• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maserati op de schopstoel? De geruchten worden hardnekkiger

Auteur: RubenPriest, gepost 21 juni 2025 om 11:01 – 21 Reacties

Maserati verkoop

Kersverse geruchten suggereren dat Maserati in de etalage staat, maar Stellantis ontkent dat.

De donkere wolken die al een tijdje boven Maserati hangen zijn nog steeds niet weg. Sterker nog, opnieuw zijn er geruchten opgedoken dat Stellantis overweegt de Italiaanse autofabrikant in de verkoop te zetten. Het concern ontkent dit, maar er wordt wel degelijk onderzoek gedaan naar deze mogelijkheid.

Maserati in de verkoop?

Volgens bronnen die Reuters spraken, zou moederbedrijf Stellantis serieus overwegen om het iconische merk af te stoten. Dit vormt een onderdeel van een bredere strategische herziening.

De Italiaanse autofabrikant draait op z’n zachtst gezegd voor geen meter. Of in elk geval, niet goed genoeg om het op de lange termijn zo vol te houden. Afgelopen jaar zakten de verkoopcijfers van Maserati met meer dan de helft in elkaar tot slechts 11.300 auto’s. Het gevolg: een aanzienlijk verlies van 260 miljoen euro.

Daarbij komt dat de merkstrategie al een tijdje stil ligt. Een eerder gepland toekomstplan werd vorig jaar door Stellantis op pauze gezet. Santo Ficili, verantwoordelijk voor Maserati, belooft echter dat er snel duidelijkheid komt zodra de nieuwe Stellantis-CEO, Antonio Filosa, van start gaat. Oké..

Deze strategische twijfels over Maserati stralen geen kracht uit. Stellantis worstelt al langer met het uitgebreide portfolio van liefst veertien merken. Alsof ouders een gezin van 14 kinderen moeten managen, waarvan er een aantal zich in de puberteit bevinden. Succes ermee.

Consultancygigant McKinsey werd in april ingehuurd om Stellantis te adviseren, met een specifieke focus op de toekomst van Maserati en Alfa Romeo. Niet alleen omdat beide merken het niet fantastisch doen, maar ook vanwege de ontwikkelingen met de Amerikaanse importtarieven. Hoewel McKinsey officieel geen verkoopmandaat heeft gekregen, onderzoeken zij wél alle opties. Dus ook het afstoten van Maserati.

Anonieme bronnen melden dat het bestuur van Stellantis verdeeld is: sommigen zien verkoop als onvermijdelijk, anderen vrezen grote imagoschade. Stellantis zelf ontkent een verkoop in een publieke reactie.

De voorgaande Stellantis-CEO Carlos Tavares was altijd duidelijk over zijn standpunt: er zouden geen merken worden afgestoten. Maar Tavares verliet eind vorig jaar het veld na tegenvallende resultaten in de Amerikaanse markt. De nieuwe topman, Antonio Filosa, zal snel met duidelijkheid moeten komen om onzekerheid bij zowel investeerders als de merken zelf weg te nemen.

Maserati begeeft zich op dun ijs met deze mogelijke verkoop. Blijft het merk binnen Stellantis, of gaat er straks één of ander Chinese gigant mee aan de haal?

Ook interessant!

  • Oei... Stellantis schrapt investeringen in Maserati
  • Stellantis onthult waarom Maserati zo slecht verkoopt
    Stellantis onthult waarom Maserati zo slecht verkoopt
  • Stellantis zet merken op de schopstoel, met dit merk vooraan
  • Maserati-baas geeft uitsluitsel over de toekomst van het merk

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Maserati, Stellantis

Vorig bericht: « Voor minder dan 13.000 euro koop je nu een Tesla Model 3
Volgend bericht: Video: Auto ramt gebouw, rijdt weer weg »

Lees Interacties

Reacties

  1. R zegt

    21 juni 2025 om 11:50

    Ze houden Maserati te veel onder de duim omdat Ferrari heilig is. Ze moeten gewoon weer terug naar machtige sedans maken met een V8 en een echte opvolger van de GTS – ook met V8 , maar goed, Ferrari is dan bang dat hun 296 hieronder te lijden krijgt, en eventueel hun V8 modellen ook. Maserati zou mss een mooie toevoeging zijn voor Aston Martin , geweldige designers daar, goed platform voor sportwagens en de AM en Maserati kopers zijn imho vaak geen concurrenten van elkaar. Onder Ferrari zal t altijd het ongewenste kind blijven, daar hadden ze McKinsey niet voor hoeven inhuren om daar achter te komen.

    Login om te reageren
    • bruintje beer zegt

      21 juni 2025 om 13:09

      Wat heeft Ferrari hiermee te maken? Ferrari is niet van Stellantis.

      Login om te reageren
      • Frankypanky zegt

        21 juni 2025 om 16:28

        Stellantis = Fiat = Ferrari … Fait heeft Ferrari al in de jaren 1970 aandelen van Ferrari overgenomen. Per 1988 zelfs 90%…

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          21 juni 2025 om 17:12

          @Frankypanky: sinds 2016 is Ferrari losgeweekt van Fiat en een zelfstandig bedrijf.

          Login om te reageren
          • Frankypanky zegt

            22 juni 2025 om 07:24

            Die beursgang…Alright, I stand corrected.
            Dacht dit omdat Maserati toch ook motoren van Ferrari afneemt…

            Maar nogmaals bedankt voor het verduidelijken.

            Login om te reageren
        • dees zegt

          21 juni 2025 om 17:40

          Ja in 1988. En omdat Fiat hun zaakjes altijd zo goed op orde heeft hebben ze in de tussen tijd hun aandeel afgebouwd en enkele jaren geleden Ferrari naar de beurs gebracht om geld op te halen.

          De Agnelli familie en Ferrari heeft nog aardig wat aandelen maar heeft niet de volledige macht.
          Het gedl dat ze met de beursgang hebben opgehaald hebben ze de afgelopen jaren lekker zitten weg gooien met half doordachte plannen.

          Login om te reageren
      • Frankypanky zegt

        21 juni 2025 om 16:29

        Bovendien,

        Jij gaat mij toch niet vertellen dat je niet weet dat de V8 van Maserati van Ferrari komt?!

        Login om te reageren
        • R zegt

          21 juni 2025 om 23:43

          De legendarische GTS has de motor uit de 430, ietwat teruggetuned. Daarom beter onder AM

          Login om te reageren
      • R zegt

        21 juni 2025 om 23:42

        Ja en nee. De eigenaren zijn de Agnelli’s, en op papier idd losgekoppeld, maar Maserati mag nog steeds niet te ‘aantrekkelijk’ worden, want dan verliest Ferrari marktaandeel

        Login om te reageren
  2. HZW zegt

    21 juni 2025 om 12:54

    Is wel wat voor Audi om toe te voegen tot hun Italiaanse stal met Lamborghini en Ducati.

    Login om te reageren
  3. Andreivierfunf zegt

    21 juni 2025 om 12:58

    Stellantis kan de puinhoop denk ik vrij snel verhelpen.
    Ze verdelen alle merken in marktsegmenten en binnen die segmenten delen ze techniek en platformen. Zo kunnen ze snel een E-segment maken binnen het premium segment, een knaller in het B-segment voor de massa en een geweldige C-segmenter voor subpremium.

    Trek de merken gewoon verder uit elkaar en ga niet al je merken met elkaar laten concurreren maar zorg voor een natuurlijke overlap: op een gegeven moment ben je Fiat ontgroeid en ga je zoeken naar meer luxe en kan je dus doorgroeien binnen de groep. Italiaans kan Italiaans blijven rijden, Frans kan Frans blijven rijden.

    Topsegment: Maserati
    Premium: Alfa Romeo, Chrysler, Jeep
    Subpremium: Lancia, DS, Peugeot
    Massa: Opel, Dodge, Fiat, Citroën
    Subpremium bedrijfsauto: RAM, Iveco
    Massa: Peugeot, Citroën, Opel
    Budget: Fiat

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      21 juni 2025 om 13:09

      Dit klinkt logisch, maar doen ze het niet al zo?!

      Login om te reageren
    • dees zegt

      21 juni 2025 om 17:43

      Er is toch niemand die denkt aan premium bij Chrysler, zelfs niet in de VS.
      En een van de problemen is dat ze in Italie Fiat te hoog in schatten.

      Jaren geleden wilden ze met Fiat zelf volledig weg van de kleine autos en hun focus op het D segment leggen.

      Login om te reageren
      • alloallo zegt

        21 juni 2025 om 21:15

        AlfaRomeo moet niet proberen premium te zijn. In dat segment verlies je altijd van de Duitsers. AlfoRomeo moet altijd iets goedkoper (of completer) zijn dan BMW.

        Liever in Alfa investeren dan in Lancia en DS.

        Login om te reageren
  4. HZW zegt

    21 juni 2025 om 13:03

    P.S. Maserati en Lamborghini zitten een kleine 30 Km van elkaar vandaan.

    Login om te reageren
  5. spidermann zegt

    21 juni 2025 om 14:12

    Maserati verkopen aan BMW. Met BMW techniek en Italiaans design aan de bovenkant van de markt verkopen.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      21 juni 2025 om 21:47

      Win-win

      Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      22 juni 2025 om 15:25

      Lijkt me een goed plan, je kan prima die 8serie techniek onder een Maserati body stoppen en dik geld vragen. Lukt ook nog wel op 5serie niveau. Of willen ze Alpina hier voor gebruiken?

      Login om te reageren
  6. mjpamsterdam zegt

    21 juni 2025 om 17:15

    Stop er toch gewoon mee ! Het is niet erg om sommige dingen/zaken af te sluiten. Kunstmatig in leven houden is een voorportaal van het niet te vermijden einde.

    Login om te reageren
    • smokin zegt

      23 juni 2025 om 09:45

      Als je serieus vindt dat merken als Alfa Romeo en Maserati op moeten houden te bestaan zit je echt op de verkeerde site.

      Login om te reageren
  7. HZW zegt

    21 juni 2025 om 21:41

    Als het aan Audi verkocht wordt kunnen er Lamborghini motoren in de Maserati’s

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North