Comfortabel cruisen en toch meer dan voldoende vermogen. Dat wil McLaren met deze nieuwe Grand Tourer.
De Britse autofabrikant McLaren wil naar eigen zeggen het beste van twee wereld combineren. Aan de ene kant performance zoals we het merk kennen, aan de andere kant een comfortabel model zoals we niet eerder van het merk hebben gezien. Wat dat betreft is de 570GT misschien wel een voorloper die we naast deze GT kunnen zien.
Over dat model, met 570 pk, gesproken. De McLaren GT gaat nog een stapje verder. De nieuwe coupé levert 620 pk en 630 Nm koppel uit de alombekende 4.0-liter twinturbo V8. Voor McLaren-begrippen is de GT zwaar te noemen. De sportauto heeft een gewicht van 1.530 kg (DIN). Toch laat het merk weten dat dit 130 kg minder is dan zijn directe concurrent. Ondanks het GT karakter is de auto nog steeds bloedverziekend snel. 0-100 doet de GT in 3,2 seconden. 0-200 km/u is gedaan in 9 tellen en de topsnelheid bedraagt 326 km/u.
Met deze McLaren GT is het de bedoeling dat je een weekendje Toscane pakt. Of floreert over de boulevard van Cannes. De auto beschikt over 420 liter bagageruimte. Standaard beschikt de kofferklep over een soft-close mechanisme. Tegen bijbetaling kan de kofferklep zelfs elektronisch geopend of gesloten worden. Dankzij de middenmotor is er ook nog 150 liter bagageruimte aan de voorkant te vinden. Dit brengt de totale bagageruimte op een indrukwekkende 570 liter.
Het interieur is beduidend minder hardcore in vergelijking met de andere modellen. McLaren heeft duidelijk de focus gelegd op comfort, zodat rijden op lange afstanden een feestje moet worden. Uniek voor de McLaren GT zijn de elektronisch bedienbare en verwarmde stoelen. Ben je dat geluid van die 4.0 V8 op de achtergrond beu? Draai de volumeknop open en het geluid van 12 Bowers & Wilkins speakers strelen je oren. Andere zaken die bijdragen aan het comfort zijn een 12.3-inch infotainmentscherm en een achteruitrijcamera.
De McLaren GT is nu te bestellen en eind dit jaar moeten de eerste leveringen plaatsvinden. In het Verenigd Koninkrijk heeft de GT een vanafprijs van £163.000 inclusief belastingen.
“Met deze McLaren GT is het de bedoeling dat je een weekendje Toscane pakt. Of floreert over de boulevard van Cannes. ”
Beiden wil je toch liever doen met een cabrio?? Tenminste.. ik persoonlijk zou liever in een cabrio willen zitten met het mooie weer.
Overigens is zo’n GT toch 10x mooier dan een Senna..
@donjunior:
De GT en de Senna zijn ook echt totaal verschillend… Een Senna is niet gemaakt om lekker te cruisen, dat is de ultieme racewagen van McLaren voor de weg.
Appels en peren..
@jamesbond007: Ik vind appels ook mooier dan peren.
Beiden fruit en prima te vergelijken..
@donjunior: i see what you did there
@donjunior: als McLaren nou eens zoveel geld in motor development stopte als in design… ze hebben wederom voor het zoveelste model precies hetzelfde blok erin zitten… erg jammer
@kris911: het is geen lullig blok toch? Vind het wel sterk dat ze een alleskunner hebben
@kris911: ik denk dat wanneer je dat blok (+ auto) bezit dat je dat probleem niet zo ziet.
@kris911: daar is McLaren juist heel sterk in, krachtige ‘zuinige’ sportwagen met een goede wegligging die fenomenaal sturen
@donjunior: de cabrio zal vast nog wel komen
@donjunior: cabrio is helemaal niet leuk als het te warm is. Voel de zonnesteek al opkomen haha.
Bol broekje!
Alleen in het groen met reguliere alu velgen en walnootbruin leder!
@vonklausenburg: bol broekje van eyecandy??
Beetje aparte styling? Is die neus een nieuwe design filosofie?
Ja maar toch vind ik het om een of andere reden geen schoonheid. Lijkt beetje teveel op de 570 imo.
Ik vind McLaren het echt goed doen. In zo’n korte tijd zo’n prominente positie innemen in deze markt.
Tot nu toe geen één auto voorbij zien komen die ik op z’n minst wel wat vond hebben. De Senna is misschien niet moeders mooiste maar dat was ook niet het uitgangspunt van die auto.
Maar ook deze auto vind ik er weer prima uitzien.
@rick-dos: ze zijn allemaal wel OK.
Maar ja, een Kia Picanto is ook wel OK en verkopen als zoete broodjes, maar lig er niet wakker van.
Wauw, die Britten blijven ook maar mooie auto’s maken!
En nog een model er bij in het gamma. Ze lijken ook allemaal op elkaar.
Hoort een GT geen motor in de neus te hebben liggen, met aandrijving op de achteras? Wel een van de weinige McLarens die ik geslaagd vind.
@leaper035t: nou, nee dus. Waarom zou de motor voorin moeten zitten? Omdat de concurrentie dat heeft? GT gaat over comfortabel grote afstanden kunnen rijden.
@bfvo: middenmotor zorgt voor zenuwachtiger en scherper weggedrag, niet heel relaxed je moet voorzichtig blijven
@theblazerunner: ik denk dat ze daar bij McLaren wel raad mee weten.
Eindelijk lijkt McLaren uit die periode met lelijke koplampen te komen.
als ik carglass was zou ik alvast een paar voorruiten bestellen, de eerste de beste keer dat er hard geremd wordt vliegen de golfclubs (of net wat je op dat moment vervoert) door de voorruit heen (zie laatste foto).
@haaren: moest ik ook meteen aan denken!
Hoewel ik het geen lelijke auto vind en de achterliggende reden ook goed begrijp, blijf ik ergens wel jammer vinden dat je zo overduidelijk ziet dat dit een auto uit de 570-lijn met ander plaatwerk is.
@edge: Hij is meer gebaseerd op de 720S, maar goed, de 570 is ook aanverwant.
@reactief: het blok is de nieuwere 4.0 die ook in de 720S ligt, maar de “badkuip” komt rechtsteeks van de 570S-reeks. De a-pillaren, identieke voorruit en zijruiten geven dat heel duidelijk weg
@edge: oke! Onderstel is wel weer 720S. De perfecte mengelmoes:)
Wat een schitterende auro!
Best nog wel stijlvol! Voorkant doet me denken aan een auto van GTA IV
En profil lijkt deze auto sterk op die van de Spyker B6!
@janboel: Ik zie er meer 360 Modena in eerlijk gezegd.
Een moderne interpretatie, ziet er ook een stuk beter uit dan eerder genoemde…
Fraaie bak hoor! Alleen die luchtroosters zijn een beetje jammer die blokken de mooie lijnen in mijn ogen
Het is toch knap om als merk elke keer weer met een ontwerp aan te komen wat zo verschrikkelijk steriel is. Niet sexy, niet lelijk, maar gewoon helemaal niks.
Alsof ze uit een sportauto design generator komen. Waarbij het Senna design overduidelijk het gevolg is van een bug.
De mooiste Mclaren tot nu toe! Een prijs die in Engeland nog wel mee valt, Nederland is waarschijnlijk een ander verhaal..
Vind de kleur van de auto op de persfoto’s helemaal niks, hij zou het prima doen in een hardblauwe metallic lak met cognackleurig interieur!
Ik zie qua silhouet de ferrari f430 terug
Écht een prachtig design, alleen is de toevoeging mij een beetje onduidelijk. Dit model valt dan tussen de Sports en Super series in? Overigens dacht ik dat de 720 ook bedoeld was als vlotte GT waarmee je aardige bochten kon pakken, en als dat too much voor de portemonnee zou zijn kun je uitwijken naar de 570GT?
@lambowambo: niet ergens tussenin, maar iets anders.
Prachtig clean design en ongetwijfeld een fijne reisgenoot. De autist in me ziet bij een GT de motor echter liever voorin liggen, maargoed, kan ‘m toch niet betalen.
De eerste McLaren na de F1 die ik echt mooi vind. Goeie specs is altijd wel the case bij McLaren, nu is het uiterlijk ook een keer tof. Cool ding!
Ik zat voor de grap eens rond te zoeken wat je nog meer nieuw in NL kunt krijgen aan GT’s voor dat geld:
BMW 850i, Aston Martin Vantage, Chevrolet Corvette Stingray, Jaguar F-type V8, Lexus LC500… En toen kwam ik uit bij McLaren: de 600LT kost hier gewoon 300.000!! Kun je nagaan wat deze GT hier gaat kosten…
Ik vraag me daardoor ook meteen af hoeveel mensen voor zo’n GT gaan, want in die prijscategorie is echt bijzonder veel moois te krijgen. Ik zou al heel tevreden zijn met de auto’s waarvan ik eerst dacht dat het concurrenten waren.
@gandini: deze GT heeft nog een enorm probleem: de Vanquish Concept!
@gandini: een LT is een special. En qua snelheid op elk gebied niet te vergelijken met alles wat jij benoemd.
@RubenPriest;
De prijs in NL is €252.000,-
De 570GT komt te vervallen.
OT: Mooi ding, lelijke kleur. Ben benieuwd naar foto’s / video’s in het wild. Lijkt me de ideale McLaren. Niet te absurd snel, comfortabel en bijzonderder dan een 911 Turbo.
Wat een fantastisch mooie auto!
Mooi ding! In welke klasse moet ik deze mclaren plaatsen, wat zijn zijn concurrenten?
Erg fraai!.
Wat is dit fijn om naar te kijken. Lekker rustig ontwerp, mooie zachte lijnen. Netjes hoor ?
McLaren wordt vaak saai oid genoemd, maar elke keer als ik er een tegenkom kijk ik toch weer om. Dat zal bij deze zéker niet anders zijn ?
Waar is de SUV? Mooie auto om te zien idd
Het zal wel aan mij liggen maar ik vind het design van McLaren nou niet echt heel spannend…eenheidsworst al die modellen
Mist wat bredere heupjes, oogt een beetje smal.
Dan heb ik toch liever de nieuwe Continental GT.
Beetje flink remmen en je hebt een lading golfclubs in je nek.