• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda MX-30 rijtest: hoe bevalt de eerste elektrische Mazda?

Auteur: RubenPriest, gepost 6 augustus 2020 om 16:00 – 19 Reacties

Ook Mazda gaat aan de elektrische auto!

Deze MX-30 is daar het eerste voorbeeld van. Hoe bevalt de eerste poging van de Japanse autofabrikant? Wouter laat je zijn eerste indruk weten in deze rij-impressie van de nieuwe Mazda MX-30.

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • Mazda stelt toch de rotatiemotor weer uit
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog, Mazda, mx-30, Rijtest, Video

Vorig bericht: « Zo goed gaat het met elektrische occasions
Volgend bericht: Komt Sergio Perez dit weekend alweer in actie? »

Lees Interacties

Reacties

  1. baklava zegt

    6 augustus 2020 om 17:01

    Verschrikkelijk al dat plastic aan de buitenkant. Suicide doors is wel cool.

    Ligt het trouwens aan mij of wordt Wouterrrrr zijn rrrrrrr steeds ergurrrrrr?

    Login om te reageren
    • christian85 zegt

      6 augustus 2020 om 18:44

      @baklava: echt hé, niet norrrrrrmaaal

      Login om te reageren
      • GeroWe zegt

        7 augustus 2020 om 12:14

        Fabrrrrrrrrrrrieksnieuw

        Login om te reageren
    • johnhert zegt

      7 augustus 2020 om 21:27

      @baklava: Dat komt tesamen met de aanschaf van een Porrrrrrsche, denk je nu echt dat Casperrrrrr vrijwillig opgestapt is ? Die was gewoon niet meer te verstaan…

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    6 augustus 2020 om 18:11

    Ze waren zo goed bezig. Met onder andere de 6, de MX5, de nieuwe 3.

    Stuk voor stuk buitengewoon mooi getekende auto’s met trefzeker neergezette lijnen en een elegante en enigzins sjieke uitstraling.

    Komen ze met dit apparaat met verhoudingen die van geen kant kloppen: een enorme neus waar de rest van de auto achter gepropt lijkt te zijn.

    Login om te reageren
  3. schreute01 zegt

    6 augustus 2020 om 18:19

    Mooi ontwerp, gedurfd ontwerp. Voor in Nederland voor mij meer dan voldoende. Voor de lange afstanden hebben we wel iets anders!

    Login om te reageren
  4. towi1989 zegt

    6 augustus 2020 om 18:27

    Een vliegtuig? Ik vind het overigens een gedrocht van een auto, zeker in vergelijking met de rest van de huidige lineup.

    Login om te reageren
  5. flutterby zegt

    6 augustus 2020 om 19:27

    Pfff, zonder het geneuzel over elektrische rijden blijft er amper 3 á 4 minuten over. Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat EVs als auto gereviewed worden ipv als batterij op wielen.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      6 augustus 2020 om 21:47

      Waarschijnlijk gebeurt dat pas als de auto’s daadwerkelijk zo ver zijn om op die manier gereviewd te worden.

      Hoe je het wendt of keert, voor de gemiddelde consument is een auto namelijk gewoon een gebruiksvoorwerp dat het gewoon moet doen zonder al te grote gebruiksaanwijzing. En een ‘gemiddelde auto’ zoals we die allemaal al tig jaar kennen, doet dat. Of-ie nu snel of langzaam, groot of klein, mooi of lelijk, nieuw of oud is, op benzine of diesel loopt: je kunt ze door de bank genomen allemaal op dezelfde achteloze manier inzetten. Je kunt er mee naar je werk, naar de IKEA, je kunt er een trekhaak onder zetten en een aanhanger achter knopen om naar de bouwmarkt of de stort te gaan, je kunt er zonder meer mee naar iedere redelijkerwijs te bereiken plek op het continent rijden, je weet dat de buitentemperatuur of dakkoffer geen bovenmatig bepalende factor is voor je actieradius, en als het reservelampje aangaat kun je hem overal tanken met een pinpas die je sowieso bij je hebt voor alle andere aankopen die je ooit moet doen en je bent in 5 minuten weer onderweg.

      Zo lang ‘de gemiddelde EV’ van (ik roep maar wat) €35k niet al die hokjes aanvinkt die een 17 jaar oude occasion van €1500, laat staan een nieuwe (non-EV) auto van €35k wel aanvinkt, zullen de reviews zich dus voornamelijk daarop richten.

      Mind you, ik heb niks tegen EV’s, maar voor een gezin is een nieuw auto van €35k best wel een investering, en dan mag je toch verwachten dat zo’n ding gewoon alles doet wat de vorige auto ook deed (en meer). Tot die tijd is het een gemankeerd alternatief. Je kunt ook niet verwachten dat mensen ineens genoegen gaan nemen met een 14k4 modem, een TV zonder afstandsbediening en een telefoon-aan-een-kabeltje ‘omdat dat de planeet gaat redden’.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        6 augustus 2020 om 22:37

        @vaakbenjetebang: precies en dat soort punten mis ik, al was ik niet zo zeer op zoek of er een dakkoffer op kan. Nu ben ik zeker ook niet de gemiddelde consument, maar wel de doelgroep voor deze auto. Heerlijk met adaptieve cruise control door de file naar het werk en met het gezin naar wat de range toelaat, maar (bijv.) naar Italie een ruime, luxe benzineslurper.

        In deze review hoopte ik over wat meer informatie over de zitcomfort, rijgedrag, besturing van infotainment, ruimte achterin en in de kofferbak. Maar helaas, het gaat enkel om de accu en amper over de kekke deuren.

        Login om te reageren
        • caprio zegt

          8 augustus 2020 om 00:19

          @flutterby: Tja hoe leuk ik Wouter ook vind, dat soort essentiële info ontbreekt vaak bij tests en indrukken, ook twee zeggen dat je weinig tijd hebt of dat hij niet gekeken heeft wat de auto zelf aangeeft bij volle accu’s, hoe het veercomfort is en of de stoelen en achterbank lekker zitten, het blijft voor ons als lezer gissen.
          Ik vind het een mooie auto met prachtig interieur maar de keuze van Mazda raar. Een niet typisch stadsformaat auto voorzien van een typisch stadsgebruik motor. Wat dat betreft is de Mini veel beter te rechtvaardigen. Ik zou deze graag met range van 400km hebben en 3 fase laden. Zelfs de Zoe, 208 en Corsa zijn kleiner met fors groter bereik.

          Login om te reageren
  6. jippie zegt

    6 augustus 2020 om 19:37

    Kan een elektrische auto net zo hard achteruit als vooruit?

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      6 augustus 2020 om 20:54

      @jippie: Als Daf EV’s gaat maken wel

      Login om te reageren
    • ronaldotour zegt

      6 augustus 2020 om 21:56

      @jippie: In principe wel maar dat is electronisch afgeregeld.
      Ze hebben het bij een Nissan Leaf wel eens er af gehaald en die reed inderdaad net zo snel achteruit.

      Login om te reageren
      • jippie zegt

        6 augustus 2020 om 22:49

        @ronaldotour: wow… het wachten is op de eerste achteruitrijrace in 2020.

        Login om te reageren
  7. goodvibrations zegt

    6 augustus 2020 om 21:55

    Legt het qua specs af op de conferentie… Verder mooie Auto! Beter dan zo’n MG.. Maar die heeft wel de specs..

    Login om te reageren
  8. jensoffbutton zegt

    6 augustus 2020 om 22:47

    Als mazda gebruiker.. geef mij maar de andere modellen.
    Maar goed, Mazda heeft dit model nodig om te overleven en de uitstootnormen te halen.
    Liever dit dan geen MX-30 én geen MX5.

    Login om te reageren
  9. bernoulli zegt

    7 augustus 2020 om 12:19

    Ik snap die vogel wel. Wat een zinloos ontwerp.

    Jammer dat bij de beelden in de auto alleen het stuur scherp is.

    Login om te reageren
  10. okiclips zegt

    13 augustus 2020 om 17:29

    Hallo
    Vandaag een testrit gedaan met de mx-30.
    Wat een super beleving.
    Strakke lijnen en een top auto.
    Zeer tevreden over het rijgedrag .
    Zeer mooie afwerking .
    Helaas niet voor mij .ik heb niks met mpv’s en kunstof wielkasten .
    Als de Mazda 2 of 3 uitkomt zal dat zeker mijn nieuwe Mazda worden .
    Mvgr Leon Coenen uit Heerlen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North