Tesla’s hebben de kortste statijd in Nederland

Auteur: , 34 Reacties

Het moest er natuurlijk ook een keer van komen.

Tesla Model S '14

Een tijdje geleden hielden wij bij Autoblog de EV-10-daagse. Natuurlijk hebben we benzine door de aderen stromen en worden we wakker met een V8 wekkergeluid, we gaan natuurlijk ook met onze tijd mee. Tijdens die week schenen wij ook even een lichtje over een occasion, de Renault Fluence Z.E..

Die Franse sedan bewijst hoe snel de ontwikkelingen gaan bij elektrische auto’s. Want laten we eerlijk zijn, naar huidige maatstaven is de Renault Fluence Z.E. een hork van een auto. De laadtijd is veel te lang en de actieradius te kort. Kortom, elektrische occasions waren nog niet eens zo gek geleden niet echt serieus te nemen.

Volgens VWE Automotive is de markt van elektrische occasions groeiende. Zo verdubbelden de verkoopcijfers van elektrische auto’s. Dat niet alleen, ook verkopen ze sneller. De gemiddelde statijd voor een auto is 71 dagen. Bij elektrische auto’s is de statijd aanzienlijk korter. Zo daalde de gemiddelde statijd van Tesla’s van 62 naar 36 dagen. Daarmee is Tesla het merk met de kortste statijd.

Nissan Leaf '11

Het is niet allemaal hosanna in de wondere wereld van de occasions. Zo namen de voorraden toe met 12%, de sterkste stijging in lange tijd. Het risico is dat als de economie daalt, dit een groot effect heeft op de verkoopwaarde van de occasions. Om deze te slijten moet de prijs verlaagd worden.

Verdere opvallende mededelingen uit het rapport betreft dieselauto’s. Met name compacte dieselauto’s blijven interessant voor de particulier. Dit zijn voornamelijk B- en C-segment auto’s, die nog relatief licht zijn en een gunstig verbruik hebben. Economische redenen zijn belangrijk bij de aanschaf van een occasion, dit blijkt ook uit het feit dat bepaalde plugin hybrides ook populair zijn bij particulieren.



34 reacties

Logisch, die gaan allemaal naar het buitenland, dus ‘slimme’ handelaren ‘kapen’ ze hier weg en exporteren ze. Wat ik daarvan vind laat ik maar in het midden…
@gebruikersnaam3: heb je ook cijfers voor die onderbuik gevoelens?
@flutterby: onderbuik gevoelens? , wat @gebruikersnaam3 schrijft is waar.
Ik werk voor een internationale autohandel die per jaar het meeste Nederlandse auto’s exporteert. AFgelopen jaar hebben wij alleen al 148 Tesla’s geëxporteerd (gem km stand van 115) , over phev nog maar te zwijgen : totaal 780 stuks. En wij blijven maar dezelfde fout herhalen in Nederland, allemaal gedreven door het milie…ohnee bijtelling.
@Jaapie: de Model is in augustus 2013 op de markt gekomen en heeft er 1195 verkocht en in 2014 1468. Totaal 2663 die eind van het jaar in de nieuwe bijtellingsregels vallen.

Als daar maximaal 10% (uitgaande dat jullie 50% van de markt bedienen) van geëxporteerd wordt valt mij dat nog reuze mee. Vergeet niet dat de Model S bizar groot is voor Nederland, nog niet over Autopilot beschikte en nogal wat kinderziektes had die hier tegen een zeer hoog uurtarief, na lang wachten, gerepareerd worden.
@gebruikersnaam3: nee hoor, ook veel ondernemers en taxi chauffeurs gaan nu voor gebruikt. Een Model S uit 2013 levert nog steeds rond de 40k op, bizar.
@stfu: met 200k+ op de teller. En met een beetje geluk vraag je zo bij Tesla de volledige onderhoud historie op en weet je of de pijnpunten al onder garantie verholpen zijn. Slijtage in het interieur is wel een dingetje, maar dat hebben reguliere merken ook last van bij die kilometerstanden.
@flutterby: ik ken toevallig zat auto’s met 150+ km op de teller met een als nieuw interieur. en tesla’s met n 150+ km hebben op de een of andere manier altijd t interieur van n varkenstal
@pietjes: zoek is op YouTube naar Teslaloop..
@flutterby: oops, Tesloop..
Zal deels te maken hebben met de aflopende bijtellingsregels op wat van die auto’s. Zo kan je toch nog mooi een paar jaar voor de volle 4% gaan.
@E34M5Touring: als die inclusief gratis laden bij superchargers is dan is dat natuurlijk een zeer interessante wagen. Blijkbaar is de angst “na 8 jaar moet je het hele accupakket vervangen” niet aanwezig bij de doelgroep.
@mashell: Voor die 1-2j dat je nog van die bijtelling kan profiteren zal die lui dat aan de poeper oxideren.
ze zouden elke auto over dezelfde kam moeten scheren. Wil je een V6, dan ga je meer betalen aan verbruik en onderhoud. Wil je een elektrische wagen, dan ga je meer betalen aan aankoopprijs voor wat je maar in return krijgt.
@jantje_555: Doen we nu toch ook al? Maar dan op een manier waarop de brandstof rijden dubbel genaaid wordt dmv BPM.
Ik zat gisteren achter een Honda Insight. Ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat je dat particulier koopt. Wat een zelfkastijding is dat!
@dutchdriftking: Ik kijk er elke dag tegen aan want mijn buurman heeft er één :(
@civicfk3: verhuizen
@civicfk3: 🧨🔥
@civicfk3: oeehh.. dat is pijnlijk. Ik denk dat jouw woning zomaar 10-20k goedkoper is geworden. Echt een verloedering van jouw straat.
@civicfk3: Dan hoef je in iedergeval niet jaloers te zijn.
@dutchdriftking: een hoop mensen kan het (helaas) geen ruk boeien waar ze in rijden. Als het maar ruim en veel waar voor je geld is/lijkt te zijn.
@dutchdriftking: Inderdaad en heb je de Fluence al eens gespot? Man, man, man wat een droevenis…
@skinny058: die is flink lelijk maar lijkt nog op een auto.
@dutchdriftking: Ik moet trouwens wel bekennen dat ik de 2019 Insight een stuk geslaagder (lees normaler) vind dan de vorige versie:

https://www.cars.com/research/honda-insight-2019/
@skinny058: inderdaad een stuk minder lelijk.
Goh. Zou het ook niet iets te maken hebben met het relatief kleine aanbod van elektrische auto’s? Als je in de markt bent voor zo’n emotieloos tweedehands hok heb je simpelweg minder keus
@gilettelubbers: ja daarom rijd iedereen passie vol in zijn Volkswagen, Opel of Renault.
@gilettelubbers: Een Insignt was destijds door bijtelling interessant. Nu is het gewoon een hele lelijke iets wat zuinige niet persé ruime auto.
Ik vind helemaal mooi. Daarna staan ze weliswaar weer wat vaker stil dan de concurrentie want ze moeten aan de laadpaal..😂🙈
@ghost: en langer
@ghost: jouw auto staat geparkeerd aan de deur en je moet bv. 1 keer per week tanken. Een EV staat ook voor de deur maar dan ingeplugd (2 sec werk) en hoef je niet naar een laadstation. Je wint zelfs tijd met een EV!
@stfu: misschien waar jij woont, maar in 020 is het lang niet zo’n feestje..verre van zelfs.
Niet moeilijk dat Tesla’s niet lang blijven staan. Ze fikken spontaan op uit protest….
Een fiets met een enkel slot in Amsterdam heeft een nog kortere sta tijd. Ergo: de fiets superieur. Is dat de redenering?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).