Maserati Quattroporte is een vrouwenbak

Auteur: , 14 Reacties

Maserati ziet de verkoopcijfers van de Quattroporte de pan uit rijzen: dit jaar alleen al rolden 10.000 stuks van Maserati's vlaggenschip de showroom uit, waarvan 4000 richting China. Saillant detail: veel Chinese vrouwen kopen de luxe vierdeurs.

Maserati Quattroporte is een vrouwenbak

Zo’n veertig procent van de Chinese kopers is namelijk vrouw. Waarom? Volgens Maserati’s CEO Harald Wester houden succesvolle Chinese zakenvrouwen wel van een beetje Europees vakmanschap en laten ze zich daar graag in rond rijden. In Europa en de VS gaan de vrouwtjes helemaal niet zo hard op de Quattroporte, minder dan vijf procent van de kopers hier is van het vrouwelijk geslacht.

Daar houden de verschillen niet op. In Europa en de VS is Maserati vooral een merk voor midlifecrisis-mannen (de gemiddelde leeftijd ligt op 55), de Chinezen schaffen er liever eentje aan als ze slechts 37 lentes jong zijn. En dat terwijl een Maserati in China behoorlijk wat duurder is. In Europa betalen we voor een volledig uitgeruste Quattroporte V8 gemiddeld zo’n 150.000 euro, in China kost het ding al snel meer dan het dubbele: €325.000.

Over het algemeen gaat het lekker met Maserati. Verkocht het merk vorig jaar wereldwijd nog 6.288 auto’s, dit jaar ontving het alleen al in de eerste negen maanden 22.700 orders. Moet ook wel, willen ze bij Maserati die bizar ambitieuze doelstelling van 50k verkochte auto’s in 2015 halen. Kunnen ze bij eigenaar Fiat mooi de verliezen (-700 miljoen in 2012) een klein beetje dekken.

Meer dames met Maserati’s? Klik HIER.



14 reacties

hoe is 40% vrouw hetzelfde als VOORAL vrouwen?
@meneer: je hebt een punt, aangepast!
Tsja, in China is Europees = goed = duur (want hoge importheffingen). De tijd dat een Maserati synoniem was voor onbetrouwbaar hebben ze daar niet meegemaakt, dus die erfenis draagt het merk in China niet met zich mee (op die enkele Booschinees na dan).

En het aantal vrouwelijke kopers zegt mij niet zoveel eigenlijk. Ligt er ook maar helemaal aan hoe de wagen er in de markt gezet is. Als ze alleen maar adverteren in de Chinese Libellen en Margriet, en op de Chinese Huishoudbeurs, dan is dit wel een logisch gevolg ;)
@potver7: nee, want dan hadden ze allemaal in een Audi gereden :-)
Uiteraard, het is een magneet voor knappe kerels, zoals ik.
Waarom kost dat ding 2x zoveel in China? Gratis noedels erbij voor de rest van je leven ofzo?
Europees klopt, laat dat vakmanschap alleen maar achterwege.
@kraakensmaak: blablabla, wat doe jij je naam eer aan
Ik wens Maserati veel verkoop succes toe. Maserati is een merk wat ondanks lage investeringsbudgetten toch iets unieks kan maken. Geen 13 in een dozijn auto en kwalitatief misschien wat minder maar ik vind ze erg mooi en onderscheidend. De Chinese vrouw dus ook.

Wat een verschil in prijs trouwens. De Chinese overheid is dus nog beter in autobelastingen dan Nederland. Onvoorstelbaar !
@ferry832: doen ze in turkije ook goed hoor. daar kost een quattroporte rond de 260000 euro
Enig idee trouwens, wat een Maserati Quattroporte GTS in Denemarken kost? Vanaf DKK 3.175.000. Dat zijn omgerekend iets meer dan € 425.000,-. Nee! Ik vergis me niet! Vierhonderdvijfentwintigduizend euri’s. En wij maar klagen! Hebben die Chinese vrouwtjes in vergelijking daarmee toch nog een koopje. En de taxfreeprijs in DK? Omgerekend iets meer dan € 124.000,-. Over roverheid gesproken!
Maar zijt getroost! Niet alleen in Denemarken tast de roverheid zo drastisch toe. Ook in Ierland, Cyprus, Hongarije, Griekenland en Portugal zijn auto’s zwaarder belast dan in ons landje. Dus: Laten wij vrolijk wezen! Er zijn nog mede-Europeanen, waartegen wij een middelvinger kunnen opsteken en zeggen: Onze auto’s zijn lekker goedkoper dan bij jullie!
@9000cse: Bizar dat wist ik niet. Ik dacht echt dat wij de hoogste belastingen op nieuwe auto`s voor onze kiezen kregen.

Je moet dan in Denenmarken wel heel graag een topmodel willen hebben als je zoveel moet betalen.
@9000cse: liggen de lonen daar ook niet veel hoger?
@driftkicker:
Dat weet ik niet precies, maar ik vermoed van wel. Alleen mag je er van uitgaan, dat de Denen, die onder de categorie “lonen” vallen, zich zo’n auto nooit kunnen permitteren. Dan heb je het eerder over een handjevol topmanagers van hele grote bedrijven, het topkader van banken en verzekeringsmaatschappijen en de bovenlaag van zelfstandige ondernemers. En in zo’n geval heet het loon dan salaris.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).