• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Meer benzineboeven door hoge brandstofprijs

Auteur: Dennis, gepost 4 maart 2011 om 19:42 – 25 Reacties

Benzine diefstal

“Ieder voordeel heb een nadeel”. Nu we dan eindelijk weer een nieuw record hebben gevestigd als het gaat om de benzineprijs, vreest de Bovag dat dit zal leiden tot meer diefstal bij de pomp. Dat zagen we bij de vorige prijspiek in 2008 en tijdens de economische crisis namelijk ook gebeuren.

De belangenvereniging van tankstations Beta, deelt deze zorgen. Zonder dit met harde cijfers te kunnen onderbouwen, meent men dat de recordprijs een psychologisch effect kan hebben, waardoor het aantrekkelijker wordt om de tank vol te gooien zonder af te rekenen, aldus Schuitema van de belangenvereniging.

De hoge brandstofprijs wordt veroorzaakt door de onrust in het Midden-Oosten. Minister Jan-Kees de Jager (financiën) wil niets weten van het veelgehoorde verwijt dat bij een hoge brandstofprijs, onze schatkist de lachende derde is. De accijnzen worden immers geheven per getankte liter en niet als percentage van de literprijs.

Bijna een euro belasting per liter

De accijns op een liter benzine is 71,83 eurocent, ongeacht de prijs van de benzine. Verder komt daar nog een voorraadheffing bij en 19 procent btw. De btw-inkomsten lopen bij een hogere benzineprijs dus wel degelijk op. Bij een benzineprijs van 1,70 euro, spek je de schatkist met maar liefst 99,5 eurocent per getankte liter.

Wanneer we allemaal evenveel blijven rijden (en doorgaans blijven we dat) dan kan Jan-Kees dus in zijn handjes wrijven. Maar het Ministerie van Financiën stelt dat per saldo de totale btw-inkomsten voor de schatkist op langere termijn heel stabiel zijn. Bij een hoge benzineprijs lopen de btw-inkomsten op andere producten dan weer terug, oftewel, mensen gaan op andere dingen bezuinigen. (via: nu.nl & de stentor)

Ook interessant!

  • Dakloos stel
    Dakloos stel vergeet 24 keer te betalen na tanken
  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter
  • tanken duur
    Goed nieuws, tanken gaat weer minder duur worden
  • Video: vrouw neemt snelste weg naar het tankstation
    Video: vrouw neemt snelste weg naar het tankstation

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

bovag, diefstal, jan-kees-de-jager, record, tanken

Vorig bericht: « SLS AMG meets Hamann. Resultaat is de ‘Hawk’
Volgend bericht: De Ford B-Max Concept in Genève »

Lees Interacties

Reacties

  1. As_long_as_it_is_fast zegt

    4 maart 2011 om 19:52

    Aaahja, se voila. Dat komt er dan van. De prijzen zo de lucht injagen en eens geen tegemoetkoming doen. Het wordt gewoon belachelijk. Ik heb overigens liever dat ze benzine stelen dan dat ze bij mij geld komen stelen om te gaan tanken.

    Login om te reageren
    • davidve zegt

      4 maart 2011 om 19:59

      @As_long_as_it_is_fast: Maaaar, hoe meer mensen brandstof gaan stelen hoe duurder de brandstof zal worden..

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        4 maart 2011 om 22:11

        @davidve: Volgens mij steelt er sowieso al iemand hier. Belachelijk dat we 1 euro kwijt zijn per liter. Dat is gewoon 60% naar de schatkist…..

        Login om te reageren
        • davidve zegt

          5 maart 2011 om 03:18

          @jzaero: Dan is alles diefstal.. Als je na gaat wat het prijsverschil is tussen groothandelsprijs en winkelprijs..

          Login om te reageren
          • jzaero zegt

            5 maart 2011 om 16:47

            @davidve: Met winst kan ik leven, iedereen moet ergens zijn geld vandaan halen. Waar ik niet zo goed tegenkan is dat het grootste deel van een liter benzine naar de staat gaat. Als dat 30% van de omzet per liter was, daar kon ik nog best mee leven, maar nu ligt dat op ruim 60%!!

            Login om te reageren
  2. zakar36 zegt

    4 maart 2011 om 20:17

    Ach ja dit hadden we kunnen verwachten :( je betaal je in dit k*tland overall scheef aan. Pret belasting ik heb een mooie autobelasting wat Sacha al een keer zei. Rijden voor de fun kan tegenwoordig haast niet meer:(

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      4 maart 2011 om 21:34

      @zakar36: wel in een kart enkel bezine en onderhoud en baanhuur betalen , geef je tenminste bijna niets aan de staad

      Login om te reageren
    • Woestijnridder zegt

      4 maart 2011 om 22:52

      @zakar36: hoe denk je dat we dit “k*tland” draaiende houden? Geld komt zeker uit de lucht vallen? Uitkeringen, zorg, onderwijs, infrastructuur en nog veel meer kosten een berg geld. Welvaart heeft een prijs en als Nederland betaal je daar voor. Je kan dan ook niet zomaar de brandstofprijzen met andere landen vergelijken.

      Als jij de werkelijke kosten zou moeten betalen van een dagje in het ziekenhuis liggen of de universitaire studie die je volgt, dan piep je wel anders. In dit land sterft het van de subsidies en daar kan je het mee eens zou of niet (ga de politiek in) maar ze zijn er wel. Dat kost ook geld.
      Ik zeg niet dat die brandstofprijzen OK zijn maar we moeten in dit land wel beseffen dat onze welvaart een hoge prijs heeft en dat zie je dus dus terug in vrij hoge brandstofprijzen, BPM en nog vele andere belastingvormen etc.
      Ja, je kan beter in Spanje leven: 25% goedkopere benzine maar je zal daar werkeloos worden of 65 zijn. In Spanje heb je collectieve verzekeringensysteem (voor zowel ziektekosten, arbeidsongeschiktheid en pensioen) maar het is gebruikelijk om particulier bij te verzekeren en waarom? Omdat je anders er zwaar financieel bij in schiet.

      Kortom, irritant dat de brandstofprijzen stijgen (en dat zullen ze vast wel blijven doen) maar het kan geen kwaad om alles een beetje in perspectief te plaatsen.

      Login om te reageren
  3. dakloosinmx5 zegt

    4 maart 2011 om 21:23

    Waarom kan België het wel? Gister nog geen 1500 meter over de grens het beestje gevuld voor 1,52 per liter euro 98. Nog duur maar scheelt snel 20cent per liter.

    Login om te reageren
    • Woestijnridder zegt

      4 maart 2011 om 23:12

      @dakloosinmx5: In Belgie ligt de maximale prijs voor 1 liter Euro98 nu op 1,615 euro. In Nederland is de adviesprijs 1,759 euro. Maar je weet ook: op veel plaatsen (in beide landen) kan je stukken goedkoper tanken. Als wij niet het bekende kwartje van Kok zouden moeten betalen, dan liggen de brandstofprijzen nagenoeg gelijk. Ook in Belgie verdwijnt een groot deel van de brandstofprijs als accijns en BTW en de schatkist aldaar.

      Stel: je rijdt 1500 meter extra speciaal om bij dat goedkope tankstation te komen. Vervolgens ook 1500 meter terug. Dat is dan 3 kilometer.

      Je tankt daar Euro98 tegen 1,52 euro per liter. Stel dat je 1 op 10 rijdt (is goed mogelijk als een auto Euro98 nodig heeft). Vervolgens heb je dan al 3 liter (= 4,56 euro) verreden.

      Als je dan 40 liter tankt dan ben je 60,80 euro kwijt. Vandaag in Meppel (lag op mijn route) heb ik Euro98 voor 1,63 euro per liter getankt en dat scheelt dan 11 eurocent met Belgie. Tegen die literprijs ook 40 liter tanken kost dan 65,20 euro.

      Maar jij hebt al voor 4,56 euro verreden om je bij je goedkopere tankstation te komen. Ben je dan per saldo goedkoper uit? 60,80 euro + 4,56 euro = 65,36 euro. Tegen mijn 65,20 euro. Bovendien kost speciaal rijden ook weer extra tijd.

      Mijn punt is: speciaal naar een goedkoper tankstation rijden lijkt heel voordelig maar je winst is marginaal. OK, dit is maar een simpel voorbeeld en natuurlijk kan je dit wel 100x anders berekenen. Auto’s kunnen veel zuiniger zijn, de prijzen hoger of lager van brandstof etc.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        5 maart 2011 om 09:58

        @Woestijnridder:

        Je verhaal klopt niet. 3km en 3 liter? Right…

        Login om te reageren
  4. Sebazzz zegt

    4 maart 2011 om 23:01

    ““Ieder voordeel heb een nadeel”. Nu we dan eindelijk weer een nieuw record hebben gevestigd als het gaat om de benzineprijs, vreest de Bovag dat dit zal leiden tot meer diefstal bij de pomp.”

    Ik mis hier het voordeel?

    Login om te reageren
    • Dennis zegt

      5 maart 2011 om 10:30

      @Sebazzz: Hoera! We hebben weer een record gebroken.

      Login om te reageren
  5. Stopwearingpants zegt

    5 maart 2011 om 03:24

    IEDEREEN ELEKTRISCH RIJDEN!!

    Login om te reageren
  6. duppie zegt

    5 maart 2011 om 09:11

    Simpel, installeer ’t zelfde systeem als onbemande pompen zoals Tango. D’r komt pas brandstof uit als je betaalpas werkt. In het winkeltje verkoop je dan prepaid kaarten voor mensen die contant willen betalen.

    Login om te reageren
  7. tstile zegt

    5 maart 2011 om 09:30

    De Bovag en de Beta moeten niet zeiken.

    De techniek om mensen voor het tanken te laten betalen is al lang beschikbaar. Ze zijn alleen te beroerd om het in te voeren.

    Bijv. klant brengt 20 of bij 50 euro bij de kassa. Kassiere geeft de pomp vrij en die slaat automatisch af bij het bereiken van het betaalde bedrag.

    Of, klant swiped z’n pinpas of cc voor 100 of 150 euro, resterende deel krijgt de klant gelijk teruggeboekt etc etc.

    Login om te reageren
  8. Stefje zegt

    5 maart 2011 om 09:53

    @Dennis:

    Dit klopt niet:
    “Minister Jan-Kees de Jager (financiën) wil niets weten van het veelgehoorde verwijt dat bij een hoge brandstofprijs, onze schatkist de lachende derde is. De accijnzen worden immers geheven per getankte liter en niet als percentage van de literprijs.”

    DUCY?

    Login om te reageren
    • Dennis zegt

      5 maart 2011 om 10:32

      @Stefje: Nope IDCY

      Login om te reageren
  9. Esprit_de_Flandre zegt

    5 maart 2011 om 13:25

    “Elk voordeel heb een nadeel”??

    Wat is het voordeel van hoge benzineprijzen dan wel?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      5 maart 2011 om 13:54

      @Esprit_de_Flandre:Minder verkeer op de weg?

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        8 maart 2011 om 22:11

        @norge: Heb ik nog niets van gemerkt…

        Login om te reageren
        • norge zegt

          8 maart 2011 om 22:16

          @Esprit_de_Flandre:Nog niet duur genoeg dus ? ;)

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            8 maart 2011 om 22:36

            @norge: Alles is al duur genoeg…

            Login om te reageren
            • norge zegt

              8 maart 2011 om 23:10

              @Esprit_de_Flandre: Helemaal gelijk ,is overal in de wereld het zelfde geloof ik :S

              Login om te reageren
  10. xyberborg zegt

    13 mei 2011 om 00:26

    Dat we veel aan belasting kwijt zijn wat betreft accijnzen op brandstof is duidelijk. Feit is dat het de olieboeren zijn die de schuld geven aan de overheid dat de prijzen op 1.749 blijven steken, terwijl de accijnzen helemaal niet zijn veranderd de afgelopen tijd.

    De olieprijzen zijn met 15% omlaag gegaan afgelopen week, hetgeen betekent dat de prijs al lang met(1.759-1.050= 0,698 * 0.15) = 10,5 cent gedaald had moeten zijn. In plaats van een adviesprijs van 1.644 staat de prijs nog steeds op 1.749.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North