• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maxime Verhagen roept ook wat over elektrisch rijden

Auteur: CasperH, gepost 29 juni 2011 om 11:58 – 44 Reacties

De stekker in elektrisch rijden


In 2025 moet één op de tien auto’s elektrisch zijn als het aan Maxime Verhagen ligt. Nou Maxime, dat zullen we nog wel eens zien.

Op dit moment rijden er 700 elektrische auto’s in Nederland. Op een totaal van 7.735.547 op 1 januari dit jaar zit heeft Maxime dus nog heel wat waar te maken. Bronnen fluisteren dat dit kabinet de verkoop van elektrische auto’s flink wil stimuleren en nog voor het eind van haar kabinetsperiode tussen de 15.000 en 20.000 elektrische auto’s op de weg wil hebben. Daarvoor zou het kabinet vandaag plannen gaan presenteren.

Wij hebben ook nog wel een paar plannen voor ze: zorg dat het meergranen mueslibollenuiterlijk -dat schijnbaar onvoorwaardelijk gepaard gaat met elektrisch rijden- verboden wordt en dat elektrische auto’s net zo fraai worden als “gewone” auto’s. Voeg daarnaast een verplichte minimale actieradius van 400 kilometer (bij volgaselektrisch) toe en zorg voor laadpalen bij elk tankstation én op de stoep van elke Wereldwinkel. Maar nee, uiteraard kiezen ze liever de makkelijke weg: vrijstelling van BPM, motorrijtuigenbelasting en fiscale bijtelling tot minstens 2018 want dat werkte ook zo goed bij de hybrides. Daarnaast wil Verhagen afspraken maken met ondernemers, regio’s en steden om de aanschaf van elektrische auto’s en de bijbehorende oplaadpunten makkelijker te maken, onder meer voor de lease en het OV.

Overigens, in 2009 riep het CDA nog dat ze in 2020 ongeveer 2 miljoen elektrische auto’s wilden zien op het wegdek des Vaderlandsch. Om begin dit jaar door het economisch bureau van de ING met twee voetjes op de grond gezet te worden: 140.000 elektrische auto’s in 2020, dat is realistisch. En wat doet het CDA met die info? Keihard negeren! 1 op de 10 zou namelijk op dit moment betekenen dat er ruim 700.000 elektrische auto’s zouden moeten rondrijden. En dat terwijl ons wagenpark nog elk jaar groeit, misschien moet het CDA eens even gaan nadenken voordat ze wat roepen, want het ontbreekt ze overduidelijk aan een plan en een visie. En dat is ook niet zo vreemd, aangezien men zich helemaal niet in het fenomeen elektrisch rijden heeft verdiept. Of u uw belastingcentjes even in de bodemloze put wil storten daar. Dankuwel.

Ook interessant!

  • Elektrisch rijden is nu officieel goedkoper
  • elektrisch rijden duurder
    Elektrisch rijden duurder vanwege hoge stroomprijzen
  • 5 stellingen over elektrisch rijden
  • volkswagen managers elektrisch
    Managers van Volkswagen rijden niet elektrisch

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

bijtelling, bpm, cda, Elektrisch, maxime-verhagen, oplaadpunt, Verkeer, wegenbelasting

Vorig bericht: « Lexus LFA sneller dan GT-R op de ‘Ring?
Volgend bericht: Vakantietijd! Welke muziek luister jij? »

Lees Interacties

Reacties

  1. bobb zegt

    29 juni 2011 om 12:06

    Kan wel lukken als er inderdaad weer belastingvoordeeltjes te halen zijn. Dan gaat heel NL aan het elektrisch.

    Login om te reageren
  2. C220AMG zegt

    29 juni 2011 om 12:08

    Woehoe, allemaal naar de peugeot dealer een iOn halen voor 35k.

    Login om te reageren
  3. sebasjuhh zegt

    29 juni 2011 om 12:10

    Boe!!! Slappe hap al die speculaties! Go Casper!!

    Login om te reageren
    • mattraket zegt

      29 juni 2011 om 13:33

      @sebasjuhh: Sorry hoor, maar als je zoals Casper H weet dat een elektrische auto eruit kan zien als een Tesla Roadster, Tesla Model S of Fisker Karma en je schrijft een zin als ”zorg dat het meergranen mueslibollenuiterlijk – dat schijnbaar onvoorwaardelijk gepaard gaat met elektrisch rijden – verboden wordt en dat elektrische auto’s net zo fraai worden als “gewone” auto’s”, dan ben je eigenlijk alleen maar bezig met stemmingmakerij en zelfs misleiding.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        29 juni 2011 om 14:48

        @mattraket: jij hebt de laatste ontwikkelingen rondom het IPCC gevolgd ? Ofwel, dat ze klakkeloos ‘posters’ van Greenpeace incorporeren in hun rapporten ? Of dat bedrijven die met deze hype geld willen verdienen hun eigen artikelen via het IPCC ‘geldig’ maken door er een label ‘uit onderzoek is gebleken…’ aan te hangen ? Kerel, zet die fopneus op, koop een paar maten grotere gympies en treedt vaker op op deze site als BlogClown ! :lol:

        Login om te reageren
        • mattraket zegt

          30 juni 2011 om 09:28

          @Megakix: Mijn reactie ging over hoe deze auto’s eruit zien. Geen idee waarom je nou begint over het IPCC-rapport…

          Login om te reageren
          • Megakix zegt

            30 juni 2011 om 12:02

            @mattraket: klopt, althans, waar ik mijn reactie neerzet…maar als ik je zo een paar kwartiertjes volg, dan ben jij nog steeds heilig verbonden met alle milieuleugens die er verkocht worden / zijn. Vandaar.

            Btw, wat voor auto ga je binnenkort zelf rijden ? (zie jouw reactie onder)

            Login om te reageren
  4. lambo4all zegt

    29 juni 2011 om 12:11

    nou dan is de economie in 2025 ook ongeveer 10% gekrompen omdat die 10% overal en altijd telaat komt. denk dat ik maar andelen in de ANWB ga kopen…

    Login om te reageren
  5. 993turbo zegt

    29 juni 2011 om 12:15

    Denk dat dit heel moeilijk gaat worden. Het is namelijk niet alleen een kwestie van een auto kopen en klaar is kees. De infrastructuur moet enorm veranderen met palen en oplaadstations om snel op te laten tussendoor. Ook als er veel elektrische auto’s komen zullen er nieuwe centrales moeten komen aangezien er anders niet genoeg zal zijn. Denk dat het allemaal heel moeilijk gaat worden, alternatieven voor elektrisch rijden lijken meer kans te hebben als je het aan mij vraagt.

    Login om te reageren
  6. Joerek zegt

    29 juni 2011 om 12:29

    Ik vind deze regeling toch wel een oneerlijke regeling. Er zijn zoveel mensen die hier niet van kunnen profiteren. Mensen die thuis zo’n ding niet kunnen opladen, regelmatig of zelfs onregelmatig wel eens op een dag meer moeten afleggen dan 350 km vallen geheel buiten de boot. En dat zijn er nogal wat.
    Welke baas gaat zijn werknemer nou een elektrische auto geven als je heel soms wel eens een wat langere afstand moet afleggen.

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      29 juni 2011 om 12:33

      @Joerek: Iedereen die een elektrische auto koopt krijgt van Stichting E-Laad een gratis laadpunt voor de deur, dus het argument van thuis niet kunnen laden gaat niet op.

      Login om te reageren
      • Dennis zegt

        29 juni 2011 om 12:35

        @widodh: Dat lukt wanneer je een huis hebt met eigen oprit, maar het wordt een stuk lastiger wanneer je bijvoorbeeld in een flat woont.

        Login om te reageren
        • widodh zegt

          29 juni 2011 om 12:59

          @dennis: Ook die vlieger gaat niet op. Er worden twee publieke parkeerplaatsen exclusief gereserveerd voor elektrische auto’s zodat deze daar kunnen laden.

          Login om te reageren
          • Dennis zegt

            29 juni 2011 om 13:09

            @widodh: En hoe stel je je dat voor in de minder sociale wijken waar vandalisme veelal orde van de dag is? Daar lig je als eigenaar van een elektrische wagen niet met een gerust hart te slapen wanneer jouw auto op zo’n publieke oplaadplek staat te laden. Hoe ga je ervoor zorgen dat men met z’n poten van je auto afblijft en niet voor de “grap” de stekker eruit trekt (om maar wat te noemen). En wat doe je wanneer zo’n publieke oplaadplek bezet is? Niets is onmogelijk, maar er zijn nog zo ontzettend veel nadelen en kanttekeningen.

            Login om te reageren
            • potver7 zegt

              29 juni 2011 om 13:30

              @dennis: er breken gouden tijden aan voor de koperdieven! ;)

              Login om te reageren
            • Pallas zegt

              29 juni 2011 om 15:51

              @dennis: Slotje op stekker?

              Login om te reageren
          • Joerek zegt

            29 juni 2011 om 15:06

            @widodh: 2 exclusieve parkeerplaatsen ook nog eens inclusief. Dat bedoel ik dus, de regeling wordt oneerlijk. Krijg je dan een parkeerplek exclusief voor jou? Dus met je kenteken erbij net als bij veel invalideplaatsen?

            Daarnaast blijft het feit dat deze regeling, op dit moment door technische beperkingen, voor een zeer kleine groep interessant is wat de regeling dus oneerlijk maakt.

            Login om te reageren
      • jzaero zegt

        29 juni 2011 om 13:37

        @widodh: Ik vertrouw dat niet. Ik heb geen weg voor mijn huis lopen en de auto aan een stopcontact houden ‘snachts op een publieke parkeerplaats is alleen maar uitlokken naar vandalisme. Zo’n kabel is een leuk, maar kan worden doorgeknipt, gebeten of wat dan ook. Aangezien ik weleens 150km afleg (door de spitsen ook nog eens) wil ik ook niet in een elektrische auto zitten, de resterende kilometers op de boordcomputer van zo’n elektrische auto is namelijk heel onbetrouwbaar. Sta je daar met je elektrische auto zonder brandstof of elektriciteit. Nee denk niet dat dit hem gaat worden.

        Login om te reageren
  7. reinier73 zegt

    29 juni 2011 om 12:31

    Ik zou helemaal gek worden als ik een half uur moet wachten tijdens het “elektrisch tanken”

    Login om te reageren
  8. reinier73 zegt

    29 juni 2011 om 12:35

    dan zal het in 2015 ook wel druk zijn bij de tankstations langs de snelwegen. Allemaal mensen die aan het wachten zijn tot de auto weer opgeladen is :? . ik zou het geduld er in ieder geval niet voor hebben

    Login om te reageren
  9. Dev zegt

    29 juni 2011 om 12:36

    Vind ik geen goeie zaak. Elektrische autos zijn als er het op aankomt schadelijker dan het equivalent zuinige diesel.
    Transport, manuren, (zeldzame) materialen. Je draagt een accupak mee dat redelijk gevaarlijk is en bij brand of ongelukken erge natuurschade kan aanrichten. Recyclen is deels onmogelijk en gaat sowieso veel manuren in zitten. Als je nog gelooft in de CO2 hoax wordt die alleen verplaatst naar de elektriciteitscentrale. Daarbij wegen ze meer en zorgen ze voor meer schade aan wegdek (=wegenbelasting) en is er bij noodzaak geen litertje benzine in te gooien om het weer op gang te krijgen.

    Kortom, het kabinet moet het niet willen.

    Login om te reageren
  10. 72bug zegt

    29 juni 2011 om 12:43

    Kijk, meneer Verhagen is iemand met verstand van automotive. Hij weet dat gewoon dat er binnen 9 jaar een goedkope elektrische auto beschikbaar is, met een goede actieradius en een snelle manier om te tanken. Oh wacht..

    Elektrische rijden is in mijn ogen een korte hype. Zodra er een vervangende schone brandstof is, en die komt er, dan is het dag dag elektrische auto’s..

    Login om te reageren
  11. wimbers zegt

    29 juni 2011 om 12:54

    Inderdaad; niet subsidiëren, maar faciliteren!
    elektrisch rijden kan interessant zijn, maar alleen bij fabricage van een “groene” accu en het uitsluitend rijden op groene stroom.
    Ik zou best een constructie willen hebben waarbij ik een elektrische auto koop, met recht op een ruimere auto met betere actieradius als ik daar behoefte aan heb (vakantie).

    als er een merk komt met een leuke elektrische auto, waar 4 volwassenen in kunnen en een it naar parijs is mogelijk, dan heb ik daar geen problemen mee.

    Login om te reageren
  12. glashelder zegt

    29 juni 2011 om 13:04

    als ik dat stukje hierboven lees denk ik: die casper H heeft een heeel slechte nacht gehad of hij is door z’n moeder gepest. Wat een sjagerijnig humorloos toontje zeg.

    Login om te reageren
    • mattraket zegt

      29 juni 2011 om 13:24

      @glashelder: Ach, het is nu eenmaal hip om zuur te schrijven als het over elektrische auto’s gaat. Maar ja, dat is begrijpelijk op dit blog, want als je verslaafd bent aan benzinedampen dan lonkt het onvermijdelijke afkicken natuurlijk niet.

      Login om te reageren
      • Dev zegt

        29 juni 2011 om 13:36

        @mattraket: Ga jij eens afkicken van eten en drinken en overschakelen op soja, dan praten we verder. Auto’s zijn nou eenmaal het brood voor sommige mensen.

        Login om te reageren
        • mattraket zegt

          29 juni 2011 om 14:52

          @Dev: Een auto is ook het brood voor mij (daarom rijd ik in een mooie en binnenkort in een nog mooiere), maar hij hoeft niet perse op de restanten van dinosauruskeutels te rijden.

          Login om te reageren
  13. screamer zegt

    29 juni 2011 om 13:09

    Ik wil best elektrisch rijden, maar met mijn huidige rijgedrag moet ik dan wel makkelijk 200KM ergens heen kunnen rijden EN daar opladen, anders kom ik niet meer terug.

    Dus groot gelijk met al die oplaadpunten! dat moeten er echt veel meer worden. Daarnaast, Nederland en de wereld moeten dan ook gaan denken aan stroomvoorziening. Als zoveel mensen elektrisch rijden stijgt de vraag naar stroom, en waar halen we dat vandaan? niemand wil meer kerncentrales, maar wel meer stroom gebruiken?

    Login om te reageren
    • dotternetta zegt

      29 juni 2011 om 13:37

      @screamer: uit een aggregaatje :-)

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      29 juni 2011 om 14:44

      @screamer: …om maar wat te noemen…idd

      Login om te reageren
  14. bempi zegt

    29 juni 2011 om 13:24

    Over 3 jaar is hij alweer weg uit de politiek.

    Login om te reageren
  15. eduardo zegt

    29 juni 2011 om 13:36

    Waarom niet gewoon op waterstof? schoner kan niet en mercedes en bmw zijn er allang mee bezig.

    Login om te reageren
    • Dev zegt

      29 juni 2011 om 13:39

      @eduardo: Omdat waterstoftanks met magnesium goud, nikkel en titanium beplating nou niet echt betaalbaar zijn voor massaproductie.

      Login om te reageren
  16. hema36 zegt

    29 juni 2011 om 14:32

    ik ga dus egt nooit elecktrische ofzo rijden heb het liefst een v12 onder de motorkap die lekker muziek maakt

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      29 juni 2011 om 14:37

      @hema36: gelijk, maar ik heb wel een kleine toevoeging: namelijk het kers systeem, lekker milieu vriendelijk. dit heeft alles te maken met het her-benutten (recyclen) van (rem) energie. ( beter dan uit de energie uit de kolencentrales…)
      nb koppel vanaf 0 toeren beschikbaar in elektromotoren!!

      Login om te reageren
    • mattraket zegt

      29 juni 2011 om 14:55

      @hema36: … en wil je daar dan gelijk een villa met zwembad aan het strand van Malibu bij?

      Login om te reageren
  17. Megakix zegt

    29 juni 2011 om 14:42

    @CasperH: topartikel kerel ! ofwel, game, set and match…

    Login om te reageren
  18. Relief zegt

    29 juni 2011 om 14:45

    Die gast roept van alles nu. Hij vind dat we tegenwoordig terecht bang moeten zijn voor buitenlanders.

    Die gast is zo zielig als maar wat. Laat hem maar lekker bukken voor The Fuhrer.

    Login om te reageren
  19. mbevo zegt

    29 juni 2011 om 15:10

    nou als die mij een SLS E-Cell geeft dan ga ik wel elektrisch rijden:)

    Login om te reageren
  20. Cantago zegt

    29 juni 2011 om 15:28

    Nouja, ik ben in ieder geval blij dat dit weer zo’n stomme uitspraak is waar niks van terecht komt! Er kwam vandaag nog zo’n elektrische bus langs me gereden, wat een verschrikkelijk ding zeg! Dat geluid is zo ongelooflijk irritant, bah! En waarom moeten alle elektrische voertuigen er zo ongelooflijk lelijk uit zien?

    Login om te reageren
  21. glashelder zegt

    29 juni 2011 om 15:56

    Stond net ook weer achter zo’n roet uitbrakende dieselbus. Heerlijk. Fijn dat het licht zo lang op rood stond.

    Even later zat ik op en terras te genieten van mijn cappucino. Saaie boel totdat er weer zo’n mooi bus van Brink de kluis van de buren kwam vullen. Met ratelende motor (of is het moter?). Prachtige sound!!!

    Login om te reageren
  22. laurensje zegt

    29 juni 2011 om 16:20

    10% van de nieuwverkopen in 2025 gaat misschien wel lukken met dit geldweggeef(gooi)beleid, maar dat percentage van het totaal is natuurlijk kansloos.

    Login om te reageren
  23. mv10 zegt

    30 juni 2011 om 03:04

    Elektrische auto’s? Slechtte idee ooit… Eerst bewegingsenergie omzetten nr elektrische energie en vervolgens dit weer nr bewegingsenergie omzetten, ofwel verspilling…

    Login om te reageren
  24. igor zegt

    30 juni 2011 om 23:18

    Hoe moet een beginnend bestuurder aan zijn eerste auto komen? Een tweedehands auto van 10 jaar en ouder heeft volgens mij geen goede accu meer, hoe duur is een nieuwe accu?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North