• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat is de ultieme vierdeurs GT?

Auteur: machielvdd, gepost 20 februari 2021 om 10:00 – 44 Reacties

vierdeurs GT's

De Italianen, de Britten en de Duitsers: allemaal hebben ze in de categorie vierdeurs GT een inzending die hebberig maakt.

Dat de Porsche Panamera, de Maserati Quattroporte en de Aston Martin Rapide concurrenten zijn (of eigenlijk: waren) zal waarschijnlijk door weinig mensen tegengesproken worden. Toch is het niet zo makkelijk deze modellen onder één noemer te brengen. Wat zijn het eigenlijk? Luxesedans? Dan valt de Panamera af, want dat is technisch gezien een hatchback. Vierdeurscoupés? Daar zijn de Quattroporte en de Panamera eigenlijk niet laag genoeg voor. Vierdeurs GT’s dekt misschien nog het best de lading. Deze auto’s combineren alle drie namelijk sportiviteit en comfort in een smakelijke verpakking. Net als GT’s dus, maar dan met twee deuren extra.

Aston Martin Rapide

vierdeurs GT's

De Rapide gaan we helaas niet meer terug zien in 2021. Na tien jaar is het doek gevallen voor de fraai gelijnde vierdeurs Aston Martin. De Rapide heeft echter al veel oudere papieren. Sterker nog: de Rapide was er al eerder dan de Quattroporte. De Aston Martin Rapide had namelijk een voorvader in de vorm van de Lagonda Rapide uit 1961. De naam Rapide is nóg ouder: die stamt al uit de jaren ’30.

De Lagonda Rapide was gebaseerd op de Aston Martin DB4. Dat kan bijna niet misgaan zou je denken, maar de ontwerpers van Touring Superleggera begingen toch een flinke misser door de voorkant van de DB4 niet over te nemen. Met slechts 55 gebouwde exemplaren is de Lagonda Rapide een absolute zeldzaamheid.

vierdeurs GT's

Na de fameuze Aston Martin Lagonda die van 1973 tot 1990 in productie was, kwam er in 2010 opnieuw een vierdeurs GT met de naam de naam Rapide. Waar de Lagonda Rapide gebaseerd was op de DB4 was de Aston Martin Rapide op zijn beurt gebaseerd op de DB9. Deze keer gingen de ontwerpers niet de mist in. Ondanks de vier deuren is de Rapide minstens zo fraai als een DB9.

Als er dus één van de drie auto’s de naam vierdeurscoupé mag dragen, dan is het de Rapide. Dit is echter niet zonder nadelen. De lage daklijn gaat namelijk ten koste van de hoofdruimte. Ook qua bagageruimte is de Rapide beduidend krapper dan de concurrentie.

De Rapide heeft naast het design nog een troef in handen: een 5,9 liter V12. Net als in de DB9 levert de twaalfcilinder 477 pk. In de Rapide S uit 2013 wordt dat 517 pk. De Rapide S krijgt naast meer vermogen ook een enorme grille. Niet iedereen kon dat waarderen, maar als je een zakelijke topsedan wilt moet je maar een S-klasse aanschaffen.

Maserati Quattroporte

vierdeurs GT's

De eerste Quattroporte verscheen niet veel later dan de Lagonda Rapide ten tonele, in 1963. Waar de Lagonda een zes-in-lijn had, beschikte de Quattroporte over een V8. In totaal zijn er 776 van gemaakt. Daarmee is de auto zeldzaam, maar niet zo zeldzaam als de eerdergenoemde Lagonda Rapide.

Zo’n tien jaar geleden werden de Rapide en de Quattroporte wederom concurrenten. De Quattroporte V had echter eerst nog een tijdje het rijk alleen. Deze generatie werd namelijk in 2004 geïntroduceerd, terwijl de Rapide pas in 2010 kwam. De Quattroporte V was geen afgeleide van een bestaand model: de auto stond op een geheel nieuw platform en ook het design van Pininfarina was compleet nieuw.

De V8 was niet nieuw, maar daar had niemand bezwaar tegen. Dit was namelijk een heerlijk Ferrari-blok, die de Quattroporte zijn onmiskenbare soundtrack geeft. De 4.2 V8 leverde aanvankelijk 400 pk. Vanaf 2009 krijgen de S en GT S een 4.7 V8 die 430 tot 450 pk leverde. Ook de transmissie kreeg na enkele jaren een upgrade. Eerst had de Quattroporte een DuoSelect-transmissie, een sequentiële automaat die voor verbetering vatbaar was. Vanaf 2007 kon je gelukkig ook kiezen voor een zestraps automaat van ZF.

Porsche Panamera

In vergelijking met Aston Martin en Maserati was Porsche rijkelijk laat met hun vierdeurs GT. Toch hadden de Duitsers al eerder met dit idee gespeeld. Rond 1990 waren ze namelijk bezig met de Porsche 989. De auto lijkt op een vierdeurs 996, maar die was er toen nog niet. De 996 is dus qua design gebaseerd op de 989 in plaats van vice versa. Op motorisch vlak waren er minder gelijkenissen met de 911: de 989 kreeg net als de 928 een V8 in het vooronder. Vanwege de dalende verkopen vond Porsche het uiteindelijk toch een te riskante onderneming en bleef het bij één prototype.

vierdeurs GT's

In 2009 werd de tijd echter wel rijp geacht voor een vierdeurs GT van Porsche. De auto kon de strijd aangaan de Quattroporte, de kersverse Rapide en natuurlijk de luxesedans van de Duitse Drie. In tegenstelling tot deze auto’s in de Panamera officieel geen sedan, maar een hatchback. Dit geeft de Panamera een ietwat bolle achterkant, maar het is wel zo praktisch. Niet alleen voor het inladen van de bagage, maar ook voor de hoofdruimte achterin.

De Panamera was een schot in de roos: de auto verkocht veel beter dan de Quattroporte en de Rapide samen. In Turbo-uitvoering was de Panamera ook een stuk sneller, dankzij de 500 pk sterke V8. De topsnelheid van meer dan 300 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 4,2 seconden waren van supercarniveau. De 550 pk sterke Turbo S deed er nog eens een schepje bovenop. De Panamera is niet alleen goed in comfortabel en snel rechtdoor gaan: in de Sport-stand voelt de auto ook in de bochten aan een Porsche. Daarom is ‘vierdeurs GT’ dus ook voor de Panamera een passende benaming.

De Rapide, de Quattroporte en de Panamera: het zijn stuk voor stuk auto’s die uitstekend geschikt zijn om je dagelijkse kilometers mee te maken, maar die je toch niet puur uit rationele overwegingen koopt. Daarom laten we het definitieve oordeel aan de lezer: welk van deze drie auto’s is voor jou de ultieme vierdeurs GT?

Ook interessant!

  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • bijzondere Maserati vloot
    Bijzondere Maserati vloot raakt maar niet verkocht
  • Leuke youngtimers
    Kijk, 2022 wordt een geweldig jaar voor LEUKE youngtimers!
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Mercedes C-Klasse met V8 van Marktplaats
  • Onderhoud voor deze klassieker gaat een stukje makkelijker worden
  • En jawel, ook Mercedes wil benzinemotor langer levend houden
  • Belangrijk model Toyota is ’te saai voor Europa’
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, lagonda, Maserati, panamera, Porsche, quattroporte, rapide

Vorig bericht: « Apple Carplay & Android Auto voor de Audi S3
Volgend bericht: Zou je met deze camper onder een viaduct door kunnen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. bischero zegt

    20 februari 2021 om 10:06

    Quattroporte als emotionele keuze, als er geld over is, de Panamera.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      20 februari 2021 om 15:29

      @bischero: panamera als rationele keuze. Als er geld over is, de Quattroporte!

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        20 februari 2021 om 17:42

        @davelepeef: ben je mooi te laat vrind 😜

        Login om te reageren
  2. eklasse zegt

    20 februari 2021 om 10:19

    Een originele eerste serie CLS is wat mij betreft een van de mooiste auto’s in dit segment. Zowel van binnen als van buiten. Het interieur is klassiek Mercedes en daadwerkelijk verschillend van de C, E en S uit die tijd. Van buiten klopt het ontwerp ook helemaal. Een grote valkuil: zet er zwarte achterlichten op en 20 inch AMG velgen uit China onder, en van mijn hele betoog blijft niks over.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      20 februari 2021 om 10:26

      @eklasse: Helemaal eens. Een grijze CLS 500 met beige interieur en lichte houtinleg is prachtig. En f een zwarte CLS met zwart leder en donkere houtinleg.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      20 februari 2021 om 11:35

      @eklasse:

      Inderdaad, graag als CLS500 in die mooie donkerrode kleur.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        20 februari 2021 om 15:30

        @jack_abarth: dát wilde ik zeggen. Met mooi bruinig interieur. Mag dan ook een 6 cilinder zijn

        Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      20 februari 2021 om 11:37

      @eklasse:

      https://www.parts-specs.nl/system/large/30183-cc1b5ee1244919e4e68e4e07ada6916685c1024d.jpg?1520811773

      Zo dus.

      Login om te reageren
  3. SpeedGeek zegt

    20 februari 2021 om 10:20

    De BMW M8 Gran Coupé.

    Login om te reageren
  4. Loek zegt

    20 februari 2021 om 10:31

    Toen bij Top Gear hadden ze met het oordeel voor elke auto de spijker op zijn kop geslagen.

    Het autohart van de echte liefhebber kiest de Quattroporte. Helemaal de GTS die ze toen hadden is absoluut briljant qua soundtrack, rijplezier en Italiaanse passione. Qua ergonomie is het natuurlijk wel de meest vervelende auto om dagelijks te gebruiken. Maar goed, zo werken Italiaanse auto’s vaker.

    De Porsche begint een beetje op te drogen maar ik vind het nog steeds een walvis. Het is een briljante auto, maar niet om aan te gluren. Het oog wil ook wat, zeggen ze dan.

    Eigenlijk vind ik de Rapide in de huidige situatie de lachende derde. Daar was het enige ‘echte’ probleem aan ruimtegebrek (de achterbank is niet bepaald die van een Maybach 62) en prijs, dat laatste is zichzelf aan het oplossen. In het VK bijvoorbeeld, daar scoor je ze al vanaf 35.000 pond. Qua schoonheid is de Rapide ongeëvenaard en die V12 voorin mag er ook zeker zijn.

    Met de kennis van toen was het oordeel duidelijk in het voordeel van de Maserati: de beste emotionele keuze. De Panamera en Rapide waren gaaf maar ofwel te lelijk, ofwel te duur. Momenteel zou ik voor de Aston gaan als allrounder. Voor zijn geld heb je daar bizar veel auto aan vandaag de dag. Zou ik mijn hart dezelfde vraag stellen, dan is de Quattroporte GTS ongetwijfeld nummer één. Maar dan wel met een betrouwbare hatchback erbij waarmee ik de dagelijkse korte ritjes in de stad kan afleggen.

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      20 februari 2021 om 10:50

      Grappig dat je de Britse prijs noemt. Het valt mij op dat auto’s daar over ’t algemeen enorm snel afschrijven, zeker in vergelijking met Nederland, Duitsland en België. Iemand enig idee hoe dat komt?

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        20 februari 2021 om 10:57

        Je krijgt ze wat lastig van ’t eiland af. Verder zit niemand te wachten op een rechtsgestuurde wagen.

        Login om te reageren
      • Stefje zegt

        20 februari 2021 om 11:30

        @Username_ladiesman217: kleine 2ehands markt. Je kan niet makkelijk over de grens exporteren zoals dat kan in LHD Europa. Het moet van en naar Oceanie/Azie. Dat drukt de 2e hands prijzen ontzettend.

        Login om te reageren
      • jeroentje2 zegt

        20 februari 2021 om 11:39

        @Username_ladiesman217: probeer er maar eens eentje te verzekeren. In de UK is verzekeringspremie maatgevend voor veel gebruikte auto prijzen. Naast dat zijn auto’s in de UK nieuw al goedkoop; lees lage prijzen en ook nog eens vaak vol met opties.

        Login om te reageren
      • alassad zegt

        20 februari 2021 om 11:54

        @Username_ladiesman217: Left-hand drive kun je niet kwijt in de rest van Europa, en de nieuwprijzen van autos in de UK zijn uberhaupt al een stuk lager.

        Login om te reageren
      • sjeemsbond zegt

        21 februari 2021 om 10:27

        Welvaart. Britten willen heel vaak om de 2 jaar een nieuwe auto. Markt wordt dus overspoeld met jonge occasions. Drukt de prijs. Plus het feit dat ze lastig te exporteren zijn.

        Login om te reageren
      • Stijnson zegt

        23 februari 2021 om 07:02

        @Username_ladiesman217: Viel mij ook op. Bijna nieuwe Audi S4 kost daar net iets meer dan 40k in euros.https://usedcars.audi.co.uk/usedcar/audi/s4/s4-saloon/url-1_15-list.htm#/i/s|10,AABF|1024,51.50735,-0.12776,800,TG9uZG9u|1070,2020/l|12,1,PRICE_SALE,U

        Login om te reageren
  5. Robert zegt

    20 februari 2021 om 10:39

    Als ik zou ‘moeten’ kiezen, dan de Panamera, want er moeten ook twee pubers mee {waarvan de jongste z’n vader inmiddels voorbij is in lengte}. Maar zou ik kiezen voor de looks, dan de AM Rapide..

    Login om te reageren
  6. flatsix010 zegt

    20 februari 2021 om 10:46

    Ferrari GTC4 Lusso heeft in mijn ogen de meeste historie en gewoon erg gaaf.

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      20 februari 2021 om 10:52

      Is wel een andere prijscategorie (tweedehands vanaf 2 ton).

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      20 februari 2021 om 11:46

      Die mist alleen 2 deuren ;)

      Login om te reageren
    • Jaaaag zegt

      20 februari 2021 om 16:24

      @flatsix010: 4deurs?

      Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      20 februari 2021 om 18:06

      @flatsix010: de 4deurs lusso heb ik nog nooit gezien:)

      Login om te reageren
  7. frank2b zegt

    20 februari 2021 om 10:53

    Ik ben gewoon nog erg tevreden met mijn Grand Sport.

    Heeft alles wat ik verlang van een GT: prachtige klassieke belijning, achterwielaandrijving, zescilinder voorin, comfortabel, compleet, bakken met vermogen, tóch zuinig en onlangs weer bekroond als meest betrouwbare merk.

    Ik kijk wel uit voordat ik een Europees avontuur aanga.

    Login om te reageren
  8. henkp1 zegt

    20 februari 2021 om 11:09

    Makkie:
    Porsche blief ik niet: ik vind hem niet mooi en heb een hekel aan het concern.
    Aston Martin: erg mooie auto, zeker in die champagnekleur als hierboven. Maar ik ben boos op de Engelsen vanwege de brexit, dus deze niet.
    Maserati: prachtige wagen, net als z’n voorganger. Gewoon een geweldig ding. Italiaanse politiek schort ook wel eea aan, maar deze staat dan bovenaan van deze drie.
    Maar helaas gaat die het ook niet worden, want ik heb er gewoon geen geld voor.

    Login om te reageren
  9. alloallo zegt

    20 februari 2021 om 11:23

    Mijn keuze is de maserati quatrroporte iv! Prachtig understated.

    Login om te reageren
  10. reactief zegt

    20 februari 2021 om 11:47

    De Panamera, maar dan het facelift model vind ik zelf erg fraai hoor!

    Login om te reageren
  11. geertkroon zegt

    20 februari 2021 om 11:49

    Toch ook de KIA stinger

    Login om te reageren
  12. gtke zegt

    20 februari 2021 om 11:57

    Zonder twijfel de quattroporte van de vorige generatie

    Login om te reageren
  13. Arnoud zegt

    20 februari 2021 om 12:02

    Ik heb de ijdele hoop dat Lamborghini een nieuwe Espada gaat maken. Met V12 uiteraard. De originele Espada is alles wat een GT moet zijn. Zijn licht afwijkende uiterlijk is alleen maar een grote plus. Dat maakt dat ik ‘m zo graag zou willen wanneer het budget groot genoeg zou zijn.

    Login om te reageren
  14. PunicaOase zegt

    20 februari 2021 om 12:10

    Drie financiële rampen.. doe mij maar de hierboven voorgestelde CLS.

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      20 februari 2021 om 21:16

      @punicaoase: M6 grand coupe: heb ik nu 7 jaar: onderhoudskosten totaal ongeveer 5K (inclusief olie wissels, APK, banden etc.)

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        20 februari 2021 om 22:19

        @560pk: ook Nice :-)

        Login om te reageren
  15. ericc zegt

    20 februari 2021 om 12:21

    AMLagonda , hoewel dit eerder een luxe-slee is dan GT!

    Login om te reageren
  16. admiajfe zegt

    20 februari 2021 om 13:06

    De Rapide, briljante V12 met een tijdloos design, hoeveel ruimte heb je nu nodig? Daar heb je de DBX voor.
    De maserati quartoporte, dat geluid alleen al van de V8, prachtig sonore huil.
    De porker, tja porker niets bijzonders aan…

    Login om te reageren
  17. Praeses zegt

    20 februari 2021 om 14:25

    Toen de Rapide uitkwam, dacht ik: ‘Hallo Porsche, kijken jullie mee? Zo moet het!’ Maar daar ben ik van teruggekomen. Hij klopt gewoon niet als totaalplaatje. Dat geldt ook voor de Panamera.

    Dus ik neem de Quattroporte. Alleen voor het geluid al.

    Login om te reageren
  18. kniesoor zegt

    20 februari 2021 om 15:25

    Heb in de begintijd een weekendje een Panamera S (dus V8 – 400 pk) te leen gehad van Pon. Vond ‘t voor het formaat auto verrassend goed sturen, ook knijpende bochten gingen zonder een centje pijn. Auto zat ook goed (geen vanzelfsprekendheid voor iemand van mijn lengte). Met de andere liflafjes erop (schuifdak, Burmester audio) een erg fijne auto. Toch niet gekocht. Met de QP en de Rapide geen ervaring, dus kan ik niet anders over oordelen dan dat ik ze een stuk mooier vind dan een Panamera om te zien. Maar geen idee hoe het rijdt in vergelijking met de Porsche.

    Login om te reageren
  19. davelepeef zegt

    20 februari 2021 om 15:33

    Jongens, allemaal ouwe brol. GTs zijn passé. Kijk liever naar de SUVs!

    Login om te reageren
  20. wolfgangbaert zegt

    20 februari 2021 om 16:11

    Een Rapide S heeft 557 pk ipv 507 pk. Zowel een quattroporte als een rapide zijn zeer begeerlijke auto’s, met beiden al eens mogen rijden. De rapide voelt ” specialer ” en sneller, de quattroporte had een nog mooier geluid en was veel ruimer. De fiscale lasten van beide zijn helaas onbetaalbaar voor mij, zelfs met de nu meer dan redelijke aanschafprijs voor beiden. In belgië kost een zeer goed exemplaar van de Quattroporte nog geen € 40.000, een rapide € 60.000. + inschrijvingstaks € 13.500.

    Login om te reageren
  21. pignon zegt

    20 februari 2021 om 16:42

    Zo’n tien jaar geleden reed ik de 4P. Echt een superauto om er bij te hebben. De Duitsers vallen bij voorbaat af. Allemaal. AM Rapide is ook een fantastische auto. Of toch weer een Quattroporte V? Ik ben er nog niet uit

    Login om te reageren
  22. saxoke zegt

    20 februari 2021 om 17:40

    Voor mij de panamera

    Login om te reageren
  23. MaartenD zegt

    20 februari 2021 om 18:07

    Zonder twijfel de 4P, daarna de Rapide….dan een hele tijd niks en dan als het echt niet anders kan die Porsche Pooping Dog

    Login om te reageren
  24. neymar zegt

    21 februari 2021 om 00:06

    M8 Gran Coupe

    Login om te reageren
  25. ghini zegt

    22 februari 2021 om 11:56

    Ik heb sinds kort een Engelse buurman in de straat met een Rapide. Koude start klinkt wat mij betreft iets te bruut voor zn looks. Het blijft toch ook een iet wat vreemde verschijning. Voor mij toch de Maserati, die auto klopt gewoon.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North