McLaren beweert stellig dat ze geen nieuwe eigenaar hebben, maar daar kon wel eens verandering in komen.
Een serieuze Ferrari-concurrent worden: er zijn heel wat automerken geweest die deze ambitie hadden. En er zijn er maar heel weinig in geslaagd. Dat McLaren dat wel is gelukt en ook nog eens in een kort tijdsbestek is dus een hele prestatie. Helaas gaat het financieel niet helemaal lekker. Ondanks alles blijft het toch een Brits sportwagenmerk.
Wellicht heeft McLaren een rooskleuriger toekomstperspectief als het onder de vleugels van een groter merk kan komen. Daar leek afgelopen maandag heel even sprake van te zijn. Toen kwam namelijk het bericht naar buiten dat Audi McLaren over zou hebben genomen, inclusief de racedivisie.
Vooral dat laatste zou voor Audi interessant zijn, omdat dit een weg naar de F1 biedt. Dat Audi de supercardivisie overneemt is wat minder logisch, omdat ze ook al Lamborghini hebben. Toch waren de berichten vrij stellig.
Daarmee stond McLaren ongewild in het middelpunt van de belangstelling begin deze week. We zeggen ongewild, want McLaren haastte zich om de berichtgeving tegen te spreken. Het nieuws was volgens hen “volledig onjuist.” Volgens het merk was er géén sprake van een nieuwe eigenaar. Punt.
Dat geloven we wel, maar dit betekent niet dat er geen nieuwe eigenaar aan zit te komen. Met dit statement van McLaren is de kous dus nog niet af. Bloomberg meldt nu dat er wel degelijk gesprekken zijn met Audi, maar dat een eerste bod is afgewezen door McLaren. Audi zou nu aan het kijken zijn of ze een hoger bod willen doen.
Audi zelf heeft de geruchten overigens niet ontkracht. In een reactie tegenover Reuters lieten ze eerder al weten dat ze naar “verschillende ideeën voor samenwerking aan het kijken waren.”
Niet alleen Audi, maar ook BMW zou wel wat zien in McLaren. Een dergelijke move zou in ieder geval historisch verantwoord zijn, aangezien de McLaren F1 ook in samenwerking met BMW is gebouwd. BMW zelf sprak dit gerucht echter tegen eerder deze week.
Nu moeten we onofficiële berichten altijd met een korreltje natriumchloride nemen, maar de geruchten zijn nu wel erg hardnekkig. Ook zijn ze afkomstig van goed aangeschreven bronnen. En waar rook is, daar is meestal ook vuur. Zeker als het over McLaren gaat. Het lijkt er dus op dat Audi en/of BMW in ieder geval om de tafel zitten met McLaren. Waar dit toe gaat leiden is nog even afwachten.
Foto: @basfransencarphotography
jaapiyo zegt
Nog net op tijd genomen die foto boven het bericht. Paar seconden later is die Audi waarschijnlijk onderstuurd de struikjes ingevlogen.
pindakoning zegt
@jaapiyo: zo te zien ligt er in ieder geval al een oliespoor achter de Audi..
moveyourmind zegt
Liever tien Audi’s die onderstuurd in de struiken vliegen dan één Teslafan die overstuur in de gordijnen klimt.
jaapiyo zegt
Dat is dan ook wel weer zo 🤭
porker zegt
@moveyourmind: want?
berlinetta zegt
Die oversturige Teslafan’s hebben we hier al genoeg.
cloverleaf zegt
@jaapiyo: hha
Gulli zegt
Op zich heeft menig McLaren al wel de juiste front-overhang om naadloos in het Audi-gamma opgenomen te worden
ghini zegt
McLaren een Ferrari concurrent?! McLaren moest hun eigen gebouw verkopen om te overleven, en zelfs ook nog een aantal oude unieke autos maar ze waren vergeten dat ze die al als onderpand hadden gebruikt. McLaren zit nog steeds diep in de schulden. Voor Audi / VAG een manier om goedkoop in F1 te komen etc.
mashell zegt
Goedkoop is misschien niet zozeer de drijfveer. Maar meer de kans om een team over te nemen dat het goed doet en weet hoe je kampioen wordt. Overigens begrijp ik nog steeds niet waarom Audi in de F1 zou willen? Dat past helemaal niet bij de elektrische ambities en het merk heeft het voor het imago ook helemaal niet nodig.
camber24 zegt
@mashell: precies dat. Kan het ook niet volgen, wat betreft de EV strategie van de VAG groep. Of dit moet dan de uitlaatklep worden waar ze nog hoogtechnologische stuff mee willen laten zien, maar daarvoor hebben ze Bugatti (onlangs deels van de hand gedaan). Zou het een vreemde overname vinden, maar goed.
ghini zegt
@camber24: hoogst haalbare in autosport? Naast LeMans en WRC? Zoiets en F1 zal ook vergroenen, geen EV maar bio brandstof enzo. Aangezien de komende zoveel jaar er geen enkel stroomnetwerk enorme groei in EVs laden aankan is de stap naar bio brandstoffen miss zo gek nog niet.. Dat kan je gewoon tanken. Maargoed, ze willen gewoon topsport
camber24 zegt
@ghini: maar dat is een andere discussie. De strategie van VAG is idd vergroening. Daarbij ligt de mogelijke overname van McLaren totaal niet mee in lijn. Ja, de racedivisie is heel wat waard. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ze het puur om die prestige zouden doen.
ghini zegt
@camber24: Ik denk wel dat het genoeg is maar ik denk ook wel dat ze zien dat McLaren wel veel potentie heeft maar ze een aantal zaken niet goed op orde hebben. Er zit veel kennis, technisch hoogstaand maar op andere vlakken kan het beter en valt dus gewoon geld mee ter verdienen en dan over x aantal jaar verkopen ze het auto merk weer.
berlinetta zegt
De F1 zal vroeg of laat ook moeten vergroenen. Daar kun je als eigenaar van een team een hoop kennis en ervaring mee op doen voor je eigen personenauto’s. Misschien dat dat hun drijfveer is?
iannuzi zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kenner zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
JanJansen zegt
Prima ontwikkeling. Misschien dat ze dan ook toegang krijgen tot goede ontwerpers.
camber24 zegt
@JanJansen: Ja, want McLaren staat bekend om haar beeldschone auto’s……
rolov zegt
@camber24: de mp4 was een mooie auto
kenner zegt
@rolov: tijd voor een bril. De enige mooie McLaren was de F1 . Daarna werd het niks meer
rolov zegt
@kenner: de F1 was geen mooie auto. Een 250 swb is een mooie auto . Een db5 is een mooie auto . De F1 was een auto om zo hard mogelijk mee te gaan en nu vinden we hem geweldig en mooi omdat het een legende is .
mashell zegt
De F1 was wel degelijk een mooie auto. Strak gelijnd en zonder spoilers. Natuurlijk met idiote zaken als geen ABS en de onhandige zit positie. Maar het was zeker wel een mooie wagen.
mark383 zegt
McLaren is in mijn ogen het net niet sportwagen merk. Ja, vet om langs te zien rijden, maar niet de auto die je jezelf altijd hebt beloofd. Als ik de loterij win ga ik toch voor die Ferrari, Lamborghini of desnoods een Porsche. En velen met mij…
Ps: voor de F1 maak ik graag een uitzondering :)
Robert zegt
VAG en BMW die vechten om een iconische Britse autobouwer? History repeats itself…
frank2b zegt
Wat mij betreft liever een McVAG dan een McGeely ….
HZW zegt
Een silent detail is wel hoe Mercedes er over denkt dat als Audi, McLaren inclusief race afdeling overneemt.
Dan heeft Audi ook de kijkje in de Mercedes F1 keuken.