• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla’s hebben de kortste statijd in Nederland

Auteur: willeme, gepost 15 mei 2019 om 16:01 – 34 Reacties

Tesla Model S

Het moest er natuurlijk ook een keer van komen.

Een tijdje geleden hielden wij bij Autoblog de EV-10-daagse. Natuurlijk hebben we benzine door de aderen stromen en worden we wakker met een V8 wekkergeluid, we gaan natuurlijk ook met onze tijd mee. Tijdens die week schenen wij ook even een lichtje over een occasion, de Renault Fluence Z.E..

Die Franse sedan bewijst hoe snel de ontwikkelingen gaan bij elektrische auto’s. Want laten we eerlijk zijn, naar huidige maatstaven is de Renault Fluence Z.E. een hork van een auto. De laadtijd is veel te lang en de actieradius te kort. Kortom, elektrische occasions waren nog niet eens zo gek geleden niet echt serieus te nemen.

Volgens VWE Automotive is de markt van elektrische occasions groeiende. Zo verdubbelden de verkoopcijfers van elektrische auto’s. Dat niet alleen, ook verkopen ze sneller. De gemiddelde statijd voor een auto is 71 dagen. Bij elektrische auto’s is de statijd aanzienlijk korter. Zo daalde de gemiddelde statijd van Tesla’s van 62 naar 36 dagen. Daarmee is Tesla het merk met de kortste statijd.

Nissan Leaf '11

Het is niet allemaal hosanna in de wondere wereld van de occasions. Zo namen de voorraden toe met 12%, de sterkste stijging in lange tijd. Het risico is dat als de economie daalt, dit een groot effect heeft op de verkoopwaarde van de occasions. Om deze te slijten moet de prijs verlaagd worden.

Verdere opvallende mededelingen uit het rapport betreft dieselauto’s. Met name compacte dieselauto’s blijven interessant voor de particulier. Dit zijn voornamelijk B- en C-segment auto’s, die nog relatief licht zijn en een gunstig verbruik hebben. Economische redenen zijn belangrijk bij de aanschaf van een occasion, dit blijkt ook uit het feit dat bepaalde plugin hybrides ook populair zijn bij particulieren.

Ook interessant!

  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Gespot - Deze elektrische Lotus is géén Tesla
  • Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
    Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
  • leuke elektrische auto
    Een leuke elektrische auto, hij is er eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, occasion, Tesla

Vorig bericht: « McLaren GT: een nieuw hoofdstuk voor het merk
Volgend bericht: Dit wil Mercedes bereiken met Ambition2039 »

Lees Interacties

Reacties

  1. gebruikersnaam3 zegt

    15 mei 2019 om 16:14

    Logisch, die gaan allemaal naar het buitenland, dus ‘slimme’ handelaren ‘kapen’ ze hier weg en exporteren ze. Wat ik daarvan vind laat ik maar in het midden…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 mei 2019 om 18:51

      @gebruikersnaam3: heb je ook cijfers voor die onderbuik gevoelens?

      Login om te reageren
      • Jaapie zegt

        16 mei 2019 om 08:51

        @flutterby: onderbuik gevoelens? , wat @gebruikersnaam3 schrijft is waar.
        Ik werk voor een internationale autohandel die per jaar het meeste Nederlandse auto’s exporteert. AFgelopen jaar hebben wij alleen al 148 Tesla’s geëxporteerd (gem km stand van 115) , over phev nog maar te zwijgen : totaal 780 stuks. En wij blijven maar dezelfde fout herhalen in Nederland, allemaal gedreven door het milie…ohnee bijtelling.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          16 mei 2019 om 12:06

          @Jaapie: de Model is in augustus 2013 op de markt gekomen en heeft er 1195 verkocht en in 2014 1468. Totaal 2663 die eind van het jaar in de nieuwe bijtellingsregels vallen.

          Als daar maximaal 10% (uitgaande dat jullie 50% van de markt bedienen) van geëxporteerd wordt valt mij dat nog reuze mee. Vergeet niet dat de Model S bizar groot is voor Nederland, nog niet over Autopilot beschikte en nogal wat kinderziektes had die hier tegen een zeer hoog uurtarief, na lang wachten, gerepareerd worden.

          Login om te reageren
    • stfu zegt

      15 mei 2019 om 20:00

      @gebruikersnaam3: nee hoor, ook veel ondernemers en taxi chauffeurs gaan nu voor gebruikt. Een Model S uit 2013 levert nog steeds rond de 40k op, bizar.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        15 mei 2019 om 21:48

        @stfu: met 200k+ op de teller. En met een beetje geluk vraag je zo bij Tesla de volledige onderhoud historie op en weet je of de pijnpunten al onder garantie verholpen zijn. Slijtage in het interieur is wel een dingetje, maar dat hebben reguliere merken ook last van bij die kilometerstanden.

        Login om te reageren
        • pietjes zegt

          16 mei 2019 om 09:25

          @flutterby: ik ken toevallig zat auto’s met 150+ km op de teller met een als nieuw interieur. en tesla’s met n 150+ km hebben op de een of andere manier altijd t interieur van n varkenstal

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            16 mei 2019 om 11:52

            @pietjes: zoek is op YouTube naar Teslaloop..

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              16 mei 2019 om 11:52

              @flutterby: oops, Tesloop..

              Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    15 mei 2019 om 16:25

    Zal deels te maken hebben met de aflopende bijtellingsregels op wat van die auto’s. Zo kan je toch nog mooi een paar jaar voor de volle 4% gaan.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 mei 2019 om 06:50

      @E34M5Touring: als die inclusief gratis laden bij superchargers is dan is dat natuurlijk een zeer interessante wagen. Blijkbaar is de angst “na 8 jaar moet je het hele accupakket vervangen” niet aanwezig bij de doelgroep.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        16 mei 2019 om 16:45

        @mashell: Voor die 1-2j dat je nog van die bijtelling kan profiteren zal die lui dat aan de poeper oxideren.

        Login om te reageren
  3. Jantje_555 zegt

    15 mei 2019 om 16:49

    ze zouden elke auto over dezelfde kam moeten scheren. Wil je een V6, dan ga je meer betalen aan verbruik en onderhoud. Wil je een elektrische wagen, dan ga je meer betalen aan aankoopprijs voor wat je maar in return krijgt.

    Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      15 mei 2019 om 17:01

      @jantje_555: Doen we nu toch ook al? Maar dan op een manier waarop de brandstof rijden dubbel genaaid wordt dmv BPM.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    15 mei 2019 om 16:59

    Ik zat gisteren achter een Honda Insight. Ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat je dat particulier koopt. Wat een zelfkastijding is dat!

    Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      15 mei 2019 om 17:01

      @dutchdriftking: Ik kijk er elke dag tegen aan want mijn buurman heeft er één :(

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        15 mei 2019 om 17:25

        @civicfk3: verhuizen

        Login om te reageren
      • isn1981 zegt

        15 mei 2019 om 17:36

        @civicfk3: ??

        Login om te reageren
      • momo zegt

        15 mei 2019 om 19:23

        @civicfk3: oeehh.. dat is pijnlijk. Ik denk dat jouw woning zomaar 10-20k goedkoper is geworden. Echt een verloedering van jouw straat.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        15 mei 2019 om 19:59

        @civicfk3: Dan hoef je in iedergeval niet jaloers te zijn.

        Login om te reageren
    • sportevo zegt

      15 mei 2019 om 18:59

      @dutchdriftking: een hoop mensen kan het (helaas) geen ruk boeien waar ze in rijden. Als het maar ruim en veel waar voor je geld is/lijkt te zijn.

      Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      15 mei 2019 om 20:23

      @dutchdriftking: Inderdaad en heb je de Fluence al eens gespot? Man, man, man wat een droevenis…

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        15 mei 2019 om 20:37

        @skinny058: die is flink lelijk maar lijkt nog op een auto.

        Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      15 mei 2019 om 20:25

      @dutchdriftking: Ik moet trouwens wel bekennen dat ik de 2019 Insight een stuk geslaagder (lees normaler) vind dan de vorige versie:

      https://www.cars.com/research/honda-insight-2019/

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        15 mei 2019 om 20:38

        @skinny058: inderdaad een stuk minder lelijk.

        Login om te reageren
  5. gilettelubbers zegt

    15 mei 2019 om 17:39

    Goh. Zou het ook niet iets te maken hebben met het relatief kleine aanbod van elektrische auto’s? Als je in de markt bent voor zo’n emotieloos tweedehands hok heb je simpelweg minder keus

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 mei 2019 om 18:52

      @gilettelubbers: ja daarom rijd iedereen passie vol in zijn Volkswagen, Opel of Renault.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      15 mei 2019 om 20:00

      @gilettelubbers: Een Insignt was destijds door bijtelling interessant. Nu is het gewoon een hele lelijke iets wat zuinige niet persé ruime auto.

      Login om te reageren
  6. ghost zegt

    15 mei 2019 om 17:50

    Ik vind helemaal mooi. Daarna staan ze weliswaar weer wat vaker stil dan de concurrentie want ze moeten aan de laadpaal..??

    Login om te reageren
    • raceface zegt

      15 mei 2019 om 19:02

      @ghost: en langer

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      15 mei 2019 om 20:01

      @ghost: jouw auto staat geparkeerd aan de deur en je moet bv. 1 keer per week tanken. Een EV staat ook voor de deur maar dan ingeplugd (2 sec werk) en hoef je niet naar een laadstation. Je wint zelfs tijd met een EV!

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        15 mei 2019 om 21:26

        @stfu: misschien waar jij woont, maar in 020 is het lang niet zo’n feestje..verre van zelfs.

        Login om te reageren
  7. ericc zegt

    15 mei 2019 om 19:33

    Niet moeilijk dat Tesla’s niet lang blijven staan. Ze fikken spontaan op uit protest….

    Login om te reageren
  8. 911targa zegt

    16 mei 2019 om 09:20

    Een fiets met een enkel slot in Amsterdam heeft een nog kortere sta tijd. Ergo: de fiets superieur. Is dat de redenering?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North