:29

    Amerikaans platform oké, maar knikker er AUB een italiaanse motor in.

    Login om te reageren
    • AMV8Bart zegt

      13 september 2011 om 15:03

      @Haakie: hoogtoerig jankblok graag

      Login om te reageren
  8. realiks zegt

    13 september 2011 om 14:31

    ik vind hem mooi behalve de carrosserie.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      14 september 2011 om 00:22

      @realiks: +1
      Alhoewel… het onderstel is ook moeders mooiste niet.

      Login om te reageren
  9. jonee zegt

    13 september 2011 om 14:31

    Vind het een nogal vreemde veronderstelling dat SUVs enkel nog hip en hot zijn in de US en Midden Oosten.
    Ik kan niet spreken voor NL, maar in de meeste EU landen ten zuiden van NL is de SUV nog steeds zeer populair, en hoe je het ook draait of keert: De EU in zijn geheel is en blijft een grotere afzetmarkt dan de US.

    Login om te reageren
  10. integralechubasco zegt

    13 september 2011 om 14:33

    eerlijk is eerlijk… valt me een beetje tegen… misschien in maseratiblauw of rood beter… dit is een beetje saai…

    Login om te reageren
  11. robertvheerde zegt

    13 september 2011 om 14:34

    Wat een verschrikking!

    Zoals Marshell ook al zegt, het is net een Hyundai!
    Hopelijk wordt er nog het een en ander aangepast voor hij in productie gaat.

    Login om te reageren
  12. jacobsen zegt

    13 september 2011 om 14:37

    Heeft alleen bestaansrecht met een italiaans blok in het vooronder…

    Login om te reageren
  13. Treff zegt

    13 september 2011 om 14:39

    Zijn smoel vind ik best een mooie design!! Maar voor de rest zal ik er aan moeten wennen, denk ik :-) We gaan hem gewoon rustig aan bekijken in Frankfurt ;-)

    Login om te reageren
  14. birdboy zegt

    13 september 2011 om 14:39

    Om te huilen…

    Login om te reageren
  15. rgtrue zegt

    13 september 2011 om 14:40

    Wordt dit net zo’n inslaande bom als een Infinity FX?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      13 september 2011 om 22:06

      @rgtrue: *Infiniti

      Login om te reageren
  16. Brum zegt

    13 september 2011 om 14:40

    Als ik een busje wil, dan koop ik wel een transporter. Sorry, ik kan gewoonweg niet positief kijken naar auto’s die alleen maar hoog zijn, zodat de bestuurder zich ‘verheven’ kan voelen boven de andere weggebruikers. In mijn ogen is dat de enige rede om een SUV te rijden.
    D

    Login om te reageren
    • mout zegt

      14 september 2011 om 00:23

      @Brum: Goed voor de economie. Kunnen tuners verlagingssetjes voor maken!

      Login om te reageren
  17. spykerboy zegt

    13 september 2011 om 14:44

    mmhmm ziet er wel redelijk uit… tis nog concept dus zal nog wel eht een en ander aan veranderen. hoop met name de grille en alle lampen overal ziet er beetje cheapass achtig uit

    Login om te reageren
  18. jzaero zegt

    13 september 2011 om 14:49

    Beter dan de gemiddelde SUV, maar ik vind dat de velgen wel anders mogen, deze bijvoorbeeld:

    Toch.. vind ik dit niet bij Maserati passen, jammer jammer..

    Login om te reageren
  19. Brum zegt

    13 september 2011 om 14:50

    Komt hij ook als Chrysler?

    Login om te reageren
  20. jzaero zegt

    13 september 2011 om 14:50

    Klinkt trouwens als Q-bang..

    Login om te reageren
  21. Sciurida zegt

    13 september 2011 om 14:55

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      13 september 2011 om 14:59

      @Sciurida:

      Login om te reageren
      • boxster zegt

        13 september 2011 om 16:04

        @rubenpriest: “because never before has there been such a degree of epic fail”

        Helaas wel, namelijk in de (hopeloos mislukte) vorm van de Chrys;er TC by Maserati

        Zie je wel, de geschiedenis zal zich altijd blijven herhalen en het is slechts aan weinigen gegeven van fouten uit het verleden te leren.

        @degenen die vinden dat Fiat goed bezig is: prima als autofabrikanten geld willen verdienen met een model dat voorheen niet in het gamma zat, maar laat het dan tenminste een mooie auto zijn die een beetje respect toont voor de genen van het merk. Het lijkt me commercieel gezien ook veel interessanter om een auto op de markt te brengen die consumenten mooi vinden en willen kopen…

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 september 2011 om 23:28

          @boxster: Is geen herhaling van de TC-affaire. TC was een Chrysler, door Maserati gebouwd en van leuks voorzien, daardoor te duur om nog als Chrysler verkocht te krijgen.

          Dit is een ander verhaal. Geen herhaling van de geschiedenis dus, maar of het een succes wordt valt nog af te wachten…

          Login om te reageren
  22. Nuvolari zegt

    13 september 2011 om 15:49

    Als ze zouden beweren dat een Renault Koleos coachbuild was had ik het ook geloofd. Bovendien heeft ie en profile wat Ssangyong trekjes. Kan mij niet bekoren iig!

    Login om te reageren
  23. cheetacars zegt

    13 september 2011 om 15:52

    Helaas de jongens van de marketing en commerciële kant hebben tegenwoordig te veel invloed…

    Login om te reageren
    • boxster zegt

      13 september 2011 om 16:06

      @cheetacars: juist niet, een beetje marketeer met een commerciele inslag zal nooit een lelijke auto op de markt willen brengen…

      Login om te reageren
      • cheetacars zegt

        13 september 2011 om 16:12

        @boxster: Vooral de commerciële heeft genoeg aan de verkopen. Het idee achter dit ding zal hetzelfde zijn als bij de Cayenne en die laatste verkoopt goed al zijn de ras Porschefans nog steeds niet lovend erover en wordt ie ook niet als de mooiste auto gezien.

        Login om te reageren
  24. dennisr zegt

    13 september 2011 om 17:10

    NEE! wat een gedrocht..

    Login om te reageren
  25. Sm0keGun zegt

    13 september 2011 om 17:15

    doet me denken aan hyundai

    Login om te reageren
  26. jorden zegt

    13 september 2011 om 17:41

    Had dan een soort audi allroad station van de quatroporte gemaakt! dit is als een trainingspak met een stropdas er onder.

    Login om te reageren
  27. love4sportcars zegt

    13 september 2011 om 17:45

    HELP! die achterkant, net een Q3! (dat is geen compliment!)
    en geef hem dan toch niet zo’n stomme betekenisloze japans naam… noem hem dan Quattroruote (4 wielen) of QuattroTrazione( 4wielaandrijving) ofzoiets

    Login om te reageren
    • GTA_Torino zegt

      13 september 2011 om 19:05

      @love4sportcars: Dacht’k nou net ook. Veel geblaat rond Italiaanse genen etc, maar uit de naam blijkt dit al zeker niet.

      Verder OT: vergelijk deze creatie hierboven met de elegantie van de 200% Maserati Quatroporte… Daarom kan ik er niet echt enthousiast over zijn. Ik begrijp dat ze in navolging van de andere upscale-merken ook de oefening willen maken bij Maserati.
      Maar naast euro’s geeft de Cayenne toch ook weinig toegevoegde waarde aan het Porsche-merk?

      Login om te reageren
  28. lincoln zegt

    13 september 2011 om 17:54

    de nieuwe Grand Cherokee is daar in tegen een plaatje ..

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      13 september 2011 om 20:21

      @lincoln: ‘daar in tegen’ seriously?

      Login om te reageren
  29. reality2030 zegt

    13 september 2011 om 18:10

    Als deze ding onderstel en motor heeft van een echte off road net als Toyota of Nissan dan durf ik wel te kopen anders is zonde voor luxe verpakking met naam alleen….

    Login om te reageren
  30. bigcar zegt

    13 september 2011 om 18:10

    vind het wel een fraai ding, leuk gedaan!

    Login om te reageren
  31. bigcar zegt

    13 september 2011 om 18:11

    hoe zit het met beenruimte (achterin) trouwens..???

    Login om te reageren
  32. burninrubber zegt

    13 september 2011 om 18:27

    Aaaaahh!! Fuck!! Maserati is van mijn favoriete merken maar dit is toch niet normaal?!?! Een soort Q7/Santa Fe misbaksel

    Login om te reageren
  33. fluvioglacialeafzetting zegt

    13 september 2011 om 18:34

    Jep… Oke… Euhm nee… Niet echt… Nou eigenlijk gewoon spuuglelijk

    Login om te reageren
  34. Lucb zegt

    13 september 2011 om 18:42

    Vind het huidige modellengamma van Maserati toch wel het mooiste wat er te koop is, deze mag er wat mij betreft aan toegevoegd worden. Vind het er voor een SUV goed uitzien en zou deze ook wel op mijn oprit willen.

    Login om te reageren
  35. norge zegt

    13 september 2011 om 20:29

    Ik zie het probleem niet ,Porsche doet toch ook een Touraegje ?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 september 2011 om 23:32

      @norge: Ja, met dat verschil dat Porsche zijn versie eerst op de markt smeet. Onderschat dat niet hoor! Daardoor lijkt het alsof VW een Cayenneke doet, ipv Porsche een Touaregske. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, en doen ze gewoon mekaar, maar perceptie is alles…

      In feite hadden ze eerst deze moeten lanceren, en dan de nieuwe Cherokee. Dan zouden de Amerikanen kunnen beweren dat hun nieuwe Jeep onderhuids een Maserati is…

      Login om te reageren
  36. kowalsk zegt

    13 september 2011 om 21:29

    Best leuk voor een Hyundai…

    Login om te reageren
  37. w0o0dy zegt

    13 september 2011 om 21:50

    Hilarisch om mensen te horen roepen dat dit lelijk is… Ehm hallo? X5/X6, Q7, Cayenne, GL, Escalade wat zijn die dan? Allemaal zeker niet mooier/of zelfs ruimschoots lelijker dan deze.

    Niet dat ik een fan ben, verre van. Het staat me zeer tegen dat Maserati de naam en het imago verpest met zo’n hok, maar goed, lelijker dan de concurrentie is de auto nu ook weer niet.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      14 september 2011 om 00:31

      @w0o0dy: Wat die andere zijn? Ook hondslelijk. Maar de GL en Escalade hebben tenminste een bij het merk passende stance. De Q7 ziet er herkenbaar uit als een opgepompte A3. De Cayenne ziet er (helaas) uit als een veels te hoge 911.
      Deze combineert lelijk zijn met een ‘designtaal’ die niets Italiaans heeft (op een 3-tand en lullige sleufjes na, dan). Als ie niet tegen de achtergrond van de beurs zou staan, had ik echt gedacht dat iemand Maserati-logo’s op een nieuwe Samsung / Renault had gefotoshopt.

      Login om te reageren
  38. w0o0dy zegt

    13 september 2011 om 21:54

    P.s dat kunststof rond de wielkasten is vreselijk, weg ermee ASAP.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      14 september 2011 om 00:35

      @w0o0dy: PS: de wagen rond die kunststof wielkasten is vreselijk

      Login om te reageren
  39. Lucb zegt

    13 september 2011 om 22:18

    http://www.kubang.maserati.com/?__utma=1.2072537478.1302014703.1315856697.1315944323.1177&__utmb=1.2.10.1315944323&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1302014703.1.1.utmcsr=%28direct%29|utmccn=%28direct%29|utmcmd=%28none%29&__utmv=-&__utmk=236216321

    Login om te reageren
  40. Citrofiel zegt

    14 september 2011 om 00:27

    Een gigantisch apparaat met relatief kleine wielen (in vergelijking met de stance van bijvoorbeeld de Cayenne is dit gewoon een lomp ding). Ik zie het nog niet echt zitten.

    Login om te reageren
  41. mrB zegt

    14 september 2011 om 00:46

    voor een suv(f) niet slecht, maar… de fuck, Maserati… Een SUV???

    Login om te reageren
  42. Jazzie zegt

    14 september 2011 om 00:48

    Ik vind het op zich geen slechte wagen, maar het had zeker beter gekund. Het design is wel wat anoniem, het had wat uitgesprokener italiaans kunnen zijn.

    Login om te reageren
  43. Dimglor zegt

    14 september 2011 om 10:46

    Ik vind hem er echt ongelooflijk lelijk uitzien….
    Echt jammer…

    Login om te reageren
  44. negativan zegt

    14 september 2011 om 12:56

    Kubang klinkt als backfire….

    Login om te reageren
  45. Nico94 zegt

    14 september 2011 om 14:21

    Ik vind het wel een mooie auto. Echt Maserati-waardig!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North