• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda 3 MPS komt naar Geneve

Auteur: Wouter, gepost 3 februari 2009 om 10:40 – 39 Reacties

Mazda3 MPS


Funky Mazda-styling, een leuke wegligging en een dik 2.3 turbo blok. Deze Jap mag wat ons betreft zo snel mogelijk komen.

Gelukkig geen teasers met concepten die eigenlijk productieklaar, maar gewoon direct de aankondiging dat deze Golf GTI killer eraan komt. Specificaties geeft Mazda nog niet, maar de vorige Mazda3 MPS was goed bedeeld. De 2.3 Turbo leverde toen 260 pk, goed voor een top van 250 km/u en een sprint naar de 100 in 6,1 seconden. Inderdaad sneller dan de rest van de hothatch brigade.

In Geneve zal Mazda bovendien een start-stop systeem showen. De Mazda3 met i-stopis uitgerust met de MZR 2.0 DISI (Direct Injection Spark Ignition) motor en dankzij het i-stop systeem is het brandstofverbruik 12% lager.

Ook interessant!

  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor
  • Video: BMW 3 en Mazda 3 kunnen samen door 1 deur
  • Compacte mazda crossover
    Er komt nóg een compacte Mazda crossover aan
  • De Autoshow van Genève keert nu écht terug!

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

geneve-2009, Mazda, mazda3, mps

Vorig bericht: « Plug-in Prius rijdt 1 op 30
Volgend bericht: CJIB trekt 2576 boetes in »

Lees Interacties

Reacties

  1. MurcieBoy zegt

    3 februari 2009 om 10:53

    en laat um AUB achterwielaandrijving hebben!! :twisted:

    Login om te reageren
  2. erwtje20 zegt

    3 februari 2009 om 11:01

    GAAF! Ziet er erg mooi uit met die luchtinlaat op de motorkap.

    Login om te reageren
  3. Gnermo zegt

    3 februari 2009 om 11:09

    Mini-RX8 :)

    Laat maar komen ja ;)

    Login om te reageren
  4. Benjamin1 zegt

    3 februari 2009 om 11:15

    En iedere week de vogellijken uit de hoodscoop trekken. Nee bedankt.

    Login om te reageren
  5. saasken zegt

    3 februari 2009 om 11:52

    amai, da ziet er wel een “ferm maschien” uit om het in het schone vlaams te zeggen, en waarschijnlijk een stuk goedkoper als de golf GTI.
    Ook proficiat aan autoblog voor de mooie banner (aston martin DBS, veel schoner als die stoffige veyron)

    Login om te reageren
  6. Fruitcake zegt

    3 februari 2009 om 11:52

    @MurcieBoy

    Helaas, tis een FWD’er…

    Login om te reageren
  7. Troyk zegt

    3 februari 2009 om 12:41

    260 op de voorwielen ging vorige keer op een vreemde manier ook heel goed.
    Voor zover ik mij kan herinneren hebben ze alle hot-hatches in de Autoweek een keer naast elkaar gezet en was er niets dan lof voor deze ‘GTI-Killer’.

    Alhoewel ik die vergelijking ‘GTI-Killer’ weer een beetje flauw vindt:
    GTI: 200 pk
    MPS: 260 pk.

    En die achterkant: No Thanks!

    Login om te reageren
  8. RenesisHP zegt

    3 februari 2009 om 12:42

    Mini rx8??? Nee man. Mini cx7 is gepaster.

    De vorige 3MPS zou ook sneller(in rechte lijn) moeten zijn dan een rx8. In de praktijk blijkt dit niet altijd het geval te zijn. :?
    Op het circuit is een 3MPS ook geen stakker. Op het rx8 forum zijn er een paar mensen die een 3MPS hebben en die zijn er over het algemeen erg tevreden over.
    Zij wachten ook met spanning op dit model.
    Ik vind dit design een vooruitgang op de huidige 3MPS.

    Login om te reageren
  9. Een betere ontwerper zegt

    3 februari 2009 om 12:53

    Die happer is teveel van het goede, wat bescheidener mocht wel..

    Login om te reageren
  10. Victortje. zegt

    3 februari 2009 om 13:09

    leuk dat ie een soort van dik de rest achter zich laat, nou woow met 4 kmph en soms maar met 2 kmph verschil dus egt groot verschil is er niet!
    en een focus ST ziet er toch beter uit, sorry..

    Login om te reageren
  11. RenesisHP zegt

    3 februari 2009 om 13:22

    @Victortje.

    Het gaat niet om een paar km verschil.
    De huidige 3MPS wordt vergeleken met Impreza’s.
    Op het circuit moet ik aardig doortrappen om dit ding zoek te rijden.
    Kun je het voorstellen. Voorwielaangedreven Mazda hot hatch vs achterwielaangedreven Mazda Sportwagen met ideale gewichtsverdeling.
    De 3MPS heeft de merkwaardige neiging om zijn vermogen goed te plaatsen. Dat is relatief zeldzaam met zulke vermogens op de voorwielen.

    Login om te reageren
  12. RenesisHP zegt

    3 februari 2009 om 13:24

    @Een betere ontwerper.

    Mazda kennende zit die happer daar voor een reden, dus niet voor de show. ;)

    Login om te reageren
  13. LJ zegt

    3 februari 2009 om 13:38

    ziet er goed uit! en klinkt verder ook goed!

    Login om te reageren
  14. Steven zegt

    3 februari 2009 om 14:04

    “De 2.3 Turbo leverde toen 260 pk, goed voor een top van 250 km/u en een sprint naar de 100 in 6,1 seconden. Inderdaad sneller dan de rest van de hothatch brigade. ”

    Ondertussen al achterhaald door de Subaru WRX die met zijn 300 pk 2.5l turbo-blok de 100 merker in 5,9 seconden op de wijzerplaat aanvinkt.

    Login om te reageren
  15. EJS zegt

    3 februari 2009 om 15:08

    @Steven

    de Impreza is ook nieuwer dan de OUDE 3MPS;)

    OT;

    laat maar komen, belooft weer een heftig bommetje te worden:D En is overigens ook mooier dan de Golf GTI..

    Login om te reageren
  16. renaultfreak zegt

    3 februari 2009 om 15:09

    ik mag hopen dat ze er een differentieel op zetten. want de aandrijving zal wel op de voorwielen zijn. Ik wacht even af tot ze de megane rs en de golf gti met 260 pk hebbe.

    dan wil ik wel zien of deze jappie overeind blijft

    Login om te reageren
  17. V8x zegt

    3 februari 2009 om 15:14

    Steven. Je bedoelt de STI, deWRX komt hier lang niet aan. En om een STI en een EVO nu een hothatch te noemen vind ik wat ver gaan. Dan is de GTR dat ook.

    Login om te reageren
  18. V8x zegt

    3 februari 2009 om 15:15

    renaultfreak:
    elke auto heeft een differentieel

    Login om te reageren
  19. thom zegt

    3 februari 2009 om 15:42

    @ V8x

    De subaru is een hatchback, dus zeker een hot hatch, de Evo is een sedan geen hot hatch en de GTR is een coupe ook geen hot hatch.

    Login om te reageren
  20. renaultfreak zegt

    3 februari 2009 om 15:43

    @ v8x
    ai ging ik even onderuit…

    ik bedoelde natuurlijk een sper diferentieel!

    Login om te reageren
  21. Steven zegt

    3 februari 2009 om 15:45

    @ V8x, als je op de site van subaru gaat zien dan is ie (officieel) in belgie niet meer te verkrijgen in WRX versie. Enkel de STi, dit heeft ondermeer te maken met het feit dat de gemiddelde coé uitstoot voor de impreza-lijn zodoende lager uitvalt.
    Wil je officieel een impreza turbo in belgië => 308pk (STi dus…)

    Maar je hebt gelijk de Impreza is nieuwer dan de MPS maar zeker wel een HOT-hatch!

    Login om te reageren
  22. Jesper zegt

    3 februari 2009 om 15:49

    Geweldig! Wat een heerlijk sadistisch smoelwerk heeft ie ook door die luchthappen en die haaienbek :D
    En die specs dan, heerlijk! Zodra die uit is ga ik met de Golf V GTI van n maat van me ff langs de Mazdadealer om me voor te doen als serieuze klant en een proefrit los te peuteren :twisted:

    Als ze t dan maar niet erg vinden dat ze hem terug krijgen met een lege tank en kale bandjes :P

    Login om te reageren
  23. Peter Hoekstra zegt

    3 februari 2009 om 16:53

    Stuk beter gestyled als de vorige !!!!

    Login om te reageren
  24. MCW zegt

    3 februari 2009 om 16:57

    “ik bedoelde natuurlijk een sper diferentieel!”

    Dat had ie al.. maar de nieuwe MZ3 rijdt sowieso beter dan de huidige dus de MPS zal nu vast het ook beter doen want soms was 260 iets teveel van het goeie. De Mazda3 II MPS schijnt 268pk te krijgen

    Prachtige neus! Hier vind ik de grille wél mooi en ook fraaie die ‘lijnen’ in de grille zoals de concept cars. Bumper is mooi dik gemaakt zonder overdreven lijnen ofzo en de hoodscoop vind ik helemaal niet te! En de MPS mocht sowieso wle uitbundiger. Achterkant lijkt veel op die van de GT-M maar dan met grotere spoiler, donker gespoten gedeelte en eindelijk twee uitlaten. Prachtige velgen ook!

    Jammer van die lelijke achterlampen en dat sensor geval midden op de achterklep. Nergens voor nodig

    Login om te reageren
  25. ripjans zegt

    3 februari 2009 om 17:20

    Wat gaat deze kosten?
    Zeer mooi wagentje :D

    Login om te reageren
  26. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    3 februari 2009 om 17:36

    @ mx5/rx8owner:

    Eej welke kleur is jouw rx8??
    Of was jij daarstraks toevallig in Rozenburg/Rotterdam?

    Login om te reageren
  27. Volvo_440_turbo zegt

    3 februari 2009 om 19:07

    Laat maar komen! Hopelijk wordt ie niet zwaarder…

    Zo heb ik ooit eens met een Pool gepraat met een 6 Mps, dat blok gaf geen 260 pk, maar 280 pk, ok, het was op een Poolse testbank…

    Login om te reageren
  28. jack zegt

    3 februari 2009 om 19:21

    vinden jullie het erg als ik hoop dat er 4wd in komt? Met een peekaatje of 300?

    Login om te reageren
  29. Mazda :) zegt

    3 februari 2009 om 19:21

    De 2.3 disi motor word niet meer gemaakt,in plaats daar van hebben ze het motor op geboord naar 2.5 4cly 170pk 16v dus met de mps die uit gaat komen word het 280pk dus het kan ook nog 300pk worden het is altijd een verassing ,bij de jappe zij willen niet zo veel informatie verstrekken;)

    Login om te reageren
  30. RenesisHP zegt

    3 februari 2009 om 19:39

    @corrado vr6 slc/BMWe30.

    Nope, ik kom net binnen vanuit Dordrecht en heb door de file mijn training gemist(ben behoorlijk te laat). Daarbij was de rode rx8 vandaag niet in gebruik. ;) Ik woon overigens in Rotterdam en ik kom af en toe in Rozenburg(maatje). ;)

    Login om te reageren
  31. DennieFR zegt

    3 februari 2009 om 20:06

    Ziet er intressant uit de 3 MPS,ben alleen benieuwd hoe het deze keer met de verkopen gaat,want op dat punt is het absoluut geen Golf GTI-killer (helaas?)

    Login om te reageren
  32. Volvo_440_turbo zegt

    3 februari 2009 om 20:56

    @ Dennie FR,

    Voor mij is dat klaar als een klontje, VAG is gewoon beter in marketing.

    Maja, anderzijds is België en Nederland voor Mazda maar een te verwaarlozen spot op de wereldkaart…

    Login om te reageren
  33. lincoln zegt

    3 februari 2009 om 21:00

    Mazda doet geruime tijd goede zaken in the states ..
    en vooral de MPS heeft daar een cult-status ..

    blijft toch een japans buitenbeentje ..

    Login om te reageren
  34. phantom zegt

    3 februari 2009 om 21:11

    echt een explosief karretje, heb de vorige gereden, je hoort die wastegate zo lekker :)

    Login om te reageren
  35. Citrofiel zegt

    3 februari 2009 om 21:12

    “blijft toch een japans buitenbeentje ..”

    En dat is wat Mazda voor mij nog een enigszins leuk merk maakt.

    Login om te reageren
  36. MCW zegt

    3 februari 2009 om 21:53

    Juist. Golf GTI vind ik een erg mooie auto maar rijdt iedere kip in… ik vind de Mazda3 II niet zo heel mooi maar als MPS mogen ze hem zeker wel voor de deur zetten! Stuk eigenzinniger dan de Golf

    “De 2.3 disi motor word niet meer gemaakt,in plaats daar van hebben ze het motor op geboord naar 2.5 4cly 170pk 16v dus met de mps die uit gaat komen word het 280pk dus het kan ook nog 300pk worden ”

    De 2.3 DISI turbo wordt wel nog gemaakt. Sowieso in de CX-7. En in het persbericht staat ook dat ze de 2.3 weer hebben gebruikt. de US Mazda3 krijgt misschien wel een 2.5 turbomotor

    Login om te reageren
  37. rakim zegt

    3 februari 2009 om 22:44

    ik hoop op een rwd of awd met 270+ pk dat het een echte s3 en 130i killer wordt :P en met die hoodscoop zal dat denk ik wel waar worden die is er natuurlijk om een gigantische turbo cool te houden

    Login om te reageren
  38. MCW zegt

    3 februari 2009 om 23:46

    Lezen is moeilijk.. de 2.3 DISI komt er in. Volgens bronnen met 268pk

    Login om te reageren
  39. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    4 februari 2009 om 20:59

    @ mx5/rx8owner:

    Ah oke, ik zag daar gister een grijze rx8 en dacht meteen aan “mx5/rx8owner”.. :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North