
Daar gaan onze staatscenten…
Het gaat goed met de occasionmarkt in Nederland. Volgens Bovag verruilden 1.079.516 auto’s van eigenaar in het eerste halfjaar van 2025. Dat zijn er 4,2 procent meer dan in de eerste helft van 2024. Ook afgelopen maand steeg de tweedehandsautoverkoop ten opzichte van juni vorig jaar: 176.683 tegenover 173.284.
Van al die auto’s is het merendeel natuurlijk nog gewoon een benzineauto. Voor wie het wil weten: het zijn er 795.880 wat 73 procent van occasions is. Op plaats 2 komt de hybride gevolgd door de dieselauto en dan pas de EV. Met die elektrische auto’s is wat geks aan de hand.
Willen Nederlanders geen gebruikte EV?
Het aantal EV-occasionverkopen stijgt, maar de groei vlakt wel af. In de eerste helft van 2025 wisselden 45.726 gebruikte EV’s van eigenaar, 14,1 procent meer dan een jaar eerder (40.082). In dezelfde periode van 2023 naar 2024 steeg het aantal nog met bijna 51 procent.
Dat heeft gevolgen. Elektrische auto’s die hier maar geen nieuwe eigenaar kunnen vinden, zoeken hun geluk elders. Dat gebeurde vorig jaar ook al regelmatig. Toen verhuisden er in het eerste half jaar 9.074 elektrische auto’s naar het buitenland. Maar de EV-export in Nederland gaat dit jaar als een gek. Al 19.655 elektrische auto’s vertrokken uit ons land in de eerste zes maanden van 2025. Dat is 116,6 procent meer dan vorig jaar!

Onder de geëxporteerde EV’s is de Tesla Model 3 het populairst (5.915). Daarna komen de Kia Niro (1.428), Hyundai Kona (1.169) en de Audi e-tron (1.017). Dankzij de gigantische stijging staan EV’s nu op de derde plaats qua exportvolume, na benzine (75.576) en diesel (50.376). Hybrides volgen met 10.225 auto’s naar het buitenland.
Bovag legt uit waarom zoveel elektrische auto’s worden geëxporteerd: “Zolang het beleid onzeker blijft, stellen veel consumenten hun aankoop uit. Duidelijke, langjarige afspraken over autobelastingen zijn nodig om vertrouwen te geven in tweedehands elektrisch rijden.”
Wat kost dat ons?
Begin 2025 merkte ING ook al dat het hard gaat met de EV-export in Nederland. De bank becijferde dat er met elke Tesla Model 3 ongeveer € 20.000 aan subsidie door bijtellingskorting teniet wordt gedaan. In dat geval zouden er in het eerste halfjaar van 2025 al 118,3 miljoen euro aan staatsgeld verloren zijn. Als je dezelfde subsidie doorberekent naar alle geëxporteerde EV’s dan kom je op 393,1 miljoen euro. Ka-Ching!
Foto: Taycan Turbo gespot door @thomcarspotter





19.600 ev’s geëxporteerd en 5.600 geïmporteerd, dus netto 14.000 minder ev’s, beetje jammer mensen. Kopen die 2e hands BEV’s
We zijn helemaal geen subsidie verloren. Een Nederlander heeft gewoon het voordeel gehad. Wat een rekenarij weer zeg…
Gaat het er niet gewoon om dat hier dikke afschrijving in NL op is gepakt terwijl als het geen EV was geweest dat ding hier nog had rondgereden? Ze gaan nu voor een appel en een ei naar het buitenland. Daar gaat toch iets niet goed?
Het gaat om bijtellingskorting. Die bijtellingskorting heeft dus exact gedaan waar die voor bedoeld was: iemand ertoe verleiden (zakelijk) in een EV te rijden gedurende de leaseperiode waar die bijtellingskorting voor gold. Wat er daarna gebeurt doet er eigenlijk niet zo toe.
Natuurlijk kun je vinden dat die auto’s niet naar het buitenland mogen, maar dan blijven ze dus hier waar overduidelijk niet voldoende markt is voor EV’s. En dan kelderen de occasionprijzen, en gaan dus de leasetarieven omhoog (immers de afschrijving stijgt) en wordt het voor bedrijven dus minder interessant om het personeel in een EV te laten rijden.
De overheid kan ook het privébezit van EV’s promoten, maar dan moet er dus nog veel meer gesubsidieerd worden – mensen die (recente) occasions kopen doen doorgaans veel langer met hun auto dan de gemiddelde leaserijder. Die eenmalige SEPP subsidie is leuk, maar werkt maar gedeeltelijk (een groot deel van die subsidie eindigt in de zakken van de autohandelaar). En ik denk niet dat de overheid bereid is nog veel meer subsidie te geven aan EV-bezit.
Dat klopt en is ook niet gunstig voor NL. Dat heeft echter niets met de bijtellingsregels te maken. In het artikel wordt er gesuggereerd dat we 110m€ subsidie naar het buitenland brengen. Dat is simpelweg niet waar. Iemand in het buitenland heeft waarschijnlijk voor zijn doen een goedkope tesla omdat wij niet bereid zijn meer te betalen.
Dat ben ik met je eens.
Tuurlijk wel. De overheid heeft de BPM, wegenbelasting en bijtelling kwijtgescholden voor 20k auto’s die 5 jaar later naar het buitenland gaan. Dat zijn gemiste inkomsten op de begroting waarvan de gebruiker destijds gesubsidieerd is door zijn benzine en diesel mede weggebruikers.
Dit zagen we allemaal van mijlen ver aankomen. Kan iemand uitrekenen hoeveel inkomsten de overheid is misgelopen op deze hoeveelheid auto’s?
Toch typisch dat naar het type EV die ik aan het zoeken ben, (max 3 jaar oud / 20.000km) veelal geïmporteerde auto’s tegenkom.
Nee dat is niet typisch: veruit de meeste EV’s worden zakelijk aangeschaft, en leasecontracten duren doorgaans zo’n 4 jaar. Drie jaar oude EV’s vindt je dus alleen bij opengebroken leasecontracten. En 20.000 km is wel héél weinig. De gemiddelde EV rijdt geloof ik zo’n 15.000 km per jaar, dus als je je max kilometrage verhoogt naar zo’n 45.000 voor een 3 jaar oude auto vind je er wellicht wat meer.
We zijn helemaal geen subsidie verloren. Een Nederlander heeft gewoon het voordeel gehad. Wat een rekenarij weer zeg…
Een “selecte groep Nederlanders” heeft over de rug van jan modaal of minder het voordeel gehad.
Iets met de duivel die altijd op dezelfde berg schijt.
5 jaar belastingvrij PHEV rijden.
5 jaar belastingvrij EV rijden.
Per jaar Ca € 6000 extra inkomen ivm geen bijtelling is € 60.000 in 10 jaar.
Leuk toch voor de selecte groep Nederlanders!
Je kunt wat vinden van de uitwerking van de bijtellingsregels. Zelf denk ik dat dit echt niet bij een heel select clubje terecht komt als ik zie wie de gemiddelde model 3 rijder is. Dat zijn wellicht mensen die bovenmodaal verdienen maar dus ook weer bijdragen zodat iemand anders een uitkering kan krijgen. Weer iemand anders heeft zonnepanelen en weer iemand anders heeft geluk gehad en op het goede moment een huis gekocht. Het leven is oneerlijk.
Zoals James May vroeger gezegd zou hebben “GOOD NEEEWS!!!!”
Daarbij zijn we geen subsidies verloren, want de 1e bereider heeft die gehad en daar waren de subsidies voor immers om ze uberhaupt te verkopen. Schijnbaar willen wij ze niet of vinden we ze nog altijd te duur en in buitenland niet, logisch dat ze dan ge-exporteerd worden, een bedrijf gaat immers voor meeste winst
“Daar gaan onze staatscenten…”
Het zijn niet centen van de staat, het zijn centen van de 15-20% netto tax betalers in dit land welke onder dwang dit hebben afgegeven. Het concept eigendom is nog steeds op papier iets wat bestaat in NL en het fundament waar het recht ooit op stond. Niet alles is van de staat/samenleving, nu een beetje verdeeld en moet maar worden herverdeeld en rondgepompt zonder toegevoegde waarde.
On topic; communisme werkt nooit, dus waarom de verrassing dat het nu ook niet werkt bij EV’s?
“Bovag legt uit waarom zoveel elektrische auto’s worden geëxporteerd: “Zolang het beleid onzeker blijft, stellen veel consumenten hun aankoop uit. Duidelijke, langjarige afspraken over autobelastingen zijn nodig om vertrouwen te geven in tweedehands elektrisch rijden.””
Hé dames en heren politici, lezen we even mee?
Pff, nou de Bovag lijdt ook een beetje aan selectief geheugenverlies hoor. Volgens mij zijn er eind vorig jaar ontiegelijk veel Tesla’s Model 3 uit hun leasecontract gelopen, veel meer dan de occasionmarkt in Nederland aan kan. En ja, dan verdwijnen er daar een heleboel van naar het buitenland. Dat zal eind vorig jaar begonnen zijn, en de eerste paar maanden van dit jaar zijn vervolgd. Dat heeft niks met langjarige beleidsafspraken te maken, maar alles met een markt die doet wat een markt wil…
Lekkere suggestieve clickbait titel. Is toch logisch dat het aantal EV’s wat wordt geëxporteerd toeneemt, aangezien de nieuwe verkoop de afgelopen jaren enorm is gestegen? Beetje vragen naar de bekende weg. Gaat de komende jaren alleen nog maar verder toenemen.
Van de 158.119 geëxporteerde auto’s waren er maar 19.655 een EV. Dus ongeveer 1 op de 8 geëxporteerde auto’s is een EV. Valt hartstikke mee.
Ja en nee. Ik begrijp je punt maar het alomvattende idee was natuurlijk om het NL wagenpark structureel te verduurzamen. Daar hoort wmb bij dat de subsidiekarren ook na afloop lease hier blijven en Nederland als markt profiteert van die enorme afschrijving tijdens de lease. Echter, die knuppels hebben dit uiteindelijk zelf om zeep geholpen door voor de particuliere occasionkoper alle voordelen weg te maaien waardoor de waarde ook nog eens verder keldert.
EV rijders beweren met regelmaat dat hun auto’s hoge km standen kunnen halen. Dus misschien is de gedachte van 4 a 5 jaar lease ook wel achterhaald en zou het 7/8 jaar moeten zijn. Beweerdelijk rijden ze dan nog prima.
Logisch toch? In het buitenland hebben ze er meer geld voor over. In nederland laten we ons bang maken door autoblog / ad en de telegraaf dat EV’s eng zijn.
Uh nee dat is niet logisch en klopt ook niet. Nederlanders kopen vrij rationeel hun auto’s. Als je geen incentive hebt om een EV te kopen en de vergelijkbare ICE een betere kandidaat lijkt (al is het maar omdat jan met de pet thuis niet kan laden), dan koop je die. Getuige de vele gebakjes die hier rondrijden.
De winst is dat 30.000+ Tesla rijders al hun kilometers niet hebben afgelegd op benzine of diesel, maar op stroom. Misschien groen opgewekt, of niet. Zou de overheid de incentive niet gegeven hebben, dan zou (bijna) iedereen de kilometers met een ICE hebben afgelegd.
De incentive betekent dat de overheid geld mist op de bijtelling. Echter, dat moet je vereffenen met de belastingen op stroom en allerlei inkomsten van bedrijven die in de laadpalenwereld werken. Voor bedrijven als Fastnet begonnen de goede tijden.
Uiteindelijk zal er her en der wat gesneden zijn in de uitgaven, maar op een begroting van tig miljard stelt dat niet zoveel voor.
En onderaan de streep is het gekloot van onze overheid de reden dat veel mensen weer een ICE auto kopen. Die EV kan met een druk op de knop en een scheet van een minister ineens heel erg duur worden.
Schande Hebben wij leaserijders voor een goed aanbod betaalbare schone auto’s gezorgd, kopen die particulieren ze niet!
Ik stel voor de nalatige particulieren te straffen waar ze het meest raakt, door wegenbelasting in te voeren op caravans en aanhangers. En als dat niet genoeg op brengt ook op fietsenrekken!
Wanneer een EV van 40K na 5 jaar nog maar 15K waard is, laat ik deze links liggen.en ik denk dat daar meerdere over denken.
20K zou een redelijke prijs kunnen zijn, maar met 0 garantie op een accu, is dit ook geen aantrekkelijk aanbod.en dan is evt subsidie geen lekkertje
Waarom EV’s van tig PK , te groot, te zwaar.
Fabrikanten kozen voor minder afzet en grote winstmarge. Eindelijk nu bv de R5 als welkom alternatief. Over 5 jaar loopt de tweedehands markt prima. Voor tweedehands oversized SUV’s is gewoon geen markt.
Jij wilt graag meer betalen? Ik vermoed dat de autohandelaar in kwestie je wel tegoed wil komen. Het is toch fantastisch als iemand anders al veel heeft afgeschreven, hoef jij dat niet te doen.
Bij een EV zijn veel pk’s gemakkelijk te realiseren, ietsjes grotere elektromotoren, ietsjes dikkere kabels en klaar. Kost bijna niks verkoopt veel gemakkelijker.
En uiteraard is er een markt voor tweedehands SUV’S, niet onder de groep mensen die een R5 overweegt maar anderen zijn daar zeker naar op zoek.
En als het om de milieu voordelen gaat (co2), dan blijft het voordeel in stand. Waar de auto ook rondrijdt, nl heeft er qua klimaatverandering evenveel aan. Enige is dat hij niet meer meetelt met de nl co2 uitstoot cijfers.
Nederlanders willen best een 2e hands EV rijden hoor. Zeker wanneer de fabriek garant staat dat wanneer de accu onder een bepaalde SOH komt.