• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda 787B geëerd met gigantisch kunstwerk

Auteur: RubenPriest, gepost 26 september 2017 om 22:57 – 15 Reacties

Mazda 787b geëerd met gigantisch kunstwerk


Episch!

Het is de best klinkende Mazda aller tijden en vermoedelijk zal de iconische racer qua symfonie nooit overtroffen worden. Daarnaast had het ding een geheel eigen look. Je zult de Mazda 787b nooit verwarren met een andere racer. Tel daarbij op dat deze auto ooit de 24 uur van Le Mans wist te winnen en je weet: de 787B is een legende. Hoe episch die winst op Le Mans ook was, deze was wel een beetje geflatteerd. Omdat de 787B een wankelmotor had, mocht de 787B iets lichter zijn, wat meer vermogen leveren en een grotere tank aan boord hebben. Drie elementen die zeker hebben bijgedragen aan de winst.

Ere wie wie ere toekomt. Kunstenaar John Cerney heeft een prachtig kunstwerk gemaakt van de 787B. Het werk is gemaakt van multiplex. De 787B is bijna 10 meter lang en drie meter hoog. Automobilisten op de Monterey-Salinas Highway (State Route 68) in Californië kunnen het kunstwerk spotten. De enorme Mazda is namelijk op de heuvel langs de snelweg geplaatst. Deze locatie is uiteraard niet toevallig uitgekozen. In Monterey ligt de welbekende Mazda Raceway Laguna Seca.

Op de persfoto is kunstenaar Cerney naast zijn creatie te zien. Dit laat goed zien hoe groot zijn werk wel niet is. Een kunstwerk om de 787B te eren is wat mij betreft op zijn plaats. Dit artikel kunnen we dan ook maar op één manier afsluiten:

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor
  • mazda concertzaal
    Waarom muziek in een Mazda klinkt als in een concertzaal
  • Vernieuwde Mazda CX-5
    Vernieuwde Mazda CX-5 is lekker aangenaam dik

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

787b, circuit, kunst, laguna-seca, Mazda

Vorig bericht: « Mercedes en Elon Musk happen op sociale media
Volgend bericht: De Nederlandsche Bank zet streep door BOVAG-garantie »

Lees Interacties

Reacties

  1. gertjan2012 zegt

    26 september 2017 om 23:11

    Wat een plaatje hé

    Login om te reageren
  2. Frenkyboy zegt

    26 september 2017 om 23:14

    Tof! Zo mogen er meer legendarische racewagens worden nagemaakt. En wat blijft dat een enorm bruut geluid. Heerlijk!

    N.b. “…hoe groot zijn werk wel niet is”. Wel niet?

    Login om te reageren
    • Davidov zegt

      27 september 2017 om 01:12

      @frenkyboy: Wel niet is prima Nederlands.
      OT: Prachtige creatie!

      Login om te reageren
    • autodrop zegt

      27 september 2017 om 07:16

      @frenkyboy: jij ging toch vroeger ook met zonder jas de deur uit?

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        27 september 2017 om 12:32

        @autodrop: om een patat met zonder te bestellen.

        Login om te reageren
        • koeckenbacker zegt

          27 september 2017 om 17:26

          @stephane8200: wie heeft hier kaal haar?

          Login om te reageren
  3. ewalddm zegt

    26 september 2017 om 23:31

    Wat een angstaanjagend geluid. Geweldig!

    Login om te reageren
  4. carmasterr zegt

    27 september 2017 om 01:39

    “Omdat de 787B een wankelmotor had, mocht de 787B iets lichter zijn, wat meer vermogen leveren en een grotere tank aan boord hebben.”

    Hier klopt niet zoveel van. Destijds was men bezig 3.5L F1 motoren in te voeren in Groep C. Omdat die veel langzamer waren dan de oudere turbo auto’s kregen de oudjes 100kg extra gewicht mee en werden de tanks kleiner gemaakt. Zo werd de FIAs nieuwe paradepaardje niet beschaamd door het oudere spul.

    Mazda had echter nog nooit potten gebroken met de wankelmeuk, waardoor ze het bij de FIA voor elkaar kregen dat die maatregelen hen bespaard bleven. Dat had niets te maken met de motor, maar alles met hun tot dan toe beroerde prestaties.

    Tijdens de race bleken de oude Groep C wagens het extra gewicht echt niet leuk te vinden (veel breakdowns, waaronder de leidende Mercedes), en werden de fragiele 3.5L wagens of in de pits gehouden (Jaguar gebruikte liever de oudere wagens) of ploften ze allemaal uit elkaar (Peugeot). En zo won Mazda Le Mans.

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      27 september 2017 om 06:53

      @carmasterr: ok; turbomotoren. Maar dit is wel NA motor. Ik vind het alsnog een mooie verdienste

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      27 september 2017 om 15:27

      @carmasterr: Het is maar net hoe je het bekijkt. De auto was niet bijzonder maar de overwinning misschien wel. Mazda’s prototypes met wankelmotoren waren altijd de onderdog, een compleet niet competitieve auto met de rest van het veld en in 1991 waren zelfs privateers nog sneller in 6 jaar oude Porsches. Dan zegt de team manager op het laatste moment tegen de extra “joker” auto met de Renown livery dat zij moeten rijden alsof het een sprintrace is; de dood of de gladiolen. Niemand verwachtte dat de 787B zou winnen en ondanks het mindere materieel van de andere teams waren de “oude” Group C wagens nog steeds meer dan 10 seconden per ronde sneller. De auto was niet episch, niet dominant, niet eens competitief maar dat maakte de overwinning voor Mazda niet minder zoet, eerder zoeter tot zelfs episch.

      Voor een groot deel was de overwinning te verwijten aan het vreemde reglement die race maar als de 787B met nr. 55 niet had gereden alsof het een sprint race was had het niet gewonnen. Compleet andere strategie dan de andere 787B’s en Herbert die de laatste 3 stints moest rijden haalt het podium niet vanwege flauwvallen na de race. Het was niet zo dat auto Nr. 55 zo even naar de finish kon rijden vanwege het reglement en uitvallen van de tegenstanders. De andere twee 787B’s die volgens de normale strategie hun race reden werden wel gescheiden met nr. 55 door 3 Jaguars.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        27 september 2017 om 18:40

        @bassx:

        Het is natuurlijk sowieso een geweldige prestatie, maar in het artikel wordt gesuggereerd dat de 787B voordelen genoot vanwege zijn wankelmotor.

        Dat was dus niet zo. Uiteindelijk heeft hij het vooral moeten hebben van zijn betrouwbaarheid want zoals je terecht zegt waren de Porsches en Mercedessen gewoon veel sneller.

        Bij Mazda hebben ze gewoon handig op de FIA ingespeeld, en viel alles op het juiste moment op de juiste plaats. Die behendige politiek maakte de overwinning mogelijk, de prestaties van de mannen van #55 maakten het werkelijkheid.

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    27 september 2017 om 08:39

    Een kunstenaar die iets met auto´s doet zonder deze te verzieken is sowieso een artikel waard.

    Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    27 september 2017 om 08:53

    Allejezus wat blijft dat toch een heerlijk gejank, dat stuk dat hij op de Mulsanne straight voorbij komt vliegen. Kippenvel tot onder mijn tenen!

    Login om te reageren
  7. madmarky zegt

    27 september 2017 om 09:29

    Dat “gigantsche kunstwerk” is dus eigenlijk gewoon een plat houten billboard?
    Leuk dat ze het gemaakt hebben, maar meer een veredelde reclameposter dan kunst imo.

    Login om te reageren
  8. cthijs zegt

    27 september 2017 om 18:25

    80 inch velgen,waar haal je ze vandaan

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North