
Het aanbod neemt toe en daarmee blijft de prijs van een gebruikte Tesla Model 3 zakken.
Elon Musk maakt geen onderdeel uit van de Amerikaanse regering. Daarmee is ook de aandacht rond zijn persoon gedaald. Je hoeft in elk geval wat minder bang te zijn dat één of andere mafketel je Tesla bekrast. Tenzij hij weer wat geks doet natuurlijk, met Elon weet je het maar nooit.
Ontwikkeling Tesla Model 3 prijs
Reden in elk geval om weer eens een blik te werpen op de prijs van de Tesla Model 3 op Marktplaats. In de laatste prijsupdate van oktober 2024 konden we melden dat de Model 3 onder de 15.000 euro was gedoken. De prijsverlagingen zetten, inmiddels kun je voor minder dan 13k shoppen. Dat is toch wel een retegoede aanbieding.

In dit geval vonden we een Tesla Model 3 occasion op Marktplaats met een prijs van 12.950 euro. Het is een origineel Nederlands geleverde auto die zijn kilometers goed heeft voldaan. Op de teller staat namelijk 276.378 km. Ja, wat verwacht je dan ook voor zo’n prijs. Het gaat hier om een koelkastwit exemplaar uit 2019. Eentje van de eerste lichting dus.

Het is een Standard RWD Plus met de 55 kWh accu. De actieradius wordt geadverteerd met 370 kilometer. Als het gaat om kwaliteitsbeleving kun je beter doorsparen voor een Model 3 van latere bouwjaren. Wil je het goedkoopste van het goedkoopste en kan de afwerking je een zorg zijn: ga voor deze.

Wel even de accu laten doormeten, zo weet je in elk geval hoe het zit met de kwaliteit van de batterij. Sowieso aan te raden bij het shoppen voor een elektrische auto. De nieuwprijs van dit specifieke exemplaar in 2019 was 48.980 euro. Keurig afgeschreven, klaar voor de volgende eigenaar. Op naar de drie ton. Wie maakt de verkoper los?





Veel auto voor je geld. Betrouwbaar als je een goed exemplaar hebt. Dure reparatie als je pech hebt. Wie durft zo’n exemplaar te kopen?
Wel echt heel lelijk in het wit zo 😭
Andere velgen, blinderen, chrome delen wrappen. Dan rij je er aardig bij.
Beetje een gabbertje auto. “Strakker dan strak interieur, witter dan witte kleur”. Daar gaat gabbertje…
Wat is dat de laatste dagen op Autoblog? Er zijn heel veel berichten die gaan over de afschrijving van elektrische auto’s. De kop, of zelfs de inhoud, suggereert vaak dat de afschrijving buitenproportioneel is, maar wanneer je even nadenkt of vergelijkbare benzineauto’s opzoekt realiseer je dat het wel meevalt. Tuurlijk zijn EV’s harder in waarde gedaald de laatste tijd, het belastingvoordeel op motorrijtuigenbelasting is eindigend en laden op straat is ook duurder geworden.
Wat hebben diesels gedaan sinds ze op steeds meer plekken worden geweerd? Dat risico loop je met een Tesla vooralsnog niet, zo gek maakt Elon het nu ook weer niet. En dan nog: de historie van VW is ook niet fraai, toch zweert menig AB-bezoeker erbij.
Beste bang for buck auto van dit moment. Wellicht wat saai maar wel efficiënt van a naar b
Dit is toch echt veel minder saai dan de gemiddelde leasebak?
In mijn ogen IS dit de gemiddelde leasebak, verschrikkelijk saai zo in het wit, kan er zelfs vandaag niet warm voor lopen..
Zou verplicht een accu certificaat bij een 2e hands moeten zitten. Zodat de koper ongeveer weet waar hij aan toe is.
Zit er bij een auto met verbrandingmotor ook een certificaat wat de status van de motor is?
Onderdelen zijn goedkoper en makkelijker te vervangen dan bij een EV. Daarbij is het principe van een accu wat anders dan een ICE, dus helemaal niet zo’n slecht idee. Het zou juist meer mensen over de streep kunnen trekken om voor een EV te gaan.
Je kan met een OBD2 adaptertje gewoon uitlezen hoe gezond een accu nog is
@drdre1 welke specifieke onderdelen heb je het nu over die goedkoper zijn en makkelijker zijn te vervangen?
Nog niet zo héél lang geleden verscheen er op AB een blog van een onderzoek waaruit bleek dat EVs op langere termijn nog steeds duurder zijn dan een ICE. Bij een ICE moet er vaker wat vervangen worden, dan bij een EV. Maar als er bij een EV war vervangen moet worden, kost ’t meer omdat er een hele unit vervangen moet worden en dat maakte het duurder.
@drdre1 ik had al eerder gevraagd over welke specifieke onderdelen je dan op doelt. Noem eens een paar voorbeelden. Wat duurder is om te vervangen.
@drdre1 nog steeds afwachtend op een paar voorbeelden…..
@drdre1 valt nog niet mee om een voorbeeld te noemen schijnbaar?
Anti-EV fanatici denken nog steeds dat je alleen de hele accu kunt vervangen, net zoals zij vast ook de hele motor vervangen als een koppakking lek gaat.
Grrrrene? Eh nee, zie mijn reactie hierboven. Niet alles/iedereen denkt zwart/wit hoor.
Nee, maar onderhoud en storingen kun je met een obd2 gewoon uitlezen, je hoeft zelden een complete motor te vervangen en de handige Harry’s onder ons kunnen dat ook nog gewoon zelf, dat zie ik bij zo’n accupakket nog niet gebeuren, ben benieuwd naar de reactie van mijn buren als ik even het accupakket zou vervangen op de oprit…
Beste jurgen. Verdiep jr gewoon eens goed de elektrische auto.
Dat uitlezen kan hierbij ook en
Daarbij kun je tot op de procent nauwkeurig de degradatie van de accu in beeld krijgen. Kan dat ook met je obd tot de prpcent nauwkeurig? Nieuwe auto’s met verbrandingmotor kan de handige harry ook niet zelf meer. De jaren 90 liggen al ver achter ons.
Het komt sporadisch voor dat de gehele accu vervangen miet worden. Reparaties en vervangen van cellen behoort al tot de mogelijkheden.
Onwetendheid is het grootste prpbleem. Verdiep je er gewoon eens in.
Vaak zijn er maar een paar cellen “op”, vervang je die, dan heb je de zwakste schakels eruit gehaald en kan de accu nog heel lang mee.
Ik snap niet dat mensen nog steeds denken dat het te vergelijken is met een laptop-accu, waarbij alleen de hele accu vervangen een optie is.
Op gaspedaal staan een aantal model S voor de onder de 10k zelfs
De Opel Kadett van de jaren 20
Al kreeg ik hem gratis…dan liever een afgetrapte Alfa Giulia diesel voor dat geld.
Waar kan je de accu van een occasion betrouwbaar laten doormeten? Bij diezelfde garage als die hem verkoopt?
@135i: bij veel auto’s kun je dat met een app en dongle zelf uitlezen. Ik dacht bij deze Tesla’s zelfs gewoon in een verborgen menu op dashboard. Sommige EVs kunnen dat niet weergeven, maar meeste wel
Wat een gejank hier in de comments. Maakt iemand een goede auto die je voor relatief weinig kan rijden, is het weer niet goed. Ja het is de kadett, of mk1 focus van nu, maar is dat niet een compliment?
Ja. Maar ik denk dat men bedoelt dat je maar met je ogen hoeft te knipperen om een Tesla Model 3 op de weg tegen te komen. Dat haalt ’t randje er wel van af. Uniek of speciaal is ’t niet te noemen, ’t maakt ‘m eerder (onterecht) saai IMO.
En die comments komen dan van rijders van VW Golf 1.2TSi’s. Over dodelijk saai gesproken.
Ja, eens. Das ook saai IMO.
Dit is toch een goeie deal. Een auto waar alles op zit wat je wil. Een goeie 300km range. Batterij ff laten checken en je kunt nog jaren vooruit. Volgens mij hebben de accu’s zich al ruimschoots bewezen inmiddels. Stel je koopt een ICE met deze km stand dan is het ook maar hopen dat ie heel blijft toch?
Ligt aan de ICE.
Prima deal. En als je er niet meer in rijdt is er wel een bedrijf die de accu kan koppelen aan je zonnepanelen. 13k voor een 75KW thuisaccu is een koopje. Maar waar blijven de bedrijven…
Daar zat ik ook al aan te denken, een hele grote thuisaccu voor weinig. Zijn deze accu’s nog te splitsen in kleinere delen of gaat dat niet?
Heb ooit rondleiding gehad bij tesla, ja het zijn erg veel losse “batterijen” die aan elkaar geknoopt zijn. Maar dat zal geen eenvoudige klus zijn om dat te spitsen. Denk eerder in zijn geheel in een nieuwe behuizing en goeie software erop.
Er staat dat er een 55kW accu in zit, of is dat de beschikbare capaciteit terwijl er eigenlijk een grotere jongen in hangt?
Beide zijn fout, 2019 SR+ heeft ~50 KWh bruikbare capaciteit