McLaren en BMW gaan wederom samenwerken

Auteur: , 53 Reacties

Het jonge Britse merk en het trotse Beierse familiebedrijf kunnen meer van elkaar leren dan je zou denken...

McLaren en BMW gaan wederom samenwerken

McLaren en BMW gaan way back. Tijdens de ontwikkeling van de geweldige F1 klopte McLaren in eerste instantie bij Honda aan voor motoren. BMW werd uiteindelijk de leverancier van de V12, de auto won in vrijwel ongewijzigde vorm Le Mans en de rest is geschiedenis.

Die geschiedenis krijgt nu een staartje, want BMW en McLaren gaan samenwerken om motoren efficiënter te maken. Daarbij gaat het vooral om het ophogen van het specifieke vermogen, dus het aantal pk’s per liter cilinderinhoud. Meer vermogen is daarbij slechts één voordeel, het andere is natuurlijk gericht op het verlagen van de uitstoot van schadelijke stoffen. Of je geeft gewoon toe dat elektrisch rijden de toekomst is en stopt met trekken aan een dood paard.

Zoals het er nu uitziet moet deze techniek per 2020 in motoren van BMW en McLaren terug te vinden zijn. Het project wordt overigens gesponsord door de Britse overheid en McLaren heeft de leiding gekregen. Verder werken Ricardo en Grainger and Worrall mee, die zich vooral over de te gebruiken materialen zullen buigen.

Het project kost in totaal 28 miljoen GBP waarvan de helft afkomstig is uit subsidiepotten, die moeten immers leeg getrokken worden. We vinden het trouwens opmerkelijk dat McLaren hiervoor samenwerkt met BMW en niet met Honda, de motorenleverancier van het F1-team. Maar dat ligt mogelijk aan ons.



53 reacties

Dood paard trekken..
Net iets minder saai dan bij een levend paard
@banaan7: niks mis met een dood paard. Het levert je de meest onderschatte stukjes biefstuk op. Of de vulling van je kroket natuurlijk.

On topic: zou het misschien… BMW via McLaren weer terug in de F1? Honda heeft een redelijke stap gemaakt in 2016, t.o.v. 2015, maar niet zo spectaculair als Renault dat deed. Ik moet eerst nog maar eens zien hoe ze het gat naar de concurrentie gaan dichtlopen.
Of McLaren gaat in de F1 2018 met BMW samenwerken…
@dutchdriftking: Ik denk dat BMW nog steeds de blarenpleisters erop heeft zitten na hun F1-avontuur.
@berlinetta: want?
@str8six: Het was niet echt een succes te noemen.
@berlinetta: overwinningen van Ralf en Juan Pablo. Daarna Kubica, zou het echt geen mislukking willen noemen als je top-3/4 finisht. Ze zijn toen gestopt om zich t focussen en geld vrij te maken voor het “i” verhaal als ik het me goed herinner.
@str8six: Klopt. Het fantastische “i”-verhaal heeft 18 miljard gekost. Geen F1 maar wel elektrische konijnenhokken. Tel uit je winst.
@straatzakelijk: het heeft er toe geleid dat BMW enrom veel voorsprong door techniek heeft op zijn concurrenten.
@mashell: voorsprong door techniek. Haha, Ik snap ‘m.
@mashell: Ja, maar het maakt het rijden niet geweldig.
@straatzakelijk: schakelmomenten en trillingen zijn zo 2012
@straatzakelijk: ik denk eerlijk dat de BMW die het rijden het meest geweldig maakt stiekem gewoon de i8 is. Natuurlijk heeft BMW de M modellen maar dat blijven natuurlijk vooral gewone auto’s met een dikke motor. Net zo speciaal als een frikandel speciaal. De i8 is van een andere orde, dat is een smulrol…
@mashell: ben gek op frikandel speciaal!
@mashell: In ieder geval niet door gesjoemel…;)
@berlinetta: Was geen super succes, er werd veel meer verwacht omdat zij de beste motor hadden van alle teams. Echter gaat het ook om de coureurs en hebben ze ook wat pech gehad. Maar een mislukking was het nou ook weer niet. Soms moet je commerciele overwegingen maken, het liep niet zoals zij wilden, naam had BMW al meer dan genoeg op sportief gebied en de F1 kost gewoon bakken met geld…
@dutchdriftking: Nouja nu er 6 cilinders gebruikt worden zou het niet een hele gekke link zijn…Echter denk ik niet dat zij een eigen team krijgen aangezien dit ontzettend veel geld kost, misschien wel meer dan het oplevert. Motor leverancier zou best een optie kunnen zijn..
“Of je geeft gewoon toe dat elektrisch rijden de toekomst is en stopt met trekken aan een dood paard”

Als petrolhead hoop ik eerlijk dat electrisch rijden juist zal afnemen .. Anders hoor je later alleen “bieeep” om je heen, i.p.v. omkijken met een glimlach als een C63 o.i.d. langsrijdt.
@rdamnn: ja dat gebeurt ook zovaak. 90% van het wagenpark klinkt als ‘rrrrrrr’ (driecilinders) en ‘taktaktak’ (diesel). En een echt goede V8 hoor je ook amper (Lexus).
@rdamnn: V8, V12 en andere leuke motoren gaan nog gebruikt worden als hobby zoals we nu paarden gebruiken terwijl dat vroeger het vervoer naar keuze was.
Ik ben zeer benieuwd wat dit gaat opleveren. Het verleden laat zien dat het een gouden combinatie kan zijn.
Of zoals @dutchdriftking zegt. BMW terug naar de F1, dat zou helemaal geweldig zijn.
Dit is waarom het goed is dat Trump president is geworden. Hij zal dit niet pikken en vliegdekschepen de thames op laten stomen om die gekke Britten dit uit hun hoofd te praten. V8 en V12 en 6-in-lijn en anders maar niet. Ik bepleit ook een mars op het binnenhof. Anyway, niemand koopt lelikke BMWs meer en McLarens zijn Britse-dus-altijd-kapotte-k*tautos waar ook niemand op zit te wachten dus het is maar de vraag of BMW nog wel bestaat in 2020. Ik durf hem wel aan: tegen die tijd produceren ze weer stermotoren, met veel cylinders, in Focke Wulf 190-A8 dikke memme wiewuigen. Zoiets. Fijne middag verder.
@john4545: bruh xD
@dutchiehd: how bow dah?
@john4545: Gast… Vliegdekschepen de Thames op laten varen? BMW verkoopt meer dan ooit. McLaren loopt waanzinnig als “nieuwe” fabrikant. Wat kraam je een hoop onzin uit in 5 regels tekst man.
@kilum: Je hebt gelijk: niemand die van autorijden houdt koopt nieuwe BMW, moet ik zeggen. En ze verkopen relatief veel, maar over een jaar of 5 is het over en uit met de pret, en komt Apple met zon fantastische geweldig nieuwe elektroauto met spullen die 20 miljoen miljard beter x werken dan wat dan ook, dat niemand nog een BMW gaat kopen, ook de gezinsbakkenvaders.
@john4545: het ergste is nog dat je overtuigd bent van je eigen verhaal.
@john4545: Geloof jij serieus dat een telefoontjes fabrikant, welke nu een flink decennia ervaring heeft met tech stelen van andere fabrikanten en in een mooi jasje steken, een betere auto kan maken dan een auto fabrikant als BMW, welke al 100 jaar ervaring heeft met motoren bouwen en 40 jaar ervaring heeft in de motorsport? Dat Apple het geld en de naambekendheid heeft betekend dat echt niet dat ze zomaar een monopolie krijgen op een markt die ze totaal niet kennen. Natuurlijk zal helaas in de nabije toekomst iedereen met zo’n volledig autonoom hok rijden, maar dat is nog wel 25 jaar verwijderd hoop ik, aangezien dat de wetgeving nogal achterloopt en lang niet iedereen er geld, zin of vertrouwen heeft om zo’n autonoom hok aan te schaffen. En zodra het zover is zullen de normale autofabrikanten wel een groter aanbod hebben dan een merk als Apple of Google, de huidige merken staan op dat vlak namelijk alles behalve stil! En volgens mij zijn de huidige BMW’s nog altijd een van de meest begeerlijke stuurmansauto’s op de markt. Ga maar eens kijken op een willekeurig circuit naar de nieuwe auto’s, dat zijn voor namelijk Porsches, BMW M, Golf GTI en Renault sport volgens mij. Dus volgens mij klopt jou visie niet helemaal of ten minste dat hoop ik!
@srthellcat: Het gaat echt geen 25 jaar meer duren vriend. Al per 2021 mag er geen auto meer verkocht worden met meer dan 95g/km co2. Per 2025 wil PvdA en andere partijen louter elektrische autos laten verkopen. En voor elektrische motortjes heb je geen 100 jaar know how nodig. Waar Apple BMW in gaat verslaan is hun enorme ervaring met consumentenelectronica en bedieningsinterface, en het geld om dit met enorme stappen te ontwikkelen. Dan zal het enige nog bouwkwaliteit en afwerking van de stoelen zijn maar ook daar zal Apple met onderscheidende technieken en kwaliteitsnormen minstens zo goed als BMW worden. En die nieuwe BMWs op het circuit zijn van gezinsbakvaders, blij dat ze even niet naar de creche rijden met hun gevaarte van 1500kg+ vol met airbags en vaste lampgrillamp+ 3 luchtopeningen onder in de neus die-je-op-elke-nieuwe-auto-ziet. BMW maakt rijden geweldig als je niet diep triest bent en uit alle macht nog hip probeert te zijn maar het niet bent.
@john4545: de Pvda? Dat is toch na 15 maart die splinterpartij? Als er iets niet meer bestaat in 2021 dan is het de PvdA wel. En terecht!
@john4545: Ik had het over 25 jaar autonoom rijden, die elektrische auto gaat er helaas wel eerder komen. Voor die elektrische aandrijflijn heeft BMW al meer ervaring dan Apple, want i-programma. Daarnaast heeft BMW, of welke automerk dan ook, meer ervaring in chassis-, interieurbouw en überhaupt het bouwen van auto’s met materialen zoals staal, al, mg en cfrp maar ook dingen als lassen, assen, lagers, dempers en veren welke allemaal niet in een iPhone zitten. En een huidige bimmer zit ook vol elektronica en idrive zuigt nou ook niet bepaald. En laat mij dan maar een niet hippe trieste gezinbakvader zijn als ik in ruil daarvoor met een M3 over een circuit mag boenderen welke naar mijn mening toch echt een verschrikkelijk goed sturende auto is. Gaat nog even duren voordat de gemiddelde gezinsbakvader zijn M3 parkeert en met een iCar autonoom over de nordschleife scheurt, iig langer dan 5 jaar!
@kilum: zelf rij ik BMW en ik vind toch dat Mercedes AMG (ook met name die 45 lijn) en Audi sport op meer vlakken BMW kloppen dan vice versa als het gaat over Freude am fahren anno 2017.
Met name in het segment AMG gts Audi R8 stelt BMW niet veel meer voor.
@john4545: * Cilinders
BMW zoekt zich wel de goede partners uit. Nadat ze PSA hebben gedumpt, gingen ze flirten met Toyota en nu McLaren. Niet de minste partners. Ik ben dan ook benieuwd wat hieruit gaat komen.
@berlinetta: Het is meer een kwestie van subsidie opstrijken. Wat moet BMW nou leren van McLaren over motoren bouwen? Ze hebben 1 blok, dat gebouwd is door Ricardo. Met turbos. Wat doe je als je niets meer kan verzinnen om meer power te krijgen? Schroef er een turbo op. Poe poe.
@john4545: Ja want je krijgt een blok alleen efficienter door er een turbo op te schroeven. Gaat natuurlijk hemelaam geen onderzoek in materiaal zitten om het bloch lichter te krijgen met dezelfde toleranties. En ook geen onderzoek hoe je door middel van airflow optimalere verbranding krijgt. Het onderzoek zal zicht ook helemaal niet richten op het optimaliseren van uitlaatgassen zodat de uitstoot laag blijft. Ze zullen zeker geen onderzoek doen naar dynamische UCE programmatuur (wat anders dan sjoemelsoftware) welke in alle omstandigheden zorgt voor optimale prestaties tegen efficient verbruik…

Nee joh alleen een turbo er op schroeven en subsidie pakken…..
@airc: Nee, want BMW dacht natuurlijk: nou, Honda doet het zo fantastisch met McLaren in F1, daar gaan we nog een hoop van leren. Honda investeerde ongeveer 800 miljoen in hun project, maar nu zijn ze zeker 300 pk sterker dan Mercedes en dat komt allemaal door de inzichten van McLaren….oh, wacht ff.

Nee man, ik vind McLaren leuke steelgasten, en het is een giller dat ze de hele tijd autos met dezelfde motor en een net iets andere spoiler als ”nieuw model” verkopen, maar ik geloof niet dat er iets wezenlijks uit dat project komt. 28 miljoen in motordesign…daar heb je tegenwoordig net een plastik Audi-kap voor. Of schroeft BMW tegenwoordig ook van die achterlijke kappen op hun motoren in het motorcompartiment? Je gaat me toch niet vertellen dat ze ook met die McDonaldsizering van autos zijn meegegaan?
Ik zei het laatst: er worden geen nieuwe motoren meer ontwikkeld. Enkel verfijning van wat er op het moment bestaat..

Offtopic: legertje advocaten van Manor/Liberty Media aan de lijn gehad omtrent het verwijderde artikel?
@jochempie: Welk artikel heb je het over? Die waarin geschreven wordt dat Manor koppie onder is staat er nog.
@edge: Ik begon al even aan mezelf te twijfelen of ik het inderdaad wel hier op autoblog gezien had, maar achter het Phantom artikel stond nog een artikel met enkele foto’s van het windtunnelmodel van de 2017 Manor.
@motoragent: dat inderdaad, dat gevlekte geel/roze model van de vroegyijdig gestorven Manor bolide voor 2017..
@jochempie: Ik hoop dat we nog een reactie krijgen van autoblog *hint*, ben wel benieuwd eigenlijk wat daar gebeurt is.
Ik ben niet geneigd om toe te geven dat elektrisch rijden de toekomst is. Ik koester nog lichte hoop op waterstof.
@benvan: Als we gaan rijden op waterstof, dan zal dat hoogstwaarschijnlijk plaatsvinden met een brandstofcel. Dit betekent dat er d.m.v. waterstof elektriciteit wordt opgewerkt en dus rij je nog altijd elektrisch.
@benvan:
idem hier, ik hoop dat waterstof in de toekomst nog een prominent rol zal spelen als plaatsvervangend brandstof.
@benvan: waterstof is gewoon de energiedrager, een vloeibare accu zeg maar. Maar dat wist je natuurlijk al.. Hoop ik.
“Die geschiedenis krijgt een staartje”

Long tail? :-P
Ach wat gaat er veranderen.

Maw, er komt een antwoord op Freevalve van die kant uit.

Als het rendement omhoog moet zullen ze de motoren nog lichter moeten maken bvb keramische liners in een poreuze legering. Of volledig keramisch blok mogelijk… (al doet zoiets enkel het verbruik vd wagen omlaag, het veranderd het specifiek vermogen niet)
@hupke: Beste, het gewicht van de motor heeft weinig met rendement te maken. Daarnaast is keramiek vrij lastig bewerkbaar is zullen motoren hier nooit van gemaakt worden.
Hoop dat ze er mee vooruit gaan
Prima toch? Zowel bij McLaren als bij BMW lopen er genoeg knappe koppen rond en ik ben ervan overtuigd dat die wel het een en ander van elkaar kunnen leren. Betere motoren zijn altijd welkom.
De huidige McLaren motoren zijn toch ook Ricardo ontwerpen?
Zouden ze niet stiekem mikken op elektrische/hybride aandrijflijnen?
McLaren verkoopt namelijk al elektromotoren en toebehoren dacht ik.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).