• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda MX-5: BBR zorgt voor een gezond vermogen

Auteur: carbert, gepost 2 december 2010 om 22:10 – 50 Reacties

Mazda MX-5 BBR

Dat de Mazda MX-5 een imago probleem heeft staat buiten kijf. Kappersauto, gaycar, boodschappen autootje met onhandige bestuurders en ga zo maar door. Dit komt misschien doordat Mazda zelf nooit echt potente versies heeft geleverd. De Britse Tuner BBR heeft voor de eerste en tweede generatie MX-5 een turbokit ontwikkeld om net dat cruciale kleine beetje extra uit deze best verkochte cabrio ooit te halen.

Ondanks het niet altijd positieve imago is de MX-5 wel een fijne lichte, betaalbare roadster met aandrijving op de achterwielen. Er zijn dan ook mensen die hele leuke of onzinnige dingen met het kleine scheurijzer in spe doen. BBR monteert niet alleen een Garret turbo, maar onder andere ook een waste gate en een aangepaste ECU. De 1.6 liter versie krijgt dankzij deze kit een vermogen van 218 pk bij 6900 tpm en het koppel stijgt naar 237 Nm bij 5100 tpm.

Wat de upgrade precies met de 1.8 liter doet is niet bekend gemaakt. Waarschijnlijk moeten ze het eerste exemplaar hiervan nog verkopen. Naast de kit levert BBR ook grotere remmen en leren stoeltjes. De kit kost ongeveer €4.780,- als je hem er zelf op schroeft. Naar Engeland rijden en het daar laten doen kan ook als je €8.960,- meebrengt. (via Carscoop)

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mx-5, tuning

Vorig bericht: « Hoe klinkt een V24 diesel?
Volgend bericht: Hoe FIFA comité straks Rusland doorkruist »

Lees Interacties

Reacties

  1. steffenn zegt

    2 december 2010 om 22:11

    hij is en blijft lelijk :/

    Login om te reageren
  2. Jokkebrok zegt

    2 december 2010 om 22:15

    218 pk is nog best te doen met zo’n licht karretje!

    Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    2 december 2010 om 22:17

    koppel dit eens aan de 10th Anniversary, echt een bommetje. Volgens mij is de fotoserie van de mk1..

    Login om te reageren
    • fant zegt

      2 december 2010 om 22:19

      @Jochempie: is idd een eerste generatie, NA :) Imo de mooiste.

      Login om te reageren
  4. fant zegt

    2 december 2010 om 22:21

    Prachtig blijft zo’n NA MX5 :) En het imago kan me niks schelen, het is een prachtige wagen die ook nog eens perfect rijdt. En vandaag in de sneeuw heel veel lol mee gehad. 218 pk klinkt niet slecht moet ik zeggen :D

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    2 december 2010 om 22:25

    @Carbert: Who the F###k are you? Als jij de mx5 niet snapt is dat jouw probleem… Best affordable roadster since 1990… undefeated champ.
    Bovendin heeft Mazda wel een mx5 turbo af importeur in NL. Rond de 165pk meen ik uit de 1.6

    Login om te reageren
  6. mclarenf1lm zegt

    2 december 2010 om 22:26

    De kit klinkt wel leuk alleen wel een beetje erg duur, duurder dan de auto zelf…

    Login om te reageren
  7. slappehap zegt

    2 december 2010 om 22:26

    Best wel veel geld als je dat vergelijkt met de diverse supercharger kits die er op de markt zijn voor de MX5, zelfs die van Cosworth is nog een stukkie goedkoper.

    Login om te reageren
  8. Relakz zegt

    2 december 2010 om 22:27

    Verdomme.. waarom mag je nu geen turbo steken op de belgische keuring… En elk jaar eraf en er weer opschroeven? Hmm..

    Login om te reageren
  9. mclarenf1lm zegt

    2 december 2010 om 22:28

    Moet je kijken wat ik heb gevonden:
    http://www.zomoto.nl/8837520/mazda-mx-5-18i-10th-anniversary-edition/foto.htm
    Vroeger nog van een oud omaatje geweest….

    Login om te reageren
  10. integralechubasco zegt

    2 december 2010 om 22:35

    imagoprobleem voor 2cellige, eenzame, pubers (van alle leeftijden) misschien…

    Login om te reageren
  11. speedgeek zegt

    2 december 2010 om 22:39

    leuk voor me moeder ^_^ niet dat ze die zal gebruiken want dat ding heeft een top van 140 en gaat nooit dwars

    Login om te reageren
    • Jesper zegt

      3 december 2010 om 13:41

      @speedgeek: Jij hebt overduidelijk nog nooit met deze (of uberhaupt) auto gereden. Ik ben de gelukkige eigenaar van een NA en ik kan je melden dat het heerlijk stuurt en dat een atmosferische 1.6 gewoon naar de 210km/u op de teller rijd. Dus; eerst je scootercertificaat halen, dán je rijbewijs én dan hier terug komen.

      Login om te reageren
  12. Jasper Mous zegt

    2 december 2010 om 22:42

    Super tof hoor!
    Heb zelf een ’91NA-er 1.6 met een Greddy turbo set e.d. Goed voor een leuke 150pk op de achterwielen. Samen met het koni onderstel e.d. maakt het toch een super autootje!

    Staat overigens te koop omdat ik de knoop heb doorgehakt om toch een stapje verder te gaan. Volgende project is een NB met 220pk. (Garrett GT2554R, link ECU, nieuwe injectoren, intercooler, etc.)

    De gehele turbo set ligt al klaar, nu even wachten tot mijn auto weg is (misschien maar wachten tot de zomer) en een leuke NB zoeken als ‘donor’ om hem helemaal op te bouwen. :-)

    Login om te reageren
    • CvD zegt

      7 december 2010 om 17:01

      @Jasper Mous: Kostdat? Die ene die te koop staat?

      Login om te reageren
    • markvb zegt

      11 januari 2011 om 00:07

      @Jasper Mous: Kan je me contacteren ajb, Ik zie dat je op zoek bent naar een koper voor je NA. Ik ben op zoek naar een NA met een turbo-kitje erop
      [email protected]
      Thx!

      Login om te reageren
  13. DTB zegt

    2 december 2010 om 22:42

    Pha, imago. Als ik imago wilde had ik wel een oude 944 Porsche gekocht. MX-5, het meeste fun voor het minste geld, reeds sinds 1989.

    Login om te reageren
  14. rotorhead zegt

    2 december 2010 om 22:52

    Ik zeg: Wankel erin!

    Login om te reageren
  15. The_12oach zegt

    2 december 2010 om 22:54

    Dit is toch wel een mooi kitje, meeste zitten rond de 160pk

    Maar dan mag er hierbij wel een setje zuigers zitten want dat vind die 1.6 namelijk beetje veel vermogen. Maar goed vermogen erbij is zo ie zo een duur geintje met die Miata’s want het Differentieel krijgt ook nog een flinke optater erdoor.

    Login om te reageren
  16. DTB zegt

    2 december 2010 om 22:55

    Turbo kitje is trouwens weinig bijzonders hoor.
    Zijn wel betere turbo-/superchargerkits te krijgen die meer prestatie leveren voor minder geld.
    Ben wel benieuwd naar de specs can de bolt-on Turbo van IL voor de NA6 & NA8 MX-5 binnenkort.

    Login om te reageren
  17. Spiderman zegt

    2 december 2010 om 22:59

    Niks imagoprobleem met die MX-5, heeft het fenomeen cabrio destijds weer op de rails gezet, na het verdwijnen van Triumph Spitfire, MG B, oude Alfa Spider etc. Nog altijd prachtig autootje, snel genoeg in normale versie bovendien, stuurt perfect en subtiel. Versie 2 de mooiste wat mij betreft, daarna beetje minder aardige koplampen. Jammer wellicht van het Mazda logo voorop, maar verder hoeft niemand zich voor een MX-5 te schamen. Laat die tuning maar zitten.

    Login om te reageren
  18. Megakix zegt

    2 december 2010 om 23:22

    2012 komt de nieuwe…en de eerste foto’s zijn echt wel lekker om te zien ! Ik wordt kapper ? :lol:

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      3 december 2010 om 00:02

      @Megakix: er zijn helemaal geen foto’s van de 2012 MX-5. En kom niet aan met die impressies die zomaar verzonnen zijn

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        3 december 2010 om 10:21

        @Atenza: impressies komen niet zomaar uit de lucht vallen, het gaat dan immers om trend in de designtaal…enja, in 2012 komt de nieuwe versie die in elk geval heel wat mooier zal worden.

        Login om te reageren
        • Atenza zegt

          3 december 2010 om 19:32

          @Megakix: sure.. de meeste zijn gewoon gebaseerd op fantasie. Een enkeling heeft een mock up gezien of op basis van een spy shots iets realistisch gemaakt. De meeste impressies zijn trouwens met Nagare styling. De nieuwe zal vast de Kudo styling krijgen

          Login om te reageren
  19. Atenza zegt

    3 december 2010 om 00:01

    Snap echt niet waarom het imago probleem wordt aangehaald. Nieuwe blogger? Maar wel weer één die maar niet alleen maar positief over een Japanse auto kan schrijven. Wat is dat toch met die auto discriminatie? Elke zinnige persoon weet dat de MX-5 één van de leukste auto’s is om te rijden

    Login om te reageren
  20. MWV zegt

    3 december 2010 om 00:11

    De mx-5 is in sommige landen geleverd met turbo (bijvoorbeeld de mx-5 SP in Nieuw Zeeland, of de mazdaspeed miata in de VS). Het was de bedoeling dat meer Mx-5jes een turbo zouden hebben, maar de bazen bij Mazda kozen liever voor een lager vermogen en betrouwbaarheid dan een hoger vermogen. Een standaard mx-5 kan daarom vrij gemakkelijk 50 pk extra meekrijgen, zonder dat dit echt impact heeft op de levensduur van de onderdelen.

    Er zijn VEEL goedkopere sets met dezelfde prestaties voor de mx-5. Jacksonracing, flyinmiata, BEGI, Cosworth, om er maar een paar te noemen…

    Login om te reageren
  21. GOD zegt

    3 december 2010 om 00:39

    Een turbo op een 1.6 is onzin en pure geldverspilling.

    Login om te reageren
    • Jasper Mous zegt

      3 december 2010 om 09:21

      @GOD: Hoe kom je daar nou weer bij? Er zijn genoeg 1.6 Miata’s met meer dan 250pk hoor. Mijn 1.6 heeft ook een zeer aangename upgrade gekregen naar 150pk. Dankzij de kleine turbo spoolt deze redelijk snel op en is het gewoon heel erg leuk rijden als je dit wilt. Tuurlijk, de 1.6 heeft standaard een wat minder sterke koppeling/diff. Maar zolang je niet ‘power crazy’ gaat, is een turbo op de 1.6 gewoon een hele leuke upgrade die een enorm verschil maakt in het rijgedrag van de auto.

      Login om te reageren
      • GOD zegt

        3 december 2010 om 12:50

        @Jasper Mous: 1.6 met 250pk zijn extreme gevallen.
        Normale wijze krijg je zo iets als jij hebt of misschien iets meer, ik weet de cijfers niet.
        Kijk je dan wat je er voor betaald hebt dan betaal je gewoon veels te veel.

        Login om te reageren
        • Jasper Mous zegt

          3 december 2010 om 14:00

          @GOD:
          Uiteraard kiezen de meeste mensen niet voor super veel PK’s. Maar ook mijn setje, wat dan ‘maar’ 150pk geeft, is gewoon een hele leuke extra. Het verschil is gewoon heel erg groot en absoluut geen onzin. Op bochtige dijkweggetjes rijd je er een heleboel auto’s uit, waaronder de BMW 330ci van mijn broer.

          Login om te reageren
    • Lan_Evo zegt

      3 december 2010 om 13:06

      @GOD:
      Dat is wel redelijk onzin wat je zegt, juist op relatief ‘kleine’ blokken is het aantrekkelijk om een turbo te gebruiken. Als je al een groot blok hebt, heb je ook geen turbo nodig.
      Grote getallen kan je altijd wel halen (met een gebouwd blok en een mega turbo), alleen de meeste mensen zijn zo slim om voor een wat kleinere turbo te gaan, zodat die sneller spoelt en veel beter is voor straatgebruik.

      Login om te reageren
      • Jasper Mous zegt

        3 december 2010 om 14:02

        @Lan_Evo: Klopt! De 1.6 en 1.8 motoren in de Mazda kunnen een turbo perfect hebben. Sterke motoren, dus er zijn weinig aanpassingen nodig als je kiest voor niet teveel boost.

        Login om te reageren
  22. midasracer zegt

    3 december 2010 om 00:42

    ELKE turbo heeft een wastegate, dus is geen optie. Waarschijnlijk bedoel je een dumpvalve.

    Login om te reageren
  23. Lan_Evo zegt

    3 december 2010 om 00:56

    Dit moet wel echt mega fun zijn om in te rijden. Sowieso altijd zwaar onderschat die MX-5en.

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    3 december 2010 om 06:33

    imago-problemen zijn voor lease-bak rijders van belang ..
    en imago voor lease-bak kopers ..

    zijn nou niet echt de auto-liefhebbers ..

    Login om te reageren
  25. Saya zegt

    3 december 2010 om 06:45

    Een eerste generatie MX 5 in originele conditie kan echt een verzamelaars object worden.
    Hoopt echt dat de plastic tupperware boys er af blijven.

    Login om te reageren
  26. rick zegt

    3 december 2010 om 09:04

    zonde van je geld, koop gelijk een z3 of een z4!

    Login om te reageren
    • Jasper Mous zegt

      3 december 2010 om 09:23

      @rick: Toen ik mijn MX-5 kocht ben ik eerst in een Z3 gaan rijden omdat ik die toch wat mooier blijf vinden. De Z4 was helaas ver buiten budget. De Z3 is een erg leuke auto, maar uiteindelijk heb ik toch de MX-5 genomen. Het reed nou eenmaal nèt wat lekkerder en zeker met de turbo voelt het allemaal gewoon wat sportiever en leuker aan.

      Het is uiteraard een zeer persoonlijke keuze, maar ik zou dus een MX-5 altijd boven een Z3 verkiezen.

      Als ik zou moeten kiezen tussen deze BBR en een Z4, zou ik uiteraard de Z4 sterk gaan overwegen, haha! :-D

      Login om te reageren
  27. Bertus zegt

    3 december 2010 om 09:23

    Aaaah. De MX-5! M’n eerste auto! Damn… Ik mis dat ding best. Heb leuke andere auto’s gehad, maar niet één kan tippen aan het gevoel in de Mazda en het gemak waarmee je met dat ding kon driften. Nog steeds kijk ik wekelijks stiekum op gaspedaal of er niet een leuke te koop staat. En altijd vind ik er 1, maar ja, dan moet ik m’n vriendin vertellen dat er nog een auto bij komt… Trapt ze niet in helaas.

    Login om te reageren
  28. Dino zegt

    3 december 2010 om 09:30

    MX5 blijft gewoon een leuk ding. Beter dan een Z3 ( waar je veeel te ver naar achteren en te hoog in/op zit !!!!Kijk maar uit dat ie niet achterover slaat. Ik snap niet dat er ooit meer van zijn verkocht dan de dealerdemo’s …..

    Login om te reageren
  29. MontegoBlue zegt

    3 december 2010 om 11:03

    Van de zomer bij de dealer in Enschede mijn 90pk NA-tje ingeruild voor een 160pk NC. Ondanks de extra power en luxe blijft de NA voor mij de mooiste en puurste MX-5, met de charme van een klassieker. Die NA staat overigens nog steeds te koop zie ik.

    Login om te reageren
  30. w0ut zegt

    3 december 2010 om 12:33

    In USA hebben ze de reputatie “moord-auto” te zijn. Letterlijk dan o.w.v. het grote ‘compatibilteits’ verschil bij accidenten tussen deze Mazda en de grotere wagens (SUV, pickups, …)

    Login om te reageren
  31. Jesper zegt

    3 december 2010 om 17:48

    Momenteel een NA 1.6 met 116pk in het bezit, en ik denk dat er in de toekomst nog wel meerdere volgen. Ben in één zomer helemaal verliefd geworden op het autootje. Iedereen die loopt te bitchen over pk’s of imago moet gewoon lekker een Golf VI 160pk gaan rijden. Bij voorkeur een grijze want stel je voor dat je opvalt :?

    Login om te reageren
  32. Dimglor zegt

    3 december 2010 om 20:42

    De nieuwere versie hiervan ziet er toch een stuk beter uit hoor..

    Login om te reageren
  33. gekke turbo zegt

    4 december 2010 om 16:07

    @carbert: stupid rookie mistake….

    2 van de bloggers die als een van de eerste bij autoblog kwamen aanschuifden hebben/hadden een MX-5 (Renesishp & Wo0ody).

    En als autoliefhebber moet jij boven imago staan…
    Ik wil wel een foto met de dubbele facepalm plaatsen, maar zelfs na 5,5 jaar autoblog weet ik niet hoe da moet…

    Login om te reageren
  34. Miata zegt

    4 december 2010 om 16:44

    Dure set voor wat je er voor krijgt. Ik heb zelf een ’91 MX-5 staan, ooit gekocht omdat ik zelf een turbo project ermee wou gaan beginnen. Ik heb toen gekeken om zelf een setje samen te stellen (budget set) en dan voor een 2500 euro richting de 200pk te gaan.
    Zoals vele weten is de MX-5 een zeer goede basis voor een turbo upgrade aangezien hetzelfde blok in de mazda 323 zit waar vanuit de fabriek al een turbo op zit. Hierdoor zouden de standaard internals van het blok een turbo set met 250pk aan moeten kunnen.

    Voor alle info over turbo mx-5jes kan je het beste kijken op http://www.miataturbo.net

    Login om te reageren
  35. Fred zegt

    4 december 2010 om 23:49

    Ik voel me geroepen om mijn voorliefde voor de MX-5 met jullie te delen:

    Na 8 jaar grenzeloos rijplezier met een NA van ’98 met 90pk in British Racing Green en een ongelooflijke betrouwbaarheid heb ik van mijn hart een steen moeten maken en de wagen die me altijd vrolijk maakte verkopen; hij werd bovendien enkel als hobbywagen gebruikt en met nog een minstens even leuk oude vespa in de garage… Dat is vandaag 1 jaar geleden en kagen is het sindsdien blijven doen.

    Gelukkig kan ik mijn nieuwe vriendin ook warm maken voor alles op wielen wat karakter heeft en rijplezier verschaft. En zo moesten we 2 maand geleden op zoek naar een 2e handswagen met een budget van max. 6000 EUR. Ik ga er geen doekjes rond winden, toen is operatie “mijn-vriendin-aan-de-MX-5-krijgen” begonnen en sinds kort zijn we weer de trotse eigenaars geworden van een limited edition NA van ’92 in het zwart met hardtop.

    Ik kan niet genoeg in de verf zetten dat je nooit voor dezelfde prijs, betrouwbaarheid, retro-looks en rijplezier (!) een waardig alternatief voor de MX-5 kan voorstellen.

    En imago, ik wist eerlijk gezegd niet dat hij zo getypeerd wordt, diegenen die dit niet kunnen appreciëren… moeten dringend een rij-cursus volgen!

    Login om te reageren
  36. peter zegt

    27 december 2010 om 17:00

    ik heb deze wagen natuurlijk altijd saai gevonden qua looks. Maar verder lijkt dit me een heel leuk wagentje. Dat andere mensen je er gay in vinden zal me worst wezen. T’is een gebalanceerde RWD roadster, dat kan niet slecht zijn

    Login om te reageren
  37. markvb zegt

    11 januari 2011 om 00:14

    Hallo allen

    Diegenen die een NA te koop hebben tussen Bj 1990 en 1992 laat eens iets weten ajb!

    Top karretje trouwens zo’n NA, heeft eigelijk 1 nadeel (kleintje) mist wat power, maar eens ie dat heeft droog je er met gemak heel wat duurdere karren genadeloos mee af.
    Een MX5 doet het trouwens ook op Circuit heel er goed mits enkele kleine aanpassingen.
    Ik vindt de term “kappersauto” totaal misplaatst en geef hem eerder het label “rijdersauto”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North