De Italianen, de Britten en de Duitsers: allemaal hebben ze in de categorie vierdeurs GT een inzending die hebberig maakt.
Dat de Porsche Panamera, de Maserati Quattroporte en de Aston Martin Rapide concurrenten zijn (of eigenlijk: waren) zal waarschijnlijk door weinig mensen tegengesproken worden. Toch is het niet zo makkelijk deze modellen onder één noemer te brengen. Wat zijn het eigenlijk? Luxesedans? Dan valt de Panamera af, want dat is technisch gezien een hatchback. Vierdeurscoupés? Daar zijn de Quattroporte en de Panamera eigenlijk niet laag genoeg voor. Vierdeurs GT’s dekt misschien nog het best de lading. Deze auto’s combineren alle drie namelijk sportiviteit en comfort in een smakelijke verpakking. Net als GT’s dus, maar dan met twee deuren extra.
Aston Martin Rapide
De Rapide gaan we helaas niet meer terug zien in 2021. Na tien jaar is het doek gevallen voor de fraai gelijnde vierdeurs Aston Martin. De Rapide heeft echter al veel oudere papieren. Sterker nog: de Rapide was er al eerder dan de Quattroporte. De Aston Martin Rapide had namelijk een voorvader in de vorm van de Lagonda Rapide uit 1961. De naam Rapide is nóg ouder: die stamt al uit de jaren ’30.
De Lagonda Rapide was gebaseerd op de Aston Martin DB4. Dat kan bijna niet misgaan zou je denken, maar de ontwerpers van Touring Superleggera begingen toch een flinke misser door de voorkant van de DB4 niet over te nemen. Met slechts 55 gebouwde exemplaren is de Lagonda Rapide een absolute zeldzaamheid.
Na de fameuze Aston Martin Lagonda die van 1973 tot 1990 in productie was, kwam er in 2010 opnieuw een vierdeurs GT met de naam de naam Rapide. Waar de Lagonda Rapide gebaseerd was op de DB4 was de Aston Martin Rapide op zijn beurt gebaseerd op de DB9. Deze keer gingen de ontwerpers niet de mist in. Ondanks de vier deuren is de Rapide minstens zo fraai als een DB9.
Als er dus één van de drie auto’s de naam vierdeurscoupé mag dragen, dan is het de Rapide. Dit is echter niet zonder nadelen. De lage daklijn gaat namelijk ten koste van de hoofdruimte. Ook qua bagageruimte is de Rapide beduidend krapper dan de concurrentie.
De Rapide heeft naast het design nog een troef in handen: een 5,9 liter V12. Net als in de DB9 levert de twaalfcilinder 477 pk. In de Rapide S uit 2013 wordt dat 517 pk. De Rapide S krijgt naast meer vermogen ook een enorme grille. Niet iedereen kon dat waarderen, maar als je een zakelijke topsedan wilt moet je maar een S-klasse aanschaffen.
Maserati Quattroporte
De eerste Quattroporte verscheen niet veel later dan de Lagonda Rapide ten tonele, in 1963. Waar de Lagonda een zes-in-lijn had, beschikte de Quattroporte over een V8. In totaal zijn er 776 van gemaakt. Daarmee is de auto zeldzaam, maar niet zo zeldzaam als de eerdergenoemde Lagonda Rapide.
Zo’n tien jaar geleden werden de Rapide en de Quattroporte wederom concurrenten. De Quattroporte V had echter eerst nog een tijdje het rijk alleen. Deze generatie werd namelijk in 2004 geïntroduceerd, terwijl de Rapide pas in 2010 kwam. De Quattroporte V was geen afgeleide van een bestaand model: de auto stond op een geheel nieuw platform en ook het design van Pininfarina was compleet nieuw.
De V8 was niet nieuw, maar daar had niemand bezwaar tegen. Dit was namelijk een heerlijk Ferrari-blok, die de Quattroporte zijn onmiskenbare soundtrack geeft. De 4.2 V8 leverde aanvankelijk 400 pk. Vanaf 2009 krijgen de S en GT S een 4.7 V8 die 430 tot 450 pk leverde. Ook de transmissie kreeg na enkele jaren een upgrade. Eerst had de Quattroporte een DuoSelect-transmissie, een sequentiële automaat die voor verbetering vatbaar was. Vanaf 2007 kon je gelukkig ook kiezen voor een zestraps automaat van ZF.
Porsche Panamera
In vergelijking met Aston Martin en Maserati was Porsche rijkelijk laat met hun vierdeurs GT. Toch hadden de Duitsers al eerder met dit idee gespeeld. Rond 1990 waren ze namelijk bezig met de Porsche 989. De auto lijkt op een vierdeurs 996, maar die was er toen nog niet. De 996 is dus qua design gebaseerd op de 989 in plaats van vice versa. Op motorisch vlak waren er minder gelijkenissen met de 911: de 989 kreeg net als de 928 een V8 in het vooronder. Vanwege de dalende verkopen vond Porsche het uiteindelijk toch een te riskante onderneming en bleef het bij één prototype.
In 2009 werd de tijd echter wel rijp geacht voor een vierdeurs GT van Porsche. De auto kon de strijd aangaan de Quattroporte, de kersverse Rapide en natuurlijk de luxesedans van de Duitse Drie. In tegenstelling tot deze auto’s in de Panamera officieel geen sedan, maar een hatchback. Dit geeft de Panamera een ietwat bolle achterkant, maar het is wel zo praktisch. Niet alleen voor het inladen van de bagage, maar ook voor de hoofdruimte achterin.
De Panamera was een schot in de roos: de auto verkocht veel beter dan de Quattroporte en de Rapide samen. In Turbo-uitvoering was de Panamera ook een stuk sneller, dankzij de 500 pk sterke V8. De topsnelheid van meer dan 300 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 4,2 seconden waren van supercarniveau. De 550 pk sterke Turbo S deed er nog eens een schepje bovenop. De Panamera is niet alleen goed in comfortabel en snel rechtdoor gaan: in de Sport-stand voelt de auto ook in de bochten aan een Porsche. Daarom is ‘vierdeurs GT’ dus ook voor de Panamera een passende benaming.
De Rapide, de Quattroporte en de Panamera: het zijn stuk voor stuk auto’s die uitstekend geschikt zijn om je dagelijkse kilometers mee te maken, maar die je toch niet puur uit rationele overwegingen koopt. Daarom laten we het definitieve oordeel aan de lezer: welk van deze drie auto’s is voor jou de ultieme vierdeurs GT?
bischero zegt
Quattroporte als emotionele keuze, als er geld over is, de Panamera.
davelepeef zegt
@bischero: panamera als rationele keuze. Als er geld over is, de Quattroporte!
bischero zegt
@davelepeef: ben je mooi te laat vrind 😜
eklasse zegt
Een originele eerste serie CLS is wat mij betreft een van de mooiste auto’s in dit segment. Zowel van binnen als van buiten. Het interieur is klassiek Mercedes en daadwerkelijk verschillend van de C, E en S uit die tijd. Van buiten klopt het ontwerp ook helemaal. Een grote valkuil: zet er zwarte achterlichten op en 20 inch AMG velgen uit China onder, en van mijn hele betoog blijft niks over.
viezefreddyw zegt
@eklasse: Helemaal eens. Een grijze CLS 500 met beige interieur en lichte houtinleg is prachtig. En f een zwarte CLS met zwart leder en donkere houtinleg.
jack_abarth zegt
@eklasse:
Inderdaad, graag als CLS500 in die mooie donkerrode kleur.
davelepeef zegt
@jack_abarth: dát wilde ik zeggen. Met mooi bruinig interieur. Mag dan ook een 6 cilinder zijn
jack_abarth zegt
@eklasse:
https://www.parts-specs.nl/system/large/30183-cc1b5ee1244919e4e68e4e07ada6916685c1024d.jpg?1520811773
Zo dus.
SpeedGeek zegt
De BMW M8 Gran Coupé.
Loek zegt
Toen bij Top Gear hadden ze met het oordeel voor elke auto de spijker op zijn kop geslagen.
Het autohart van de echte liefhebber kiest de Quattroporte. Helemaal de GTS die ze toen hadden is absoluut briljant qua soundtrack, rijplezier en Italiaanse passione. Qua ergonomie is het natuurlijk wel de meest vervelende auto om dagelijks te gebruiken. Maar goed, zo werken Italiaanse auto’s vaker.
De Porsche begint een beetje op te drogen maar ik vind het nog steeds een walvis. Het is een briljante auto, maar niet om aan te gluren. Het oog wil ook wat, zeggen ze dan.
Eigenlijk vind ik de Rapide in de huidige situatie de lachende derde. Daar was het enige ‘echte’ probleem aan ruimtegebrek (de achterbank is niet bepaald die van een Maybach 62) en prijs, dat laatste is zichzelf aan het oplossen. In het VK bijvoorbeeld, daar scoor je ze al vanaf 35.000 pond. Qua schoonheid is de Rapide ongeëvenaard en die V12 voorin mag er ook zeker zijn.
Met de kennis van toen was het oordeel duidelijk in het voordeel van de Maserati: de beste emotionele keuze. De Panamera en Rapide waren gaaf maar ofwel te lelijk, ofwel te duur. Momenteel zou ik voor de Aston gaan als allrounder. Voor zijn geld heb je daar bizar veel auto aan vandaag de dag. Zou ik mijn hart dezelfde vraag stellen, dan is de Quattroporte GTS ongetwijfeld nummer één. Maar dan wel met een betrouwbare hatchback erbij waarmee ik de dagelijkse korte ritjes in de stad kan afleggen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Grappig dat je de Britse prijs noemt. Het valt mij op dat auto’s daar over ’t algemeen enorm snel afschrijven, zeker in vergelijking met Nederland, Duitsland en België. Iemand enig idee hoe dat komt?
frank2b zegt
Je krijgt ze wat lastig van ’t eiland af. Verder zit niemand te wachten op een rechtsgestuurde wagen.
Stefje zegt
@Username_ladiesman217: kleine 2ehands markt. Je kan niet makkelijk over de grens exporteren zoals dat kan in LHD Europa. Het moet van en naar Oceanie/Azie. Dat drukt de 2e hands prijzen ontzettend.
jeroentje2 zegt
@Username_ladiesman217: probeer er maar eens eentje te verzekeren. In de UK is verzekeringspremie maatgevend voor veel gebruikte auto prijzen. Naast dat zijn auto’s in de UK nieuw al goedkoop; lees lage prijzen en ook nog eens vaak vol met opties.
alassad zegt
@Username_ladiesman217: Left-hand drive kun je niet kwijt in de rest van Europa, en de nieuwprijzen van autos in de UK zijn uberhaupt al een stuk lager.
sjeemsbond zegt
Welvaart. Britten willen heel vaak om de 2 jaar een nieuwe auto. Markt wordt dus overspoeld met jonge occasions. Drukt de prijs. Plus het feit dat ze lastig te exporteren zijn.
Stijnson zegt
@Username_ladiesman217: Viel mij ook op. Bijna nieuwe Audi S4 kost daar net iets meer dan 40k in euros.https://usedcars.audi.co.uk/usedcar/audi/s4/s4-saloon/url-1_15-list.htm#/i/s|10,AABF|1024,51.50735,-0.12776,800,TG9uZG9u|1070,2020/l|12,1,PRICE_SALE,U
Robert zegt
Als ik zou ‘moeten’ kiezen, dan de Panamera, want er moeten ook twee pubers mee {waarvan de jongste z’n vader inmiddels voorbij is in lengte}. Maar zou ik kiezen voor de looks, dan de AM Rapide..
flatsix010 zegt
Ferrari GTC4 Lusso heeft in mijn ogen de meeste historie en gewoon erg gaaf.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Is wel een andere prijscategorie (tweedehands vanaf 2 ton).
reactief zegt
Die mist alleen 2 deuren ;)
Jaaaag zegt
@flatsix010: 4deurs?
MaartenD zegt
@flatsix010: de 4deurs lusso heb ik nog nooit gezien:)
frank2b zegt
Ik ben gewoon nog erg tevreden met mijn Grand Sport.
Heeft alles wat ik verlang van een GT: prachtige klassieke belijning, achterwielaandrijving, zescilinder voorin, comfortabel, compleet, bakken met vermogen, tóch zuinig en onlangs weer bekroond als meest betrouwbare merk.
Ik kijk wel uit voordat ik een Europees avontuur aanga.
henkp1 zegt
Makkie:
Porsche blief ik niet: ik vind hem niet mooi en heb een hekel aan het concern.
Aston Martin: erg mooie auto, zeker in die champagnekleur als hierboven. Maar ik ben boos op de Engelsen vanwege de brexit, dus deze niet.
Maserati: prachtige wagen, net als z’n voorganger. Gewoon een geweldig ding. Italiaanse politiek schort ook wel eea aan, maar deze staat dan bovenaan van deze drie.
Maar helaas gaat die het ook niet worden, want ik heb er gewoon geen geld voor.
alloallo zegt
Mijn keuze is de maserati quatrroporte iv! Prachtig understated.
reactief zegt
De Panamera, maar dan het facelift model vind ik zelf erg fraai hoor!
geertkroon zegt
Toch ook de KIA stinger
gtke zegt
Zonder twijfel de quattroporte van de vorige generatie
Arnoud zegt
Ik heb de ijdele hoop dat Lamborghini een nieuwe Espada gaat maken. Met V12 uiteraard. De originele Espada is alles wat een GT moet zijn. Zijn licht afwijkende uiterlijk is alleen maar een grote plus. Dat maakt dat ik ‘m zo graag zou willen wanneer het budget groot genoeg zou zijn.
PunicaOase zegt
Drie financiële rampen.. doe mij maar de hierboven voorgestelde CLS.
560pk zegt
@punicaoase: M6 grand coupe: heb ik nu 7 jaar: onderhoudskosten totaal ongeveer 5K (inclusief olie wissels, APK, banden etc.)
PunicaOase zegt
@560pk: ook Nice :-)
ericc zegt
AMLagonda , hoewel dit eerder een luxe-slee is dan GT!
admiajfe zegt
De Rapide, briljante V12 met een tijdloos design, hoeveel ruimte heb je nu nodig? Daar heb je de DBX voor.
De maserati quartoporte, dat geluid alleen al van de V8, prachtig sonore huil.
De porker, tja porker niets bijzonders aan…
Praeses zegt
Toen de Rapide uitkwam, dacht ik: ‘Hallo Porsche, kijken jullie mee? Zo moet het!’ Maar daar ben ik van teruggekomen. Hij klopt gewoon niet als totaalplaatje. Dat geldt ook voor de Panamera.
Dus ik neem de Quattroporte. Alleen voor het geluid al.
kniesoor zegt
Heb in de begintijd een weekendje een Panamera S (dus V8 – 400 pk) te leen gehad van Pon. Vond ‘t voor het formaat auto verrassend goed sturen, ook knijpende bochten gingen zonder een centje pijn. Auto zat ook goed (geen vanzelfsprekendheid voor iemand van mijn lengte). Met de andere liflafjes erop (schuifdak, Burmester audio) een erg fijne auto. Toch niet gekocht. Met de QP en de Rapide geen ervaring, dus kan ik niet anders over oordelen dan dat ik ze een stuk mooier vind dan een Panamera om te zien. Maar geen idee hoe het rijdt in vergelijking met de Porsche.
davelepeef zegt
Jongens, allemaal ouwe brol. GTs zijn passé. Kijk liever naar de SUVs!
wolfgangbaert zegt
Een Rapide S heeft 557 pk ipv 507 pk. Zowel een quattroporte als een rapide zijn zeer begeerlijke auto’s, met beiden al eens mogen rijden. De rapide voelt ” specialer ” en sneller, de quattroporte had een nog mooier geluid en was veel ruimer. De fiscale lasten van beide zijn helaas onbetaalbaar voor mij, zelfs met de nu meer dan redelijke aanschafprijs voor beiden. In belgië kost een zeer goed exemplaar van de Quattroporte nog geen € 40.000, een rapide € 60.000. + inschrijvingstaks € 13.500.
pignon zegt
Zo’n tien jaar geleden reed ik de 4P. Echt een superauto om er bij te hebben. De Duitsers vallen bij voorbaat af. Allemaal. AM Rapide is ook een fantastische auto. Of toch weer een Quattroporte V? Ik ben er nog niet uit
saxoke zegt
Voor mij de panamera
MaartenD zegt
Zonder twijfel de 4P, daarna de Rapide….dan een hele tijd niks en dan als het echt niet anders kan die Porsche Pooping Dog
neymar zegt
M8 Gran Coupe
ghini zegt
Ik heb sinds kort een Engelse buurman in de straat met een Rapide. Koude start klinkt wat mij betreft iets te bruut voor zn looks. Het blijft toch ook een iet wat vreemde verschijning. Voor mij toch de Maserati, die auto klopt gewoon.