
Heeft Maserati nog een toekomst onder Stellantis…?
De onheilstijdingen over Maserati stapelden zich op de afgelopen periode. De verkopen zijn meer dan gehalveerd in 2024, Stellantis schrapt investeringen en in het afgelopen kwartaal verkochten ze nog eens de helft minder. Maserati dumpen lijkt dus een hele reële optie voor Stellantis.
Trumps importheffingen maken de situatie er niet beter op voor het roemruchte Italiaanse merk. Bij Stellantis wisten ze het zelf ook niet meer, dus daarom hadden ze een adviesbureau ingeschakeld. Dit voedde weer de geruchten dat Maserati wordt afgestoten.
Santo Ficili, de baas van Maserati en Alfa Romeo heeft nu echter uitsluitsel gegeven over de toekomst van het merk. In een brief schrijft hij dat Stellantis “toegewijd is aan Italië, haar werknemers en al haar merken, inclusief Maserati.” Dit was een antwoord op een brief aan een Italiaanse vakbond, die zich ernstig zorgen maakte.
Uit de geruststellende woorden van Ficili is dus af te leiden dat Maserati voorlopig niet in de verkoop wordt gedaan door Stellantis. Daarmee lijken ze vast te houden aan hun belofte uit 2021 dat ze alle merken nog 10 jaar de kans zouden geven.
Hoe Maserati er weer bovenop moet komen is nog niet duidelijk. In ieder geval niet met een elektrische MC20. Wellicht komt er nog wel een nieuwe Maserati op het STLA-large platform, wat plaats biedt aan zowel elektrische aandrijflijnen als verbrandingsmotoren.
Bron: Reuters





Ik denk dat Maserati ook weer terug moet naar een soort strakke retro moderne design styling.
Verder naar wat meer normalere prijzen, je kan niet concurreren met de Duitse 3 als je veel duurdere auto’s aanbied, zo exclusief is Maserati niet meer.
Verder zou een kleinere sportievere Maserati in BMW 3/5 serie formaat ook niet misstaan.
Giulia Q met maserati koets zou niet verkeerd zijn.
Dan wel uit de pen van het MC20 team, niet die van de Ghibli.
Een hedendaagse herinterpretatie van een hoekige coupé zoals de Ghibli, die mid 90-er jaren gebouwd werd, lijkt me wel wat. Weer met een kleinere geblazen V6, een soort bromvlieg on steroids. Zo’n compacte sportwagen bijt qua maatvoering de Gran Coupé ook niet.
De vraag is wie dat dan nieuw gaat kopen. Het gros van de kopers vind dat ze een SUV of crossover achtig ding moeten hebben. Iets met heel veel ruimte, de aerodynamica van een zeecontainer, een amechtig hijgende 1.0 3 cilinder voorin, en vooral een hoge zit zodat je over… eh nog steeds niks ziet en de Maxi Taxi zo in de auto kan zetten zonder te bukken.
Er is geen markt meer voor coupes, cabrios en sedans. De jonge generatie kan het niet betalen en ik geloof niet dat Gen-Z aan bezit gehecht is. Dan hou je de oudere heren over die het geld wel hebben maar strammer worden en om die reden ook hoog willen zitten.
Daarnaast moet een auto geregeld een beurtje hebben en waar vind je dan een dealer? Voor velen niet om de hoek. Dus het doek gaat een keer vallen. Helaas.
Er is niks mis met de modellen. Wel met de prijzen. Waarom zou je voor een GranTurismo gaan als je een Ferrari Roma voor minder kan halen? Of een MC20 als een Huracan hetzelfde of minder kost en 4 cilinders meer heeft?
Tuurlijk, die kun je niet meer bestellen, maar voor iets meer heb je een Temerario en die heeft alsnog 2 cilinders en een hoop pk’s extra.
Maserati kan prina door met wat ze hebben, maar de prijsen moeten wel allemaal ff 20% omlaag. En daar is Maserati met diverse modellen al mee begonnen.
En kon ff door met nieuwe SUV’s, die lopen ook altijd wel.
Wat heeft de CFO geschreven?
Meneer Ficili kan natuurlijk ook niks anders dan dit schrijven, maar uiteindelijk zegt dat helemaal niet zoveel. Ik ga lang genoeg mee in deze wereld om te weten dat die bobo’s vandaag kunnen roepen dat er helemaal niks aan de hand is, en morgen ineens een reorganisatie, liquidatie of verkoopcontract uit de hoge hoed toveren.
Juist bij beursgevoelige informatie als dit moet Stellantis er namelijk voor zorgen dat áls er al iets besloten is, dat dat dan via een persbericht met alle toeters en bellen met de buitenwereld wordt gecommuniceerd. En dus niet met een brief aan een Italiaanse vakbond.
@potver7: Inderdaad. Dit is het automotive equivalent van: ‘iedereen binnen de club staat nog volledig achter de trainer’.
Ik snap niet dat mensen zoals maserati niets kunnen bedenken voor hun clandizie, think out of the box, verken je territorium nog eens.
Verkoop al bestaande modellen met maximale kortingen. Van dat geld maak je een plan en dat zet je op het internet.
Marketing geleuter…
In theorie kunnen ze Maserati omtoveren tot een label voor Alfa Romeo zoals Mercedes deed met Maybach en ondertussen alle fabrieken sluiten en werknemers ontslaan en dan klopt de bovenstaande stelling nog steeds.
De hele Jaguar clientele is onlangs wees geworden, daar liggen kansen voor een merk als Maserati.
Alleen de MC is super de rest is bagger, kom met een SUV PLUG INN de huidige modellen zijn gruwelijk.
Pak de MC als basis voor instapper en SUV.